mboost-dp1

Adobe

Flash uden plug-in – med Javascript/HTML5

- Via Webmonkey - , redigeret af Net_Srak , indsendt af bonna

I den seneste tid har tonen mellem Adobe og Apple været hård, hvilket skyldes Apples fravalg af Flash på deres iPhone OS-platform. Det betyder at alt flash-baseret indhold ikke kan ses på en iPhone eller iPad, men det kan der måske gøres noget ved.

Løsningen er et projekt kaldet Smokescreen, startet af Chris Smoak, der kan konvertere Flash til en kombination af JavaScript og HTML5. Projektet er open source, og fungerer ved at flash-koden bliver pillet fra hinanden, for derefter at lave tilsvarende kode, der følger webstandarderne.

Simon Willison skrev:
Smokescreen runs entirely in the browser, reads in SWF binaries, unzips them (in native JS), extracts images and embedded audio and turns them in to base64 encoded data:uris, then stitches the vector graphics back together as animated SVG.

Endnu er projektet blot i et betastadie, men på Smokescreen-hjemmesiden er det muligt at se flere eksempler på konverteringer fra Flash til JavaScript/HTML5. Et eksempel kan også ses i videoen herunder.





Gå til bund
Gravatar #1 - chris
2. jun. 2010 08:46
Neeej hvor er det nice lavet.


Personligt har jeg ikek noget imod adobe.
bruger selv Dreamweaver, illustrator og photoshop på en ugentlig basis.
Men jeg bliver lykkelig den dag hvor nogen begraver flash.


Dog er jeg lidt ked af at man laver flash om til "almindelig" kode.
Det betyder jo at man ikke kan blokere alverdens reklamer, musikafspillere og andet forstyrrende lort.
- det er lidt nedren
Gravatar #2 - nbn
2. jun. 2010 08:53
Det er simpelthen det sygeste pis.

Thumbs up!
Gravatar #3 - Zigma
2. jun. 2010 08:55
Men kan de så gøre det samme med alverdens flashspil?
Jeg troede at det virkede på en anden måde.

Men det kunne da være fedt at kunne gøre det på den måde.
Næste spørgsmål er så bare hvor meget CPU kraft det tager at afvikle, både på server og client (PC eller smartphone)
Gravatar #4 - TrolleRolle
2. jun. 2010 09:11
#3 Ja, teoretisk kan man altid compile fra hvilket som helst sprog til hvilket som helst andet sprog.

I praksis er der dog forskel på hvor meget CPUkraft der sluges, og divs. ting som måske er understøttet i Flash, men ikke er understøttet af HTML5. Da flash jo undestøtter alt i grafik, lyd og netværk, har man desværre nok at gøre med en opgave af den sværeste slags.
Gravatar #5 - Henrik S
2. jun. 2010 09:11
Dette er jo så genialt!

Det kan jo kun laves pga Adobe har åbnet op for hele SWF formattet.
Gravatar #6 - MadFarmer
2. jun. 2010 09:14
Men kan det afvikle streams ??
Gravatar #7 - nash
2. jun. 2010 09:16
Go' idé, der beviser hvorfor Flash (som plugin) er død teknologi.
Gravatar #8 - niXir
2. jun. 2010 09:17
Thumbs up herfra.. Det går i den rigtige retning.. Brug en teknologi som Apple har svært ved at lukke ned.. Flash to the people..

Bliver interessant at se teknologien blive udvidet så flere og flere flash funktionaliteter understøttes i takt med koden optimeres så det er mere lightweight at afvikle!

Men håber virkelig de tager hånd om sikkerheden også, så det ikke bare betyder endnu et lag som åbner flere huller i flashen. Nu var Adobe lige ved at få styr på sikkerheden..
Gravatar #9 - LupusGrey
2. jun. 2010 09:25
At de bruger SVG og ikke Canvas betyder også at det ville kunne fungere i IE9. Meget godt tænkt.
Også selvom jeg stadig finder det dumt at IE9 ikke understøtter Canvas.
Gravatar #10 - Hald
2. jun. 2010 09:30
Spørgsmålet er hvor meget krudt den bruger på CPU'en.. Jeg er ligeglad med at det er langsommere end flash, men det skal jo nødig være tungere for f.eks iPad og iPhone så det går mere ud over batteriet og resten af brugeroplevelsen end flash ville.
Gravatar #11 - Fizk
2. jun. 2010 09:37
Hvis det virkeligt slog igennem, så kunne det måske være en mulighed for Adobe at lade folk beholde Flash interfacet til udvikling, men når man compiler det, at det så kommer ud som html5 og js!
Gravatar #12 - JSebastian
2. jun. 2010 10:19
Fuck det er godt klaret.
Bortset fra at lortet ikke vil køre i min IE8 :)

Men det jo fuldstændig overkill at rekompilere et allerede perfekt format med en effektiv player.

Problemet er at folk gider købe Apple's (møg) produkter men stadig vil have Flash (sjovt nok!)

blaaoejet (1) skrev:
Neeej hvor er det nice lavet.
Men jeg bliver lykkelig den dag hvor nogen begraver flash.


Hvorfor? Der er da masser af opgaver som Flash løser 100x bedre end JS, HTML5, Jquery osv.
Men Flash bliver også misbrugt til mange elendige ting, men man diskrimierer heller ikke en folkgruppe pga. nogle få ballademagere.
Gravatar #13 - krainert
2. jun. 2010 10:23
Med lidt held kan projektet starte en udfasning af Flash og inspirere til udviklingen af diverse andre formater/sprog til kompilering til HTML5/JS/elementer. Hvis browserne så bare kan blive enige om basal fortolkning af HTML5 og håndteringen af JS, er der en chance for, at vi endelig kan få en standardiseret multimedieløsning.
DO WANT :)
Gravatar #14 - JSebastian
2. jun. 2010 10:23
Nå, jeg prøvede det lige i FireFox...
"Demos might take a few seconds to load"
Og derudover kører det VIRKELIGT langsomt :)

Smokescreen har intet på Flashplayer, det er helt sikkert.
Hvem vil se en animationer med 1 FPS ? :)
Gravatar #15 - Spiderboy
2. jun. 2010 10:32
Min første tanke er hvorfor reklamemagerne så ikke blot laver deres reklamer i JavaScript i stedet for at undgå Flash-blockers?
Kan det ikke svare sig?
Gravatar #16 - JewleBewle
2. jun. 2010 10:35
Øv - der blev jeg skuffet. Troede Adobe havde lavet et plugin som kunne implementeres via Javascript/HTML5 udenom browseren direkte i vinduet eller noget. Kunne være fedt - at man på den måde kunne garantere at brugeren af ens side havde en opdateret Flash.
Gravatar #17 - nash
2. jun. 2010 10:47
Fizk (11) skrev:
Hvis det virkeligt slog igennem, så kunne det måske være en mulighed for Adobe at lade folk beholde Flash interfacet til udvikling, men når man compiler det, at det så kommer ud som html5 og js!


Jep, det er der jo *en hel del* der har bedt Adobe om, hvilket de *helt klart* også ville have gjort, hvis de ikke havde brugt mange penge på at opkøbe Macromedia (altså understøtte den nye HTML standard).
Gravatar #18 - nash
2. jun. 2010 10:49
JSebastian (12) skrev:
Men det jo fuldstændig overkill at rekompilere et allerede perfekt format med en effektiv player.


Sikken nogle fine briller du har på : )
Gravatar #19 - Windcape
2. jun. 2010 11:08
Formålet er som man kan forstå på ham, simple reklamer. Det har altså ikke meget at gøre med Flash til spil/applikationer. Så lidt "meh".

Jeg kan godt lide tanken om ikke at skulle installere flashblock på en iPad for at undgå reklamer i første omgang ;-)
Gravatar #20 - john2k10
2. jun. 2010 11:16
JSebastian (12) skrev:
Fuck det er godt klaret.
Men Flash bliver også misbrugt til mange elendige ting, men man diskrimierer heller ikke en folkgruppe pga. nogle få ballademagere.


ehm... det er så ligepræcis det folk gør....
men back to topic :P

sys det er vold nice meeen jeg er så også virkelig en fan af flash, jeg udvikler selv flash spil, og synes det er et enormt nemt og brugervenligt sprog/program ;)
Gravatar #21 - Carstone
2. jun. 2010 11:31
Det er lækkert det der!
Har intet imod flash når vi taler flash spil, men vil SÅ inderligt gerne slippe af med flash banners! Der er smokescreen jo perfekt!
Gravatar #22 - Zalon
2. jun. 2010 11:51
nash (7) skrev:
Go' idé, der beviser hvorfor Flash (som plugin) er død teknologi.


Du har bare ikke mulighed for at oprette netværksforbindelser i javascript, så skal du gøre brug af noget serverside scripting som backend.
Gravatar #23 - plazm
2. jun. 2010 11:52
Zalon (22) skrev:
Du har bare ikke mulighed for at oprette netværksforbindelser i javascript, så skal du gøre brug af noget serverside scripting som backend.


Og det beviser hvorfor TCP forbindelser er en død teknologi! :D
Gravatar #24 - JSebastian
2. jun. 2010 12:03
nash (18) skrev:
Sikken nogle fine briller du har på : )


Jamen jeg er Flash Fan. Har arbejdet med flash flere gange og det er et IDE og format som har ufattelige muligheder. Så for mig er det perfekt til vektrografik bla. på nettet :)

Diskussionen går jo på om det er smart at rekompilere det til at andet format og slippe for Flash player.

Men hvorfor dog? Når begge dele fungerer så godt som de gør og HTML og JS ikke kommer i nærheden af FlashPlayers performance.

john2k10 (20) skrev:
JSebastian (12) skrev:

Men Flash bliver også misbrugt til mange elendige ting, men man diskrimierer heller ikke en folkgruppe pga. nogle få ballademagere.


ehm... det er så ligepræcis det folk gør....
men back to topic :P


Er det Apple's fravalg af Flash du mener?

Det må de jo selv om...forbrugeren har jo valget at fravælge Apple's produkter hvis de vil.
Gravatar #25 - Taxwars
2. jun. 2010 13:50
Hvor er det latterligt. Produktet kan ikke køre den hurtige løsning: Flash - så de afhængige narkomaner forsøger at hacke sig uden om begrænsningen. Og ham der oppe som blev moddet ned har jo ret, appels deciple føler de er nød til at købe deres dyre yuppie løsninger også selv om de ikke kan det man bør forvente af et produkt, og så bliver de nød til at hacke alle muligmærkelige løsninger sammen for at komme ud om diverse problemer - som fx at overguruen har forbudt brug af flash på de maskiner han laver.
Som Google chef sagde da han introducerede Google TV - vi har inkluderet flash, fordi vi har hørt man bruger flash på internettet.
Gravatar #26 - ipwn
2. jun. 2010 14:02
Najs!

Håber det bliver benyttet :)
Gravatar #27 - Zalon
2. jun. 2010 14:15
#23, Jeg ser kan nu komme på mange eksempler hvor Flash er at foretrække, især fordi at du med javascript/html5 ikke kan lave nogen form for netværksforbindelse på klientsiden, så hvis det er et krav så bliver du nød til at benytte java eller lign. og i forhold til java, så er Flash stadig mere udbredt.

Jeg ville hellere end gerne slippe for Flash, men jeg tror vi hænger på det en tid endnu, så kan Apple presse på alt det de vil, men i sidste ende skader det kun deres forbrugere.
Gravatar #28 - MOA
2. jun. 2010 15:55
Jeg kan nu se hvorfor Apple forsøger at fjerne flash :-) det er simpelthen for krævende!

Min iPhone 3GS går næsten i stå, sådan cirka 1 billed hvert 10 sekund! Håber det kan optimeres!
Gravatar #29 - mat
2. jun. 2010 16:17
#28

Jeg kan nu se hvorfor Apple forsøger at fjerne flash :-) det er simpelthen for krævende!


Så må vi da ikke håbe at de dersens nymodens webudviklere begynder at benytte HTML5 til dets fulde applikationspotentiale. For hvis ikke HTML5/JS/CSS performer bedre på de samme opgaver som Flash løser nu, så har Jobs da vist et forklaringsproblem?
Gravatar #30 - done
2. jun. 2010 18:14
Udemærket tænkt, men de flash bannere de viser er da ikke mere avanceret end de kunne have kørt på en flash-player2.

Adobe har da også selv meldt ud at de vil komme med en løsning så flash bannerne vil objective C i stedet for actionscript.

Mon ikke Adobe har styr nok på det så flashen stadig kommer til at kører på Apples begrænsninger.

#Reference: Youtube interview med Adobes Indiske et eller andet direktør som tidligere er vist på newz.dk
Gravatar #31 - bonna
2. jun. 2010 22:54
Lidt i samme stil introducerede Scribd for nogle uger siden at de også var i gang med at skifte fra flash til HTML5.

Derudover kan nævnes at Adobe Flash CS5 angiveligt kommer til at kunne exportere til HTML5 canvas.

Så stille og roligt går det den rigtige vej...
Gravatar #32 - gnаrfsan
2. jun. 2010 23:07
MadFarmer (6) skrev:
Men kan det afvikle streams ??

Nej. Jeg kan ikke lige finde kilden, men jeg læste et eller andet sted at de ikke var kommet omkring til video endnu.
Gravatar #33 - mat
3. jun. 2010 08:17
#31

Såvidt jeg har forstået (og ret mig gerne), så vil CS5 HTML5 export kun kunne eksportere simple animationer til canvas?

IE9 vil vist ikke understøtte canvas?

Så det eneste nytte jeg kan se den funktion gøre, er at eksportere bannere til HTML5 til de browsere der understøtter det (og til iPad/iPhone) så Flash blockers ikke længere kan blokere bannere? (nu ved jeg ikke hvordan det integrerer med adservers?)
Gravatar #34 - bjerh
4. jun. 2010 12:51
#33.. Så vidt jeg har forstået kan man manipulere og derved animere, ved hjælp af JavaScript. Dette kan man så gøre med det tegnede i canvas-tagget. HTML 5 giver blandt andet understøttelse for video og lyd, som ikke er noget JavaScript kan hjælpe med ellers.

Metoden i denne nyhed gør dog brug ikke brug af Canvas, men derimod af SVG istedet... hvilket er noget som IE9 kommer til at understøttet. :) (det blev også nævnt i #9)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login