mboost-dp1

SXC - sufinawaz

Forskere skaber lys ud af ingenting

- Via Physorg - , redigeret af Emil

Et hold forskere fra Chalmers tekniska högskola i Göteborg har formået at skabe lys ud af vakuum. Dermed har forskerne bekræftet en teori, der siger, at der selv i et tomt rum, hvor der ikke er nogen partikler, herunder atomer og andre elementarpartikler, bliver skabt virtuelle partikler, som bliver skabt og forsvinder igen.

Forskerne har formået at fange nogle af disse virtuelle partikler i form af fotoner ved hjælp af superledning og spejle. Ved at bruge superledende magneter kunne forskerne vibrere spejlene med en hastighed svarende til 25 % af lysets hastighed. Den hurtige vibration af spejlene overfører noget af den kinetiske energi til de virtuelle fotoner, der dermed materialiseres og herefter henfalder til stråling. Strålingen kan så umiddelbart efter måles.

Hvis spejlene kunne vibrere med mere energi, vil det i teorien være muligt også at skabe virtuelle eksemplarer af andre partikler som elektroner og protoner.

Forskerne mener, at deres forsøg vil kunne skabe en bedre forståelse for mørk energi, der menes at have en sammenhæng med virtuelle partikler. Desuden kan denne forskning også hjælpe på forståelsen i kvantemekanik og dermed i fremtiden være med til at skabe kvantecomputere.





Gå til bund
Gravatar #1 - Moog
22. nov. 2011 09:38
Skal helt klart hjem og vifte med mit spejl, tænk at kunne lave sit eget stof! :)
Gravatar #2 - luuuuu
22. nov. 2011 09:38
Enten det, eller også flyder der bare stadig partikler rundt i vakuum som vi endnu ikke forstår og kender til.
Gravatar #3 - Silver Mane
22. nov. 2011 09:39
Så ikke ud af ingenting, men ud af kinetisk energi (vibrationerne).

Skulle lige til at spørge om vi havde brudt de termo dynamiske love...
Gravatar #4 - Remmerboy
22. nov. 2011 09:43
i starten var der ingenting, og spaghetti monstreret skabte lyset... eller i dette tilfælde, en fuld svensker :)
Gravatar #5 - cryo
22. nov. 2011 09:43
#3, ja, hver gang virtuelle partikler kan "bruges til noget" er der altid noget ikke-virtuelt til stede. I virkeligheden er der ikke noget specielt der tyder på at virtuelle partikler skulle have fysisk realitet, altså at de eksisterer som sådan... de kunne bare være matematik; kvantemekanik er jo fyldt med den slags :).
Gravatar #6 - Talkar
22. nov. 2011 09:47
Nu skal det vel først bevises at mørk energi eksistere inden man kan bedre forstå det ;)
Gravatar #7 - Daniel-Dane
22. nov. 2011 09:58
#5
Mjah, Hawking-stråling er virkelig. Den bliver godt nok skabt af fotoner, så nvm.
Gravatar #8 - Donsig
22. nov. 2011 10:07
Unlimited Energy!
Gravatar #9 - BeLLe
22. nov. 2011 10:09
*afventer at Tarra kommer forbi og fortæller at alle incl disse forskere tager fejl og er idioter*
Gravatar #10 - BurningShadow
22. nov. 2011 10:09
Ok, det det at de har skabt lys, kan altså give dem en bedre forståelse for mørk energi?
Gravatar #11 - Silver Mane
22. nov. 2011 10:11
#5 Den... lyder lidt tricky.

Min kommentar var bare mere baseret på at det lød lidt EB-agtigt, hvilket er ved at være en trend her på siden. Men jeg tænker mere på at det lød som om de bare lige pludselig dukkede op, hvilket jo ikke var rigtig. De fik spejle til at vibrere, også kom der partikler. Det lyder mere som konvertering af bevægelses energi, til lys.

linky

Men er det helt forkert at forstå virtuelle partikler, som bare er ustabile? Der står de eksistere, bare i begrænset tid og rum?

#8 Nej.
Gravatar #12 - ibyte_dk
22. nov. 2011 10:19
Det lyder lidt ligesom en forbrydelse mod e=mc^2

m=e/c^2, skal der jo uforholdsmæssigt, ufatteligt meget energi til for at kunne manifestere det i masse.
Gravatar #13 - j.larsen
22. nov. 2011 10:24
Tillykke, denne artikel er nu nomineret til artiklen med den mest misvisende overskrift. Som #3 også pointerer, bliver der tilføjet energi i forsøget.

"Scientists create light from vacuum" er den oprindelige overskrift, hvor "vacuum" er blevet oversat til "ingenting" hvilket er helt forkert! Hvor er den selvkritiske skribent blevet af? Newz skal til at hanke lidt op i sig selv, ellers kan man frygte at det hele ryger ned på niveau med Ekstra Bladet...
Gravatar #14 - Dijkstra
22. nov. 2011 10:28
Spejlene vibrere med 25% af lysets hastighed?
For det første lyder det af utrolig (som i ikke trolig, noget man ikke kan tro) meget, for det andet, hvad betyder det så? Spejlene vibrere vel med en frekvens og ja det kan så evt. betyde at de får en (uden tvivl varierende) hastighed.
Gravatar #15 - cryo
22. nov. 2011 11:06
Silver Mane (11) skrev:
Men er det helt forkert at forstå virtuelle partikler, som bare er ustabile? Der står de eksistere, bare i begrænset tid og rum?


Der er jo mange måder at forstå det på. De virtuelle partikler observeres kun når de spiller sammen med "rigtige" partikler, så om man vælger at opfatte dem som rigtige, som matematiske finurligheder eller fx som et udslag af et kraftfelt er nok op til den enkeltes fortolkning.

Daniel-Dane (7) skrev:
#5
Mjah, Hawking-stråling er virkelig. Den bliver godt nok skabt af fotoner, så nvm.


Ja, nu ved jeg ikke om man direkte har observeret Hawking-stråling, men i det øjeblik en foton undslipper begivenhedshorisonten som følge af den effekt, er den ikke længere virtuel.
Gravatar #16 - cryo
22. nov. 2011 11:07
Silver Mane (11) skrev:
Min kommentar var bare mere baseret på at det lød lidt EB-agtigt, hvilket er ved at være en trend her på siden. Men jeg tænker mere på at det lød som om de bare lige pludselig dukkede op, hvilket jo ikke var rigtig. De fik spejle til at vibrere, også kom der partikler. Det lyder mere som konvertering af bevægelses energi, til lys.


Ja, og der står også i den oprindelige artikel at den energi der skal bruges for at "løfte" den virtuelle partikel til en rigtig, tages fra den kinetiske energi i "spejlet" (det er ikke et rigtigt spejl). Om man så vil sige at man har konverteret en virtuel til en rigtig partikel eller om man har hevet en partikel ud af det bagvedliggende kraftfelt kommer nok ud på et.
Gravatar #17 - T_A
22. nov. 2011 11:12
#14: Dijkstra skrev:
Spejlene vibrere med 25% af lysets hastighed?

Helt enig det lyder uvirkeligt at vi har formået at bevæge noget "bygget objekt" med så høj en hastighed.

Kan slet ikke forestille mig at nogen atomer kan indeholde så meget kinetisk energi uden at blive flået fra hinanden hvis de vibrerer sådan.
Gravatar #18 - Marsjo
22. nov. 2011 11:26
T_A (17) skrev:
Dijkstra (14) skrev:
Spejlene vibrere med 25% af lysets hastighed?
Helt enig det lyder uvirkeligt at vi har formået at bevæge noget "bygget objekt" med så høj en hastighed.


Read the source guys...

Kilden skrev:
The physicist Moore predicted way back in 1970 that this should happen if the virtual photons are allowed to bounce off a mirror that is moving at a speed that is almost as high as the speed of light.


Og der fortsættes endda med:

Kilden skrev:
“Since it’s not possible to get a mirror to move fast enough, we’ve developed another method for achieving the same effect,” explains Per Delsing, Professor of Experimental Physics at Chalmers. “Instead of varying the physical distance to a mirror, we've varied the electrical distance to an electrical short circuit that acts as a mirror for microwaves.
The “mirror” consists of a quantum electronic component referred to as a SQUID (Superconducting quantum interference device), which is extremely sensitive to magnetic fields. By changing the direction of the magnetic field several billions of times a second the scientists were able to make the “mirror” vibrate at a speed of up to 25 percent of the speed of light.


Gravatar #19 - FreeL
22. nov. 2011 11:54
IT'S MAGIC! BURN THE WITCH!
Gravatar #20 - Curtis
22. nov. 2011 11:55
Det er godt nok alt sammen, men hvornår får vi så spejlreflekskameraer, der kan tage billeder i mørke?
Gravatar #21 - 1000tusind
22. nov. 2011 11:59
Curtis (20) skrev:
Det er godt nok alt sammen, men hvornår får vi så spejlreflekskameraer, der kan tage billeder i mørke?


Du kan godt tage billeder i mørke. Billedet viser bare mørket som det er: mørkt. :D
Gravatar #22 - Nucifer
22. nov. 2011 12:02
#13: Tak! Så er jeg ikke den eneste, der har det sådan...

Historien burde være: "Forskere laver et vakuum, putter energi ind, konstaterer, at det velkendte videnskabelige faktum, at energi og masse er ækvivalente STADIG gælder, hvorefter samtlige journalister i miles omkreds smider overskriften "MAGI FINDES!" på deres respektive mediers forsider".
Gravatar #23 - Marve
22. nov. 2011 12:14
"Use the force, Luke!"
Gravatar #24 - dewordi
22. nov. 2011 12:55
Det er tydeligvis ikke the force men the Schwartz!!
Gravatar #25 - DarkwingDK
22. nov. 2011 14:04
Der er en ting der virkelig irriterer mig i kilden.
Øverst står der:

virtual photons bounce off a “mirror” that vibrates at a speed that is almost as high as the speed of light.


og længere nede:

By changing the direction of the magnetic field several billions of times a second the scientists were able to make the “mirror” vibrate at a speed of up to 25 percent of the speed of light.


Så hvis jeg kører op mod 25 kilometer i timen, så kører jeg med andre ord næsten 100 kilometer i timen?

Jeg håber ikke færdselspolitiet læser den artikel. :-p
Gravatar #26 - troldefar
22. nov. 2011 15:01
#25
Åbenbart skulle der ikke "almost as high as the speed of light" til, men kun 25%. De var bare mere effektive end teorien sagde de skulle være.
Gravatar #27 - terracide
22. nov. 2011 16:21
BeLLe (9) skrev:
*afventer at Tarra kommer forbi og fortæller at alle incl disse forskere tager fejl og er idioter*


Det er ikke forskerne der er idioterne her...det er journalisterne...som så mane gange før fatter de hat af videnskab.
Gravatar #28 - Daniel-Dane
22. nov. 2011 18:05
cryo (15) skrev:
Ja, nu ved jeg ikke om man direkte har observeret Hawking-stråling, men i det øjeblik en foton undslipper begivenhedshorisonten som følge af den effekt, er den ikke længere virtuel.


Virtuelle partikler er virkelige og er blevet eftervist. Fotoner bliver hele tiden spontant til et virtuelt partikkelpar, som annihillerer igen. Ved et sort hul vil den ene partikkel falde ned i det sorte hul, medens den anden forsvinder.
Gravatar #29 - onetreehell
22. nov. 2011 18:55
troldefar (26) skrev:
#25
Åbenbart skulle der ikke "almost as high as the speed of light" til, men kun 25%. De var bare mere effektive end teorien sagde de skulle være.


For mig er 299792458 og 74948114.5 næsten det samme...
Gravatar #30 - Petrander
23. nov. 2011 07:32
Det her er stort!

Tag den, skabelsestosser! Ting KAN faktisk komme fra ingenting!

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login