mboost-dp1

Boeing

Forskere omgår sikkerheden i flyvende drone

- Via BBC.com - , indsendt af tormok

Flyvende droner bliver brugt mange steder i verden, men især USA er langt fremme på dette område, og den amerikanske regering overvejer nu, at åbne op for kommerciel brug af droner i amerikansk luftrum.

Ved en demonstration fornyligt i Texas på det lokale stadion, fremviste forskere og studerende fra University of Texas, hvordan de kunne overtage styringen af en flyvende drone. Det skete efter en opfordring fra den amerikanske sikkerhedsorganisation DHS (Department of Homeland Security).

Med udstyr der kostede omkring $1.000, lykkedes det forskerne at snyde dronens navigationssystem, ved at sende falske GPS-informationer til den, hvorved de fik dronen til at afvige fra dens programmerede kurs.

Dette er ifølge forskerne en stor sikkerhedsrisiko, idet en drone på den måde vil kunne overtages og i værste tilfælde anvendes i et terrorangreb, især ved store droner, som for eksempel førerløse fragtfly.

Efter demonstrationen håber forskerne, at der nu vil blive sat mere fokus på sikkerheden omkring droner brugt i kommerciel sammenhæng.





Gå til bund
Gravatar #1 - Valkar
4. jul. 2012 08:15
AHA, så de 21 pakistanske soldater der blev dræbt af et amerikansk drone fly var i virkeligheden ofre for et terrorangreb?
Synd man ikke er konspirationsteoretiker, for det her giver da virkelig mulighed for mange teorier.
Gravatar #3 - dprocs
4. jul. 2012 08:25
Plejer man ikke at se bort fra GPS signalet hvis det drifter for meget fra hvad IMU'en forventer?

Og fra hvad jeg har kunnet finde af oplysninger så var der implementeret GPS Denied Mode i Dronen....

Så flyttede de kun dronen få cm ad gangen, eller omgik de sikkerheden....
Gravatar #4 - Jonas_
4. jul. 2012 09:14
Nyhed (0) skrev:
åbne op for kommerciel brug af droner i amerikansk luftrum.

Fedt... Der sidder nok nogle nyuddannede piloter og sveder i hænderne overthere...

De skal godt nok igang med nogle fede salgstaler hvis de skal ha hevet mig op i et pilotløst fly..
Gravatar #5 - Mnc
4. jul. 2012 09:20
Jonas_ (4) skrev:
De skal godt nok igang med nogle fede salgstaler hvis de skal ha hevet mig op i et pilotløst fly..


Agreed.
De fleste fly kan vist lette/lande med autopilot i dag, men så vidt jeg ved gøres det stadig manuelt. Hvis de ikke stoler på deres tech, så gør jeg sgu heller ikke. :P
Gravatar #6 - troldefar
4. jul. 2012 09:52
Tja...
Jeg er sq mere tilbøjelig til at stole på en drone end en pilot. Der er satme mange sager vedrørende overtrætte eller direkte påvirkede piloter der sidder i cockpittet på et charterfly f.eks.
Jeg vil hellere have en computer til at styre skidtet end en fordrukken træt pilot.
Så jeg ville gerne sætte mig op i et føreløst fly.
No problem.
Når de kan lave autonome biler der virker i den tunge trafik vi har på jorden, så vil det også virke i luften.
Gravatar #7 - dprocs
4. jul. 2012 10:21
#6

Ja det var helt sikkert gået godt for Hudson landingen hvis den havde været uden pilot...


Der tale om at gå fra 2 til 1 pilot ved passengerfly, hvis flyet bliver tilstrækkelig intelligent.

Men du skal tænke på at selv predator-flyene har piloter på jorden, og hvis der alligvel skal piloter til, så er det billigste stadig at have dem i flyet...
Gravatar #8 - TrolleRolle
4. jul. 2012 10:24
#5 Det er sgu da ikke fordi de ikke stoler på teknologien at der ikke altid bruges autopilot.

Om der bruges det ene eller det andet kommer an på hvilket udstyr der er i lufthavnen (som skal understøtte autolanding), hvad pilot, fly , og selskab er certificeret til... og hvad piloten nu lige synes er sjovest at gøre den dag.

Autopilot-landinger er et krav i nogle situationer. F.eks. ved tåge osv. hvor en pilot ikke kan se en skid.

Dvs. det er nærmest omvendt af hvad du tror.
Gravatar #9 - SAN
4. jul. 2012 10:26
man kunne jo have en pilot siddende i en "simulator" til at overvåge mange fly, og hvis så et af dem begynder at opføre sig utilsigtet kunne han overtage styringen. Effektivt :-)

#5 Grunden til man ikke lander på auto er fordi man som pilot skal holde sin træning ved lige, samt det kræver at lufthavnen har en masse udstyr der gør det muligt, hvilket der er mange lufthavne der ikke har.

FFS #8 var hurtigere
Gravatar #10 - dprocs
4. jul. 2012 10:51
#9

Jeg har læst flere steder at prisen på oprettelse og vedligeholdelse af den infrastruktur der skal til for at understøtte fjernstyring af passengerfly, gør at det ikke kan betale sig, selv hvis én pilot kunne styre flere fly ad gangen...

Derfor ville det være billigere at nøjes med 1 istedet for 2 piloter per fly..
Gravatar #11 - Mnc
4. jul. 2012 11:21
TrolleRolle (8) skrev:
Om der bruges det ene eller det andet kommer an på hvilket udstyr der er i lufthavnen (som skal understøtte autolanding), hvad pilot, fly , og selskab er certificeret til... og hvad piloten nu lige synes er sjovest at gøre den dag.

Autopilot-landinger er et krav i nogle situationer. F.eks. ved tåge osv. hvor en pilot ikke kan se en skid.

SAN (9) skrev:
Grunden til man ikke lander på auto er fordi man som pilot skal holde sin træning ved lige, samt det kræver at lufthavnen har en masse udstyr der gør det muligt, hvilket der er mange lufthavne der ikke har.


Fair points.

TrolleRolle (8) skrev:
Dvs. det er nærmest omvendt af hvad du tror.


Så lærte jeg også noget i dag.
Gravatar #12 - SiniSael
4. jul. 2012 11:21
Har en kammerat som er en pilot og de kæmper meget med stressende arbejdstider og WORK MOAR mentallitet, så ved at lade ex. fragt flyvning overgå til droner er ved kun godt da fokus kan flyttes over til kommercielt flyvning.

Ex. kan autopilotten i de fleste passager fly lande meget bedre end en menneskelig pilot, da han ikke kan lave små justeringer ligeså hurtigt uden at skulle flytte fokus.

Faktisk siger min m8 at hvis du kan føle bumpet er det pilotten selv der lander, hvis du bare hører hjulene hvine lidt er det autopiloten.

Altså givet såfremt de lukker op for at droner flyver med mennesker så tror jeg der er nok "frygt" omkring det til de bliver testet som en mofo men baseret på min kammerat erfaringer vil jeg foretrække en maskine fremfor et menneske, velvidende at der er et menneske til at tage over såfremt det blev nødvendigt.

Ex. prøv at tænke på muligheden for en first class upgrade - muligheden for at sidde som passager i cockpittet under hele flyvning med 180-ish graders udsyn. I'll buy that for a(or moar) dollar(s)
Gravatar #13 - pvt.hudson
4. jul. 2012 11:57
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-178052...

Iran har i følge dem selv hapset en amerikansk drone ved at hacke den, hvor Washington siger den havde en "malfunction".
Gravatar #14 - HenrikH
4. jul. 2012 12:33
pvt.hudson (13) skrev:
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-17805201

Iran har i følge dem selv hapset en amerikansk drone ved at hacke den, hvor Washington siger den havde en "malfunction".

Jeg ville da også anse det for noget af en "malefunction" at andre kunne hacke min drone >_<
Gravatar #15 - fe950
4. jul. 2012 18:03
Ifølge iranske medier, så havde man lavet et mårettet elektronisk setup/bagholdsagreb ved den afghanske grænse. og det sketet i 2011.

Iøvrig er Iran selv gået igang med produktion af droner, men de ligner mere flyvende bomber med begrænset fjernstyring end en egentlig droner.



Gravatar #16 - RAJensen
4. jul. 2012 21:04
dprocs (7) skrev:
#6

Ja det var helt sikkert gået godt for Hudson landingen hvis den havde været uden pilot...


Der tale om at gå fra 2 til 1 pilot ved passengerfly, hvis flyet bliver tilstrækkelig intelligent.

Men du skal tænke på at selv predator-flyene har piloter på jorden, og hvis der alligvel skal piloter til, så er det billigste stadig at have dem i flyet...


Kun hvis piloterne ikke bliver skudt i døden - for det koster kassen at uddanne en ny og tager mega lang tid!

Så hellere investere en gang i piloten og lade ham blive skudt ned med sin førerløse drone 10 gange ud af 100 missioner.

Husk på: Serie produktion skaber billigere produktion, så dronerne bliver billigere og billigere at producere!
:-)
Gravatar #17 - dprocs
5. jul. 2012 07:46
#16

Håber virkelig ikke at passengerfly bliver skudt ned så ofte at man skal medregne det i billetprisen....


Tror vist du snakker om millitære droner, hvilket er noget fuldstændig andet end passengerfly....


Min konklusion er at hvis predator-fly har brug for piloter, så har passengerfly det med garenti også...
Forskellen er bare at passengerfly er allerede bygget til at håndtere passengere, så om piloten sidder i flyet eller på jorden er stortset ligegyldigt når det kommer til brændstof/plads/iltforsyning.

Derimod bliver infrastrukturen en kæmpe udgift, og selskaberne vil helt sikkert miste kunder på det i starten....
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login