Forårets Intel Developer Conference (IDF) er på vej; den finder sted i Shanghai den 2. april, og i den forbindelse har Intel allerede åbnet lidt for posen om, hvad de vil fokusere på til konferencen.
Ikke overraskende så bliver der sat fokus på de nye processor-teknologier Dunnington og Nehalem, men også Larrabee, Intels kommende “grafik”-chip vil få sin del af opmærksomheden.
Dunnington er Intels kommende server/workstation-processore, der vil have 6 kerner. Den vil blive fremstillet i en 45nm-proces og indeholde 1,9 milliarder transistorer, hvoraf en stor del bruges til cache, blandt andet 16MB L3 cache.
Nehalem er efterfølgeren til Penryn-arkitekturen og kan indeholde 2-8 kerner. Processoren er den første med Intels nye Quickpath Interconnect-system (QPI), der kraftigt hæver kommunikationshastigheden til processoren. Intel har længe været kritiseret over deres nuværende Frontside Bus (FSB)-system, der ses som en flaskehals i eksisterende computere.
Larrabee angiver Intel selv som en VPU, der står for Vector Processing Unit, men reelt set er det en GPU og Intels første skridt ind på grafikkortmarkedet. VPU’en er en multi-kerne-processor, der er baseret på IA-arkitekturen, som Intel anvender i deres Itanium-processorer. De første VPU’er forventes at komme i slutningen af næste år og vil yde over en teraflop. Dermed svarer ydelsen til Nvidias Tesla-kort og AMD/ATI’s Frestream-kort, men Intel mener, at Larrabee vil være nemmere at programmere til, hvorfor de vil have en fordel i kampen om high-end, grafiktunge programmer.