Nogle gange, når man kommer ind på en hjemmeside, hvor der vises reklamer, så kan ens computer blive sløvet voldsomt ned, især hvis man ikke har den nyeste model.
Det skyldes gerne, der vises reklamer lavet i Flash, hvor de er lavet så omfattende, eller dårligt, at de skal bruge uforholdsvis store CPU-ressourcer. Det vil man hos FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier) have lavet om på.
Foreningen indfører nu en række retningslinjer for flash-reklamer, der blandt sætter en grænse for, hvor meget CPU-tid de må bruge. Anbefalingen er, at forbruget i gennemsnit kun må være på mellem 5-10 %, med kortvarige belastninger på mellem 20-30 %, set i forhold til en computer, som er et par år gammel.
Hos Ekstrabladet, som kender godt til problemet, mener man, det ofte er udviklerne af flash-reklamerne, som bærer skylden, idet de laver dem for dårligt. Det er dog især Linux og OS X-brugere, der oplever problemet, da Adobe ikke har optimeret Flash lige så godt til disse platforme som til Windows.
De nye anbefalinger fra FDIM kan læses her (pdf).