mboost-dp1

newz.dk

Farven rød er usynlig for surfere

- , redigeret af Derfor

I en nylig undersøgelse foretaget af Jakob Nielsen (www.useit.com) er konklusionen klar: Hvis du vil fremhæve dit budskab, er store røde bogstaver ikke måden at gøre det på!

I en tid, hvor internettet er blevet hvermands eje og ligeså almindeligt i brug som skeen, når du spiser suppe, er menneskets filtreringsevne også blevet mere automatisk. Vi frasorterer groft sagt alt, der ligner en reklame.

På U.S. Census Bureaus hjemmeside lykkedes det således kun 14% at finde USAs population, til trods for at det var fremhævet med store røde tal på et, under normale omstændigheder, oplagt sted.

Undersøgelsen kan læses her.





Gå til bund
Gravatar #1 - Saxov
10. sep. 2007 21:36
Hvorfor er der ikke et billede til den her nyhed ?
Gravatar #2 - rackbox
10. sep. 2007 21:38
#1 det er der også: Farven rød :) Syntes jeg da gav ganske god mening i dette tilfælde.
Gravatar #3 - plazm
10. sep. 2007 21:43
Og her troede jeg faktisk lige at der var tale om surfere som stod på et bræt som trodsede vind og vejr og ignorede det røde flag :D

OT:
Jeg opdagede det faktisk selv tidligere i dag, da jeg brugte et af mine vanlige sites. De har såmæn indsat reklamen som samme tekst som alt andet og så allerførst der hvor man plejer at læse informationerne. Dette kunne lyde irriterende, men jeg har faktisk lagt mærke til flere reklamer på det sites i dag, end jeg indtil dato har set.
Gravatar #4 - kilo77
10. sep. 2007 21:51
#3
Du er ikke alene.
Jeg tænkte nøjagtig det samme ;)
Gravatar #5 - ldrada
10. sep. 2007 22:10
#2
Jeg tror at #1 var en joke :)

Ontopic:
Jeg arbejder som kasseass. i Føtex, og opdager gang på gang at hvis jeg lægger et ugeblad med bagsiden, altså reklamesiden, opad, så glemmer folk tit deres blade. Dette er ikke tilfældet når jeg lægger bladet med forsiden opad, så jo, der er noget om det - Og det kunne jeg have fortalt jer for længe siden. Har faktisk skrevet en mikroartikel om det på bagsiden af et stykke papir som sikkert ligger i en rendesten lige nu.
Menneskers evne til at filtrere unødvendig viden er essentiel for vores indlæringsevne og dermed overlevelse.
Gravatar #6 - XERXES
10. sep. 2007 22:15
Offtopic:
Aha! Så er det altså derfor man altid ignorer BIVA reklamerne.

Ontopic:
Det der med at ignorer reklamer med rød skrift, er da ikke bare forbeholdt reklamer med rød skrift for mit vedkommende. Hvis jeg ikke ligefrem er 100% opmærksom på at jeg skal kigge på reklamen/reklamer, så ligger jeg heller ikke mærke til den/dem.
Jeg var med i en Vilstrup undersøgelse for noget tid siden, hvor de spurte til nogle reklamer i et blad (mener det var i bladet Chili) jeg lige havde læst. Jeg kunne ikke huske en eneste af dem de spurgte til. Så stakkels selskab der har spildt deres penge på reklame.
Gravatar #7 - Mumitrolden
10. sep. 2007 22:16
Det er så den samme Jakob Nielsen der, baseret på en mavefølelse, (meget videnskabeligt iøvrigt) udråbte Flash til at være 99% ubrugeligt for nogle år siden.

Indtil fornylig var hans egen side noget af det mest ubrugelige på hele Internettet, og det er måske lidt uheldigt når man nu har udråbt sig selv til usability guru #1. (Hans side var én meeeget lang liste af links.)

Men man må give manden noget credit, for det har i den grad lykkes ham at markedsføre sig selv på et tidspunkt hvor alle snakkede om usability og hvor vigtigt det er at overholde 144 usability-principper når man laver et website. :)
Gravatar #8 - Spiderboy
10. sep. 2007 22:28
#7
Han havde nogle konkrete kritikpunkter af Flash - f.eks. at frem/tilbage-knapperne ikke virkede, man kunne ikke bogmærke en "side" i en Flash-animation, osv.

Jeg er enig i, at hans eget websted ikke er noget at råbe hurra for, men mange af de ting han siger er nu ganske fornuftige. Og meget af det bakker han op med undersøgelser.

Ydermere skal man lige huske på, at han er ekstremist - forstået på den måde, at han fokuserer ensidigt på usability og ignorerer æstetik og design fuldstændigt, hvilket hans websted også bærer præg af.

Jakob Nielsens ord er ikke lov, men en udmærket inspiration til at lave brugervenlige websteder.
Gravatar #9 - Kalleguld
10. sep. 2007 22:29
Oplever selv det samme, også mht. overskrifter, dem læser jeg stort set aldrig. En undtagelse er hvis jeg overhovedet ikke kan finde rundt i indholdet.

#artiklen:
Jeg kan godt lide hvordan han siger at over-formatterede ting bliver overset, og så samtidig fremhæver mere eller mindre tilfældige ord i artiklen.
Gravatar #10 - Jace
10. sep. 2007 22:30
Hmm, kunne da godt være jeg var en af dem der skulle overveje en ny farve på overskrifterne:

http://jacobworsoe.dk/
Gravatar #11 - Jace
10. sep. 2007 22:41
#3: plazm

Jeg opdagede det faktisk selv tidligere i dag, da jeg brugte et af mine vanlige sites.


Vil du afsløre hvilket site der er tale om?
Gravatar #12 - superlayer
11. sep. 2007 03:56
Jakob Nielsen er for robotter.
Gravatar #13 - SpYkE112
11. sep. 2007 05:53
Hvad så med det røde stop lys ved lysreguleringer :O

Kunne det tænkes at alle dem der kører over for rødt bare filtrerer det fra ?? Skummelt.... Så skal vi vel have like magenta farvet stop lys :D
hah..
Gravatar #14 - MiniatureZeus
11. sep. 2007 06:00
#13 Nu er det jo sjælendt at nørder kommer ud fra døren, og hvis de endelig gør det, så er der someregel ikke mere end 500 meter til den nærmeste pizzabiks... :)
Gravatar #15 - plazm
11. sep. 2007 06:02
#11 Et online spil: vman.dk som har et link for one.com hvor man kan købe sit holds navn som domæne hos one.com
f.eks.
Få "team-hest-nord.dk" som domæne hos One.com
Gravatar #16 - luuuuu
11. sep. 2007 07:18
På U.S. Census Bureaus hjemmeside lykkedes det således kun 14% at finde USAs population, til trods for at det var fremhævet med store røde tal på et, under normale omstændigheder, oplagt sted.


tager jeg meget fejl, eller er det ikke nogenlunde ca. samme %del af amerikanerne der kan finde usa på et verdenskort? eller tager jeg helt fejl? så at de ikke kan finde tallene for den amerikanske befolkning selvom det står med store bogstaver og er rimlig fremhævet, overrasker mig vel ikke specielt... :)
Gravatar #17 - vevil
11. sep. 2007 07:22
#14
Jeg kan godt se din pointe. Nørder går i den nærmeste pizza biks.
Det er bl.a. grunden til at det overvægt der er blandt nørder, for hvis du kigger på en pizza æske, så står det med rødt. Pepperoni er rødt, tomatsovsen er rød - så faktisk kan de kun se salaten (hvis de bestiller en pizza med salat) eller brødet.
Interessant!
Gravatar #18 - Eniac
11. sep. 2007 07:35
#8 Det er så fordi Jakob Nielsen ikke ved så meget om flash - hvilket gør at han nok skulle lade være med at udtale sig om det (som så meget andet når man er selvudnævnt et-eller-andet)
Gravatar #19 - byteeater
11. sep. 2007 07:35
Det kommer jo ikke som den store overraskelse. Men det virker jo meget godt for SeogHør og ekstrabladet - det afhænger jo af hvordan siden ellers er sat op.
Gravatar #20 - byteeater
11. sep. 2007 07:40
Det kunne nu have været interessant hvis han også havde lavet forsøget med sort for at se forskellen.
Gravatar #21 - TuxDK
11. sep. 2007 08:30
Jeg må være blandt de 14%, jeg har ingen problemer med det, i den viste opstilling.

Det gælder alle farve, hvis du bruger dem forkert sammen med andre farver, går det bare galt.

Men i det viste eksempel ser jeg ingen problemer.

Syntes han har det med at lukke gas ud..
Gravatar #22 - myplacedk
11. sep. 2007 09:01
#7
Det er så den samme Jakob Nielsen der, baseret på en mavefølelse, (meget videnskabeligt iøvrigt) udråbte Flash til at være 99% ubrugeligt for nogle år siden.

Hvad er det rigtige tal da? 98%? 90%?

Jeg ser kun ekstremt sjældent flash blive brugt til noget godt. Hvis man ikke lige specifikt er efter spil, animationer eller videoklip (a la youtube), hvor tit bliver det så brugt på en måde, så det faktisk forbedrer sitet?

Når jeg ser flash blive brugt, får jeg næsten altid også en "mavefølelse"... :-/
Gravatar #23 - fidomuh
11. sep. 2007 09:44
#22

OT:

Når jeg ser flash blive brugt, får jeg næsten altid også en "mavefølelse"... :-/


Den bedste mavefoelelse jeg faar ifbm. flash er "Burde der ikke komme noget mere data her paa siden?" :P
Gravatar #24 - procrastinator
11. sep. 2007 10:28
Jeg tror helt sikkert at resultatet af denne undersøgelse i højere grad skyldes dette:
Beyond banner blindness, the major reason this homepage failed is that it used made-up terms or branded descriptions rather than plain-spoken words. Terms like "Population Clock," "Population Finder," and "QuickFacts" are not as descriptive as a simple line of text that says:

Population of the United States: 302,740,627 (as of Aug. 31, 2007)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login