mboost-dp1

SXC - andyh1988
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#1-4 udviser en generel mangel på forsåelse af hvad det vil sige at lave realistiske virtuelle verdener... Prøv bare at se en disneyfilm med dansk voiceover... Ca ligeså forkert ville det være hvis du brugte generiske lyde til at beskrive noget så dynamisk og vekslende som lyden af vand... Det er skam slet ikke irrelevant forskning...
Bachy (4) skrev:Stik mig en mikrofon, så skal jeg rende ud på lokum og slå en streg, og samtiddig optage det ..
Så har de ihvertfald lyden af rindende vand på bånd :)
Jeg er sikker på at en forsker som nørder i vandlyde, vil sige at tis ikke giver samme lyd som vand ;)
Det er sq da smart, det de har fundet ud af at gøre lyden af vand mere realistisk. Mange af de spil som er udgivet efterhånden har en meget generaliseret lyd, som ikke lyder som almindelig vand men mere hen af et vandfald i stedet for en flod eller den sag en sø.
Prøv at forestille jer mulighederne i at spillene lyder mere og mere realistisk sådan at man virkelig føler at man er i selve spillet i stedet for en 'bystander', som bare følger med i events'ne.
Prøv at forestille jer mulighederne i at spillene lyder mere og mere realistisk sådan at man virkelig føler at man er i selve spillet i stedet for en 'bystander', som bare følger med i events'ne.
Selvfølgelig skal der forskes i kunstige lyde :) Alt lyd er jo vibration fra oscillation, så hvis man kan finde den oscillation kan man modellere det.
Men godt det ikke er mig. Min matematik lærer luftede idéen om at han havde tænkt sig en eksamensopgave med oscillerende segmenter i en akse, for at simulere streng instrumenter, og/eller gøre det i et plan for at simulere overflader så som trommer eller tønder osv. Heldigvis endte vi med noget lidt mere jordnært end det :P
Lineær algebra + infinitesimalregningen, er ikke sjovt :|
Fandt forresten link til deres thesis her:
http://www.cs.cornell.edu/projects/HarmonicFluids/
Men godt det ikke er mig. Min matematik lærer luftede idéen om at han havde tænkt sig en eksamensopgave med oscillerende segmenter i en akse, for at simulere streng instrumenter, og/eller gøre det i et plan for at simulere overflader så som trommer eller tønder osv. Heldigvis endte vi med noget lidt mere jordnært end det :P
Lineær algebra + infinitesimalregningen, er ikke sjovt :|
Fandt forresten link til deres thesis her:
http://www.cs.cornell.edu/projects/HarmonicFluids/
#5 Det kan ikke på nogen måde bruges til at "finde ud af hvordan lyd fungere", da der er tale om computersimuleringer der som grundlag antager de ligninger man generalt anvender til at simulere akustiske fenomener i faststof (dvs. i områder langt langt større end det messoscopiske område).
Folk herinde har generalt en ret forviret forståelse for hvad forkningen retter sig imod. Lydfelter i væsker er meget interessante i sig selv, kig eksempelvis på sonoluminans, eller andre cavitets problemer. At gå til disse længder for at lave mp3 filer til et spil elller en "virtuel verden" er simpelthen latterligt.
#21 Du har vendt problemet på hovedet. De har opstillet modellen, og fundet resultatet, de har ikke fundet resultater for at kunne opstille en model.
Og til jer der regner med at vi nærmer os en matrix verden, så kan jeg lige opdatere status que indenfor simuleringer af virkeligheden. Det er stadigt umuligt at lave korrekte realtime simuleringer af 10 hydrogenatomer i nærheden af hinanden, og for at simulere bare et sandkorn skal vi op i nærheden af mindst 10^14 silicium atomer (bare en boldgade, det er nok plus minus et par ordensfaktorer).
Folk herinde har generalt en ret forviret forståelse for hvad forkningen retter sig imod. Lydfelter i væsker er meget interessante i sig selv, kig eksempelvis på sonoluminans, eller andre cavitets problemer. At gå til disse længder for at lave mp3 filer til et spil elller en "virtuel verden" er simpelthen latterligt.
#21 Du har vendt problemet på hovedet. De har opstillet modellen, og fundet resultatet, de har ikke fundet resultater for at kunne opstille en model.
Og til jer der regner med at vi nærmer os en matrix verden, så kan jeg lige opdatere status que indenfor simuleringer af virkeligheden. Det er stadigt umuligt at lave korrekte realtime simuleringer af 10 hydrogenatomer i nærheden af hinanden, og for at simulere bare et sandkorn skal vi op i nærheden af mindst 10^14 silicium atomer (bare en boldgade, det er nok plus minus et par ordensfaktorer).
synes da de har været pænt gode til at efterligne lyden af vand i forvejen.Det meste lyd i spil og lignende er baseret på optagelser af rigtige lyde. Det giver nogle færre muligheder end at lave dem selv. Lidt ligesom hvis man lavede en FPS ved at gå rundt i en labyrint og tage en masse billeder...
#23 det er jo under antagelse af at du har brug for at simulere alt i en virtuel verden for at det kan virke. Det er lidt ligesom det kinesiske spørgsmål "Hvis et træ falder i skoven, og ingen er der til at høre det. Laver det så nogen lyd?" Noget i den retning.
I en virtuel verden, er det kun nødvendigt at simulere det der har relevans. Der vil derfor være en masse der ikke behøves at laves.
I en virtuel verden, er det kun nødvendigt at simulere det der har relevans. Der vil derfor være en masse der ikke behøves at laves.
#25: Lyd i spil er, som det er lige nu, kun en slags fyld er skal underholde mens det primære er det visuelle. Man kunne sagtens forestille sig at man kunne lade lyd være have en meget mere aktiv rolle, hvis man kunne generere det på samme måde som man gør med billeder.
Leonhard (23) skrev:
#21 Du har vendt problemet på hovedet. De har opstillet modellen, og fundet resultatet, de har ikke fundet resultater for at kunne opstille en model.
Ja det har du ret i :) De har brugt eksisterende modeller for at nå et resultat, men resultatet er vel også en specifik model for dette fænomen? :) Man kan i hvert fald tage de formler de er kommet frem til, og benytte dem til at simulere lyden af vand, så det må da også være en model de har bygge for simulering af vand :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.