mboost-dp1

newz.dk

Flere danske medier går til kamp mod Google

- Via Comon - , redigeret af Net_Srak

Google nyder stor succes verden over med sit reklamesystem, der er en guldgrube for virksomheden. Også i Danmark tjener internetgiganten store penge – i omegnen af 200-300 millioner kroner sidste år.

Flere danske mediehuse går nu sammen om at få fat i en del af det beløb, Google henter hos danske annoncører; de vil tilbyde deres eget reklamesystem, der minder om AdSense.

I gruppen af mediehusene finder man Berlingske Media, Politiken, Ekstrabladet, TV2, Nordjyske Medier, Syddanske Medier, Børsen, Egmont, Jubii og Fynske Medier. De vil anvende et system fra norske Open AdExchange og håber i første omgang at få kapret 10 % af Googles markedsandel.





Gå til bund
Gravatar #1 - Lars Hesselberg
29. apr. 2009 10:37
Held og lykke til dem, tror dog ikke de vinder særlig meget ved det. Har brugt Google Ads en hel del før i tiden, og det fungerer jo super fint og er nemt at sætte op, bruge osv.

Men de skal da have lov til at prøve :)
Gravatar #2 - thomasj
29. apr. 2009 10:39
Er Open AdExchange "open" eller er det bare et "fint" ord de bruger som navn for at tiltrække?

Synes ikke umildbart jeg lige kunne finde noget om "open" modellen.
Gravatar #3 - bakkers14
29. apr. 2009 10:57
Det synes jeg lyder som en rigtig god idé. Jeg ville helt klart være klar til at bruge dem. Nogle der ved om der findes en side allerede eller er det kun på projekt stadiet?
Gravatar #4 - bjerh
29. apr. 2009 11:00
Problemet er bare at reklamerne så ikke kommer op ved googlesøgninger. Så allerede der har de jo tabt!
Gravatar #5 - maasha
29. apr. 2009 11:16
Jeg synes det er glimrende at få et alternativ til Googles reklamer. Lad os da få nogle reklamer, som er knap så kedelige - måske noget med klare farver og sjove animationer - gerne i stor størrelse så man rigtig kan se dem - og så må de gerne have lyd!
Gravatar #6 - Taxwars
29. apr. 2009 12:09
"håber i første omgang at få kapret 10 % af Googles markedsandel."

Alene den kommentar viser de ikke har en skid forstand på dette, de skal være meget heldige hvis de kommer op på 0.01% af Googles markedsandel.

Og #5 du må sgu ikke skrive det der - de tager dig bare seriøst!
Gravatar #7 - maasha
29. apr. 2009 12:18
Hurra for adblock. Og jeg har da hørt at man kan få en addon til Firefox, som fjerner Googles reklamer - men det har jeg ikke testet - de generer mig ikke.
Gravatar #8 - Holger_dk
29. apr. 2009 12:23
hm.. fint nok med noget konkurrence... må da håbe de kan prikke lidt til google og derved få google til at blive bedre...

selvom jeg da helst ville slippe for reklamer, men ok hellere det end at skulle betale alle vejne... ;P
Gravatar #9 - Louise
29. apr. 2009 13:35
Nu er det jo ikke på søgemaskinen Google eller Google adwords de vil ind og konkurrere imod, men deres system AdSense, som er samme format som adwords, men er annoncer på f.eks Ekstrabladet, TV2, Nordjyske Medier, Syddanske Medier, Børsen m. fl.

Så det vil ikke fungere som banner annoncer,pop op eller andet. og der kan de på det markede nok godt komme op og få 10 % af Googles andel.
Gravatar #10 - ktg
29. apr. 2009 13:57
Taxwars (6) skrev:
"håber i første omgang at få kapret 10 % af Googles markedsandel."

Alene den kommentar viser de ikke har en skid forstand på dette, de skal være meget heldige hvis de kommer op på 0.01% af Googles markedsandel.

Og #5 du må sgu ikke skrive det der - de tager dig bare seriøst!
For lige at bruge dine egne ord: Denne kommentar viser at du ikke har en skid forstand på dette. Hvorfor tror du det er komplet umuligt for en samling af store, danske nyhedsmedier, at opnå en sølle indtjening på 2 millioner kroner på reklamer på nettet?
Gravatar #11 - bjerh
29. apr. 2009 14:37
#10 Det er 20-30 millioner! Ikke 2.
Gravatar #12 - systemator
29. apr. 2009 15:09
Taxwars (6) skrev:
"håber i første omgang at få kapret 10 % af Googles markedsandel."

Alene den kommentar viser de ikke har en skid forstand på dette, de skal være meget heldige hvis de kommer op på 0.01% af Googles markedsandel.


10% er et meget realistisk bud set ihenhold til det inventory/reach de medier repræsentere. Google er store på deres content netværk, men ikke i nærheden af den størrelse de har på søg.

At OAX så på ingen måde er en imponerede platform er så en anden ting. Man bliver sjældent størst ved at komme med en mindre kopi ;-)

Men inden for 12 måneder er der en ny konkurrent til Google Adsense og OAX der er større end dem begge!

Til dem der kan lide det tekniske er OAX baseret på FASTs AdMomentum platform, som bl.a. Shipsted bruger i Norden. Endvidere er FAST (og dermed delvis OAX) ejet af Microsoft - det bliver sjovt nok ikke nævnt nogen steder ;-)

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login