mboost-dp1

Ford

Ford vil opdatere firmwaren i deres biler

- Via SecurityWeek - , indsendt af thimon

Biler i dag indeholder en del elektronik, der dog ikke opdateres på samme simple måde, som vi er vant til det fra computere og mobiltelefoner. Dette har bilproducenten Ford dog tænkt sig at lave om på.

Fords nye system SYNC, der er udviklet i samarbejde med Microsoft til at varetage alt fra bilens sikkerhed til underholdning, vil fremover skulle følge – forholdsvis – i fodsporet på resten af den moderne teknologiske verden, idet forbrugerne selv vil skulle opdatere SYNC’s firmware i stedet for at være nødt til at tage på værkstedet og bruge en time på at opdatere bilen der, da det er en dyr og besværlig process for Ford.

Ford vil i første omgang udsende 30.000 USB-drev indeholdende SYNC-opdateringen til en række Ford-kunder samt gøre det muligt at downloade opdateringen fra internettet. Til at hjælpe bilejerne med installationen, der tager omtrent 30 minutter at gennemføre, har de udgivet en video på YouTube, der viser en, hvordan man skal gøre.

Udover den økonomiske fordel for Ford sikrer denne form for opdatering også, at der er mindre risiko for, at folks biler er åbne for digitale angreb grundet forældet software. For at få de fleste med på vognen har Ford ikke blot inkluderet sikkerhedsmæssige opdateringer i den første SYNC-opdatering, men samtidig også en række nye features, der gerne skulle gøre det mere interessant at bruge tiden på at opdatere.





Gå til bund
Gravatar #1 - el_barto
12. mar. 2012 16:42
Lyder smart, men Ford skulle imho hellere bare sørge for at de autoriserede værksteder bruger de 10 minutter det tager at opdatere softwaren. Samme gælder fsv. alle andre mærker.
Gravatar #2 - Magten
12. mar. 2012 16:48
el_barto (1) skrev:
Lyder smart, men Ford skulle imho hellere bare sørge for at de autoriserede værksteder bruger de 10 minutter det tager at opdatere softwaren. Samme gælder fsv. alle andre mærker.
Det kommer så bare til at koste kunderne en tur på værkstedet, hvilket jo netop er grunden til de har lavet det her. og gider du betale for det+undvære din bil, fremfor selv at gøre det? :)
Gravatar #3 - Rainmeter
12. mar. 2012 16:55
#2
Lige det argument, jeg bruger når min bil skal til service, jeg gider sq ikke undværre den. ;)
Gravatar #4 - LordMike
12. mar. 2012 17:27
Kører roligt ned af vejen, *pling*
[System update downloaded].
[Rebooting]

Aaarhhg!.. Servostyring?! *BLAM*.

-----------------------

Så må man håbe de ikke ødelægger noget ved de firmware updates :P

Det lader nu heldigvist til at man skal noget manuelt (f.eks. godkende opdateringen først).
Gravatar #5 - krirru
12. mar. 2012 17:35
i samarbejde med Microsoft... glæder mig til at se den første Ford der for BSOD
Gravatar #6 - simonduun
12. mar. 2012 17:54
#5 tænkte præcis det samme :D
Gravatar #7 - nubus
12. mar. 2012 18:05
krirru (5) skrev:
i samarbejde med Microsoft... glæder mig til at se den første Ford der for BSOD


Der har i 5 år været biler med MS software. Virker fint.
Gravatar #8 - sisseck
12. mar. 2012 18:06
iflg. videon skal man lade bilen stå i tomgang i op til 20 min. med radioen tændt mens den opdatere. Sidst jeg checkede var det ulovligt i Danmark at lade bilen stå så længe i tomgang.

Som en lille bonus skriver bilen "installation complete" før den er færdig, se det er først 2. gang du får den besked at installationen er færdig.

Og er der nogen der kan forklare hvorfor de laver et system som kræver at jeg bruger samme USB indgang på computeren til at overføre filerne??
Gravatar #9 - arne_v
12. mar. 2012 18:18
#SW

Det er CE baseret og har rødder tilbage til 1998.

Gravatar #10 - erialor
12. mar. 2012 18:41
sisseck (8) skrev:
iflg. videon skal man lade bilen stå i tomgang i op til 20 min. med radioen tændt mens den opdatere. Sidst jeg checkede var det ulovligt i Danmark at lade bilen stå så længe i tomgang.


Det er vel bare et spørgsmål om at konsumere chips og dåsecola hurtigt nok, og så krølle poser og dåser sammen.... Synes jeg kan læse mig til at tomgang er tilladt ved komprimering af affald.
Gravatar #11 - Hekatombe
12. mar. 2012 18:45
sisseck (8) skrev:
iflg. videon skal man lade bilen stå i tomgang i op til 20 min. med radioen tændt mens den opdatere. Sidst jeg checkede var det ulovligt i Danmark at lade bilen stå så længe i tomgang.


Det er vist ikke alle kommuner som har et tomgangsregulativ, udover det, så plejer der at være undtagelser, så man i visse tilfælde kan lade motoren så tændt i længere tid f.eks. hvis man skal bruge den til at drive noget hydralisk (gravemaskiner) og vist også omkring reparationer af bil. Mon ikke dette høre under det sidste...


LordMike (4) skrev:
Kører roligt ned af vejen, *pling*
[System update downloaded].
[Rebooting]

Aaarhhg!.. Servostyring?! *BLAM*.


Nu kan man godt styre en bil selvom servoen slår ud. Det har jeg prøvet to gange :/ bilen bliver bare tungere at styre ved lav hastighed.
Gravatar #12 - MOA
12. mar. 2012 18:46
Ctrl + Alt + Del = Kobiling + Bremse + Vinduevisker
Gravatar #13 - Oculus
12. mar. 2012 19:07
Har de så tænkt sig at gøre som hardware-producenterne? At voide din warranty når du selv flasher, og det går galt?

Det her har de vist ikke haft forbi de danske myndigheder. Tvivler stærkt på at man får lov til som privatperson at pille ved elektronikken på den måde.
Gravatar #14 - Magten
12. mar. 2012 19:10
Oculus (13) skrev:
Har de så tænkt sig at gøre som hardware-producenterne? At voide din warranty når du selv flasher, og det går galt?
Er det ikke kun hvis du smider noget uofficielt på?

Gravatar #15 - ysangkok
12. mar. 2012 19:23
Det er jo totalt forvirrende opdateringssystem... Man skal se TO "Installation Complete" beskeder? Godt nok forvirrende...
Gravatar #16 - XxXxX
12. mar. 2012 19:39
Lækkert at man sådan kan opdatere sin bil med ny software..

Men ligesom andre undrer det mig voldsomt at man skal have bilen stående i tomgang.

For det første er det da noget miljøsvineri og for det andet så virker det lidt underligt at man måske modtager en opdatering til bilens motorcomputer mens motoren er startet.

XxXxX
Gravatar #17 - Jakob Jakobsen
12. mar. 2012 19:42
#16

Nej det lyder meget logisk.
For at få de korrekte signaler fra de forskellige sensorer, samt grundindstille turbo, gasspjæld osv. kræves det ofte at motoren kører.
Gravatar #18 - Miwer
12. mar. 2012 20:04
Oculus (13) skrev:
Det her har de vist ikke haft forbi de danske myndigheder. Tvivler stærkt på at man får lov til som privatperson at pille ved elektronikken på den måde.


Hvorfor ikke? Det er der ikke nogen lov der forhindrer. Givet, at bilen skal overholde visse regler og udledningsværdier for at blive godkendt ved et syn, men så længe den gør det, kan jeg pille ved elektronikken lige så tosset jeg vil. Så vidt jeg ved, kræver det heller ikke autorisation for at være bilmekaniker.
Gravatar #19 - XxXxX
12. mar. 2012 20:05
#17

Men skal motoren så være varm, kold eller ?

Der kan jo være stor forskel på signalerne og grundindstillinger alt efter om motoren er varm eller kold.

Forstå mig ret....SKAL opdateringen så foretage med bilen startet med kold motor eller må jeg godt gøre det lige efter jeg er kommet hjem en varm sommerdag hvor den har fået lov at strække benene på en længere motorvejsstrækning og den er godt varm ?

XxXxX
Gravatar #20 - Panda.dk
12. mar. 2012 20:12
Det her er ikke en nyhed. Videoen er fra den 21 februar 2011.... Altså over et år siden.
Gravatar #21 - Panda.dk
12. mar. 2012 20:54
Hvorfor bliver min kommentar i #20 rated som "Gentagelse" når jeg ikke umiddelbart kan se hvor jeg har gentaget noget fra?
Gravatar #22 - bjavle
13. mar. 2012 07:11
Gad vide om der så er nogen der laver nogle hackede firmwares ligesom man ser til routere og mobil telefoner...
Gravatar #23 - Manofsciencemanoffaith
13. mar. 2012 07:34
XxXxX (16) skrev:
Men ligesom andre undrer det mig voldsomt at man skal have bilen stående i tomgang.

For det første er det da noget miljøsvineri og for det andet så virker det lidt underligt at man måske modtager en opdatering til bilens motorcomputer mens motoren er startet.


Motoren skal stå tændt, for at batteriet ikke bliver fladt under opdateringen. I dette tilfælde er der kun tale om en opdatering til bilens underholdningssystem "SYNC".

bjavle (22) skrev:
Gad vide om der så er nogen der laver nogle hackede firmwares ligesom man ser til routere og mobil telefoner...


Mon ikke bilfirmaerne både krypterer og signerer deres opdateringer. Det håber jeg i hvert fald de gør.
Gravatar #24 - el_barto
13. mar. 2012 08:00
Magten (2) skrev:
Det kommer så bare til at koste kunderne en tur på værkstedet, hvilket jo netop er grunden til de har lavet det her. og gider du betale for det+undvære din bil, fremfor selv at gøre det? :)

Altså, det skulle naturligvis være i forbindelse med normal service. Det andet ville da være tosset :)

Er softwaren så fejlbehæftet at bilen kan eksplodere, skal de naturligvis rette det med det samme ;)
Gravatar #25 - allanh
13. mar. 2012 08:44
Spearphishing, anyone?

Det fremgår ikke af artiklen, hvilke sikkerhedsforanstaltninger der er i systemet - men man kunne frygte at der ikke er tænkt særlig meget over IT-sikkerhed hos en bilproducent...

Når nu trenden med opdatering via post først er startet, er det nok kun et spørgsmål om kort tid før ejere af den "rigtige" model Ford begynder at modtage personligt adresserede USB-nøgler i posten, der ser ud som officielle opdateringer men ikke er det. Det bliver da interessant på den helt ufede måde hvis kriminelle så har kontrol over éns bil efter hvad man troede var en vigtig bugfix.
Gravatar #26 - myplacedk
13. mar. 2012 08:52
LordMike (4) skrev:
Så må man håbe de ikke ødelægger noget ved de firmware updates :P

Det er vel ikke anderledes end når et autoriseret værksted installerer samme firmware.
Gravatar #27 - myplacedk
13. mar. 2012 08:53
Manofsciencemanoffaith (23) skrev:
I dette tilfælde er der kun tale om en opdatering til bilens underholdningssystem "SYNC".

Så er dette vel ikke mere interessant end at opdatere firmware i diverse andre gadgets, som vi vel er vant til efterhånden.
Gravatar #28 - Bundy
13. mar. 2012 09:42
Er det lidt ærgeligt at komme til at bricke sin bil.
Gravatar #29 - nwinther
13. mar. 2012 10:47
XxXxX (19) skrev:
#17

Men skal motoren så være varm, kold eller ?

Der kan jo være stor forskel på signalerne og grundindstillinger alt efter om motoren er varm eller kold.

Forstå mig ret....SKAL opdateringen så foretage med bilen startet med kold motor eller må jeg godt gøre det lige efter jeg er kommet hjem en varm sommerdag hvor den har fået lov at strække benene på en længere motorvejsstrækning og den er godt varm ?

XxXxX


Det er nok for, at sensorerne er aktive. Hvorvidt motoren er kold eller varm er "ligegyldigt", men forestil dig, at der ikke går strøm til ABS-sensor, når motoren ikke kører, ligesom turboen, oliepumpen osv står stille og det er forventeligt, at de forskellige sensorer mv. derfor heller ikke er aktive.
Det kan også være, at der er hele "computere" som heller ikke er aktive, når motoren er slukket, men først aktiveres efter nogle få sekunder. Der er i hvert fald en masse lamper, der lyser i mit instrumentpanek, når jeg har nøglen i 1. (2.?) position. De går ud, når jeg slår tændingen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login