mboost-dp1

Flickr - saschaaa

Forbrugerombudsmanden: Vildledende markedsføring om bredbånd

-

TDC, Telia og Telenor vildleder forbrugerne om hastigheden på bredbånd. Forbrugerombudsmanden beder teleselskaberne ændre deres markedsføring.

De tre selskaber har i deres markedsføring af konkrete tilbud på bredbånd vildledt forbrugerne om, hvilken hastighed de kunne opnå.

Forbrugerombudsmanden har i alt rejst fem sager om vildledende markedsføring af bredbånd. To af sagerne har Forbrugerombudsmanden taget op af egen drift, mens de resterende tre sager er taget op på baggrund af klager.

I 2013 lancerede Forbrugerombudsmanden nye retningslinjer for markedsføring af bredbåndsforbindelser, der bl.a. indeholder følgende.

En udbyder kan markedsføre bredbånd med ‘op til’-hastigheder. Men udbyderen skal kunne garantere, at 80 procent af kunderne, som markedsføringen retter sig mod, kan opnå den lovede hastighed eller en hastighed, der ikke afviger væsentligt derfra.

Udbyderen skal desuden oplyse om minimumshastigheden, og oplysningerne skal stå i forbindelse med oplysninger om ‘op til’- hastighederne og være lige så iøjnefaldende.





Gå til bund
Gravatar #1 - CableCat
31. mar. 2016 09:44
Det bør også være ulovligt at markesføre sig med en pris der senere ændre sig til noget højere.

Som: 50Mb/s for 50kr... De første 3 måndere... Derefter 149kr...
Gravatar #2 - Kian
31. mar. 2016 09:56
#1
Enig!
Vi flyttede ind i ny lejlighed og tog default Stofa (trods min elendige erfaring med selv samme fra kollegietiden). Over et halvt år steg prisen 2 gange. Det var ikke meget - ca 10 kroner, men pisseirriterende. Og attituden i skrivelserne fra Stofa var a 'la "Vi opgraderer din forbindelse og du behøves slet ikke gøre noget". Nej det er sikkert fint men når man udvider snablen ned til min bankkonto så vil jeg satme gerne tages lidt mere alvorligt end en jubellallende skrivelse. Der er jo en grund til at jeg valgte netop det abn jeg valgte - prisen var en væsentlig del af og det skider Stofa så på 2 gange over et halvt år.

Så vi fyrede Stofa og betaler nu mere for Hiper men får mere forbindelse for pengene.
Tiden for idioti og klamphuggeri er ved at være ovre. Jeg gider ihvertfald ikke latterligt lave forbindelser der automatisk stiger i pris ("...og du behøver slet ikke gøre noget").


Gravatar #3 - Useful
31. mar. 2016 12:52
idioti skrev:
En udbyder kan markedsføre bredbånd med 'op til'-hastigheder. Men udbyderen skal kunne garantere, at 80 procent af kunderne, som markedsføringen retter sig mod, kan opnå den lovede hastighed eller en hastighed, der ikke afviger væsentligt derfra.


Er det ikke lidt til grin, at man stiler efter, at 80% kan få det markedsførte produkt?

Hvordan kan andet end 100% være tilstrækkeligt? Kan du kun levere, f.eks. 70% af kapaciteten til en given bruger, burde prisen også direkte afhænge deraf.

Ligesom hvis man bestiller noget som helst andet, og de så opdager at mangle lidt, så betaler man sgu ikke for den fulde mængde
Gravatar #4 - Xaroc
31. mar. 2016 16:52
TDC 100/20
Men så skal man også lige læse teksten under produkterne før man vælger en.
Hvor de skriver: garanteret 100/20 til 10,0% af danske husstande. Tid til at spille lotto.
Gravatar #5 - kellnerSvendsen
4. apr. 2016 10:09
Useful (3) skrev:
idioti skrev:
En udbyder kan markedsføre bredbånd med 'op til'-hastigheder. Men udbyderen skal kunne garantere, at 80 procent af kunderne, som markedsføringen retter sig mod, kan opnå den lovede hastighed eller en hastighed, der ikke afviger væsentligt derfra.


Er det ikke lidt til grin, at man stiler efter, at 80% kan få det markedsførte produkt?

Hvordan kan andet end 100% være tilstrækkeligt? Kan du kun levere, f.eks. 70% af kapaciteten til en given bruger, burde prisen også direkte afhænge deraf.

Ligesom hvis man bestiller noget som helst andet, og de så opdager at mangle lidt, så betaler man sgu ikke for den fulde mængde


"80% af kunderne som markedsføringen retter sig imod".

Det vil sige "don't waste our motherfucking time" ... lad være med at spamme folk med mindre 80% af dem i spammer faktisk kan få jeres lort.
Gravatar #6 - HenrikH
4. apr. 2016 14:50
Useful (3) skrev:
Er det ikke lidt til grin, at man stiler efter, at 80% kan få det markedsførte produkt?

Desværre ikke.

Der er også nogle lande hvor man i standardiseringsregi bl.a. går efter at så længe 80 % af et serieproduceret produkt ikke støjer mere end 80 % af grænseværdierne i 80 % af tiden, så overholder alle enheder i en serie per definition grænserne.

80/80/80 regler er desværre ofte brugt, mange steder...

Har også selv lavet en:
Hvis 80 % af en gruppe personer, 80 % af tiden opfører sig 80 % dummer end krydsfiner* - så er gruppen som helhed en flok lallende idioter.

*: Det lyder umuligt, men der er skræmmende mange mennesker som er i stand til at opnå dette :-/
Gravatar #7 - arne_v
4. apr. 2016 14:58
#0

Der er ihvertfald mange andre brancher hvor det ikke var gået.

Tilladelse til at sælge mælkekartoner med "op til 1 liter mælk", hvis 80% af dem indeholder 1 liter (og resten mindre). Nej vel.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login