mboost-dp1

Skydrive

Flyvende biler snart en realitet: SkyDrive tester prototype

- Via Associated Press -

Japanske SkyDrive Inc. fuldfører bemandet test af flyvende bil.

Ved en demonstration i fredags fløj SkyDrives prototype i fire minutter rundt i et netbur.

Maskinen kan indtil videre kun holde sig flyvende i mellem fem til 10 minutter ad gangen.

eVTOL, eller ‘electric vertical takeoff and landing’-fartøjer, er under udvikling mange steder i verden.

Men SkyDrive er blevet en del af en eksklusiv klub, der rent faktisk har formået at gennemføre en bemandet flyvning med eVTOL.

Batteristørrelse og infrastrukturelle problemer, såsom luftsikkerhed, er de største udfordringer, som SkyDrive står overfor.

Dog har eVTOL potentiale til at afhjælpe trafikpropper i storbyer.

Leder af SkyDrive-projektet, Tomohiro Fukuzawa, udtaler, at han håber, ‘den flyvende bil’ kan blive en realitet i 2023.





Gå til bund
Gravatar #1 - Sexylady7
1. sep. 2020 19:57
[Indlæg er markeret som spam]
Gravatar #2 - nwinther
2. sep. 2020 07:47
Vi har haft flyvende biler længe. De hedder helikoptere.

Der er intet marked for det dér, udover excentriske oliemilliardærer som kan køre/flyve rundt på en bane.

Der er flere penge i at lave en selvstyrende robotfalk, som alle falkonér-millionærene kan købe og lege med.
Gravatar #3 - AppleSheep
2. sep. 2020 10:01
nwinther (2) skrev:
Vi har haft flyvende biler længe. De hedder helikoptere.

Der er intet marked for det dér, udover excentriske oliemilliardærer som kan køre/flyve rundt på en bane.

Der er flere penge i at lave en selvstyrende robotfalk, som alle falkonér-millionærene kan købe og lege med.


Ja. Man kan godt tænke det er sådan. Ellers er det vare fordi de helikoptere bare ikke er sexy nok at kikke på, diameteren på rotorbladet er pænt stort, og er meget svære at styre for en lægmand. Det er vel som at sammenligne en Tesla med en hestvogn.
Gravatar #4 - nwinther
2. sep. 2020 12:37
AppleSheep (3) skrev:
Ja. Man kan godt tænke det er sådan. Ellers er det vare fordi de helikoptere bare ikke er sexy nok at kikke på, diameteren på rotorbladet er pænt stort, og er meget svære at styre for en lægmand. Det er vel som at sammenligne en Tesla med en hestvogn.


Hvis man kan lave en mere enkel styring på denne "flyvende bil", kan samme styring implementeres i en helikopter. Alternativt kan man lave en meget enkel styring til en helikopter, som så kun kan præstere indenfor et givent rum.

Uanset - når du sætter en tredje dimension ind i dét, føreren af en bil skal være opmærksom på, stiger kompleksiteten eksponentiel. Det er ikke et problem, så længe du er den eneste i luften, men når du skal "afhjælpe trafikpropper", dvs. at hundrede- eller tusindvis af flyvende biler manøvrerer autonomt indenfor nogle få kubikdekameter, hvor der INTET er, som så meget som vejleder føreren (piloten) ift. hvordan han skal forholde sig (ingen vejbaner i luften), bliver det ganske og aldeles umuligt.

Der er en grund til, at helikopter- og flypilot er en lang uddannelse, og at man har opbygget en jernhård diciplin og infrastruktur til at understøtte lufttrafik. Det er ikke bare fordi styretøjet er lidt kompliceret.
Gravatar #5 - larsp
2. sep. 2020 13:42
Fuldt ud autonome selvflyvende "biler" giver faktisk rigtig meget mening. Oppe i luften er der ingen uforudsigelige bløde trafikanter og kun de andre flyvere at tage højde for. Man kunne lave en standard kommunikationsprotokol til alle flyvende biler.

Med 3 dimensioner og trafik i flere lag er det også slut med menneskers evne til at overskue situationen. Det kunne automatik klare langt bedre.
Gravatar #6 - arne_v
2. sep. 2020 14:51
larsp (5) skrev:

Med 3 dimensioner og trafik i flere lag er det også slut med menneskers evne til at overskue situationen. Det kunne automatik klare langt bedre.


Der er snakket meget om at computere kan flyve fly bedre end mennesker.

Og nogen ting er de bedre til: næsten ingen fejl og meget hurtig reaktionstid.

Men alle kampfly er stadigt bemandede idag. Der er nogle beslutninger hvor man stadig foretrækker en levende person til at træffe dem.
Gravatar #7 - LaFall
2. sep. 2020 20:33
#4 det er jeg ikke enig i, en quadcopter som den “flyvende bil” er her i artiklen, har langt bedre manøvrereengenskaber, langt bedre acceleration og bremseevne end en traditionel helikopter hvilket man omgående vil bemærke hvis man bare prøver mindre fjernstyret modeller.

Man kunne inddele luftrummet i kvanter/baner vertikalt lige som man også gør med vejbaner horisontalt idag. På den måde skal man ikke forholde sig til meget mere end på jorden, man har bare flere muligheder for at skifte bane/luftrum

Som #5 også nævner undgå man at skulle forholde til mange andre ting når man ikke er på jordoverfladen ligesom der heller ikke er mange uforudsete på en motorvej idag.
Gravatar #8 - nwinther
3. sep. 2020 09:16
@5, @6, @7 - Jamen vi snakkes ved i 2023.
Gravatar #9 - AppleSheep
3. sep. 2020 21:30
nwinther (4) skrev:
AppleSheep (3) skrev:
Ja. Man kan godt tænke det er sådan. Ellers er det vare fordi de helikoptere bare ikke er sexy nok at kikke på, diameteren på rotorbladet er pænt stort, og er meget svære at styre for en lægmand. Det er vel som at sammenligne en Tesla med en hestvogn.


Hvis man kan lave en mere enkel styring på denne "flyvende bil", kan samme styring implementeres i en helikopter. Alternativt kan man lave en meget enkel styring til en helikopter, som så kun kan præstere indenfor et givent rum.

Uanset - når du sætter en tredje dimension ind i dét, føreren af en bil skal være opmærksom på, stiger kompleksiteten eksponentiel. Det er ikke et problem, så længe du er den eneste i luften, men når du skal "afhjælpe trafikpropper", dvs. at hundrede- eller tusindvis af flyvende biler manøvrerer autonomt indenfor nogle få kubikdekameter, hvor der INTET er, som så meget som vejleder føreren (piloten) ift. hvordan han skal forholde sig (ingen vejbaner i luften), bliver det ganske og aldeles umuligt.

Der er en grund til, at helikopter- og flypilot er en lang uddannelse, og at man har opbygget en jernhård diciplin og infrastruktur til at understøtte lufttrafik. Det er ikke bare fordi styretøjet er lidt kompliceret.


Ja. Det er jeg også tildels enig med dig i. Men jeg er stadig uenig med dig mht vi allerede har flyvende biler som du, i dit første indlæg, kalder for en helikopter. Det kan slet ikke sammenlignes med den flyvende bil i artiklen, men det skriver du også selv i dit anden indlæg.
Gravatar #11 - Sn3akr
4. sep. 2020 19:03
arne_v (6) skrev:
Der er snakket meget om at computere kan flyve fly bedre end mennesker.

Og nogen ting er de bedre til: næsten ingen fejl og meget hurtig reaktionstid.

Men alle kampfly er stadigt bemandede idag. Der er nogle beslutninger hvor man stadig foretrækker en levende person til at træffe dem.


Errrh.. Så har du vist ikke fulgt meget med for nyligt.. Det er ikke mere end ca en uge siden de lavede en test med en kamp pilot og en AI, som skulle kæmpe imod hinanden, her vand AI'en suverænt, selvom den var begrænset til at lave manøvrer som mennesker kan holde til. Det er kun et spørgsmål om tid inden kamppiloter hører fortiden til.

Anyways...
Men at kan kunne flyve i en højde af hvad.. 1½ meter rundt i en cirkel på en lukket bane gør vist ikke at flyvende biler er lige om hjørnet.. Desuden kan folke ikke en gang holde til højre på en motorvej.. Så vil jeg sku helst ikke have dem op i flyvende missiler!
Gravatar #12 - arne_v
4. sep. 2020 21:28
Sn3akr (11) skrev:
arne_v (6) skrev:
Der er snakket meget om at computere kan flyve fly bedre end mennesker.

Og nogen ting er de bedre til: næsten ingen fejl og meget hurtig reaktionstid.

Men alle kampfly er stadigt bemandede idag. Der er nogle beslutninger hvor man stadig foretrækker en levende person til at træffe dem.


Errrh.. Så har du vist ikke fulgt meget med for nyligt.. Det er ikke mere end ca en uge siden de lavede en test med en kamp pilot og en AI, som skulle kæmpe imod hinanden, her vand AI'en suverænt, selvom den var begrænset til at lave manøvrer som mennesker kan holde til. Det er kun et spørgsmål om tid inden kamppiloter hører fortiden til.


Alle kanpfly idag vil stadig blive sendt i krig bemandet.

Det er muligt at det vil ændre sig i fremtiden, men situationen idag er som den er.

Gravatar #13 - Sn3akr
11. jan. 2021 11:22
arne_v (12) skrev:
Sn3akr (11) skrev:
arne_v (6) skrev:
Der er snakket meget om at computere kan flyve fly bedre end mennesker.

Og nogen ting er de bedre til: næsten ingen fejl og meget hurtig reaktionstid.

Men alle kampfly er stadigt bemandede idag. Der er nogle beslutninger hvor man stadig foretrækker en levende person til at træffe dem.


Errrh.. Så har du vist ikke fulgt meget med for nyligt.. Det er ikke mere end ca en uge siden de lavede en test med en kamp pilot og en AI, som skulle kæmpe imod hinanden, her vand AI'en suverænt, selvom den var begrænset til at lave manøvrer som mennesker kan holde til. Det er kun et spørgsmål om tid inden kamppiloter hører fortiden til.


Alle kanpfly idag vil stadig blive sendt i krig bemandet.

Det er muligt at det vil ændre sig i fremtiden, men situationen idag er som den er.




Det er da en del år siden de indførte droner.. Og de er så vidt jeg ved ikke bemandet, i hvert fald ikke i almindelig forstand.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login