mboost-dp1

Er computerspil med til at fremme vold?


Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
27. jan. 2003 09:15
Det tror jeg de er :>
Gravatar #2 - simon_bj
27. jan. 2003 09:16
der er da aldrig nogen der har taget skade af et godt computer spil ellers er det da folk der er gale i forvejen.
Gravatar #3 - Znoo
27. jan. 2003 09:28
Fremme vold mod hvad?
Jeg har set adskildeige, helt uskyldige og totalt forsvarsløse, der er blevet tæsket sønder og sammen. Nogen endda så meget at de har fået varrige men.

(Mus og keyboards altså :-)
Gravatar #4 - TYBO
27. jan. 2003 09:33
Synes helt klart at de skal sætte aldersbegrænsningen til voldlige spil til 18 år.
Så er man fri for at blive w00pet af de der 12årige...grrrr.
Gravatar #5 - Xanthia
27. jan. 2003 09:34
tror som #2 at computerspil kun kan have en dårlig indflydelse på mennesker, der i forvejen er let modtagelige for den slags signaler. Og hvis der ikke var computerspil og film til, ja så skulle de såmænd nok komme i snak med nogle ligesindede og blive gale i hovedet alligevel.

I øvrigt har jeg også ret svært med at se hvad spil som Q3 og UT har at gøre med vold i den virkelige verden, det er altså ikke normalt at fise i byen med en rocket launcher eller et lightning-device og raile tilfældige mennesker ... IMHO :)
Gravatar #6 - DiZaster
27. jan. 2003 09:39
Tjah vi har vist alle prøvet at spille et spil der var så dårligt at det bare måtte gå ud over et eller andet :-)

Men tror ikke at spil har ret meget mere indflydelse på adfærden end feks. en film har det. Man lever sig lidt mere ind i et spil, da man selv tager interaktion. Men det er vist de færreste der ikke kan skelne mellem fiktion og virkelighed.
Har set folk *host*Star Trek freaks*host* hvor man kunne være i tvivl om de var i stand til det.

Btw. Hvis folk ikke kunne skelne mellem de to ting, så ville jeg sq nødigt være i nærheden efter at 1000+ nørder har siddet og gamet GTA3 i noget tid, og så bliver lukket ud af hallen :-)
Gravatar #7 - Dwal
27. jan. 2003 09:47
Nej
Kun hvis man har (hoved ;p) problemer i forvejen.
Gravatar #8 - funkymonkey
27. jan. 2003 09:48
#4
hehe ja, hvis man på magisk vis kunne sætte en parameter der kun gjorde det muligt for fol der er 18+ at connecte, så ville man nok opleve et markant fald i TK, abuse og lign :)
Gravatar #9 - Invader
27. jan. 2003 10:01
det er kun folk der er mentalt udfordret, eller hvad det nu hedder....jeg mener...
der var vist nok en japaner der gik amok med en grande gun, og skød rundt i lokalet inde på en netcafe, fordi der var en der hele tiden, fraggede ham i CS.....altså come on :/
SÅ er man så væk oven i knolden :|
Gravatar #10 - Wiking
27. jan. 2003 10:08
Nogle mennesker er mere åbne over for eksterne inputs.

Så derfor vil det helt klart fremme de voldelige tendenser hos nogle mennesker, dog er der andre der nemt kan sortere i billederne og kende foreskeld mellem virkelighed og spil.
Gravatar #11 - smiley
27. jan. 2003 10:16
Det gør de helt klart.
Hvem får ikke en eller anden form for adrenalin-indskud
efter et spil hektisk deathmatch?

Man bliver aggressiv, hvis man taber, og det kan føre videre til voldelig adfærd. Men seriøse tilfælde er begrundet med
en allerede voldelig adfærd, som så er blevet presset yderligere. Eller hvis de i forvejen har et psykisk problem, kan det føre til den sædvanlige shotgun-in-school episode.

Anyway, that's my 2 cents.
Gravatar #12 - Archos
27. jan. 2003 10:16
Jeg vil mene man er syg i bolden i forvejen hvis man, man lader sig påvirke så meget af et spil, at man ligefrem gå hen og skyder nogen, eller whatever.
Det kunne vel ligeså godt være en film, der får glasset til at løbe over.
Gravatar #13 - smiley
27. jan. 2003 11:48
12#

Jeg brugte samme argument som dig før... men tænk over det. En film gør IKKE det samme, fordi du er ikke selv en del af oplevelsen. Du er ikke ansvarlig, men blot en tilskuer.
Selvfølgelig kan du have en hvis medforståelse for hvem end der er på film-lærredet, men ingen direkte indflydelse.

Derfor kan du ikke sige at en film gør det samme.
Gravatar #14 - _VeNtUrAx_
27. jan. 2003 12:11
Jeg mener ikke at spillene i sig selv er voldsfremkaldende, men jeg er overbevist om at spillene giver et forøget kendskab til vold. Det er ikke nogen hemmelighed at de fleste af os sagtens kan gennemskue virkeligheden fra spillene, men jeg er ikke overbevist om at det sammen gør sig gældende for mindre børn (13 -).

Ligeledes giver fjernsynet samtidigt et urealistisk billede af vold. Derfor undres jeg ikke over at enkelte børn går amok. De kender simpelthen ikke konsekvenserne af deres handlinger. Det er ikke kun spillenes skyld, men de er med til det. Det er kun et spørgsmål om hvor meget man kan fylde i børn før bægeret flyder over. Og de kan som bekendt ikke tåle i samme mængder som ældre.

/V
Gravatar #15 - superman
27. jan. 2003 12:41
Hvor mange af jer er :

glade og opstemte når i har spillet et voldeligt spil.

selvfølgelig fremmer spil da vold.!!

det gør tv også, og kniv og gaffel, og svigermor, og støv på blæseren, og dårlig ånde, og mandag morgen....
Gravatar #16 - XorpiZ
27. jan. 2003 13:01
især mandag morgen :D
Gravatar #17 - DiZaster
27. jan. 2003 13:05
Små møgunger der sidder og skriger osv... Kan have lyst til at pande dem en.
Gravatar #18 - Archos
27. jan. 2003 13:05
Hvad med Tom og Jerry, aldrig har man set en kat få så mange tæsk, Tom burde være død, for 7000' liv siden.
Gravatar #19 - ZeeN
27. jan. 2003 13:06
Nej - Jeg fremmer vold.......
Gravatar #20 - Sputler
27. jan. 2003 13:31
I Computer-bixen anno "om nogle år"

Hej - jeg vil gerne have Doom IV.

Så gerne! Udfyld lige denne formular og tag en psykologtest inden du får tilladelse til at spille det.
Gravatar #21 - IMPREZA
27. jan. 2003 13:33
det kommer an på hvordan personen er. eks en mand jeg så i Tv, han spillede meget Doom. når han så gik ud om aftenen blev han bange for at monsterne skulle kommer og nakke ham.

jeg tror at det gør en smule ved alle, nogen bliver aggresive, det lavede jeg engang et projekt over i 9.

Imp-
Gravatar #22 - Wacker
27. jan. 2003 14:18
Den eneste vold jeg udøver, det er mod min kontorstol og puder.. de flyver rundt...
Gravatar #23 - Archos
27. jan. 2003 14:23
Min Mus og mit keyboard har da også fået nogle slag efterhånden, hehe taster sidder sgu ikke så godt fast som de har gjort. Men heldigvis virker de endnu, man fortryder altid man slog på Esc, når den holder op med at virker, det gør bare man får lyst til at gå i kamp, med resten af værelset, and so on--- :)
Gravatar #24 - The_ost
27. jan. 2003 14:48
#4 LOL for du bank af en 12årige LOL så må du da være ringe ;o) ***Joke***
Gravatar #25 - zombie
27. jan. 2003 14:53
Jeg ved at computerspil fremmer vold, jeg har adskellige gange slået i bordet når jeg har spillet i 3-4 timer i træk, dør, og opdager at jeg har glemt at save...
Gravatar #26 - Archos
27. jan. 2003 15:00
#25

ja det skulle forbydes at lave spil uden autosave ;) hehe
Gravatar #27 - flake
27. jan. 2003 15:09
det kommer sq da an på om man har damp.........hmmmm
Gravatar #28 - skat3r
27. jan. 2003 15:30
Jeg tror da ikke at spil gør nogle voldlig ud over hvis de har en hjerne fejl i forvejen,<STRONG> jeg er da ikke voldlig tror jeg da ikke</STRONG>
Gravatar #29 - Mysterio
27. jan. 2003 16:01
tja voldlig er jo ikke nogen man er hele tiden, men kan kan nogle gange udøve vold

og i en vis grad kan computer spil jo godt hisse folk op, jeg bliver selv pissed nogle gange, men jeg holder mig på måtten og gør ikke noget ud af det

problemet ligger hos folk som bliver sure/rasende over spillet og så går ud og udøver vold.

men det er jo ikke kun spillet, det er de færreste singelplayer spil som pisser en af så man bliver voldlig, det er jo ofte online/muiltiplayer spil man bliver vred over.

jeg er aldrig blevet vred over et spil, men over mange af de spader som spiller og fornærmere de andre spillere for sjovt skyld

det er ikke fedt og det er nok der de fleste bagefter går ud og slå en ned pga. de er sure på nogle andre og ikke spillet
Gravatar #30 - Ekbatana
27. jan. 2003 16:51
Tror ikke at det er et enten/eller når man taler spils påvirkning.
Og det handler vel heller ikke om at folk/dårlige tabere "bliver sure"
og går amok. Jeg er selv ikke den bedste taber, men det betyder da ikke at jeg er voldelig. Var jeg det havde det nok også mere noget at gøre med min virkelighedsopfattelse.

Når alt kommer til alt ved ingen vel hvad spil egentligt gør ved mennesker, men når det så er sagt kan da vel ikke være nogen tvivl om at det nødvendigvis må påvirke en, tilbringer man dagligt mange timer i "en anden virkelighed". Undersøgelser viser allerede nu at mange der vokset op med spillerne klager over "lag" i hverdagen...
Gravatar #31 - Zimba
27. jan. 2003 16:57
Har votet ja , begrund af spørgsmåle formulering:

En gal person der spiller CS f.eks. vil blive mere voldig, han vil blive påvirket, måske kan ikke se forskel på de 2 "verdener" ..
Men dette ville ikke ske for normale mennesker, de kan se forskel. så på en måde er det og på en anden måde ikke.
-kom så , flame me.
Gravatar #32 - Wacker
27. jan. 2003 17:18
Det er især et spil der hedder champions manager (fodbold noget), der flipper jeg maks, hvis mit hold taber til et svagere hold. Jeg råber af skærmen, og vælter min stol.. men jeg går da ikke ud og slår et andet menneske...
Gravatar #33 - Kanly
27. jan. 2003 17:27
Der er 12% der tror at computerspil fremmer vold??? Er i dumme eller bare almindeligt ubegavede?
Gravatar #34 - DiZaster
27. jan. 2003 17:41
#33 Kanly

Ska' du ha' tæv?
Gravatar #35 - Slacz
27. jan. 2003 17:50
Tja, personligt .. der findes sgu ik noget bedre end at snipe en 10-20 stykker i MOHAA, eller game noget DOOM, efter en dejligt provokerende tysktime :P
Det er trods alt en bedre måde at komme ud med agressionerne på...

-Slacz-
Gravatar #36 - Adducere
27. jan. 2003 17:54
#31
Hvorfor flame dig når du har ret? :-)

#34

LOL
Gravatar #37 - sguft
27. jan. 2003 17:58
<STRONG>#33 </STRONG>
Når jeg har stemt nej skyldes det at jeg ikke mener computerspil skaber mere vold end så mange andre accepterede former for underholdning/sport etc.

Ja, for nogen kan det måske nok fungere som en trigger, men det mener jeg ikke kan skydes over på spillet, hvis det ikke var computerspillet de triggede på, så var det noget andet. Ifølge min opfattelse ville dem som er så langt ude at de begår vold mod andre mennesker fordi de er nogle ualmindelige dårlige tabere, begå den vold alligevel.
Forskellen er at så ville det ligepludselig ikke være så fandens interessant, da det så ikke kunne kædes sammen med computerspil .. som jo er den store syndebuk for tiden.

Jeg mener snarere der er tale om nogle unge der har psykiske problemer pga. det samfund de er vokset op i og den opdragelse (eller mangel på samme) de måske har fået.

Statistikkerne ser faktisk også ganske udmærkede ud for computerspil hvis man sammenligner med voldudøvelse indenfor andre sportsgrene.

Der er rigtig mange millioner computerspillere i verden (Har ikke noget konkret tal, men vil skyde på 50.000.000+).
Heraf har vi hørt om max. 10 tilfælde hvor der er blevet udøvet grov vold i forbindelse med computerspil. Det tyder da tværtimod på at der er en forbløffende stor mængde rolige og almindelige mennesker der spiller computerspil :)
Gravatar #38 - elxx
27. jan. 2003 19:32
Uanset hvad, vil computerspil være med til at fremme vold. Mere eller mindre....
Gravatar #39 - Staveros
27. jan. 2003 21:39
ja men kun som trigger ikke som direkte årsag.
Gravatar #40 - Chewy
27. jan. 2003 23:02
Hvor mange af jer har ikke prøvet efter 60 timers (ikke ud i et træk) Civ3ptw, at forlade jeres hjem, med en sindsyg lyst til at erobre verdensherre dømmet?? hehe....

For at være lidt seriøs, så vil jeg vove den påstand at der er 90% så mange tilfælde af vold efter en fodboldkamp, end efter et lan-party...
Derfor, ny parole....
Fodbold er voldsfremkaldende..!!
Gravatar #41 - Xp3rt
27. jan. 2003 23:46
De' for meget!!! Computerspil gør da ingenting. Da kan da godt være at et par småunger har lyst til at gå ud og nakke mennesker efter at have spillet CS, men det er da langt fra noget man skal være bekymret for. Hvis der er nogen der kan bevise noget andet, skal jeg med høj hastighed advare mine venner næste gang vi laver LAN, om at jeg kan komme til at slagte dem med en M60'er! ;)
Gravatar #42 - Torcia
27. jan. 2003 23:54
Jeg stemte "måske", med samme begrundelse som de fleste andre (det kommer an på individet). Men jeg spekulerer på, om en aldersgrænse er sagen. Forældrene bør sørge for, at deres børn ikke gamer, før de er modne til det, og det er alt andet lige individuelt, hvor moden ungen er på et givent alderstrin. Jeg synes ikke det der med faste aldersgrænser på alting er smart, kan det virkelig passe at unge først selv må træffe valg om noget som helst når de er blevet myndige? Kan de unge så tackle alle de mange valg, når de har været beskyttet af formynderi så længe? Det er naturligvis sat på spidsen, men jeg mener ikke at man skal lovgive om ting der burde ordnes i opdragelsen.

/Torcia
Gravatar #43 - [KAFK]Tharqa
28. jan. 2003 03:56
Nej det er jeg overbevist om at det ikke er... man bliver jo lige som nød til at kunne skævle mellem spil & virkeligheden...
Gravatar #44 - Xanthia
28. jan. 2003 04:55
#22 Jaeh, kender det godt, fra tid til anden TRAMPER jeg sgu også rundt i min lejlighed efter en dårlig dag i fps :D
Gravatar #45 - ak
28. jan. 2003 07:40
Computerspil fremmer vold...? narj det tror jeg sq ikke, jeg tror mere det er censuren der fremmer vold,
så vidt jeg kunne se så er mange enige om at folk går ud og bliver voldige på grund af "computerspil" men de personer er stadig enten psykisk syge eller andet, men jeg ville mene at de også ville begå vold selv om de ikke lige havde sat og spillet counter-strike, eller what ever. Men så kan man jo kun betegne at computerspil kun er en ekstremt lille del af det der folk folk til at begå vold, men kunne det ikke lige så godt være, et irriterende matematik stykke, eller en irriterende "græsslåmaskine",

Censuren fremmer mere vold efter min mening, folk for ikke deres abstinenser til vold opfyldt, og derfor går de ud og udøver det selv, "der er ikke noget der får mig i bedre humør end en god krigsfilm" men for at komme med en begrundelse til min påstand,

Hvor mange bliver på årbasis i USA dræbt p.g.a våben eller vold, jeg kender ikke tallet helt præcist, men jeg mener det ligger over 50.000 også langt over, men i USA har de fandme censur på lidt slemme ord, men tag et land som canada, de har lige så mange skydevåben i canada, som de har i USA men der dør kun ca 100 årligt med følge af vold, eller skydevåben.

ThinK AbouT IT
Gravatar #46 - Xanthia
28. jan. 2003 08:24
flg. er et forslag til et regelsæt for hvad der IKKE skal optræde i fremtidige computerspil:

1) Fysisk intimitet, kys med åben eller halvåben mund, uanstændig blotlæggelse af kropsdele,
2) Vold af alle slags, eller pludselige bevægelser,
3) Bandeord eller ord sagt med hård eller hånlig stemme,
4) Voldsomt uvejr,
5) Fjendskab mellem mennesker, eller mellem mennesker og dyr,
6) Hurtige klip mellem scener i videoklip, herunder også billeder taget med rystende kamera,
7) interface med mange hidsende farver, f.eks. rød, lilla, orange,
8) Biler der kører for hurtigt,
9) Mænd eller kvinder, der indtager alkohol,
10) Mennesker eller dyr der er i nogen form for fare,
11) Musik med hidsende rytmer el. lign.
12) Mennesker eller dyr, der er overstadige eller handler ufornuftigt.

Det samme skal gælde de reklamer for andre spil der plejer at være på emballagen
Gravatar #47 - ak
28. jan. 2003 08:26
#46

så er der ihvertfald ikke flere der udøver vold på grund af computerspil, da de ikke eksisterer mere!!

Back to Minesweeper!! nå nej det er jo farligt med alle de miner,

kabale det ved man sq hvad er...
Gravatar #48 - oc
28. jan. 2003 10:06
#40 90% mere , dvs 90% mere vold end 0 ??
lad os nu sige a vi holder et lan party og en mand bliver slået ned med en 486 , og vi ved siden af har en fodboldkamp manchester mod liverpool og dommeren er en lamer så vil det blive udrettet 100000% mere skade skal jeg garentere dig for.

men bortset fra det så viser adskellige forsøg jo at vold i spil og tv fremmer en agressiv natur, sådan er det bare , at de fleste nørder så ikke lader denne agressivitet komme til fysisk udtryk kan vi kun være glade for .

hvis vi nu sætter en flok amf sniffende steoide ædende pumpedyr foran en gang CS så er chancen for "fest" nok en del større.
Gravatar #49 - ak
28. jan. 2003 10:15
fest i cs?

hvad snakker du om, kommer der så en terrorist løbene med en granat som sit nye drikke glas, kigger på en ct hvorefter han råber højt igennem micro.... SKÅL MESTER
Gravatar #50 - DiZaster
28. jan. 2003 11:09
At påstå at spil fremmer vold er lige så lamt som at påstå at alkohol fremmer vold... Eller hvordan var det nu.

Hvor mange hidsede sig op over Black & White spillet? Har aldrig set folk blive så hurtigt sure fordi de ikke kunne styre dyret he he.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login