mboost-dp1

Ford
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Det kommer så bare til at koste kunderne en tur på værkstedet,el_barto (1) skrev:Lyder smart, men Ford skulle imho hellere bare sørge for at de autoriserede værksteder bruger de 10 minutter det tager at opdatere softwaren. Samme gælder fsv. alle andre mærker.
Kører roligt ned af vejen, *pling*
[System update downloaded].
[Rebooting]
Aaarhhg!.. Servostyring?! *BLAM*.
-----------------------
Så må man håbe de ikke ødelægger noget ved de firmware updates :P
Det lader nu heldigvist til at man skal noget manuelt (f.eks. godkende opdateringen først).
[System update downloaded].
[Rebooting]
Aaarhhg!.. Servostyring?! *BLAM*.
-----------------------
Så må man håbe de ikke ødelægger noget ved de firmware updates :P
Det lader nu heldigvist til at man skal noget manuelt (f.eks. godkende opdateringen først).
krirru (5) skrev:i samarbejde med Microsoft... glæder mig til at se den første Ford der for BSOD
Der har i 5 år været biler med MS software. Virker fint.
iflg. videon skal man lade bilen stå i tomgang i op til 20 min. med radioen tændt mens den opdatere. Sidst jeg checkede var det ulovligt i Danmark at lade bilen stå så længe i tomgang.
Som en lille bonus skriver bilen "installation complete" før den er færdig, se det er først 2. gang du får den besked at installationen er færdig.
Og er der nogen der kan forklare hvorfor de laver et system som kræver at jeg bruger samme USB indgang på computeren til at overføre filerne??
Som en lille bonus skriver bilen "installation complete" før den er færdig, se det er først 2. gang du får den besked at installationen er færdig.
Og er der nogen der kan forklare hvorfor de laver et system som kræver at jeg bruger samme USB indgang på computeren til at overføre filerne??
sisseck (8) skrev:iflg. videon skal man lade bilen stå i tomgang i op til 20 min. med radioen tændt mens den opdatere. Sidst jeg checkede var det ulovligt i Danmark at lade bilen stå så længe i tomgang.
Det er vel bare et spørgsmål om at konsumere chips og dåsecola hurtigt nok, og så krølle poser og dåser sammen.... Synes jeg kan læse mig til at tomgang er tilladt ved komprimering af affald.
sisseck (8) skrev:iflg. videon skal man lade bilen stå i tomgang i op til 20 min. med radioen tændt mens den opdatere. Sidst jeg checkede var det ulovligt i Danmark at lade bilen stå så længe i tomgang.
Det er vist ikke alle kommuner som har et tomgangsregulativ, udover det, så plejer der at være undtagelser, så man i visse tilfælde kan lade motoren så tændt i længere tid f.eks. hvis man skal bruge den til at drive noget hydralisk (gravemaskiner) og vist også omkring reparationer af bil. Mon ikke dette høre under det sidste...
LordMike (4) skrev:Kører roligt ned af vejen, *pling*
[System update downloaded].
[Rebooting]
Aaarhhg!.. Servostyring?! *BLAM*.
Nu kan man godt styre en bil selvom servoen slår ud. Det har jeg prøvet to gange :/ bilen bliver bare tungere at styre ved lav hastighed.
Har de så tænkt sig at gøre som hardware-producenterne? At voide din warranty når du selv flasher, og det går galt?
Det her har de vist ikke haft forbi de danske myndigheder. Tvivler stærkt på at man får lov til som privatperson at pille ved elektronikken på den måde.
Det her har de vist ikke haft forbi de danske myndigheder. Tvivler stærkt på at man får lov til som privatperson at pille ved elektronikken på den måde.
Lækkert at man sådan kan opdatere sin bil med ny software..
Men ligesom andre undrer det mig voldsomt at man skal have bilen stående i tomgang.
For det første er det da noget miljøsvineri og for det andet så virker det lidt underligt at man måske modtager en opdatering til bilens motorcomputer mens motoren er startet.
XxXxX
Men ligesom andre undrer det mig voldsomt at man skal have bilen stående i tomgang.
For det første er det da noget miljøsvineri og for det andet så virker det lidt underligt at man måske modtager en opdatering til bilens motorcomputer mens motoren er startet.
XxXxX
#16
Nej det lyder meget logisk.
For at få de korrekte signaler fra de forskellige sensorer, samt grundindstille turbo, gasspjæld osv. kræves det ofte at motoren kører.
Nej det lyder meget logisk.
For at få de korrekte signaler fra de forskellige sensorer, samt grundindstille turbo, gasspjæld osv. kræves det ofte at motoren kører.
Oculus (13) skrev:Det her har de vist ikke haft forbi de danske myndigheder. Tvivler stærkt på at man får lov til som privatperson at pille ved elektronikken på den måde.
Hvorfor ikke? Det er der ikke nogen lov der forhindrer. Givet, at bilen skal overholde visse regler og udledningsværdier for at blive godkendt ved et syn, men så længe den gør det, kan jeg pille ved elektronikken lige så tosset jeg vil. Så vidt jeg ved, kræver det heller ikke autorisation for at være bilmekaniker.
#17
Men skal motoren så være varm, kold eller ?
Der kan jo være stor forskel på signalerne og grundindstillinger alt efter om motoren er varm eller kold.
Forstå mig ret....SKAL opdateringen så foretage med bilen startet med kold motor eller må jeg godt gøre det lige efter jeg er kommet hjem en varm sommerdag hvor den har fået lov at strække benene på en længere motorvejsstrækning og den er godt varm ?
XxXxX
Men skal motoren så være varm, kold eller ?
Der kan jo være stor forskel på signalerne og grundindstillinger alt efter om motoren er varm eller kold.
Forstå mig ret....SKAL opdateringen så foretage med bilen startet med kold motor eller må jeg godt gøre det lige efter jeg er kommet hjem en varm sommerdag hvor den har fået lov at strække benene på en længere motorvejsstrækning og den er godt varm ?
XxXxX
XxXxX (16) skrev:Men ligesom andre undrer det mig voldsomt at man skal have bilen stående i tomgang.
For det første er det da noget miljøsvineri og for det andet så virker det lidt underligt at man måske modtager en opdatering til bilens motorcomputer mens motoren er startet.
Motoren skal stå tændt, for at batteriet ikke bliver fladt under opdateringen. I dette tilfælde er der kun tale om en opdatering til bilens underholdningssystem "SYNC".
bjavle (22) skrev:Gad vide om der så er nogen der laver nogle hackede firmwares ligesom man ser til routere og mobil telefoner...
Mon ikke bilfirmaerne både krypterer og signerer deres opdateringer. Det håber jeg i hvert fald de gør.
Magten (2) skrev:Det kommer så bare til at koste kunderne en tur på værkstedet,hvilket jo netop er grunden til de har lavet det her.og gider du betale for det+undvære din bil, fremfor selv at gøre det? :)
Altså, det skulle naturligvis være i forbindelse med normal service. Det andet ville da være tosset :)
Er softwaren så fejlbehæftet at bilen kan eksplodere, skal de naturligvis rette det med det samme ;)
Spearphishing, anyone?
Det fremgår ikke af artiklen, hvilke sikkerhedsforanstaltninger der er i systemet - men man kunne frygte at der ikke er tænkt særlig meget over IT-sikkerhed hos en bilproducent...
Når nu trenden med opdatering via post først er startet, er det nok kun et spørgsmål om kort tid før ejere af den "rigtige" model Ford begynder at modtage personligt adresserede USB-nøgler i posten, der ser ud som officielle opdateringer men ikke er det. Det bliver da interessant på den helt ufede måde hvis kriminelle så har kontrol over éns bil efter hvad man troede var en vigtig bugfix.
Det fremgår ikke af artiklen, hvilke sikkerhedsforanstaltninger der er i systemet - men man kunne frygte at der ikke er tænkt særlig meget over IT-sikkerhed hos en bilproducent...
Når nu trenden med opdatering via post først er startet, er det nok kun et spørgsmål om kort tid før ejere af den "rigtige" model Ford begynder at modtage personligt adresserede USB-nøgler i posten, der ser ud som officielle opdateringer men ikke er det. Det bliver da interessant på den helt ufede måde hvis kriminelle så har kontrol over éns bil efter hvad man troede var en vigtig bugfix.
XxXxX (19) skrev:#17
Men skal motoren så være varm, kold eller ?
Der kan jo være stor forskel på signalerne og grundindstillinger alt efter om motoren er varm eller kold.
Forstå mig ret....SKAL opdateringen så foretage med bilen startet med kold motor eller må jeg godt gøre det lige efter jeg er kommet hjem en varm sommerdag hvor den har fået lov at strække benene på en længere motorvejsstrækning og den er godt varm ?
XxXxX
Det er nok for, at sensorerne er aktive. Hvorvidt motoren er kold eller varm er "ligegyldigt", men forestil dig, at der ikke går strøm til ABS-sensor, når motoren ikke kører, ligesom turboen, oliepumpen osv står stille og det er forventeligt, at de forskellige sensorer mv. derfor heller ikke er aktive.
Det kan også være, at der er hele "computere" som heller ikke er aktive, når motoren er slukket, men først aktiveres efter nogle få sekunder. Der er i hvert fald en masse lamper, der lyser i mit instrumentpanek, når jeg har nøglen i 1. (2.?) position. De går ud, når jeg slår tændingen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.