mboost-dp1

Fisker Automotives

Fiskers super-el-bil vil bruge højtalere til at lave motorstøj

- Via ForbesAuto -

Den danske bildesigner Henrik Fisker præsenterede for noget tid siden, på en international biludstilling, sit seneste skud på stammen, el-bilen Karma.

Bilen, som bliver en ægte sportsvogn, vil klare 0-100 km/t på under 6 sekunder og har en topfart på 201 km/t. Den vil have solceller på taget, men har dog et mindre, men vigtigt problem. Den laver ikke nogen motorstøj.

Det vil Fisker dog rode bod på, ved at indbygge højtalere både indvendigt og udvendigt, så det lyder akkurat som om, at bilen havde en stor benzinslugende V8 motor under motorhjelmen.

Bilen vil komme på markedet i slutningen af 2009 til en pris, i USA, på $80.000, hvilket vil sige, at den på danske plader sandsynligvis kommer til at koste omkring en million.

Du kan læse mere om bilen på Fisker Automotives hjemmeside.





Gå til bund
Gravatar #1 - TuxDK
14. mar. 2008 13:25
Hvorfor?

Jo, det lyder blæret, men det er jo netop en øko bil..
Igen, hvorfor?!

Meh, hvis folk vil betale for det, fint med mig, synes bare det virker tåbeligt.
Gravatar #2 - cyandk
14. mar. 2008 13:26
Wow, en ELLERT der ikke ligner en sandkasse.

Faktisk et fedt design den har :/
Gravatar #3 - Thalion
14. mar. 2008 13:32
Hvad er der nu galt med et stykke pap i hjulet?
Gravatar #4 - gentox
14. mar. 2008 13:33
Lyden er jo en vigtig del af en sportsvogns image, så forstå egentlig godt at den skal lyde af noget, selvom det lyder fjollet at efterligne en motor med et lydsystem.

På den anden side er det måske godt nok at den siger noget, ellers fanger den sikkert lidt for mange blinde, der tror det er ok at gå over vejen, for det lyder jo ikke som om der kommer noget :P
Gravatar #5 - OxxY
14. mar. 2008 13:33
Heh, jeg syntes da det ville være fedt at komme bragene i den der, næsten totalt lydløst. Så ville folk jo vænde sig om og tænkte WTF var DET!
Gravatar #6 - 001110
14. mar. 2008 13:34
Der er intet jeg elsker mere end lydelen af 6 liters smallblock, men når det nu er en Elbil, så skal den være heeeelt tyst
Gravatar #7 - hr. værk
14. mar. 2008 13:35
he he jeg kan lige se en af de der amerikaner film for mig hvor de holder og gasser op i lyskrydset og så kommer ham i elbilen til at smide musik ud gennem højtalerne istedet for motorstøj...
Gravatar #8 - fidomuh
14. mar. 2008 13:38
#7

"VROOOOOOOOOOMM VROOOOOO- 'Hit me baby one more time!'-OOOOOM.."

Det kunne da vaere for nice.. :D

#Topic

Den ser faktisk ualmindeligt laekker ud den bil der :D
MEn med et prisskilt paa en million +/-, saa skal den ogsaa se saadan ud :P
Gravatar #9 - duppidat
14. mar. 2008 13:39
Hmm, i USA koster den 350.000, men i miljø "venlige" danmark kommer den til at koste 1 million :/
Gravatar #10 - CoZiD
14. mar. 2008 13:40
Hvis man har være på Le Mans og hørt diesel Audi'erne så får man bare ikke helt den samme oplevelse som når de andre kommer bulrende forbi, hele jorden ryster og ens trommehinder er ved at sprænges..... så det vil da nok få flere til at overveje den hvis mulighed er der for at kunne "larmer" lidt som en rigtig musclecar.
Gravatar #11 - guybursh
14. mar. 2008 13:42
"På den anden side er det måske godt nok at den siger noget, ellers fanger den sikkert lidt for mange blinde, der tror det er ok at gå over vejen, for det lyder jo ikke som om der kommer noget :P" <- der ryger nok et par dyr med i svinget også :P ..

Jeg tror bare der går lang tid fra den kommer til at der er en nørd der køber den - og smider KITT lyde på den i stedet for :P

OnTopic, så synes jeg er fedt at der er ved at komme et marked for det :)
Gravatar #12 - Thalion
14. mar. 2008 13:44
#11

Hehe ja... eller x-wing eller tie-fighter lyde... det kunne være godt.

Men ja det giver mening, det vil sikkert også sælge bedre da det så vil være en "rigtig" sportsvogn.
Gravatar #13 - gentox
14. mar. 2008 13:44
#11

Tjo, man kan jo smide det på man har lyst til, så hvorfor ikke en jetmotor.

Og KITT fra Knightrider, skal der nok være nogen der gerne vil have :)
Gravatar #14 - Laulund
14. mar. 2008 13:47
#11 har fat i den lange ende.

Grunden til den skal sige lyde er også at de føste el-biler simpelthen påkørte folk, der ikke var opmærkesom på dem.

Utroligt hvor meget vi bruger vores hørsel i trafikken.

Når den nu skal sige noget, er en V8 motor vel et bedre valg end byggemand bobs greatest hits :P
Gravatar #15 - guybursh
14. mar. 2008 13:49
btw. (jeg vil gerne have en Edit knap), men - tjek lige hjemmesiden og glo fronten på den slæde ... Nøøøøi - puha den ser jo direkte OND ud :D
Gravatar #16 - mr.muggles
14. mar. 2008 13:59
#0 Der er ingen afgifter på el-biler i danmark indtil 2012. bilen ville koste omkring en halv milion.
fra skat: "Elbilerne er helt fritaget fra afgift"
http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/1346/13...

Tesla Motors har en teknisk bedre bil, dog uden højtaler. tjek den ud på:
http://www.teslamotors.com/
Gravatar #17 - gentox
14. mar. 2008 14:05
#16
Det lyder fandme godt, kunne være at man skulle investere i en EL-Bil :D
Gravatar #18 - Tyrian
14. mar. 2008 14:13
#16
Mjaeh du kan du ikke drage nogen konklusion ud fra den kilde du henviser til. Citat fra din kilde:

Fælles for begge regelsæt er, at de er tidsbegrænsede. Nedslaget for de meget brændstoføkonomiske køretøjer løber indtil 2010, mens afgiftsfritagelsen for el-biler udløber i slutningen af 2003.


Den er sidst opdateret for 5 år siden:)
Gravatar #19 - MiniatureZeus
14. mar. 2008 14:19
16 skrev:
#0 Der er ingen afgifter på el-biler i danmark indtil 2012. bilen ville koste omkring en halv milion.
fra skat: "Elbilerne er helt fritaget fra afgift"
http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/1346/13...

Tesla Motors har en teknisk bedre bil, dog uden højtaler. tjek den ud på:
http://www.teslamotors.com/


Karma (bilen) er heller ikke en el-bil som f.eks. Ellerten, idet at den har en minimotor (vidst nok) som generere strøm til batterierne.
Desuden, som #18 pointere, er loven vidst forældet :)
Gravatar #20 - mr.muggles
14. mar. 2008 14:23
#18

Jeg har lige læst at loven er blevet udvidet til 2012, skatteministeriet har sikkert bare travlt med at informere om altmuligt andet, end at nogen kan fritages fra afgift.

Vidste ikke der var tale om en hybrid, men det gælger i hvertfald for tesla roadster, da den er 100% El.
Gravatar #21 - Niklas H
14. mar. 2008 14:27
6 skrev:
Der er intet jeg elsker mere end lydelen af 6 liters smallblock, men når det nu er en Elbil, så skal den være heeeelt tyst


Så vidt jeg husker går grænsen mellem smallblock og bigblock 5,9 liter, så derfor kan du ikke have en smallblock på 6 liter :)

#TOPIC
Personligt ville jeg da håbe at der var mulighed for både at slå det til og fra. Hvis man nu ligger og skal køre langt, er det måske lidt trættende at høre på det. Så ville det jo være godt hvis man kunne "slukke" for motorlyden. Sådan noget har jeg tit savnet i en normal bil. Derudover kunne det vel tænkes at de højtalere tager strøm, men når det hele kører på solenergi så er det jo ikke noget problem :)

Og det bliver fedt at skulle undgå at tanke :)
Gravatar #22 - mr.muggles
14. mar. 2008 14:31
#21
Det hele kører ikke på sol energi, da pladerne ikke kan forsyne hele bilen, men forlænge køre tiden en smule kan de.
Gravatar #23 - gnаrfsan
14. mar. 2008 14:41
Jeg ville helt klart erstatte min motoryd, med mig selv, der prøver at lyde som en motor :D
Gravatar #24 - Plindstrup
14. mar. 2008 14:48
Det fedeste er da, hvis lydsystemet går i hak!
Forestil dig at du kommer kørende med fuld fart på gennem byen, og det eneste man kan høre er "Br br br br br br br br br br br br br br"

Nej tak! :)

Jeg vil give andre herinde ret i at det er cult at kunne komme kørende helt lydløst!
Man ser den her fede sportsvogn, komme med 100 i timen forbi en - og det eneste der kan høres er en svag summen, et svusj og lyden af blade der hvirvler i slipvinden - JA TAK :)
Gravatar #25 - henne
14. mar. 2008 15:01
#24: Enig, når man nu kunne slippe for den irriterende motorstøj, så er der ingen grund til at ødelægge en enestående chance for at være først med det.

At det så langt fra bliver lydløst, er så en anden sag... (hvem har hørt 235+ brede dæk der er lydløse?!?)

Ironisk nok kan man så overveje hvor megen rækkevidde man vil ofre for at få strøm til "motorlyden".
Bliver det ligesom med digitalkameraernes "fake" shutterlyd, så nej tak, det lyder bare for ringe.

Fuldstændigt som Brian's Corolla fra 1986 med hjemmesvejset crap-potte så den larmer meget, men langt fra lyder godt: Det kan ikke svare sig, folk bliver nu engang ikke imponerede af larm i sig selv.
Gravatar #26 - SRJ
14. mar. 2008 15:33
Mon ikke der kommer en "volume"-knap så man kan justere det alt efter temperament.. ;-)
Eller hvis man er på snige-snige tur og skal udspionere nogen er det jo supersmart lige at kunne trykke på "mute" .. :P
Gravatar #27 - Soze
14. mar. 2008 16:06
Vedr afgifter og motorlyd, så læser jeg kilden som at det er en hybrid bil - så noget motorstøj må der da være, og helt afgiftfri er den nok heller ikke
Gravatar #28 - fidomuh
14. mar. 2008 16:14
#27

Det er kun en hybridbil naar batteriet er ved at vaere doedt, samt at den generator de typisk bruger i disse biler, er ekstremt lyddaempet..

Jeg har kun proevet en hybridbil, og det var en lille sportsvogn-agtig ting.. Ved ikke lige hvad den hedder, men den ligner faktisk Tesla's bud :)
Der var taet paa intet stoej i bilen, heller ikke naar motoren hummede :)
Gravatar #29 - flywheel
14. mar. 2008 16:26
Mange af de lyde der idag kommer fra biler er allerede designet - så hvorfor ikke. Kunne være fedt hvis man ikde fra kabinen havde mulighed for at slå motorlyden fra.
Gravatar #30 - Hůňděštějlě2
14. mar. 2008 16:36
Det er da et skridt på vejen mod terrorfri energi.
Gravatar #31 - 2xmy
14. mar. 2008 19:00
Prøv at tænke på de digitalkameraer, de fleste af jer har liggende. De siger også 'klik' ligesom de gammeldags kameraer, selvom den mekaniske del, der oprindelig afgav den lyd ikke bruges på digicams.
Hvis lyden ikke var der, ville folk ikke tro at den havde taget et billede... det er rimelig almindelig indenfor produktudvikling, at tilpasse produktet så det passer til den virklighedsopfattelse folk allerede har - det gør det lettere for brugerne.

Det vi ser, mærker og hører er jo med til at skabe en fornemmelse. Hvis den ene del mangler, står man tilbage med et noget ambuteret produkt.

... om chaufføren så ville være i tvivl om, hvorvidt bilen bevæger sig pga. manglende lyd, kan der stilles spørgsmålstegn ved ;)
Gravatar #32 - 2xmy
14. mar. 2008 19:05
Et kedeligt & rent praktisk spørgsmål: Hvem pokker kan fixe den, når den går i stykker?
Gravatar #33 - uhm
14. mar. 2008 19:43
Biler har vel også krav på potens-forlænger.
Gravatar #34 - cazotaro
14. mar. 2008 21:54
Bilen kører cirka 80 km (+solceller) på en el-tank som tager lidt under 8 timer at lade op, på det almindelige el-net. Derefter slår en fire-cylindret benzinmotor i kraft og producerer strøm til elmotoren.

De 80 km er vel også nok til en hverdag, til og fra arbejde og sådan.

FDM's artikle
Gravatar #35 - nerdalmighty
15. mar. 2008 00:00
Både den og Tesla's sportsvogn ser jo super fede ud, men hvis man virkelig skal tænke på miljøet og nedbringe olie-forbruget, så hjæper det jo nok ikke meget at et par hundrede eller få tusindende amerikanere køber en sportsvogn.

Det der virkelig mangler, må være at man tager teknologien fra disse biler og benytter dem i ganske almindelige person og familie-biler som kan fabriks-fremstilles i ti-tusind vis.

Ifølge Tesla motors hjemmeside kan deres sportsvogn køre ca. 225 miles (300 km) pr. opladning. Tænk hvad en lille masseproduceret bil som f.eks. en Peugeot 20x kunne få ud af samme "motor" (som ikke fylder meget og derfor burde kunne være i næsten alle biler). Lad os sige 500+ km pr. opladning som tager ganske få timer, i en bil uden afgifter til under 100.000 - Det ville være interessant.

Og lad så lige motorlyden være optional. Jo, det er måske vigtigt i byen f.eks. hvor alle vader over gaden, men uden for byen og på motor/landeveje ville det jo da være fedt at kunne slå lyden fra og køre fuldstændigt uden simuleret motorstøj.
Gravatar #36 - gentox
15. mar. 2008 00:22
#35
Nu er selv en lille familie bil væsentligt større, og tungere end en sportsvogn.
Så med mindre den er lavet af glasfiber, tror jeg ikke vi kommer til at se længere afstande på en opladning, men tanken er god nok.
Gravatar #37 - Xill
15. mar. 2008 00:24
#36 det betyder meget at de også slår igennem som en rigtig sportsvogn, da der ellers vil blive set meget mere ned på dem.

der er ikke mange som vil købe en bil med en teknologi som bliver betragtet som en anden rangs teknologi
Gravatar #38 - 1000tusind
15. mar. 2008 06:55
På et tidspunkt om 30-40 år, når tilpas mange er blevet kørt over, bliver det måske vedtaget ved lov at biler skal have lyd for at gøre opmærksom på sig selv. Ligesom vi skal have lys på om dagen. til den tid vil jeg hellere høre på en simuleret motorlyd end at skulle have en lyd som en lastbil der bakker. Så selvom det umiddelbart lyder som tåbelig ting at udvikle, så kan det jo godt være at de bare har tænkt frem i tiden.

Jeg vælger også altid den alm. lukker lyd på mit digitalkamera. Det er den type enestående lyd som producenterne heldigvis har 'fredet'. Ellers ville nutidens lydbillede hurtigt ende med at blive en omgang uidentificerbar bippende suppe. :-/

#37 har en god pointe. Hvorfor er der ellers nogen firmaer der bruger milliarder på at deltage i formel-1, når de udmærket ved at de ikke har en chance for at vinde?
Mit bud er at det er en del af produktudviklingen og markedsføringen at kunne fremvise en fungerende fremtidsrettet cutting edge model, inden man begynder at bruge teknikken i masseproduktion. Desværre for de miljøvenlige biler så ender legen ofte netop dér hvor investorerne burde slå til, men ikke gør det.
Gravatar #39 - sivsko
15. mar. 2008 07:50
Selve iden med at en bil skal hav en bestem lyd er ikke noget nyt, det har eks. BMW gjort meget i. Jeg mener også det er fair at man ligsom få en fornemmelse af at denne bil er en V8. og hvis det er konen der køre bilen skal den lyde som en lille fiat.

At bilen er så dyr som den er tja.....afgifter suk, men jeg kunne nok godt klare mig med mindre acelaration og længere kørsel.
Men et godt skub i den rigtige retning for miliøjbiler i usa.


# rettelse til indlæg:
"Den vil have solfangere på taget"
skal være
" Den vil have solceller på taget" fordi der i artiklen står
" features including a solar-paneled roof "
Solfangere laver varme, solceller laver strøm.
Gravatar #40 - MiniatureZeus
15. mar. 2008 09:13
#39 Det er rettet.
Gravatar #41 - TullejR
15. mar. 2008 12:06
#31: Det er nok nærmere fordi der er noget lovgivning inden for området.. Hint hint.
Gravatar #42 - rahlff
15. mar. 2008 12:57
#31 Mener at have hørt at der er noget lov der kræver lyd fra f.eks. mobilen, når der tages et billed, sådan at folk er klar over at det sker.

Men skal vi så til at hører om APG der sagsøger folk fordi de har en MP3 fil, med lyden af Audis sidste nye benzinsluger?
Og til sidst kommer Sony nok og spolerer bilen helt med noget kopibekyttelse af motorlyds filer.
Gravatar #43 - engfeh
15. mar. 2008 14:42
#21

Man kan ikke opdele smallblock og bigblock så enkelt. Det handler om motorblokkens størrelse, ikke om slagvolumen - at en bigblock så som regel har større slagvolumen end en smallblock er en helt anden sag. Der er blevet lavet smallblocks på langt over 6 liter!
Gravatar #44 - rexuz
15. mar. 2008 15:48
Tja.. Som der også er nævnt tidligere, så larmer diesel øserne til Le Mans heller ik særlig meget. Audis R10 og Peugeots alternativ er jo nærmest lydløse i forhold til konkurrenterne med benzin. Synes dog det har en anden charme. Kan godt lide det lille sus der kommer fra Turboen og væk er de så igen. Panos og Corvetterne er så en helt anden side, kæft de larmer. :)

Så jeg ville nok vælge den lydløse version, hvis man sådan kunne vælge eller skrue ned for højtalerne :)
Gravatar #45 - alca11
15. mar. 2008 16:20
Det ku være fedt, hvis man ligesom i Guitar hero kan købe nye sange, at man så kan købe nye motorlyde..
Gravatar #46 - Niklas H
15. mar. 2008 16:27
#43 okay - mener bare at have hørt et sted fra at den delte der, men jeg har intet at have det i, så du har sikkert ret :)
Gravatar #47 - Norrah
15. mar. 2008 16:56
Det er jo ingen erstatning til den lyd han var med til at skabe i aston martin. Som ved fuld acceleration kan høres 4km væk.
Gravatar #48 - Zombie Steve Jobs
15. mar. 2008 17:04
Hehe, det er sgu da latterligt. Hvis man har en elbil, så har man en elbil, ikke en eller anden bastard-pretender.
Smart er det vel, men 6 sekunder og de kadler det en sportsvogn... :S. EN BMW M5 er væsentlig hurtigere, har en rigtig motor, og lyder sikkert også væsentlig bedre end et par højttalere, der i øvrigt skal våre sygeligt store for at kunne komme på niveau med en motors støj - hvad er pointen i at proppe tunge højttalere og en tung forstærker i noget, der skal forestille at være en sportsvogn?.

Well, holder stadig på forbrændingsmotoren.

Og den støj i alle sammen klager over er hovedsagligt fra vind/dæk og altså ikke motoren, når vi taler nyere biler i hvert fald. Ja, en V8 i en gammel amerikaner larmer, men de nye (sportsvogne) larmer kun når de overstiger et vis antal omdrejninger og de her ventiler i udstødningen åbner, ellers er de jo heller ikke til at holde ud af køre i til daglig.

En sportsvogn skal larme, sådan er det, men at erstatte lyden af mekanik og eksplosioner med højttalere er absurd.
#47 Nemlig, der er ikke noget bedre end lyden af en lækker motor. Det duer, og jeg kan simpelthen ikke se mig sur på det. Lyde fra en 45 knallert, en gammel varevogn uden lydpotte eller en Golf med sportsudstdning - det er grimt og uudholdeligt, men det er sgu da smukt, når det kommer fra en sportsvogn.
Gravatar #49 - BluepaiN
15. mar. 2008 17:04
Jeg får seriøst sadface på, den dag el-bilerne overtager markedet. Det fede er jo netop at holde i krydset og gasse op og høre de 16 ventiler arbejde, mens den bagudvente kartoffelkaster truer med at blæse den bagvedkørende væk.

Granted, det kunne være fedt at suse forbi fuldkommen lydløst. Men jeg vil godtnok blive træt af det. Halvdelen (eller mere imo) af glæden ved at køre bil, er at høre den. Forudsat at man kører i en ordentlig slæde. ;)
Gravatar #50 - Norrah
15. mar. 2008 17:14
Køre til normalt i en saab 9000 CS fra 96-98 tror jeg. En efterhånden gammel bil. Men den har en 2.0L motor, med turbo. Og det er simpelthen en guddommelig lyd den laver når man slipper alle 180 heste løs.
En dyb maskulin brummen, der bliver stoppet af et stort TSSSJJ, når turboen slipper gassen ud.

Det er ikke en sportsvogn, men den lyder godt.... Og den lyder godt fordi den har krafterne til at kunne bakke lyden op. Og fordi den ikke lyder overdreven som en af de der lorte biler, med en sports udstødning. Som går fra 0-100 på 37s. Lyden skal være tilpasset øsen. Og hvis det er en sportsvogn, så skal den være høj og tydlig når den gasser op.

Det vil nogle højtalere aldrig kunne erstatte. Syntes hellere de skulle sætte det på som vejledende ekstraudstyr. Som man så kan fjerne,
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login