2016 blev året, hvor virtual reality blev konkretiseret med nyt hardware til slutbrugeren fra både HTC, Oculus, Google, Sony og OSVR.
Tom’s Hardware har spurgt folk, der arbejder i virtual reality-branchen om, hvad de forventer af udvikling indenfor området i 2017.
Her er holdningerne delte. Mens 2016 måske blev ‘Year of VR’, ser nogle 2017 som et kommende ‘Year of VR Software’ – vi skal med andre ord forvente, at udviklerne i år begynder at lancere spil og andet indhold, der udnytter VR-platformen bedre end det, vi har set hidtil.
Udviklerne skulle ganske enkelt nu haft den nødvendige tid til at blive kloge på VR-platformens potentiale.
Sidste år købte omkring 1,5 millioner brugere ifølge SuperData Research det dyre VR-udstyr fra Oculus, HTC og Sony, og salget forventes at tage yderligere fart i år.
Der er dog også nogle, som stadig tror, de største landvindinger vil ske på hardware-siden.
Thor Gunnarsson er medstifter af Sólfar Studios, som står bag virtual reality-oplevelsen ‘Everest VR'. Han vurderer, at vi først vil se store spring i VR-software i slutningen af året. Indtil da vil hardwaren stadig være størst med forbedringer og udvikling.
Og hardwaren ses da også stadig som en ‘første generation’, vi endnu ikke har set enden på. Der kommer stadig nye løsninger på markedet, og teknologier som eye-tracking og positionering bliver stadig forbedret på et grundlæggende plan.
Her på redaktionen har vi et godt øje til Googles Daydream, der på grund af prisen måske kan være den VR-løsning, som kommer ud til en flest brugere i 2017.