mboost-dp1

SXC - shar

Følelsesanalyse som lufthavnssikkerhed

- Via CNN - , redigeret af Pernicious

Metaldetektorer og gennemlysning – lufthavnssikkerhed, som vi alle kender. Det kan måske være helt slut i fremtiden, hvis det står til flere israelske firmaer.

Et af dem er Athena GS3. Den administrerende direktør, Omer Laviv, mener, at den nuværende teknologi ikke er god nok.

It is possible today to hijack an aircraft using only five or six able-bodied passengers who are well-trained in Kung Fu fighting. There is no technology in place in airports to detect a threat like that.

Derfor arbejder både Athena GS3 og andre selskaber på at udvikle detektorsystemer, der i stedet for metal, sprængstof eller genkendelige genstande i bagagen sætter sin lid til følelser og kropslige reaktioner, der altså kan afsløre, om man har tænkt sig at begå en terrorhandling.

Et af firmaerne, WeCU Technologies, benytter en kombination af infrarød teknologi, sensorer og subliminal påvirkning med for eksempel et billede af Osama Bin Laden. Udviklerne siger, at en kombination af disse teknologier kan bruges til at aflæse høj kropstemperatur, puls og perspiration – alle signaler, en terrorist ikke kan undgå at udsende, før han angriber.

Også stemmeanalyse er i vælten som en ny sikkerhedsfaktor. Stressniveauet i en person analyseres via stemmen, og derefter markerer en computer personen som værende høj risiko, medium risiko, ophidset, meget stresset og så videre. Dette system er allerede blevet testet i flere lufthavne, blandt andet Moskvas Domodedovo.





Gå til bund
Gravatar #1 - Axl
3. dec. 2008 12:17
Læste den på slashdot tidligere i dag, sammen med en del kommentarer.

Det lader ikke til at de har haft en testguppe at bygge det op i mod, men i stedet har bygget den ud fra nogle principper der er helt hen i vejret.

"It is possible today to hijack an aircraft using only five or six able-bodied passengers who are well-trained in Kung Fu fighting. There is no technology in place in airports to detect a threat like that."

Så må de jo hyre nogle NINJAER!
Gravatar #2 - angelenglen
3. dec. 2008 12:19
Okay dét kunne jeg godt blive lidt nervøs ved.

Det må da være svært at kende forskel på en terrorist, og fx en der er sur på sin kæreste efter hun har været utro, og mentalt kommer af med sine aggressioner, ved at forestille sig en masse ting.

Eller hvad med folk der lige er blevet fyret, og forestiller sig alverdens ulykker over ex-chefen?

Følelser er en alt for flydende størrelse til at kunne måles og vejes..

Desuden:

"It is possible today to hijack an aircraft using only five or six able-bodied passengers who are well-trained in Kung Fu fighting."

Mig bekendt er døren til cockpit låst under alle flyvninger, og der skal den vilde ninja til at komme gennem en skudsikker dør.
Gravatar #3 - tadeusz
3. dec. 2008 12:26
Ja jeg bliver personligt selv stresset lige omkring sikkerheds tjek. Man kan jo ikke lade være med at tænke hvad nu hvis den metal detektor går amok uden grund. Sammenlagt alle de tydligvis latterlige regler der afspejler en paranoid og falsk sikkerhed. (Plastic pose til flyende væsker under 100 ml)

Kunne forstille mig at de installer en "magisk kasse" der egentlig ikke virker men som folk tror virker. Derefter kan politet i bedste stasi stil udpege dem den syntes er lidt skummle og sige de er terrorister og sende dem til Iraq selvom de er fra Kuwait. Uden nogen som helst domstol ... lidt ligsom det er idag ...
Gravatar #4 - tr0lle
3. dec. 2008 12:38
Og som en tilføjelse til #2'eren: Hvad med dem som lider af flyskræk? De har da netop høj kropstemperatur, puls og perspiration.
Gravatar #5 - exeel
3. dec. 2008 12:39
#2 En kniv eller pistol kan jo heller ikke åbne en dør til cockpittet, men kan true med at skade noget personale og på den måde få piloterne til at åbne, ikke?
Gravatar #6 - Remmerboy
3. dec. 2008 12:39
well-trained in Kung Fu fighting

"...Everybody's kung-fu fighting, Those cats were fast as lightning..."
så man skal have kat med i flyet for at modvirke flyvespark og judo-chops.
carl douglas er stadigvæk gud :)
Gravatar #7 - knasknaz
3. dec. 2008 12:43
Det er altid israelerne, der kommer med de der komplet vanvittige sikkerhedsløsninger. Jeg husker også en nyhed herinde om noget løgnedetektor-software som også var fra Israel.

Det er en paranoid og forkvaklet verden, de lever i dernede, tror jeg.
Gravatar #8 - Dijkstra
3. dec. 2008 12:47
Vi taler næppe teknologi som de "løgne-detektorer" som vi som privatfolk kan købe!
Det vil ikke undre mig spor om det kan lade sig gøre.

Der er dog stadig problemer.

Hvad med false positives. O.k. vores system her tyder på at du er terrorist. De kan så selvfølgelig checkes i hoved og r.., for om de evt. måtte have sprængstof, knive etc. med. Men hvis de ikke har det, hvad så? Måske er det ham den voldsomt farlige Kung-Fu-fætter de venter på! Måske ikke...
Vil man forhindre en turist i at komme hjem fra USA fordi en computer mener han ser ud til at være terrorist?
Hvis ja, hvordan skal han så komme hjem?

Derudover, - hvilke andre subliminale inputs får vi? Skal vi lige programmeres til at komme igen, købe et bestemt produkt eller stemme på en bestemt person/parti?
Gravatar #9 - Coney
3. dec. 2008 13:00
Hold da op... Det lyder da næsten som noget Lene Espersen har fundet på... Har hun været sydpå for nylig:)?
Gravatar #10 - kr00z0r
3. dec. 2008 13:21
Er det en joke? Hvor mange fly er der lige blevet kapret af kung fu-krigere uden våben?

Lyder mere som en undskyldning for at få installeret noget mere overvågningsudstyr i lufthavnene. Som om det ikke var nok at de nu kan se os nøgne gennem tøjet skal de også kunne læse vores tanker. Og hvis det går som det plejer så siver teknologien lige så stille ud i resten af samfundet når først lufthavnene er blevet brugt som pilotprojekt. For der kan jo være kung fu-krigere over alt, ikke bare i lufthavne.
Gravatar #11 - JacobN
3. dec. 2008 13:25
"Udviklerne siger, at en kombination af disse teknologier kan bruges til at aflæse høj kropstemperatur, puls og perspiration - alle signaler, en terrorist ikke kan undgå at udsende, før han angriber."

Sjovt nok, hvis du nu har en mindre virus infektion i kroppen kan den jo også spore det, det samme hvis du lyder af flyskræk. Hvilket jo så betyder at systemet er fuldstændig ubrugeligt. Men sure, lad os da tilføje noget mere falsk sikkerhed.

Minder mig om alle de gange jeg skulle have mine sko af for at flyve til Omaha, Nebraska, via London og Chicago, var godt nok latterligt. Der var også andre ting, men synes da folk skal have lov til at stikke deres hænder og næse ned i mine sko som jeg har haft på i 20 timer hvis det tænder dem, lol.
Gravatar #12 - hr. værk
3. dec. 2008 13:26
yay måler på ens tankegang og kropstemperatur... første gang jeg er lettere forkølet og skal igennem sådan en kontrol bliver jeg sq da skudt af en sikkerhedsvagt og spæret inde.
Gravatar #13 - slartie
3. dec. 2008 13:35
Efter 2001 opgav jeg tanken om at tage en tur udenrigs med fly. Ikke fordi jeg vil sprænge hele molevitten i luften, men fordi jeg ikke vil gøres til genstand for nøje kontrol inden jeg får lov til at læsse min røv i et 8000 kr's sæde og kede mig i 8 timer. Jeg har betalt for turen - ikke den potentielle ydmygelse.

Hvis man vil terroristerne til livs, så skal man finde dem inden de når helt hen til lufthavnen. Hvis man først fanger dem ved check-in, så svarer det lidt til lige akkurat at nå hen til toilettet inden man ender med et par våde bukser. Og nogle gange så når man det bare ikke. Øv øv, men vi brugte 10 millioner på et par sko der kunne løbe ekstra stærkt. Top Dollar.

Alle de sikkerhedsforanstaltninger gør den menige m/k til mistænkt i stedet for den ene person ud af en million der har destruktive hensigter.

Ja, det er skide uhyggeligt med selvmordsbombere og hvad har vi, men hvor mange terrorister er det lige vi har afvæbnet med de ekstra foranstaltninger? Vi har kun set videoerne bagefter (USA, London, Spanien, Tyskland, m.fl.). Hvad skal forhindre en person i at stjæle et fly ved at klippe hul i hegnet i udkanten af lufthavnsområdet .. måske skyde en vagt .. og smutte ind med en skruetrækker og et par andre remedier og starte dyret. Vagten der ligger og bløder på asfalten var cirka det eneste der satte en stopper for den aktion. Det kræver ikke mange flyvetimer at lette fra Kastrup og smide flyveren sammen med 100 kg sprængstof midt på rådhuspladsen.

"Fordøren er låst med sikkerhedsbolte, men bagdøren står på klem. Det minder lidt om Windows 95."

Drop den falske tryghed og den efterfølgende paranoia. Lad fly check-ins gå tilbage til lidt mere normale forhold og brug i stedet ressourcerne på at opspore dem der rekrutterer nye medlemmer i terrorcellerne. Brug ressourcer på at sætte ind over for de ekstremistiske grupper og det miljø de lever i og gør en indsats for at skabe en holdningsændring i stedet for fordømmelse.

Og for ikke at gå helt off-topic - fortæl israelerne at det ikke er alle opfindelser der giver lige meget mening.
Gravatar #14 - hr. værk
3. dec. 2008 13:41
Løsningen er at alle passagerer bliver afklædt ved check in og derefter iført en spændetrøje samt fodlænker og bliver bundet fast til deres sæde (som samtidig fungerer som lokum). så er det ikke nødvendigt at spilde tid og penge på flere tåbelige sikkerhedsforanstaltninger og samtidig vil man nok løse problemet med for meget fourening fra lufttrafik!
Gravatar #15 - JacobN
3. dec. 2008 13:44
#13, ikke fordi jeg generelt er uenig med dig, men angående sikkerhed på jorden, den kunne sikkert være bedre, men tror du ikke der er en nogle meget gode grunde til at de ikke har gjort det du nævne, nærmere bestemt at:

1: Det er nok ikke verdens letteste ting at starte et fly med den checkliste der skal igennem, og de udefra kommende ting med generatorer til at starte det.

2: Brændstof, du har jo ikke flyet fyldt med brændstof når det står i en hangar eller på jorden, det eneste tidspunkt der bliver fyldt brændstof på er umiddelbart inden det er nødvendigt.

3: Tid, det tager tid at starte et fly pga. 1 (og 2), så inden du har fyldt brændstof på, og fået startet flyet, så er der nok nogen der har slået alarm.

Desuden tror jeg ikke 100 kg sprændstof ville gøre den store forskel hvis et 100+ ton fly fyldt med brændstof rammer jorden med 900-1000 km/t, haha.

Men som sagt, er fuldstændig enig med dig i at, om end det er godt med et "pre 2001" sikkerhedscheck inden du boarder flyet(Ingen grund til at være direkte dum jo), så skulle man nok sætte mere ind andre steder.
Gravatar #16 - angelenglen
3. dec. 2008 13:48
hr. værk (14) skrev:
Løsningen er at alle passagerer bliver afklædt ved check in og derefter iført en spændetrøje samt fodlænker og bliver bundet fast til deres sæde (som samtidig fungerer som lokum). så er det ikke nødvendigt at spilde tid og penge på flere tåbelige sikkerhedsforanstaltninger og samtidig vil man nok løse problemet med for meget fourening fra lufttrafik!


Hvornår har du sidst rejst på monkey-class ;-)
Spændetrøjer og fodlænker er helt overflødige, når først man er mast ned i sit mini-sæde, kommer man ingen vejne før flyet er landet.
Gravatar #17 - Dijkstra
3. dec. 2008 14:08
Hold nu op. Den øgede kropstemperatur, puls og perspiration skal jo være en respons på noget. Naturligvis bliver udstyret autokalibreret præcis til dig.

De havde noget der mindede en smule om en simpel udgave af dette på ekspementariet for well, nok 10 år siden.
Man så nogle billeder og ledningsevnen blev målt (strøm (for svag til at man kan mærke den) gik gennem en finger så vidt jeg husker).
Den viste så stort udslag for de 'fobier' man havde (der var billeder af edderkopper, slanger, store tomme pladser, små lukkede rum, et sted med langt ned etc.)

Jeg har ingen anelse om hvordan Israliternes sikkerhed virker. Men mon ikke det er en yderst rafineret videreudvikling af det?

Det nævnes eksplicit at der er subliminale billeder, - altså at du kommer til at se en film med nogle indsatte billeder/sekvenser der er så korte at din bevidsthed ikke når at opfatte dem. Men du reagere stadig ubevidst på dem.
Gravatar #18 - Zombie Steve Jobs
3. dec. 2008 14:10
mit blodtryk er høj, jeg er stresset, sur, aggressiv og generelt ubehagelig, når jeg skal flyve.
Hader sikkerhedstjekket, nægter at putte mine beholdere med væske i de der poser (har aldrig gjort det og er aldrig blevet bonget - jo, en gang i kastrup, men de var ligeglade).

Vil sgu nok hellere tage chancen og slippe for bøvlet med sikkerhedstjekket. Og hvad er sandsynligheden for, at man kommer til at flyve med en eller anden turban-kriger?
Yderligere, hvis de tosser vil om bord og smadre det hele, så skal de nok lykkedes dem alligevel.

Det er lidt som at tage dynen over hovedet og lukke øjnene, når Dennis Dolk sparker døren ind.

Så, jeg hilser vores nye super-overvågnings-paranoia-samfund velkommen, hvis det kan gøre sikkerheden flydende - altså, at vi bare kan gå stille og rolig til flyet og blive skannet i hovedet og røv. Ahh. Zen, siger jeg.
Gravatar #19 - Axl
3. dec. 2008 14:31
#17 >
Jeg vil godt se dem flette Osama, Lenin, Stalin, Rosa Luxemburg, Hitler, Che Guveara, Trotskei, Bush, Jesus, Muhammed (i alle de forskellige indre billeder folk har af ham), anarkistflag, hammer og segl, hagekors.... ind i et klip, hvor de er sikre på at du ser det uden at det vækker mistanke.

(med alle de grunde folk kan finde til at lave terrorisme skal du have et vældigt langt klip som du er SIKKER på de ser, og det er sgu mildest talt lidt svært, med mindre du stikker tændstikker i øjnene på dem, og spænder dem fast foran en skærm.)
Gravatar #20 - Smasher
3. dec. 2008 14:33
Ja, der vil være mange folk der bliver taget fra, bliver da først ekstra nervøs når man skal igennem sådan en, så det skal nok virke... not.

Bliver som mange andre allerede en lille smule nervøs når man skal igennem metal detektoren selvom man ved man intet har man ikke må have... og især i andre lande hvor de måske ikke lige snakker så godt engelsk, og har bevæbnede vagter osv.

Blev engang snuppet i lufthavnen i Venezuela, havde lige vist mit pas til en og så lod han mig gå igennem "lågen", det var så bare lågen til den paskontrol ved siden af, så kom der et par bevæbnede vagter efter mig og jeg skulle lige følge med dem osv... så måtte jeg til at forklare... det blev man da SLET ikke nervøs af :s
Gravatar #21 - Lauranorder
3. dec. 2008 14:43
Om jeg fatter hvad de dog vil med alt det sikkerhedskontrol pjat.

Jeg synes de burde indføre det samme som de har i filmen " det femte element" så snart folk er gået ombord i flyet og får sat/ligget sig ned , så får de en sove gas pustet i hovedet. færdig prut... så kan myndighederne så spekulere om hvem der så er en mulig terroist på flyet ... er det fly personalet eller ligger det en tikkende genstand i en kuffert ? ( begge svar ville være kommet om bord alligevel hvis vi kikker på hvordan sikkerhedstjekkene er idag ) og skulle flyet "gisp" styrte ned mens folk sover ja så styrter det nok ned , det ville det jo også gøre idag hvis piloten var blevet nakket af en terroist.
Gravatar #22 - mcgreed
3. dec. 2008 14:49
Faktisk skulle de i stedet give alle flypasseser kamp træning så når en terrorist kommer ombord og vil highjack flyet, så er der lige 250 mennesker som går Kongi Fugi på dem, i stedet for at være bange 'ofre' :)
Gravatar #23 - madsl
3. dec. 2008 14:53
Jeg kunne kapre et fly med en Lynlås...
Gravatar #24 - mcgreed
3. dec. 2008 14:58
madsl (23) skrev:
Jeg kunne kapre et fly med en Lynlås...


Jeg kan trævle min sweater op og så lave et tyndt reb og så lave den til en garot og tage en som gidsel. :) Så ja, man kan gøre en masse men det vil være latterligt at forbyde alt blot fordi det kan lade sig gøres, ellers ender det med at alt mad skal sælges færdig lavet, da det jo ikke går an at man har adgang til knive i huset.
Gravatar #25 - Axl
3. dec. 2008 15:02
#24 >

Eller hvad med blæseren i mit kabinet? Min negleklipper?

Jeg kan fandme også dræbe med et brugt eller ubrugt kondom!
Gravatar #26 - kr00z0r
3. dec. 2008 15:19
#14 Eller de kunne nøjes med at sprøjte noget bedøvende opiumsgas ud i kabinen ved start.
Gravatar #27 - knasknaz
3. dec. 2008 15:46
JacobN (11) skrev:
... men synes da folk skal have lov til at stikke deres hænder og næse ned i mine sko som jeg har haft på i 20 timer hvis det tænder dem, lol.

Sikkerhedschecks er ydmygende og intimiderende, og netop dén detalje med skoene har også altid været min stille hævn over anti-terrorens diktatur! :)
Gravatar #28 - runekh
3. dec. 2008 16:08
Jeg var i Israel i Sommers, og hold fast en syret sikkerhedsafdeling de har...

Jeg rejste fra Hamborg og da jeg spurgte om vej for at vide hvilken gate jeg skulle med så fandt jeg ud af der var kun en, gate 42. Dens eneste formål var at behandle folk der var på vej til Israel, og tjekket tog LANG tid!

Hvis jeg bare skulle se et billede af en terrorist og ikke tjekkes for alt jeg havde med ville det være rart.

Synes at de fremover skal give alle der skal ombord på flyet en indsprøjtning med sovemedicin så alle kan få lov at sove under hele flyveturen og vågne når de er landet. En sovende terrorist er ikke så vanskelig at håndtere, og hans kung fu er gå hjem og vugge :)
Gravatar #29 - engfeh
3. dec. 2008 16:56
runekh (28) skrev:
Synes at de fremover skal give alle der skal ombord på flyet en indsprøjtning med sovemedicin så alle kan få lov at sove under hele flyveturen og vågne når de er landet. En sovende terrorist er ikke så vanskelig at håndtere, og hans kung fu er gå hjem og vugge :)


Og hvad så hvis terroristen fx har en tidsindstillet bombe i maven? Der kan vel godt ligge en del sprængstof i kondomer eller lignende (som fx narkosmuglere bruger), så hvis man sætter sig et strategisk "godt" sted... Så er det jo lige meget om man sover!
Gravatar #30 - Zombie Steve Jobs
3. dec. 2008 21:19
Nå ja, apropos selvmordsbombere:

http://www.viruscomix.com/page462.html
Gravatar #31 - gnаrfsan
4. dec. 2008 00:16
Det må da være relativt nemt for en terrorist at snuppe en stesolid og en lithium pille inden han/hende stiger på...
Gravatar #32 - themuss
4. dec. 2008 04:13
Jeg blev bedt om at smide mine sokker på båndet og gå igennem med mine sko i hånden, da jeg fløj til til Thailand fra CPH her i oktober.

Begrundelsen var at folk smugler (tonsvis af) stoffer i deres sokker.

Jeg spurgte endda om det ikke var mere hensigstmæssigt at gennemlyse mine sko end et par sure sokker. Det var det ikke.

Talte så med en englænder som havde været ude for præcis det samme i Heathrow. Dog har de "låne"-slippers så man slipper for at gå barfodet gennem checket.

HVIS DET ER DET DER SKAL TIL FOR AT LEVE I EN TERRORFRI VERDEN SÅ ER JEG NÆSTEN HELLERE FRI ;)

Gad vide hvor mange repræsentationskonti der er blevet lænset for at de fede klamme politikere kunne finde på den geniale løsning.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login