mboost-dp1

Erhvervsstyrelsen
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Kunne man forestille sig at virksomhederne kunne investere i at efteruddanne ny såvel som nuværende ansatte? Eller er der flere penge i at brokke sig til højre og venstre uden selv at løfte en finger????
Artiklen skriver selv at de sagtens kan få folk med det rette uddannelses niveau...
Det er nok bare mig men jeg tænker umiddelbart at virksomhederne fik mere ud af efteruddannelse af deres ansatte....
I stedet for evig og altid at PIVE... så GØR DOG NOGET....for en gangs skyld!
Artiklen skriver selv at de sagtens kan få folk med det rette uddannelses niveau...
Det er nok bare mig men jeg tænker umiddelbart at virksomhederne fik mere ud af efteruddannelse af deres ansatte....
I stedet for evig og altid at PIVE... så GØR DOG NOGET....for en gangs skyld!
CBM (1) skrev:Kunne man forestille sig at virksomhederne kunne investere i at efteruddanne ny såvel som nuværende ansatte? Eller er der flere penge i at brokke sig til højre og venstre uden selv at løfte en finger????
Det er langt nemmere og billigere at finde folk fra udlandet - specielt når IT er et så "internationalt" område... Sådan er markedet bare idag, desværre.
Hvis du søger en stilling i udlandet, så kræver det som regel altid en Bachelor, Master eller Ph.D. i datalogi eller sådan noget for at kunne få jobbet.
I Danmark er der en milliard datamatikere. Og de er bare ikke gode nok, når man sætter dem op mod det niveau som der kræves i udlandet, og derfor er langt flere af i udlandet = Danske virksomheder henter medarbejdere ind fra udlandet!
#2 Man burde virkelig begrænse optaget på datamatiker, jeg har ikke en it uddannelse og jeg er bedre til it end de fleste datamatikere.
Derudover er datamatiker er en serviceuddannelse, hvilket kun en udsøgt og særligt kompetent skare af datamatiker har forstået.
Tænk hvis en mekaniker pillede rattet ud af bilen, fordi han mente ejeren ikke kunne køre eller at kommunens teknik og miljø afdeling forbød fodgængere at krydse vejen. Det er lidt niveauet datamatikere arbejder, når de tænker sikkerhed :-P
Datamatikere går også ofte med en hamrende arrogant holdning om, at brugerne ikke fatter noget. Den holdning er alene et udtryk for, at de ikke har fattet deres arbejde og organisatoriske funktion.
Derudover er datamatiker er en serviceuddannelse, hvilket kun en udsøgt og særligt kompetent skare af datamatiker har forstået.
Tænk hvis en mekaniker pillede rattet ud af bilen, fordi han mente ejeren ikke kunne køre eller at kommunens teknik og miljø afdeling forbød fodgængere at krydse vejen. Det er lidt niveauet datamatikere arbejder, når de tænker sikkerhed :-P
Datamatikere går også ofte med en hamrende arrogant holdning om, at brugerne ikke fatter noget. Den holdning er alene et udtryk for, at de ikke har fattet deres arbejde og organisatoriske funktion.
#3: Du har for så vidt ret hvad angår de datamatikere som ikke valgte at efteruddanne sig til bachelorer og/eller kandidater.
Jeg har selv mødt mange datamatikere i mange forskellige stillinger.
Det er mit indtryk at datamatikere der sidder i IT afdelinger er de værste når det kommer til behandling af brugere.
Eksempelvis kendte jeg engang en IT medarbejder som sagde flg. "når han ikke gad høre på mere tuderi fra brugerne"... han sagde "samtalen slutter om 5..4..3..2..1" og så lagde han på.
På sin vis hamrende morsomt men på den anden side ikke specielt konstruktivt
Jeg har selv mødt mange datamatikere i mange forskellige stillinger.
Det er mit indtryk at datamatikere der sidder i IT afdelinger er de værste når det kommer til behandling af brugere.
Eksempelvis kendte jeg engang en IT medarbejder som sagde flg. "når han ikke gad høre på mere tuderi fra brugerne"... han sagde "samtalen slutter om 5..4..3..2..1" og så lagde han på.
På sin vis hamrende morsomt men på den anden side ikke specielt konstruktivt
CBM (1) skrev:Kunne man forestille sig at virksomhederne kunne investere i at efteruddanne ny såvel som nuværende ansatte?
Problemet er vel at en stor del unge mennesker synes at dette hersens indernet er fremtiden, og får fundet sig en uddannelse hvor de kan lave fancy og spændende indhold.
Imens er der ikke så mange som synes at det bagvedliggende er spændende, for det er jo hverken flotte grafiske værktøjer eller noget.
Lidt som den klassiske om softwareingeniøren der udtaler at man ikke har brug for hardwareingeniører længere, for alt er jo software efterhånden...
Men der ER jo et hav af web, design og andre bløde IT-uddannelser, men hvor mange er der brug for? Et hurtigt kig på bare KUs bachelor liste giver følgende:
-Datalogi
-Informationsvidenskab og kulturformidling
-It og sundhed
-Kommunikation og it
Der én jeg anser som teknisk rettet, nemlig datalogi. Selv hvis jeg inkluderer de to tekniske bachelorer fra DTU (hvor jeg ville forvente 100 % teknik), er vi stadig kun oppe på et 50/50 forhold mellem tekniske og bløde fag - for et teknisk område.
Efter en del år i branchen, hvor de fleste år har være uden for landes grænser, kan jeg mistænke at der måske er noget som en del misforstår.
I udlandet er man ikke så tændt på om folk har en kandidat eller bachelor, eller måske bare en college/associate degree - papir er ikke alt. Så lang tid man passer ind i organisationen, og man kan sig håndværk, eller er villig til at lære (hurtigt) så får man en chance. Ok, hvis man prøver at komme ind til Google, MS, osv. hvor der er +5000 ansøgere til hver stilling så er det noget andet, men nu er det jo ikke det der bliver snakket om.
Papir nusseriet er noget meget dansk, selvfølgelig skal der kandidater til, og også ph.d'ere men de er jo ikke nødvendige til alting....
Det svare vel lidt til at ansætte en bygnings ingeniør til at lægge sten oven på hinannen.
I udlandet er man ikke så tændt på om folk har en kandidat eller bachelor, eller måske bare en college/associate degree - papir er ikke alt. Så lang tid man passer ind i organisationen, og man kan sig håndværk, eller er villig til at lære (hurtigt) så får man en chance. Ok, hvis man prøver at komme ind til Google, MS, osv. hvor der er +5000 ansøgere til hver stilling så er det noget andet, men nu er det jo ikke det der bliver snakket om.
Papir nusseriet er noget meget dansk, selvfølgelig skal der kandidater til, og også ph.d'ere men de er jo ikke nødvendige til alting....
Det svare vel lidt til at ansætte en bygnings ingeniør til at lægge sten oven på hinannen.
Jeg er enig i at datamatikere ikke er gode nok. Men her snakkes om problemer med kandidat uddannelserne, som er noget over niveauet som datamatikerene har (datamatiker < bachelor < kandidat).
Så skulle vi måske glemme datamatiker diskussionen lidt ;)
Men jeg kunne godt lide at vide hvad virksomhederne så efterspørger af kandidaterne?
Hvis 90% vil have en bestemt type (eller to-tre typer), så mener jeg virksomhederne har ret, også burde uddannelsen peges den vej. Men efterspørger de 100 forskellige ting, så er det ikke en opgave for uddannelsen at oprette 100 forskelige specialer.
Så skulle vi måske glemme datamatiker diskussionen lidt ;)
Men jeg kunne godt lide at vide hvad virksomhederne så efterspørger af kandidaterne?
Hvis 90% vil have en bestemt type (eller to-tre typer), så mener jeg virksomhederne har ret, også burde uddannelsen peges den vej. Men efterspørger de 100 forskellige ting, så er det ikke en opgave for uddannelsen at oprette 100 forskelige specialer.
CBM (1) skrev:Kunne man forestille sig at virksomhederne kunne investere i at efteruddanne ny såvel som nuværende ansatte? Eller er der flere penge i at brokke sig til højre og venstre uden selv at løfte en finger????
Ja.
Men virksomheden har valget mellem:
A) Investere hundredetusinder i uddannelse af en enkelt medarbejder, vente 1-2 år og risikere at han skifter job en måned efter færddiggørelse
B) Hente en udlænding til Danmark som har uddannelsen
C) Sende opgaven til udlandet, hvilket med eget datterselskab og fastansatte vil halvere omkostningerne
Lyder #A attraktiv?
fennec (7) skrev:Men her snakkes om problemer med kandidat uddannelserne, som er noget over niveauet som datamatikerene har (datamatiker < bachelor < kandidat).
????
Uddannelser med - måske for - brede IKT-kompetencer er samtidigt dem, hvor dimmittenderne har en høj ledighed. Det er f.eks. web-integrator (EUD), edesigner (KVU), medialogi (MVU), informationsvidenskab og kulturformidling (MVU), digital konceptudvikling (MVU) og games, cand.it. (LVU) - alle med en ledighedsgrad på over 10 pct.
CableCat (10) skrev:Typisk søger virksomhederne folk med X års erfaring et specielt stykke software, som man kun ville arbejde med hvis man fik penge for de. Altså det er ikke noget man overhoved kan uddanne sig til, uden at arbejde med det og få løn for det.
Det ses desværre ofte.
Håbløse personaleafdelinger.
Men det er så ikke lige emnet her, da det problem vil ramme dybe og brede uddannelser lige hårdt.
Jeg er lige ved at tro at det stiller datamatikere bedre end dataloger, da datamatiker uddannelsen ofte vælger mere mainstream ting end datalogi uddannelsen (efterspørgslen efter OCAML ekspertise kan ligge på et meget lille sted!).
#12
Det er lidt en fejlcitering her på newz... De lavere uddannelser er ikke hoved fokus i artiklen. Det er en bibemærkning, at det også er et problem på de "ikke-traditionelle IKT-uddannelser"
[kilde]
"Problemet er ifølge undersøgelsen, at et relativ stor andel af it-kandidaterne kommer fra uddannelser med brede IKT-kompetencer, der ikke har den nødvendige tekniske tyngde. Det afspejles også i ledigheden, der er særlig høj for de ikke-traditionelle IKT-uddannelser. Eksempelvis har uddannelser som web-integrator (EUD)... "
Jeg opfatter det i hvert fald som at fokus er på kandidat uddannelserne der er alt for brede. Og at det også ses på de lavere niveauer.
Det er lidt en fejlcitering her på newz... De lavere uddannelser er ikke hoved fokus i artiklen. Det er en bibemærkning, at det også er et problem på de "ikke-traditionelle IKT-uddannelser"
[kilde]
"Problemet er ifølge undersøgelsen, at et relativ stor andel af it-kandidaterne kommer fra uddannelser med brede IKT-kompetencer, der ikke har den nødvendige tekniske tyngde. Det afspejles også i ledigheden, der er særlig høj for de ikke-traditionelle IKT-uddannelser. Eksempelvis har uddannelser som web-integrator (EUD)... "
Jeg opfatter det i hvert fald som at fokus er på kandidat uddannelserne der er alt for brede. Og at det også ses på de lavere niveauer.
casperghst42 (6) skrev:I udlandet er man ikke så tændt på om folk har en kandidat eller bachelor, eller måske bare en college/associate degree - papir er ikke alt. Så lang tid man passer ind i organisationen, og man kan sig håndværk, eller er villig til at lære (hurtigt) så får man en chance. Ok, hvis man prøver at komme ind til Google, MS, osv. hvor der er +5000 ansøgere til hver stilling så er det noget andet, men nu er det jo ikke det der bliver snakket om.
Det er godt nok ikke mit indtryk.
USA: uden college degree er du ingen ting. Men indrømmet de går ikke så meget op i niveau eller retning.
Indien: bachelor indenfor relevant område er et must.
Østeuropa: ditto.
Tyskland: meget højt uddannede
Eneste land hvor jeg kan genkende et mere blandet billede er UK.
casperghst42 (6) skrev:Papir nusseriet er noget meget dansk, selvfølgelig skal der kandidater til, og også ph.d'ere men de er jo ikke nødvendige til alting....
Danmark er vel et af de mindst papirnussende lande i verden.
Datamatiker her og ja den uddannelse er ubrugelig. I hvert fald for 12 år siden da jeg blev færdig, ved ikke lige om den er blevet bedre i mellemtiden. Luk den uddannelse ned og opret en uddannelse der kan bruges til noget i stedet for
Sidst jeg så på ledige stillinger inden for IT krævede en stor del af stillingerne at man havde minimum x års erfaring med y, men y var ofte noget man kun kunne få erfaring i hvis man kom ind i et firma der brugte det, men da ingen vil ansætte en uden erfaring er det jo ingen der kan få erfaring
Sidst jeg så på ledige stillinger inden for IT krævede en stor del af stillingerne at man havde minimum x års erfaring med y, men y var ofte noget man kun kunne få erfaring i hvis man kom ind i et firma der brugte det, men da ingen vil ansætte en uden erfaring er det jo ingen der kan få erfaring
Adagio (16) skrev:Datamatiker her og ja den uddannelse er ubrugelig. I hvert fald for 12 år siden da jeg blev færdig, ved ikke lige om den er blevet bedre i mellemtiden. Luk den uddannelse ned og opret en uddannelse der kan bruges til noget i stedet for
Sidst jeg så på ledige stillinger inden for IT krævede en stor del af stillingerne at man havde minimum x års erfaring med y, men y var ofte noget man kun kunne få erfaring i hvis man kom ind i et firma der brugte det, men da ingen vil ansætte en uden erfaring er det jo ingen der kan få erfaring
Der er faktisk sket utroligt meget med Datamatiker uddannelsen i de 25 år den har eksisteret. Den første udgave af den bestod af assembler, Turbo Pascal og C Programmering + virksomhedslære, datastrukture, søge algoritmer, database konstruktion og så styresystemer, Hardware og programmering i 4 semesteret + hovedopgave.
Det er stadig en god om lidt bredt favnende basis uddannelse, som dog kræver at man får noget oveni for at få et job i dag.
Problemet er at it afdelinger i dag ikke er så bredt favnende som de var for 25 år siden, og kun meget få sidder med folk der kan udvikle og tilpasse systemer selv.
Det er lidt den samme sang som blev sunget om informatik-assistent og IT-supporter uddannelserne + mange andre underlige it uddannelser i tidernes løb. De er altid ubrugelige i de folks øjne der HAR en bachelor/kandidat uddannelse. Det samme problem ses i mange andre faguddannelser. Der fokuseres altid for meget på de små korte - mellemlange uddannelser hvor man spytter folk ud så man kan - for at sige det rent ud, fodre svin med dem, i stedet for at tænke ud af boxen og sammensætte dem med nogle brugbare efter-uddannelser der gør at folk faktisk kan gå ud og få et job i en virksomhed. Og for at vende det om er der faktisk også rigtig mange kandidat uddannelser hvor der fokuseres ALT for meget på nogle tekniske aspekter som kun få kandidater kommer til at beskæftige sig med når de er færdige. Datalogi er en af dem. Den skræmmer ofte folk væk som ikke lige har tænkt sig at det kunne være sjovt fx. at sidde og optimere søge algoritmer resten af deres karriere.
Der mangler i den grad efter-uddannelser der er mere fokuseret på at skabe relevante job muligheder i stedet for at forberede folk på en forsker grad som kun meget få af os har evnerne og lysten til at arbejde med.
#1 skrev:
Kunne man forestille sig at virksomhederne kunne investere i at efteruddanne ny såvel som nuværende ansatte? Eller er der flere penge i at brokke sig til højre og venstre uden selv at løfte en finger????
Nu sidder jeg selv og afholder jobsamtaler, og møder folk med en kandidatgrad indenfor en IT uddannelse, som ikke kan lave
- usecase diagrammer
- nedarvning
- simpel database/objekt model
Havde du spurgt mig for 3 år siden, ville jeg give dig ret i at man som virksomhed bare kan efteruddanne. Men efter at have mødt en del kandidater, kan jeg se at det mange IT uddannet har brug for ikke kun er specifik programmerings uddannelse, men basalt generisk software modellering.
Dette er ikke noget jeg vil mene at man som virksomhed skal til at uddanne folk i, når de kommer med en kandidatgrad indenfor IT.
Noget som gør det lidt tragisk er at problemerne med kombinationsuddannelser har været kendt fra begyndelsen af.
Man startede med sådan noget midt i 80'erne. Og jeg husker tydligt at professor Ebbe Yndgaard (vismand, rådgiver for undervisningsministeriet etc.) sagde at de ikke duede - de studerende ville bare lære lidt om meget uden at blive dygtig til noget.
Man startede med sådan noget midt i 80'erne. Og jeg husker tydligt at professor Ebbe Yndgaard (vismand, rådgiver for undervisningsministeriet etc.) sagde at de ikke duede - de studerende ville bare lære lidt om meget uden at blive dygtig til noget.
#18
Arv og modellering er noget man forventer at en kandidat indenfor IT kan. Jeg vil undre mig hvis en sådan ikke kendte use case diagrammer. Men det er vel strengt taget ikke et krav til en IT kandidate uddannelse at kende en specifik UML diagram type.
Og lad mig gætte - de kandidater du refererer til er ikke dataloger eller fra DTU?
:-)
Arv og modellering er noget man forventer at en kandidat indenfor IT kan. Jeg vil undre mig hvis en sådan ikke kendte use case diagrammer. Men det er vel strengt taget ikke et krav til en IT kandidate uddannelse at kende en specifik UML diagram type.
Og lad mig gætte - de kandidater du refererer til er ikke dataloger eller fra DTU?
:-)
#8: virksomheder burde i den situation have mulighed for at kontrakt forpligte en ansat i x antal år så A) blev et bedre valg
#18: jeg er rystet... selv som datamatiker havde jeg ret hurtigt styr på UML, arv og polymorphi samt udarbejdelse af use cases og database / objekt modeller ...
Man kan jo ikke kode OO, hvis man ikke har styr på ovenstående FFS!
Jeg bruger det hver dag!
#18: jeg er rystet... selv som datamatiker havde jeg ret hurtigt styr på UML, arv og polymorphi samt udarbejdelse af use cases og database / objekt modeller ...
Man kan jo ikke kode OO, hvis man ikke har styr på ovenstående FFS!
Jeg bruger det hver dag!
CBM (22) skrev:
#8: virksomheder burde i den situation have mulighed for at kontrakt forpligte en ansat i x antal år så A) blev et bedre valg
Jo. Men hvis det virkeligt skal hjælpe på problemet, så taler vi nok om 3 eller 5 år. Og at binde en ansat til en virksomhed i 3 eller 5 år har visse negative sider. Det kunne ses som genindførlesen af stavnsbåndet.
arne_v (23) skrev:
Jo. Men hvis det virkeligt skal hjælpe på problemet, så taler vi nok om 3 eller 5 år. Og at binde en ansat til en virksomhed i 3 eller 5 år har visse negative sider. Det kunne ses som genindførlesen af stavnsbåndet.
Det er vel ikke så meget forskelligt fra at der ved nogle uddannelser kræver at man har en læreplads i 3-5 år, hvor man jo også mere eller mindre er bundet til firmaet indtil uddannelsen er færdig?
Adagio (25) skrev:arne_v (23) skrev:
Jo. Men hvis det virkeligt skal hjælpe på problemet, så taler vi nok om 3 eller 5 år. Og at binde en ansat til en virksomhed i 3 eller 5 år har visse negative sider. Det kunne ses som genindførlesen af stavnsbåndet.
Det er vel ikke så meget forskelligt fra at der ved nogle uddannelser kræver at man har en læreplads i 3-5 år, hvor man jo også mere eller mindre er bundet til firmaet indtil uddannelsen er færdig?
Men du skal jo ikke tænke virksomhederne eller medarbejderne som om de kun har gode hensigter. Hvis man kunne som ovenstående, så ville virksomhederne finde små smuthuller til at kalde det "uddannelser" for medarbejderne for blot at stavnsbinde dem i en årrække.
Men det er vel samme problematik med graduate stillinger og det virker jo fint! :)
CBM (24) skrev:#23: sandt nok, men hvis en ansat så også fik en masse brugbar uddannelse og viden samt job sikkerhed i perioden så tror jeg alligevel at mange ville blive glade for det.
Måske. Men der er problemer.
Vil en sådan ansat få nul lønforhøjelse i perioden? Arbejdsgiveren behøver jo ikke være bange for at vedkommende søger væk. Hvis ja - er det så ikke i virkeligheden den ansatte som selv betaler uddannelsen?
Hvad med urimelige psykopatiske chefer?
Adagio (25) skrev:
Det er vel ikke så meget forskelligt fra at der ved nogle uddannelser kræver at man har en læreplads i 3-5 år, hvor man jo også mere eller mindre er bundet til firmaet indtil uddannelsen er færdig?
Jeg kender ikke reglerne for lærepladser. Kan en arbejdsgiver forlange erstatning hvis en lærling springer fra?
Jeg arbejder hos Amazon og er interviewer, saa jeg kan komme med lidt mere info.
Folk kunnen er et kaempe problem, ikke bare i Danmark men over hele verden, vi regner med at kun 1-2 af hver klasse vil vaere god nok til at kunne blive hyret.
For nogle entelig nummer, vi har telefon samtale med 60 kandidater pr kandidate vi tager in til on site intervier. Og ud af dem faa 1 ud af 5 et tilbud.
Problemet som jeg selv saa og som vi konstant ser her er gruppe arbejde. Da jeg var pa min Bachelor og Master paa DTU har jeg til hver fag trukket 3-4 mennesker igennem faget paa min kunnen, paa bekosting af min egen karakter. Universiteterne er glade for dette, da de meget heller vil have 4 igennem med et snit pa 7, end en med et snit pa 12.
Problemet kommer saa at de 3-4 mennesker nu tror at de er gode nok, og klar til arbejdsmarket, men de fleste af dem kan ikke engang lave et program der fortaeller dig hvad klokken er!
Vi interviewer hoere ofte "vi" nar de forklare om projekter, som dansker er det normalt at heore, mindre i udlannet. Saa snart vi hoere dette spoeger vi ind til hvad DU lavet paa projektet, og her viser det sig ofte til at de ikke lavet spicelt meget, og mange gange kan de ikke engang forkalre om et eneste teknisk omraade paa de projeker de lige har pralet om.
Grunden til at firmaer hyre i udlannet er ikke fordi de ikke vil efterudanne, det tager omkring 3-4 mrd at faa en ny medarbejder up to speed, saa det bliver allerede gjort. Problemet er at hvis den basic kunne ikke er der, vil det tage ALT for lang tid foer den nye medarbejder kan bidrage. Der bliver derfor hyret i udlannet fordi der simpelhen ikke er nok i Danmark som kan udfoere jobbet.
Folk kunnen er et kaempe problem, ikke bare i Danmark men over hele verden, vi regner med at kun 1-2 af hver klasse vil vaere god nok til at kunne blive hyret.
For nogle entelig nummer, vi har telefon samtale med 60 kandidater pr kandidate vi tager in til on site intervier. Og ud af dem faa 1 ud af 5 et tilbud.
Problemet som jeg selv saa og som vi konstant ser her er gruppe arbejde. Da jeg var pa min Bachelor og Master paa DTU har jeg til hver fag trukket 3-4 mennesker igennem faget paa min kunnen, paa bekosting af min egen karakter. Universiteterne er glade for dette, da de meget heller vil have 4 igennem med et snit pa 7, end en med et snit pa 12.
Problemet kommer saa at de 3-4 mennesker nu tror at de er gode nok, og klar til arbejdsmarket, men de fleste af dem kan ikke engang lave et program der fortaeller dig hvad klokken er!
Vi interviewer hoere ofte "vi" nar de forklare om projekter, som dansker er det normalt at heore, mindre i udlannet. Saa snart vi hoere dette spoeger vi ind til hvad DU lavet paa projektet, og her viser det sig ofte til at de ikke lavet spicelt meget, og mange gange kan de ikke engang forkalre om et eneste teknisk omraade paa de projeker de lige har pralet om.
Grunden til at firmaer hyre i udlannet er ikke fordi de ikke vil efterudanne, det tager omkring 3-4 mrd at faa en ny medarbejder up to speed, saa det bliver allerede gjort. Problemet er at hvis den basic kunne ikke er der, vil det tage ALT for lang tid foer den nye medarbejder kan bidrage. Der bliver derfor hyret i udlannet fordi der simpelhen ikke er nok i Danmark som kan udfoere jobbet.
#29
Og lad mig gætte:
I søger efter folk der kan kan OO design, C#/Java/C++/PHP/whatever, relationel database teori, SQL, algoritmer etc..
I søger ikke efter folk som kan snakke om agile vs vandfald, at forståelse for forretningen er vigtig, og vigtigheden af god brugergrænseflade etc..
:-)
Og lad mig gætte:
I søger efter folk der kan kan OO design, C#/Java/C++/PHP/whatever, relationel database teori, SQL, algoritmer etc..
I søger ikke efter folk som kan snakke om agile vs vandfald, at forståelse for forretningen er vigtig, og vigtigheden af god brugergrænseflade etc..
:-)
#30
Ja OOP is a must, vi er 100% ligegalde med hvilket sprog du bruger, saa laenge du kan bruge det.
Nej vi gider ikke snakke direkte om agile vs vandfalg, dog stille vi spoergsmaal som kan give os en ide om hvordan du arbejder og hvor dine prioteter ligger.
Vi tester test mest for basale faerdighedder, som data strukture og soterings algorithmer, og hvordan du loeser et problem saa vi kan see hvordan kandidaten taenker.
Ja OOP is a must, vi er 100% ligegalde med hvilket sprog du bruger, saa laenge du kan bruge det.
Nej vi gider ikke snakke direkte om agile vs vandfalg, dog stille vi spoergsmaal som kan give os en ide om hvordan du arbejder og hvor dine prioteter ligger.
Vi tester test mest for basale faerdighedder, som data strukture og soterings algorithmer, og hvordan du loeser et problem saa vi kan see hvordan kandidaten taenker.
Når det er sådan situation er så forstår jeg bedre behovet for at teste potentielle nyansatte.
Var selv igennem en praktisk OO programmerings test før jeg blev ansat i mit nuværende job.
Jeg fik frit valg hvad angår sproget men valgte bevidst at løse opgaven i det sprog som jeg ville komme til at arbejde med i jobbet.
Det gik også fint med at løse opgaven med lidt hjælp fra Google mht syntaks, da det var et sprog jeg ikke havde brugt længe.
@arne_v: de ting du nævnte er ting som man bliver grundigt instrueret i som datamatiker (uden det foregår i grupper)
Var selv igennem en praktisk OO programmerings test før jeg blev ansat i mit nuværende job.
Jeg fik frit valg hvad angår sproget men valgte bevidst at løse opgaven i det sprog som jeg ville komme til at arbejde med i jobbet.
Det gik også fint med at løse opgaven med lidt hjælp fra Google mht syntaks, da det var et sprog jeg ikke havde brugt længe.
@arne_v: de ting du nævnte er ting som man bliver grundigt instrueret i som datamatiker (uden det foregår i grupper)
Uddannelses stederne burde nok kombinere gruppe arbejde med selv studie men med mest vægt på selv studie.
Håber dog ikke at gruppe arbejde giver Aalborg Universitet et dårligt rygte.
Håber dog ikke at gruppe arbejde giver Aalborg Universitet et dårligt rygte.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.