mboost-dp1

Google

Første indtryk af Google Chrome er positive

- Via Ars Technica - , redigeret af Emil

Næsten samtidig med at Google offentliggjorde, at de havde lavet deres egen browser, så frigav de den første beta-udgave. Denne udgave er nu blevet testet af en lang række sites, heriblandt Ars Technica, og den generelle reaktion er positiv.

Det første, en ny bruger vil bemærke, er brugeroverfladen, der minder en del om, hvad man ellers ser blandt browsere, men alligevel er forskellig på nogle områder. Faner er et vigtigt element i Chrome, og det er muligt at sortere dem efter behov, ligesom de kan trækkes rundt mellem forskellige åbne vinduer.

Bag overfladen er der dog også en række ting, som bliver fremhævet, blandt andet V8, der er Googles udgave af en JavaScript-motor, som er udviklet i den danske afdeling af Google. Den bliver brugt til trods for, at Chrome bygger på WebKit, der er udviklet af Apple, som ellers har SquirrelFish, der er kendt for at afvikle JavaScript effektivt.

Yderligere fremhæves Chromes metode til at håndtere faner som individuelle processer, der øger stabiliteten og sikkerheden i browseren. Via en indbygget procesliste er det således også muligt at se, hvor mange ressourcer enkelte faner anvender.

Det er dog ikke alt, ifølge Ars Technica, der er lige godt. For eksempel så anvender Chrome mere hukommelse end sine konkurrenter, ligesom der er nogle ulogiske elementer i brugeroverfladen.





Gå til bund
Gravatar #1 - Geek.Lund
3. sep. 2008 09:08
Jeg downloade browseren til min PC i går aftes. Jeg synstes klart den lækker at bruge. Den reagere promte, og starter kanon hurtigt.

Men det mangler måske lige noget RSS

Teksten her er skrevet i Chrome.
Gravatar #2 - holmen
3. sep. 2008 09:08
Jeg er også positiv. Har ikke brugt den så meget endnu, men kommer helt sikkert til det.

Om den vil erstatte FF tvivler jeg på, emn jeg kommer helt sikkert itl at have begge to installerede.
Gravatar #3 - Baker
3. sep. 2008 09:09
Super hurtig, flot og lækker at arbejde med.
Gravatar #4 - Niklas H
3. sep. 2008 09:10
Er enig med #2. Den kommer ikke til at erstatte min Firefox, men den vil være installeret - hvis ikke til brug, så i hvert fald til test af hjemmesider.
Gravatar #5 - Skak2000
3. sep. 2008 09:12
Flot design, overskulig menu. Den kan vist gode vride nogle procent af IE markedsandel.

Har dog læst at der er nogle små problemer med java.
Men det skal de nok hurtig fået ordnet :)
Gravatar #6 - WqazR
3. sep. 2008 09:14
Den er nu meget fint. Men hvorfor fanden kan man ikke slå det elendige faneblads fis fra. Gud hvor er personen der fandt på det en idiot! Menuen i bunden af windows er lavet, så man kan se hvad man har åben. Hvorfor så indfører endnu en menu i firefox? Ulogisk.
Gravatar #7 - The-Lone-Gunman
3. sep. 2008 09:16
Jeg syntes den er lidt tung og hænger i det engang i mellem og Facebook virker ikke ordentligt i browseren på flere punkter, men det er jo ikke nødvendigvis deres skyld.

Dog er jeg dog ret positiv når man tænker over, at det er første beta-release.
Gravatar #8 - biohead
3. sep. 2008 09:16
Syntes også den kører godt. Men jeg savner lidt en status bar i bunden. Syntes det ser "forkert" ud uden.... skulle nok også være en i toppen.

På samme tid så bruger den også lidt meget hukommelse med 5-6 tabs åbne.
Gravatar #9 - McZpyro
3. sep. 2008 09:20
Jeg kan bare ikke se hvor den for alvor vil slå igennem som primær browser... Altså firefox har jo sine add-ons og popularitet, mens IE og Safari følger med et styresystem.
Gravatar #10 - avizion
3. sep. 2008 09:27
Chrome virker ikke på denne Vista32 PC :(

Vil prøve den hjemme engang ved lejlighed.
Gravatar #11 - paradise_lost
3. sep. 2008 09:27
Betaen virker heller ikke på min XP SP3
Gravatar #12 - Yd3
3. sep. 2008 09:28
#6 - Det er ikke alle der bære den last at arbejde i Windblows... :-P Desuden.. Hvorfor bruge cpu og ram på flere browsere når du kan se flere sider i den samme?

Men syntes og virkelig godt om Chrome, og når man tænker på det er første release bliver det da spændende at se hvad fremtidige opdateringer vil bringe :-)

Har dog også oplevet lidt ureglmæssigheder på Facebook, men det er jo ikke noget nyt...
Gravatar #13 - kirsten_hen
3. sep. 2008 09:28
A-Vizion (10) skrev:
Chrome virker ikke på denne Vista32 PC :(

Vil prøve den hjemme engang ved lejlighed.


Chrome virker på denne Vista32 PC - indlægget skrevet med Chrome. Prøver den på min XP SP3 ved først givne lejlighed.
Gravatar #14 - kapper_14
3. sep. 2008 09:32
Er også tilfreds med Beta en af chrome.
Synes det er et lækkert design og at den køre hurtigt på min PC.

Jeg kunne godt forestille mig at den kunne erstatte FF for mit vedkommende på nogle punkter...
Gravatar #15 - Bundy
3. sep. 2008 09:32
Var så RØVtræt af FF siden 3'eren udkom, og gik med tanker om at skifte til opera.. Så chrome kom som sendt fra himlen :)

Dog ikke helt uden fejl ;)

http://evilfingers.com/advisory/google_chrome_poc....
Gravatar #16 - LaMaH
3. sep. 2008 09:33
Chrome virker pænt godt - det er hurtigt, det ser godt ud. Men til trods for det, så vinder det ikke over FF3 lige foreløbigt.

FF3 har noget Chrome ikke har endnu, plugin muligheder - så snart de bliver lavet, og brugerfladen bliver lidt bedre. Så tror jeg på at Chrome nok "nemt" kunne stjæle markeds andele fra FF, IE, Safari og Opera :)
Gravatar #17 - paradise_lost
3. sep. 2008 09:34
#15 Opera er rigtig dejlig at arbejde med, mangler dog muligheden for at installere plugins.
Gravatar #18 - Kordonme
3. sep. 2008 09:34
Er jeg den eneste der er vild med den måde tabs er blevet placeret på? Det giver mening nu!
Så mangler vi bare extensions og flottere ikon, så kører vi :D
Gravatar #19 - PeterBak
3. sep. 2008 09:37
Jeg havde et godt indtryk af Google Chrome i går aftes da jeg prøvede den derhjemme, men nu hvor jeg er kommet på arbejde kan jeg desværre ikke bruge den mere. Den kan nemlig slet ikke finde ud af SAP's Service Marketplace.. og når man arbejder som SAP konsulent er det en side man er på hele tiden..
Øv øv - men forhåbenligt får de rettet børnesygdommene hurtigt, og så tror jeg faktisk at den bliver min standard-browser frem for firefox... som dog ikke bliver afinstalleret foreløbig alligevel.
Gravatar #20 - Magten
3. sep. 2008 09:39
paradise_lost (11) skrev:
Betaen virker heller ikke på min XP SP3
Virker uden problemer på min XP SP3 - har ikke lige fået testet på min Vista endnu..
Gravatar #21 - carbonic
3. sep. 2008 09:40
Hastigheden og tabs er utrolig lækre at arbejde med, dog hader jeg den lille bar nederst til venstre der blinker fordi den kommer frem når den loader noget, det er da provokerende. Og så mangler jeg også mit ad block, der er alt for mange sider hvor reklamer ikke passer ind i designet som det addon har redet.
Gravatar #22 - paradise_lost
3. sep. 2008 09:41
Magten (20) skrev:
Virker uden problemer på min XP SP3 - har ikke lige fået testet på min Vista endnu..


chrome.exe - Programfejl

Det lykkedes ikke at intialiseree programmet korrelt (0xc0000005) Klik OK for at afslutte programmet.
Gravatar #23 - kapper_14
3. sep. 2008 09:46
Også en af de ting som jeg også lige vil nævne er den måde som den åbner POP-UP vinduer på.
Den åbner dem nemlig ikke lige op i fjæsset men dukker ligeså stille op i nederste højre hjørne hvor man så kan hive dem frem hvis man har brug for dem.
Gravatar #24 - henrikmk
3. sep. 2008 09:46
Virker fint og hurtigt i min WinXP SP3 endda på en maskine med 256 MB RAM.
Gravatar #25 - LupusGrey
3. sep. 2008 09:48
Virker fint på min Windows XP-32 SP3.

Kommer nok næppe til at erstatte min FF3 som også med FF3.1 kommer til at have hurtigere Javascript. Men den har et rigtig lækkert design og er intuitiv.
Kommer nok til at have den liggende, om ikke andet så til at teste sider i iforhold til webkit browsere.
Gravatar #26 - dan1el
3. sep. 2008 09:52
installerede den idag, den er hurtig og "let".
fed startop funktion hvor den viser de mest viste sider.
Mangler adblock plus desværrer
meeeen syntes der mangler nogle ting, som bl.a. RSS
Gravatar #27 - Alrekr
3. sep. 2008 09:53
Fuldstændig off-topic:

Grammar 101

'Synes' er nutid, f.eks. 'Jeg synes Google Chrome er en god browser'

Syntes er datid, f.eks. 'Engang syntes jeg, at Netscape var en god browser, men nu er Netscape ikke god mere.'

Husk det venligst. Det er frustrerende at læse 'syntes' hvor der skulle stå 'synes'.

(For meget 'nationen!'?)
Gravatar #28 - LupusGrey
3. sep. 2008 09:55
Savner også zoom.
Gravatar #29 - Léon
3. sep. 2008 09:56
Jeg tror virkeligt at Google Chrome vil blive meget udbredt på kort tid. Da de opfordre til at downloade den på deres forside.

Og ud fra det jeg har prøvet med Chrome er der rigtig meget at se frem til! Har personligt ikke løbet ind i de store problemer.

Klart en værdig afløser for Firefox. Dog har jeg det meget dårligt med det.
Gravatar #30 - Bundy
3. sep. 2008 09:58
Nogen der har problemer med at den trasher disken jævnligt?
Det viser sig at min chrome står og skrive til en safe-browsing file - og den gør det meget og jævnligt. Så meget at det lagger computeren og er et irritations moment. Som resultat af det har jeg slået deres safe browsing feature fra.
Gravatar #31 - Jonasee
3. sep. 2008 09:58
#28

der er zoom ctrl + "+"/ ctrl + "-" / ctrl + 0
Gravatar #32 - webwarp
3. sep. 2008 10:08
#10 hvad virker på en vista ... ;)
Gravatar #33 - Léon
3. sep. 2008 10:09
Kan lige tilføje en tig som jeg ikke bryder mig så meget om i Chrome. Og det er de forprogrammeret sider i adresse baren. Sider som f.eks: altfordamerne.dk, jubii.dk, dr.dk, skat.dk og mange mange flere!

Så google får sikkeret en fed indtægt på denne browser...
Gravatar #34 - Regus
3. sep. 2008 10:10
#31
nej der er ej - der er mulighed for at ændre font-size, det er ikke det samme som zoom
Gravatar #35 - webwarp
3. sep. 2008 10:11
#33 tror ikke de er forprogrammeret, tror det er en form for google suggest der er indbygget ? Testede det kun hurtigt og virkede da smart :)
Gravatar #36 - mgX
3. sep. 2008 10:17
skriver også i chrome nu...den er rar :) det fungerer bare ikke så godt med newz.dk, da den ikke virker særligt fint når man trykker på diskuter...men på den anden side, virker newz jo heller ikke i så mange andre browsere...
Gravatar #37 - Léon
3. sep. 2008 10:17
#33
Har lige ryddet alt browserdata for at prøve. Det er en form for suggest ja. Men den er hurtig til at vælge nogle side frem for andre. Prøv selv med alt.. Kommer kun et resultat.

Så jeg vil stadig definer det som reklame
Gravatar #38 - Sugardad
3. sep. 2008 10:25
Synes det ser for simpelt ud, og så ligner logoet en pokeball
Gravatar #39 - mireigi
3. sep. 2008 10:28
Chrome sluger helt ekstremt mange resourcer. Hvert nyt faneblad bruger 5 mb på den primære process, og 700kb på den sekundære. Op til en grænse på henholdsvis 50 mb og 12 mb, hvorefter man kan mærke at ydeevnen i browseren falder en slat.

På den anden side falder den primære process også med 5 mb når et faneblad lukkes, men den sekundære er uændret.

Mangler også Zoom.

De fleste sider indlæses hurtigt, mærker dog et betydeligt delay når video-sider skal vises.

Der er også et peak på ~70% CPU forbrug når man starter Chrome op. Når browseren er færdig med at indlæse, falder CPU forbrug til at svinge mellem 0-2%.

Layoutet af selve browseren virker lidt for Media Player agtigt, der er endda lidt "flash-look" over det, og man kan komme i tvivl om man har åbnet et egentligt program eller det er en flash-pop-up der kører indtil browseren maximeres.

Tab's er lagt ovenpå programmets "title bar", hvilket ser lidt grimt ud.

Der mangler muligheder i Indstillinger som nu i stedet for hedder "Valgmuligheder" og er forvirrende.

Browseren ser "billig" ud, som om alting er sparet væk.

--------------------------------

Hvis de ting bliver rettet skal der nok være nogle der vil bruge Chrome, jeg tror dog ikke at jeg bliver en af dem da jeg syntes Firefox er hurtigere og giver flere muligheder via addons.

For en Beta er det en ok browser, men det forventes at frontend ser færdig ud, og at det er funktionaliteten der skal testes.
Gravatar #40 - Magten
3. sep. 2008 10:30
paradise_lost (22) skrev:
chrome.exe - Programfejl

Det lykkedes ikke at intialiseree programmet korrelt (0xc0000005) Klik OK for at afslutte programmet.
http://palaniraja.wordpress.com/2008/09/03/google-chrome-the-application-failed-to-initialize-properly-0xc0000005/

Flere steder melder folk at det er Symantec EndPoint den konflikter med..

Groups-Google skrev:
Looked in SEP client management control logs and found that chrome.exe
was being blocked: "Unauthorized NT call rejected by protection
driver." Parameter: "FuncID=74H, RetAddr=17005CH"


Og lige en edit mere med en løsning:
http://groups.google.com/group/google-chrome-help-...
Gravatar #41 - birger
3. sep. 2008 10:36
Sugardad (38) skrev:
Synes det ser for simpelt ud, og så ligner logoet en pokeball

den ligner da mere en forkrøblet SIMON
Gravatar #42 - Jjensen
3. sep. 2008 10:44
#39
Er enig i at man kan få indtryk af at meget er sparet væk. Det kan dog opfattes som om den ikke er spækket med små smarte som ligegyldige features, hvor man i stedet kun har valgt at inkludere de mest vitale funktioner. "Keep it simple" fristes man til at sige.
At "Indstillinger" nu hedder "Valgmuligheder", kan vel være fordi den oversætter "Options" direkte. Jeg kan dog ikke selv bekræfte dette pt.
--------------------
Ang. hastighed når der tales om javascript, kan man evt. benytte Sunspider til at måle med. Ved ikke hvor meget man kan stole på resultatet dog, men det må trods alt give et vist fingerpeg.

Jeg kan personligt gode lide browseren, fordi den er så simpel. At den bruger ~ 70% af CPU'en ved opstart, gør det mig ikke så meget sålænge den bare starter hurtigt og ikke får min ellers igangværende aktiviteter til at køre langsomt (musik/video der afbrydes). Mht. ram-forbruget kan jeg også godt leve med den bruger mere, sålænge den bare sørger for at der er ryddet ordenligt op efter den selv(memory leaks?).
Dog skal man vel huske på det stadig er en beta og meget kan nå at blive forbedret/forværret :)
Gravatar #43 - TwoZero
3. sep. 2008 10:45
Simpel brugerflade og pænt hurtig er noget vi kan lide. Dog vil jeg næppe bruge den før der kommer et ad blocker plugin til den - hvis nogen sinde.

Næppe sandsynligt at Google selv udvikler dette, men forhåbentlig kommer det fra tredje-part.

Under alle omstændigheder bliver det spændende at følge
Gravatar #44 - Ferdinand
3. sep. 2008 10:49
Den er super hurtig, fedt.

Faldt bare over en lille ting.

BOOKMARK HÅNDTERING.

Da den ikke rigtig har en så stor bookmark håndtering,
skulle jeg slette alle mine bookmarks enkeltvis, som den havde importeret fra IE + placeringen af de nye bookmark fra FF skulle redigeres enkeltvis.

Men det er vel noget, som kan blive udviklet af 3.part?

Men udover det, en værdig konkurent til FF.
Gravatar #45 - fennec
3. sep. 2008 10:53
Jeg savner dog en metode til at arrangere bogmærker på, eller også har jeg bare ikke fundet den endnu (#44 kom frem netop som jeg skrev dette)

At brugerne kan forstørre tekstfelter (textarea), hvis de er for små er smart, men kan komme til at ødelægge design.

Også har deres JS fortolker et par problemer, med noget kode jeg har skrevet. Det er sjovt nok kommentar der driller...
Gravatar #46 - Svindleren
3. sep. 2008 10:55
den kører hurtigere end firefox, på min maskine. Men savner at man kan trykke på mousewheel på tilabge knappen så den åbner den forige side i et nyt tab. det gør den i ff :-)

så virker den også ret simpel.
Gravatar #47 - retrospect
3. sep. 2008 11:05
Bekymrende læsning i Chrome's EULA. Læs linket nedenfor

http://tapthehive.com/discuss/This_Post_Not_Made_I...


Ellers en ok browser når man tænker på det er en beta.
Gravatar #48 - way3000
3. sep. 2008 11:09
Fatter ikke de folk der siger "mangler plugins" Opera IE og FF kan alle bruge plugins. de hedder bare noget forskelligt til hver. ex. Opera heddet gadgets. FF hedder det bare plugins og kan ikke huske hva de hedder til IE. bruger det slet ikke anyway.

skal klart ha prøvet GC når jeg kommer hjem.

Mht. hukommelsesforbrug. Google har fået lavet en lille fiks tegneserie på ca. 30 sider. LÆS DEN før i begynder at knævre.

De siger den bruger lidt flere resourcer men til gengæld er den meget mere stabil. ex. hvis IE crasher mens du har 40 tabs åbne så dør alle tabs, det sker ikke i opera men hvis det sker skal du reloade alle 40 tabs igen. og får du ikke lukket den med fejl så crasher den self. igen. samme lort med FF.

Det eneste de mangler nu som sagen står er self. beta testen gennemført, patching og at kunne sandboxe plugins.

(bedst som jeg sidder her og skriver dette indlæg husker jeg at ctrl+a og ctrl+c, og heldigvis for IE er lige crashet og jeg ville ellers have været nød til at starte forfra)

nåja og så lige en ting til: stop med at whine FF3 fanboys. FF har ingen mekanismer som kommer op på siden af chrome TEORETISK. dvs. hvis det kommer til at fungere som de ønsker det så ska FF til at recode FF4 for at være med i løbet.

og til alle jer der sammenligner FF/IE/Opera med chrome.. husk på Chrome er knap et par dage gammelt, mens de andre har mange år på bagen.
Gravatar #49 - mireigi
3. sep. 2008 11:10
way3000 (48) skrev:

Mht. hukommelsesforbrug. Google har fået lavet en lille fiks tegneserie på ca. 30 sider. LÆS DEN før i begynder at knævre.


Har du et link til denne famøse tegneserie?
Gravatar #50 - Slettet Bruger [795655984]
3. sep. 2008 11:16
Java SE 6 Update 10 RC - fik java til at fungere ved mig.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login