mboost-dp1

Bruger du din smart-phone som primært navigationssystem i bil?


Gå til bund
Gravatar #1 - cnr
16. aug. 2012 05:51
Mit primære navigationssystem er Stedsans Ver. 1.0, men det hænder da at der er brug for lidt backup..
Gravatar #2 - alloedee
16. aug. 2012 06:35
Jeg har lige været på ferie i 14 dage, og jeg har kun brugt google maps på min telefon til at navigerer.

Den klare fordel ved google maps, er at du kan vælge et område, også bare skrive f.eks 'camping' også finder alle camping pladser idet område. Det kan jeg ikke med en almindelig GPS
Gravatar #3 - Chillyskye
16. aug. 2012 07:15
Har indbygget navigation i min bil, men brugte da min iPhone i min tidligere bil som ikke havde GPS indbygget.

alloedee (2) skrev:
Den klare fordel ved google maps, er at du kan vælge et område, også bare skrive f.eks 'camping' og så finder alle camping pladser idet område. Det kan jeg ikke med en almindelig GPS

Flere GPS systemer har POI features, hvor du netop kan søge på camping eller lign, og så giver den en liste over de nærmeste.
Gravatar #4 - Mnc
16. aug. 2012 07:19
TomTom i handskerummet, hvis det skulle blive nødvendigt.
Gravatar #5 - Magten
16. aug. 2012 07:39
cnr (1) skrev:
Mit primære navigationssystem er Stedsans Ver. 1.0, men det hænder da at der er brug for lidt backup..
Også her. Jeg prøver at begrænse min brug af GPS'er.. Det gør ikke noget at hjernen får lidt træning :)
Gravatar #6 - pezzen
16. aug. 2012 08:47
Jeg stemte "Jeg har ikke bil".
Gravatar #7 - Brugernavn
16. aug. 2012 08:51
Ja, min TomTom navigator blev stjålet, og nu ser jeg ingen grund til at købe flere enheder, der kan det samme.
Gravatar #8 - vision-dk
16. aug. 2012 09:08
cnr (1) skrev:
Mit primære navigationssystem er Stedsans Ver. 1.0, men det hænder da at der er brug for lidt backup..


Enig, sekundært Tomtom'en egentlig også tit for at have en ETA.

Synes ikke smartphone er så fede her, måske også fordi jeg ikke har monteret en holder til min smartphone i bilen.
Gravatar #9 - 123456789
16. aug. 2012 10:11
Har ikke smartphone ^^
Gravatar #10 - DEEF
16. aug. 2012 11:08
Bil? Pft nej tak.
Gravatar #11 - minimuun
16. aug. 2012 11:22
Havde en TomTom der blev stjålet.. Og så investerede jeg i en navigon dyr satan der kunne vise tv og grydestege kylling (næsten) Den er så gået i stykker og i de 3 måneder den har været til reparation har jeg brugt telefonen
Gravatar #12 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. aug. 2012 11:23
Både og ... Da jeg kørte til Berlin var det en almindelig GPS - selvom min stedsans tog over efter ca 5 minutter i Berlin by .. Et "rigtigt" kort er bare bedre!

Har derimod også brugt min telefon i en del år - men stadig, så synes jeg sgu at stedsansen fungerer bedst :D
Gravatar #13 - stargate
16. aug. 2012 11:54
Nu har jeg en GPS som også er en Smart-phone, men den bliver brugt meget som GPS, Garmin-Asus A50 med special rom og et custom addon til GPS, til at man kan sætte højde, vægt og længde, som er meget godt hvis man kører lastbil
Gravatar #14 - ztyle
16. aug. 2012 11:55
Har kun haft brugt kort på min iPhone, og det har virket fint indtil nu, så hvorfor smide penge efter noget andet?
Gravatar #15 - idiotiskelogin
16. aug. 2012 12:51
TomTom på telefonen.
Bruger den hver dag for at navigere uden om kø med HD Traffic. Har nemlig 2 ruter til og fra arbejde der næsten er lige hurtige, med mindre der er trafik prop det ene sted, det virker udemærket.
Har lært at når jeg ignorer dens forslag til ændringer, kommer jeg til at fortryde det.
Gravatar #16 - Borgbjerg
16. aug. 2012 14:37
Jeg bruger ganske sjældent GPS. Når jeg gør, er det min smartphone som står for det. Men for mig er det langt federe at køre efter kort af papir.
Gravatar #17 - tentakkelmonster
16. aug. 2012 16:11
Jeg mangler en bil til min GPS.
Gravatar #18 - binderup
16. aug. 2012 17:45
# jeg har lige givet min gamle garmin gps væk.


Jeg bruger i dag TomTom app på iOS. Holderen er: http://www.tomtom.com/da_dk/products/accessories/p... som jeg nemt kan have stående på vores dashboard som er fladt (Citroën C3 Picasso). Som holder har jeg købt en Nokia universal holder som klemmer sig fast om en telefon, så jeg både kan bruge min iPhone eller min Android eller hvad der måtte komme.
Gravatar #19 - Zombie Steve Jobs
16. aug. 2012 19:32
Det kommer an på, om den bil jeg nu kører har navigation, men har stortset altid en tlf-holder og biloplader i tasken, hvis den ikke skulle have.
Gravatar #20 - PraetorianGuard
17. aug. 2012 12:02
Bruger TomTom i firmaslæden og når at TomTom så ikke kan finde stedet på grund af TomTom's utroligt langsomme måde at opdaterer kort ja så skifter jeg over på min smartphone og kører så enten med Google Maps eller Waze som backup.
Gravatar #21 - mrtb
17. aug. 2012 12:48
Bruger min telefon. Men deres GPS er efterhånden blevet så præcis at jeg ikke engang har den siddende så jeg kan se den. Det er nok blot at have lyd der fortæller hvornår jeg skal dreje, holde mig til højre/venstre osv.
Gravatar #22 - kblood
17. aug. 2012 20:59
mrtb (21) skrev:
Bruger min telefon. Men deres GPS er efterhånden blevet så præcis at jeg ikke engang har den siddende så jeg kan se den. Det er nok blot at have lyd der fortæller hvornår jeg skal dreje, holde mig til højre/venstre osv.


Nemlig. Jeg har betalt 500 kr. for Navigon til Android så jeg har hele EU som offline kort, men jeg kan nøjes med at downloade et land af gangen. Med Internet virker det lidt bedre. Men dejligt at kunne have det på alle mine telefoner, desværre virker det ikke til tablet.
Gravatar #23 - zymes
17. aug. 2012 21:03
Købte bil for en 1½ måneds tid siden, og smed 150kr efter telefonholder/billader, og har brugt den flittigt siden.
Bruger den dog også nogle gange selv om jeg kender vejen, fx. ved familiebesøg i Nordjyllland (bor i Aarhus), bare for at have ETA og kunne følge med..
Gravatar #24 - Jakob Jakobsen
17. aug. 2012 21:39
Ja, men sjældent.

Jeg går normalt ind på krak eller Google maps og prøver at lære vejen udenad, hvilket oftest lykkedes, så længe vi ikke snakker Nord- eller Sønderjydeland.

Kommer jeg i tvivl, bliver Google navigation dog lige spurgt.
Gravatar #25 - kblood
18. aug. 2012 06:06
Jeg bruger Google til gå ruter hvor den også fungere helt som den skal her i Aalborg ihvertfald. Navigon kan vidst godt have problemer med at finde tankstationer og sådan engang imellem, men der kan man så vidst også betale ekstra for at have den slags info endnu mere up to date.

Men det er godt nok denne slags der gør det ekstra dejligt at vi lever i disse moderne tider.
Gravatar #26 - Niversen
18. aug. 2012 07:22
nej, men det hænder

har brugt begge dele, men med prisen for et offline kort og en holder til bilen så er det lige så billigt at bare købe en gps. En dedikeret gps er efter min erfaring bedre til navigation men ringere til at indstille adresse... jeg har dog oplevet flere telefoner hvor gps enheden er for langsom til at finde signal
Gravatar #27 - nyx
18. aug. 2012 14:51
Gode gamle Kraks kort til mig.

Brugte en overgang en Tomtom, men da den bad mig lave en U-vending midt på Holbækmotorvejen røg den i den blå avis kort efter.

Men jeg geo-cacher lystigt til fods :)
Gravatar #28 - idiotiskelogin
18. aug. 2012 15:04
Niversen (26) skrev:
nej, men det hænder

har brugt begge dele, men med prisen for et offline kort og en holder til bilen så er det lige så billigt at bare købe en gps. En dedikeret gps er efter min erfaring bedre til navigation men ringere til at indstille adresse... jeg har dog oplevet flere telefoner hvor gps enheden er for langsom til at finde signal

Yes, men det er irriterende at skulle tage GPSen med sig hele tiden for at undgå indbrud i bilen. Med mobil telefonen så er der en ting mindre jeg skal finde plads til i lommerne.
Gravatar #29 - prilen
19. aug. 2012 07:20
kblood (22) skrev:
Nemlig. Jeg har betalt 500 kr. for Navigon til Android så jeg har hele EU som offline kort, men jeg kan nøjes med at downloade et land af gangen. Med Internet virker det lidt bedre. Men dejligt at kunne have det på alle mine telefoner, desværre virker det ikke til tablet.


Det virker fint på tablet, jeg bruger det både på telefonen og min tablet.
Gravatar #30 - moulder666
20. aug. 2012 10:54
I Danmark bruger jeg telefonen, når vi kommer ud på de mere udfordrende ruter.

I udlandet plejer jeg at skrive ruten ud fra Google Maps (som er SKØN - især i forhold til Krak) og så har jeg mobilen som back-up - så undgår jeg de dyre roaming-priser.
Gravatar #31 - ibyte_dk
21. aug. 2012 13:22
Havde engang en Nokia og senere en HTC, nu har jeg fået en firma iPhone, så det er tilbage med den 10 år gamle GPS i bilen. :(
Gravatar #32 - kblood
21. aug. 2012 19:20
prilen (29) skrev:
Det virker fint på tablet, jeg bruger det både på telefonen og min tablet.


Så er jeg igen glad for at have givet 500 kr. for offline GPS :)

Hvilken tablet har du? Min er Transformer Prime. Jeg prøver lige om den gider nu.
Gravatar #33 - jeldtoft
27. aug. 2012 08:31
Jeg har erstattet min Garmin GPS med Google Maps. Har kun været glad for det.
Gravatar #34 - myicq
27. aug. 2012 10:56
Stemte "altid nav.anlæg", da min smartphone er latterligt lang tid om at finde kort, dataforbindelsen er alt for ustabil og langsom uden for byerne, og generelt fungerer tomtom lidt mere stabilt, trods de åbenlyse behov for GUI-forbedringer den måtte have.

Næh, da jeg havde en Treo 650 med TomTom software og indbygget kort, DA fungerede en smartphone. Problemfrit. Det er dog min. 3 telefoner siden.
Gravatar #35 - kblood
29. aug. 2012 18:28
#34
Min Galaxy S var godt nok også for langsom at bruge som GPS, både med offline maps og Google maps. Med dual core hjalp det dog en del. Jeg formoder min Galaxy S3 er sygt god til det.
Gravatar #36 - Trentors
30. aug. 2012 10:13
Niversen (26) skrev:
nej, men det hænder

har brugt begge dele, men med prisen for et offline kort og en holder til bilen så er det lige så billigt at bare købe en gps. En dedikeret gps er efter min erfaring bedre til navigation men ringere til at indstille adresse... jeg har dog oplevet flere telefoner hvor gps enheden er for langsom til at finde signal

For hver generation af smarthpones får man bedre GPS (SGS3 er virkelig fremragende) med f.eks. GLONASS support osv. Desuden har en moderne smartphone langt mere power end en standalone GPS unit. OG det mærkes virkelig især ved rute-beregning.

Og så kombineret med at de dyreste offline kort koster ca. 500 kr. og kan overføres på alle ens telefoner så det er en engangspris. Du kan godt få en GPS til den pris men så er den absurd underpowered, har ingen trafik-info, oplæsning af vejnavne og er generelt ringe.

OG så skal du slæbe den med dig hver gang du forlader bilen.

Desuden er der muligheder for flere korttjenster i samme enhed. F.eks. har jeg opdaget at Navteq kort ikke altid har adresser i danske sommerhus-områder. Så kunne jeg skifte over til Google Maps som havde dem.
Gravatar #37 - Magten
30. aug. 2012 10:22
Trentors (36) skrev:
Og så kombineret med at de dyreste offline kort koster ca. 500 kr. og kan overføres på alle ens telefoner så det er en engangspris.
Også imellem platforme?
Gravatar #38 - Trentors
30. aug. 2012 11:23
Nej selvfølgelig ikke men det vidste du også godt. Så kom hellere med hvad du virkelig ville sige istedet for denne dans ;-)
Gravatar #39 - Magten
30. aug. 2012 11:51
Trentors (38) skrev:
Nej selvfølgelig ikke men det vidste du også godt. Så kom hellere med hvad du virkelig ville sige istedet for denne dans ;-)
Jeg vidste det faktisk ikke :)

Kunne da sagtens forestille mig TomTom give mig lov til at bruge min dyrt indkøbte app på flere enheder :)
Gravatar #40 - Trentors
30. aug. 2012 11:58
Hehe okay. Sorry - Godt ord igen.

Med Navigon mener jeg bestemt ikke man kan. Problemet er at disse app bliver købt i Apple App Store og Google Play - og de går jo ikke på tværs af platformene.

Selskaberne tvinger ikke en til at købe en ny licens til deres app hver gang du køber ny telefon eller tablet men hvis du skifter OS så bliver nok nødt til det.
Gravatar #41 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
30. aug. 2012 13:52
Trentors (36) skrev:
med f.eks. GLONASS support osv



Jeg var faktisk overrasket da jeg læste det som et af hovedpunkterne på Apples side om iPhone 4 (eller var det kun 4s?) - anyhow - lidt blæret at telefonen går på GLONASS ... In Mother Russia we know where you are!
Gravatar #42 - Unold
31. aug. 2012 09:32
Jeg bruger GPS så lidt som muligt. Da jeg var i Sverige, brugte jeg traditionel GPS, forrdi jeg ikke gider betale for data i udlandet. Som "backup" til stedsansen herhjemme, bruger jeg mig SGS3. Hvis den var gratis at bruge i udlandet, ville jeg også bruge den der. Men det er for dyrt for data til at jeg vil det.
Gravatar #43 - Trentors
31. aug. 2012 09:56
Hence offline navigation.

Det er jo netop det vi diskuterer.
Gravatar #44 - Hånter
31. aug. 2012 12:37
Ja.
Gravatar #45 - kblood
31. aug. 2012 13:00
Trentors (43) skrev:
Hence offline navigation.

Det er jo netop det vi diskuterer.


Man skal vidst nok passe lidt på med placeringer af tankstationer med Navigon, medmindre man køber en ekstra service der også holder styr på det. Men ellers brugte jeg Navigon fra Gøteborg til Stockholm, og der var den nu meget præcis.

Og så kan man også downloade lidt af Google Maps til offline brug. Men det er lidt bøvlet, og et noget begrænset område man kan hente i alt.
Gravatar #46 - Trentors
5. sep. 2012 18:08
Jeps det er nok rigtigt. Men har købt den også.

Men nu kommer TomTom og det bliver IMO meget interessant især fordi de har lovet gratis kortopdateringer.


Ja det er desværre bøvlet med Google Maps. Og som Navigation så når den ikke Navigons niveau. Egentlig synd for det er fantastiske kort og deres trafik-information er vanvittig detaljeret og præcis.
Gravatar #47 - kalaha
12. sep. 2012 08:00
Jeg droppede de gamle GPS'er lige så snart jeg prøvede Google Maps. Ingen af de dyre GPS'er jeg nogensinde har prøvet har været så præcise og opdaterede som Maps. Den fejer bare al konkurrence af banen, så jeg ser ingen grund til at bruge en masse penge på et ekstra produkt, som klarer opgaven dårligere end min telefon :)
Gravatar #48 - Trentors
14. sep. 2012 14:15
Nu har jeg kørt med Navteq kort et stykke tid via min Navigon app. Jeg ville for 5 år siden havde sagt at de var konkurrencen overlegen når det galdt kortkvalitet. Men sådan er det bestemt ikke mere.

Det har undret mig over at mange adresser ikke har kunne findes via Navteqs kort (eller har været forkerte) imens de er blevet fundet fint med Google Maps. Desuden undrer det mig at det nye stykke motorvej mellem Frederikssundmotorvejen og Motorring 3 ikke er med på deres kort men har tænkt at Navigon måske ikke har fået de nyeste kort endnu.

Nu har jeg tjekket Navteqs kort online og de har simpelthen ikke dette stykke med selvom det trods alt har været færdig et stykke tid og ikke just er en lille grusvej. Tomtoms kort og Google Maps har dette stykke motorvej med.

Jeg forstår ikke at kort-kvaliteten hos Navteq er faldet så meget. Man kunne frygte at efter Nokia overtog det - og selv kom i økonomiske vanskeligheder - så har de sparet på opdateringer.

Så lige nu ser det altså ud til at TomTom/Google Maps har de mest opdaterede kort. Der er dog heldigvis mange offline apps med TomTom kort derude og nu kommer TomToms egen app til Android.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login