mboost-dp1

PBS A/S

For dårlig support ved NemID

- Via Version2 - , redigeret af Pernicious

Nets DanID indgik mange aftaler, da de blev leverandør af den nationale NemID. Blandt andet blev det tidligere offentliggjort, hvordan DanID slækkede på kravene for oppetid, som var indgået med Digitaliseringsstyrelsen. Nu kan Version2 også melde om manglende support på tjenesten.

Ifølge tal, som dækker det første halvår af 2012, nåede DanID nemlig ikke de mål, der var sat for NemID-support, hvilket resulterede i blandt andet bødestraf de efterfølgende seks måneder. Målsætningen for support er fem minutters ventetid på 80 procent af alle opkald, mens ingen må vente i 12 minutter.

Ifølge målinger nåede kun 60 procent gennem, på de første fem minutter. Omkring 80 procent fik svar fra deres telefonsupport på under 12 minutter. Begge er langt fra de mål som tidligere blev sat, men gennemsnittet i februar måtte dog vente endnu længere. Her blev kun 78 procent af opkaldene besvaret inden for de krævede 12 minutter.

Hvis man i stedet sendte en mail, var det krævet at denne skulle besvares inden for 8 timer, mens 80 procent skulle besvares inden for 4. I marts blev dette ikke overholdt, hvor 30 procent måtte vente mere end 8 timer. I mere omfattende sager, kaldet 2nd og 3rd line, nåede DanID ikke at gennmføre størstedelen.

Tallene er fra en del af en månedlig rapport, hvor de forskellige typer support gives points, efter hvor godt det er gået. I den omtalte rapport var halvdelen af tallene røde, hvilket Digitaliseringsstyrelsen også betegner som ikke værende tilfredsstillende.





Gå til bund
Gravatar #1 - Bjarni
23. maj 2013 23:12
For nyligt holdt min NemID nøglering op med at virke. Deres hjemmeside fungerede meget godt til at oprette en reklamation på sagen. De sendte en ny uden beregning og uden brok eller bøvl.

Det gik ikke hurtigt. Til gengæld gik det smertefrit og alt korrekt i første forsøg. Så alt i alt er jeg egentlig tilfreds med den eneste gang jeg har haft brug for at kontakte dem.

Jeg foretrækker præcis og korrekt afhjælpning fremfor hurtig og gentagne gange forkert hjælp som jeg synes man oplever ret så mange andre steder, hvilket i sidste ende koster meget meget mere tid fra min side. Selvfølgelig stadig ikke OK at de ikke overholder deres kontrakt og har for lange svartider, men kvalitet bør også måles på flere faktorer end blot dét.
Gravatar #2 - thomaxz
24. maj 2013 05:01
De er så også begyndt at reklamere det som en digital signatur https://www.nemid.nu/dk-da/digital_signatur/
Gravatar #3 - Jackiass
24. maj 2013 06:27
Endnu engang version2 med en negativ historie om nemid. Surprise! Findes der ingen kildekritik på newz?
Gravatar #4 - Hubert
24. maj 2013 06:29
Jackiass (3) skrev:
Endnu engang version2 med en negativ historie om nemid. Surprise! Findes der ingen kildekritik på newz?


Er der faktueelle fejl i rapporten? Hvis ikke har det du efterspørger intet med kildekritik at gøre men smagsdommeri...
Gravatar #5 - Jackiass
24. maj 2013 07:25
Der har du nok ret. Jeg tror det jeg efterspørger er et nuanceret brug af kilder om det samme emne. Jeg tror endnu ikke at der har været en artikel om nemid der ikke kom fra version2 - og de har altid kun én vinkel. We get it. You don't like it. Det er nærmest som at se fox news.

F.eks. bliver nemid slet ikke nævnt her: http://newz.dk/antallet-af-netbankindbrud-er-falde...
Gravatar #6 - Hubert
24. maj 2013 07:39
#5

Jeg ser det om positivt at version2 stiller sig kritisk over for den fejlkonstruktion vi alle skal bruge. Version2 har sine fejl ingen tvivl om det. Men deres dækning af nemid kan jeg ikke se noget problem ved.

Det forudsætter at nemid faktisk har haft indfyldelse på antallet af indbrud. CSIS manden mener jo at det skyldes antallet af inficerede maskiner.
Gravatar #7 - Hængerøven
24. maj 2013 13:12
thomaxz (2) skrev:
De er så også begyndt at reklamere det som en digital signatur https://www.nemid.nu/dk-da/digital_signatur/


Det har da altid været en digital signatur, og kom da også som afløser til noget vi direkte kalde digital signatur?


Hvad ved NemId, Gør at det ikke kan være en digital signatur?

Jackiass (5) skrev:
Der har du nok ret. Jeg tror det jeg efterspørger er et nuanceret brug af kilder om det samme emne. Jeg tror endnu ikke at der har været en artikel om nemid der ikke kom fra version2 - og de har altid kun én vinkel. We get it. You don't like it. Det er nærmest som at se fox news.

F.eks. bliver nemid slet ikke nævnt her: http://newz.dk/antallet-af-netbankindbrud-er-falde...


lige den tanke jeg havde da jeg læste den nyhed. Det virker helt uproffesionelt, på grænsen til propaganda.
Gravatar #8 - Hubert
24. maj 2013 14:37
Hængerøven (7) skrev:
lige den tanke jeg havde da jeg læste den nyhed. Det virker helt uproffesionelt, på grænsen til propaganda.


Propaganda for hvad? Skal vi lige en række propaganda ting fra nemud.nu..?


Etablering af internettjenester og brug af digital signatur er med til at forbedre servicen til borgere og virksomheder i den offentlige sektor samtidig med, at effektiviteten øges.


Det har vi vist til stadighed til gode at se...


En sikker kommunikation kan opnås ved brug af NemID, der er baseret på PKI. Det vil sige en elektronisk infrastruktur, der består af følgende elementer:


PKI standarden dikterer at man selv styrer den private nøgle. Det er ikke tilfældet hos nemid.

Det var bare et par hurtige stykker propaganda fra vores alle sammens ejer...
Gravatar #9 - PinHigh
24. maj 2013 17:48
Hubert (6) skrev:
Det forudsætter at nemid faktisk har haft indfyldelse på antallet af indbrud. CSIS manden mener jo at det skyldes antallet af inficerede maskiner.


Nu kan du jo ikke læse, hvad Version2 vælger at udelukke i deres artikel.
Ikke at jeg skal påstå, at Version2 har udelukket noget om NemID i den pågældende artikel. Men hvis et medie har en noget ensidig holdning om et emne, har jeg gennem tiden lært at være påpasselig med, at stole alt for meget på hvad jeg læser. Og især hvad jeg ikke læser.
At udelade ting, er den ærligste måde at omgå sandheden på. ;-)

Da jeg læste den af #5 nævnte Version2 artikel, fandt jeg det egentligt overraskende, at NemID end ikke blev nævnt.
Gravatar #10 - Hubert
24. maj 2013 18:08
PinHigh (9) skrev:
Nu kan du jo ikke læse, hvad Version2 vælger at udelukke i deres artikel.
Ikke at jeg skal påstå, at Version2 har udelukket noget om NemID i den pågældende artikel. Men hvis et medie har en noget ensidig holdning om et emne, har jeg gennem tiden lært at være påpasselig med, at stole alt for meget på hvad jeg læser. Og især hvad jeg ikke læser.
At udelade ting, er den ærligste måde at omgå sandheden på. ;-)


Ikke at kunne læse det de udelader er blot en af mange ting jeg ikke kan. Og ja selvfølgelig skal man være kritisk overfor det man læser. Men det der blev ønsket var ikke kildekritik men smagsdommeri. Man ville undlade version2 fordi de hele vejen igennem har haft en kritisk holdning til nemid.


Da jeg læste den af #5 nævnte Version2 artikel, fandt jeg det egentligt overraskende, at NemID end ikke blev nævnt.


Tja jeg kan personligt ikke se problemet. Nemid har ikke været den silverbullet vi blev lovet i sin tid.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login