Hvilke reklamevisninger får faktisk folk til at handle i en butik? Det spørgsmål vil Facebook nu hjælpe firmaer med finde svar på og dermed gøre sig mere attraktiv som reklameplatform.
Tirsdag lancerede Facebook en række nye tiltag i deres ‘Local Awareness’-reklameprogram. Butikker vil blandt andet få mulighed for at vise et kort i reklamer, der ud fra telefonens position kan guide folk til den nærmeste butik.
Men brug af lokationsdata stopper ikke der. Butikker får nemlig også mulighed for at se, om brugere, der får vist reklamerne, rent faktisk besøger butikken bagefter. Og med Facebooks Offline Conversion API kan butikker matche salgsdata med reklamevisninger for at se, om reklamerne ligefrem førte til salg. Dermed får firmaer en langt større indsigt i deres kunder og deres vaner.
Butikkerne vil ikke få information om individuelle brugere men statistiske data om effekten af reklamerne.
Facebook er dog ikke de første til at bruge GPS i telefonen til at følge med i, hvilke butikker folk besøger. I 2014 introducerede Google deres værktøj til tracking af butiksbesøg, og Google har annonceret, at reklamer er på vej til Google Maps, hvor de skal integrere med kortene og gøre folk mere opmærksomme på annoncører i deres lokalområde.