mboost-dp1

PAL-V

Flyvende bil gennemfører testflyvning

- Via Yahoo! Finance - , redigeret af Pernicious

Firmaet PAL-V fra Holland har i løbet af de seneste par uger gennemført en række succesfulde testflyvninger med deres flyvende bil PAL-V One. Bilen benytter rotorblade, der kan pakkes sammen på taget, til at flyve ligesom et gyroplan.

PAL-V har offentliggjort, at testflyvningerne er gennemført, så de kan finde potentielle investorer og samarbejdspartnere. Firmaets næste skridt bliver at designe en kommerciel udgave af PAL-V One, som de håber på at kunne levere til kunder i 2014.

PAL-V One kan på en fuld tank flyve mellem 350 og 500 kilometer alt afhængigt af faktorer så som passagerernes vægt. Som bil kan den køre omkring 1200 kilometer. Både til lands og i luften kan der opnås en hastighed på omkring 180 km/t.

Du kan se PAL-V One i aktion i videoen nedenunder.





Gå til bund
Gravatar #1 - Jaqen
3. apr. 2012 07:34
hehe hvis prisen var rigtig, ville det være en lækker måde at pendle, når vejret er godt. Desværre er certifikatet nok lidt dyrt, og man må sikkert kun lette/lande i på en officiel landingsbane, selvom et gyroplan vist ikke kræver en ret lang bane.

Kunne være fedt hvis man måtte lette på villavejen og lande på firmaets p-plads :-)
Gravatar #2 - f-style
3. apr. 2012 07:37
Kan se det praktiske i det for f.eks. ambulancer eller politi. Så kan de lettere eftersætte eller redde personer, istedet for at skulle igennem lang trafik.
Gravatar #3 - pezzen
3. apr. 2012 07:43
Hvad definere en bil og hvad definere en helikopter?

Jeg synes mest det ligner en helikopter med hjul på og ikke en bil med rotorblade.
Gravatar #4 - Kolklik
3. apr. 2012 07:46
når den kan lette og lande direkte - altså uden at bevæge sig andet end op og ned - så kan jeg godt se det smarte i den. Når man så holder i kø, så kan man bare lige lette og flyve foran proppen :)
Gravatar #5 - Montago.NET
3. apr. 2012 07:47
180km/t i en 3-hjulet ?...

bare spørg Jeremy fra TopGear om det er en god ide :D
Gravatar #6 - Alrekr
3. apr. 2012 07:52
Montago (5) skrev:
180km/t i en 3-hjulet ?...

bare spørg Jeremy fra TopGear om det er en god ide :D


180 km/t på tre hjul lyder, på dig, som en dårlig idé.

360 km/t på to hjul er til gengæld en god idé..?
Gravatar #7 - Montago.NET
3. apr. 2012 07:55
Alrekr (6) skrev:

180 km/t på tre hjul lyder, på dig, som en dårlig idé.
360 km/t på to hjul er til gengæld en god idé..?


det sagde jeg sådan set ikke noget om.
Gravatar #8 - Alrekr
3. apr. 2012 08:01
#7
Nope. Men jeg kan ikke helt følge logikken i Jeremys udsagn ;I)

(Jep, I'et er en bred negernæse)
Gravatar #9 - Krydolph
3. apr. 2012 08:08
Han hentyder til hvor de i Topgear er ude at køre i en Reliant robin som er en klodset 3 hjulet bil der engang blev lavet i england, og som vælter for et godt ord, især når han kører den da han er som de siger på showet - en orangutang!
Gravatar #10 - Zombie Steve Jobs
3. apr. 2012 08:15
Krydolph (9) skrev:
Han hentyder til hvor de i Topgear er ude at køre i en Reliant robin som er en klodset 3 hjulet bil der engang blev lavet i england, og som vælter for et godt ord, især når han kører den da han er som de siger på showet - en orangutang!


Du kan da se dem vælte for et godt ord i Mr. Bean også...

Men hvad, ét hjul foran? Makes sense on a trike, men en bil?
Gravatar #11 - Petrander
3. apr. 2012 08:15
Ik zeg maar niks...
Gravatar #12 - Remmerboy
3. apr. 2012 08:23
Zombie Steve Jobs (10) skrev:

Men hvad, ét hjul foran? Makes sense on a trike, men en bil?

selv en trike er tricky at dreje med høj fart eller i terræn. der er 2 eller 4 hjul bedre. ligesom til bil/mc
Gravatar #13 - martin73
3. apr. 2012 08:37
jaeæh.. joh.. men det er jo bare en gyrocopter ?!, det er da set før..
Gravatar #14 - Nothinunik
3. apr. 2012 08:37
Nu er det jo ikke det nyheden handler om.. men man kan altså sagtens have en fremragende 3-hjulet bil.. det handler bare om designet og sørge for at den kan "læne" sig i svingene lige som en motorcykel.

At sammenligne den med en 3-hjulede fra mr bean er jo det sammen som at sammenligne den med en Ellert eller noget.. helt ude i skoven ;)
Gravatar #15 - spectual
3. apr. 2012 08:47
#14 skrev:
designet og sørge for at den kan "læne" sig i svingene lige som en motorcykel.


Det kan man faktisk se sidst i videoen at den også gør.
Gravatar #16 - mireigi
3. apr. 2012 09:25
Alrekr (6) skrev:
Montago (5) skrev:
180km/t i en 3-hjulet ?...

bare spørg Jeremy fra TopGear om det er en god ide :D


180 km/t på tre hjul lyder, på dig, som en dårlig idé.

360 km/t på to hjul er til gengæld en god idé..?


På et to-hjulet køretøj, har du mulighed for at flytte tyngdepunktet, i takt med at du foretager et sving (du læner dig til samme side som du drejer til). Dermed bliver køretøjet mere stabilt.

Den mulighed har du ikke med et tre-hjulet køretøj, medmindre det har to hjul foran, i stedet for bagved, men selv her vil du kun opnå begrænset effekt.

Edit:
Læne-bevægelsen der er vist til sidst i videoen flytter rigtigt nok tyngdepunktet. Men det er kabinen der ændrer hældning, og ikke hele køretøjet, hvorfor effekten er begrænset.

Meget af g-påvirkningen kommer stadig ind på hjulene fra siden, i stedet for parallelt med. Ved høje hastigheder vil hjulet løfte sig i den ene side, hvilket er katastrofalt for netop tre-hjulede køretøjer.
Gravatar #17 - Valkar
3. apr. 2012 09:57
Synd at man skal ud af bilen for at lave den om til en helikopter. Ellers kunne man netop lette når der var kø.

men jeg kunne nu godt tænke mig at vide hvor stor tanken er. 1200 kilometers rækkevidde er meget fint, men hvor langt er det på literen?
Gravatar #18 - Wispher
3. apr. 2012 10:32
#17 Den ville ikke kunne lette fra en kø uanset, fordi det ikke er en helikopter, men et gyroplan.

Som et "almindeligt" fly, skal den op i fart for at kunne lette, de skriver selv 165m for at lette.

Med hensyn til dens økonomi, er dens specifikationer her
Gravatar #19 - uraniumdeer
3. apr. 2012 10:34
De køretøjer med 3 hjul, som vælter nemt, er fordi at de har meget vægt ude ved det forrest hjul.
Denne vil næppe vælte af 3 grunde:
1.: vægfordelingen
2.: den lægger sig ind mod den retning man drejer
3.: bredden mellem baghjulene
Gravatar #20 - uraniumdeer
3. apr. 2012 10:47
#16:
Alt tipper.
Jeg går ud fra at du gerne så det hjul som vender ind-ad mod drejeretninen hævede sig. Det ville i hvert fald i min bog være den bedste løsning, da man så vil flytte vægten tættete på jorden. Men kig godt efter, så kan du se at baghjulene faktisk også tilter en smule, selv om det dog ikke er den bedste måde at gøre det på, da højden forbliver den samme, men vinklen af trykket mod kørefladen bliver altså rettet en smule, så det er ikke noget de har "glemt" eller ignoreret.
Gravatar #21 - alloedee
3. apr. 2012 11:28
The future is here
Gravatar #22 - HerrMansen
3. apr. 2012 12:01
pezzen (3) skrev:
Hvad definere en bil og hvad definere en helikopter?

Jeg synes mest det ligner en helikopter med hjul på og ikke en bil med rotorblade.


Tja... hvor mange helikoptere kender du lige der kan køre 180 på en vej?
Gravatar #23 - cronick
3. apr. 2012 15:55
HerrMansen (22) skrev:
pezzen (3) skrev:
Hvad definere en bil og hvad definere en helikopter?

Jeg synes mest det ligner en helikopter med hjul på og ikke en bil med rotorblade.


Tja... hvor mange helikoptere kender du lige der kan køre 180 på en vej?


Tror du misforstår pointen.

I stedet for at kalde den en flyvende bil, ville det måske have været mere passende, at kalde det for en kørende helikopter, eftersom den minder mere om en helikopter end end bil.
Gravatar #24 - fe950
3. apr. 2012 16:31

Er mig der bliver snydt af videoen?, men det virker som om at baghjulene er længere tilbage i bil udgave hvorimod er hjulene længere fremme og der er længere afstand mellem dem i helikopter tilstand.
Gravatar #25 - Chewy
3. apr. 2012 18:27
@ #16
På et to-hjulet køretøj, har du mulighed for at flytte tyngdepunktet, i takt med at du foretager et sving (du læner dig til samme side som du drejer til). Dermed bliver køretøjet mere stabilt.
Den mulighed har du ikke med et tre-hjulet køretøj, medmindre det har to hjul foran, i stedet for bagved, men selv her vil du kun opnå begrænset effekt.

Voila
Gravatar #26 - HerrMansen
3. apr. 2012 22:42
#23: Jeg syntes mere den ligner en bil end en helikopter - så er vi jo tilbage ved starten? ...
Gravatar #27 - fe950
4. apr. 2012 04:06
It's a Bird...It's a Plane...
Gravatar #28 - danovich
4. apr. 2012 17:04
uraniumdeer (20) skrev:
#16:
Alt tipper.
Jeg går ud fra at du gerne så det hjul som vender ind-ad mod drejeretninen hævede sig. Det ville i hvert fald i min bog være den bedste løsning, da man så vil flytte vægten tættete på jorden.


Er enig med dig i at alt tipper, men tror ikke det vil være en god idé at begynde at ændre tyngdepunktet. Jeg går kraftigt ud fra at de har designet bilen netop til at bevare tyngdepunktet, da det vil ændre for meget ved køreevnen samtidig med at der bliver kørt på siden af hjulet (flytter bagenden i modsat retning af hældningen dvs. hælder bilen mod venstre, så flyttes bagenden mod højre hvilket gør at bilen faktisk drejer mod venstre).
Betydningen af tyngdepunktet kan nemmest forstås ved at prøve at ballancere en hammer først på skaftet(hammerens) derefter på hovedet(også hammerens). Observer hvor stor en sidevers korrektion der er nødvendig for at holde hammeren i balance.
Har haft et par motorcykler igennem tiden, heriblandt en Dakar offroader og en "sports" motorcykel - hvis man mikser deres køreegenskaber håber jeg at helikopter/bilen selv kan flippe en gravsten op efter at have kilet sig fast i jorden.
Gravatar #29 - Mdaugaard
6. apr. 2012 12:33
Very off topic:

Petrander (11) skrev:
Ik zeg maar niks

Waarom schrijven u op Nederlands?

Nå ja, og det er: Ik zeg maar niets.
Gravatar #30 - Alrekr
7. apr. 2012 22:37
#29
Petrander er, så vidt jeg husker, fra Holland.
Gravatar #31 - Mnc
9. apr. 2012 16:16
Alrekr (30) skrev:
#29
Petrander er, så vidt jeg husker, fra Holland.


NEDERLANDS!!!!!11oneone

http://cache.ohinternet.com/images/a/a0/Ffffffffff...
Gravatar #32 - Alrekr
9. apr. 2012 17:04
#31
Holland.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login