mboost-dp1

newz.dk

Facebook koster 11 mia. kr. i tabt arbejdstid

- Via Dwarf - , indsendt af bonna

Danskerne er på Facebook som aldrig før, også på arbejdet. I en ny undersøgelse foretaget af Dwarf og Userneeds, viser det sig, at omfanget er så stort, at det svarer til 11 mia. kr. arbejdstimer om året.

Tallet bygger på, at hver tredje dansker besøger Facebook i arbejdstiden og over 55.000 personer i gennemsnit bruger mere end en halv time på det hver dag.

Hos Dansk Erhverv advarer man, at Facebook koster dansk konkurrenceevne og anbefaler arbejdsgiverne at gribe ind.

Charlotte Vester, underdirektør i Dansk Erhverv skrev:
Det er helt sikkert et problem, hvis danskerne facebooker så meget i arbejdstiden. Vi er overraskede over, at det er så udbredt. Det går ud over produktiviteten og kan have en skadelig indflydelse på konkurrenceevnen.

Undersøgelsen viser samtidigt, at forbruget ikke kan tilskrives pleje af forretningsmæssige forbindelser, idet kun 7,8 % af tiden på Facebook benyttes til kontakt med forretningsforbindelser, resten er privat brug.

Hos firmaet Komfo, der rådgiver i blandt andet brugen af sociale medier, er man dog ikke helt enige i undersøgelsen og påpeger, at især yngre medarbejdere forventer nem adgang til Facebook.

Mikael Lemberg, Relation Manager hos Komfo skrev:
Mange har i dag hele deres netværk på Facebook og har brug for at kunne trække på det også arbejdsmæssigt. Derfor køber jeg ikke argumentet om tabt arbejdstid.





Gå til bund
Gravatar #1 - AlienDarkmind
17. mar. 2010 08:16
Bruger så newz.dk i stedet for facebook..:D
Gravatar #2 - DanaKaZ
17. mar. 2010 08:18
Hvad koster rygning så?
Gravatar #3 - Ivajl
17. mar. 2010 08:22
Måske man kunne forestille sig, at et par minutters privat surfen kan give det afbræk fra sine opgaver, der gør at man kan se på sine arbejdsopgaver med friske øjn, og dermed løst opgaven hurtigere.
Gravatar #4 - Bundy
17. mar. 2010 08:27
#3: Det kan man sagtens - Og det er der mange der gør - spørgsmålet er så om det opvejer alle dem der bruger det mere end som et lille afbræk :)
Gravatar #5 - fjols
17. mar. 2010 08:29
Synes lige det var sjovt at regne på, men enten så får andre en del mere i løn end mig eller også er jeg elendig til matematik.

11.000.000.000 kroner
55.000 personer
½ time om dagen dag

11 mia. kr. / 55.000 personer = 200.000 kr. pr. person.
200.000 kr. pr. person / 365 dage = 548 kr. om dagen
548 kr. om dagen / ½ time = 1096 kr. i timen

Hvor fejler min matematik?
Gravatar #6 - XorpiZ
17. mar. 2010 08:35
#5

Nu står der jo "mere end en halv time". :)

Dog synes jeg ikke, at man kan regne det ud på denne måde. Det svarer lidt til de undersøgelser, der siger, at det koster samfundet milliarder, at folk holder 10 minutter i kø hver morgen.

Jeg beskylder jo heller ikke newz for at koste min arbejdsplads mange penge om året, fordi jeg læser med herinde. :D
Gravatar #7 - Pernicious
17. mar. 2010 08:37
#5

Ifølge artiklen bruger hver tredje dansker Facebook i arbejdstiden, der er "blot" 55.000, der bruger mere end en halv time. Har præciseret det i nyheden.
Gravatar #8 - smiley
17. mar. 2010 08:40
Det virker som en useriøs artikel. Hvis man bruger mere end en halv times arbejdstid på facebook er det fordelt over en dag, hvor fem minutter her og der snildt løber op.

Er det tabt arbejdstid? Næppe.

#2
Ikke mere end en hvilken som helst pause, som alle og enhver burde tage, om du henter en kop kaffe, te eller bare går ud og trækker noget frisk luft.
Spørgsmålet er nærmere, hvad ville det koste hvis folk ikke tog en pause og kørte træt i deres arbejde?
Gravatar #9 - nielsbuus
17. mar. 2010 08:43
Det kommer også an på hvilket job man har. Hvis man eksempelvis arbejder i en vagttjeneste, en reception, en tankstation eller sidder i et callcenter og der ikke er noget at lave, så er der intet tab forbundet med at surfe på nettet.
Gravatar #10 - Sofus99
17. mar. 2010 08:50
"Vi er overraskede over, at det er så udbredt."

Det siger jo så bare lidt om hvor meget en organisation som Dansk Erhverv har fingeren på pulsen om deres forretningsområde, og det er da i mine øjne en smule pinligt.
Gravatar #11 - arkantheblack
17. mar. 2010 08:59
Helt enig, det ville jo være relevant at se på om der var arbejdsgivere der mistede produktion på grund af Facebook. jeg sidder foran en computer det meste af dagen, og derfor er jeg da ofte på Facebook, men det betyder ikke at jeg ikke laver mit arbejde, da det har 1. prioritet. Så et eller andet sted så er det bare en AHA, og så alligevel ikke nyhed...
Gravatar #12 - decx
17. mar. 2010 09:06
Det koster 11 mia. på samme måde som piratkopiering koster 11 fantasilioner.
Gravatar #13 - Ramius
17. mar. 2010 09:38
arbejdsgivere må altså slappe lidt af efterhånden. De forventer at deres ansætte giver sig 110% for dem og hele tiden knokler løs. Tilgengæld får de jo løn. De skal da ihvertfald ikke have lov til at koble fra undervejs på arbejdet!!

Hvad en arbejdsgiver ikke forstår er at folk nok skal slappe af det de har behov for. Hvis ikke de gør det på facebook, så gør de det ved kaffemaskinen, toilettet udenfor eller whatever. Kig på hvad der bliver produceret, hvis der bliver produceret nok så burde de lade være med at brokke sig.
Gravatar #14 - terracide
17. mar. 2010 09:46
Nem løsning:
Lad alle dem der gerne vil bruge lamebook på jobbet gå ned i løn...så er vi andre fri for at skulle lave mere pga. utilpassede forkælede snotunger...
Gravatar #15 - DiZaster
17. mar. 2010 09:46
På mit tidligere arbejde, var der ikke nogen begrænsning af online delen. Folk benyttede messenger (Det var også en del af netværket med kollegaer rundt omkring i verden), sad på facebook, surfede nyheder etc... Den frihed gjorde også at mange ikke havde noget imod at sidder efter fyraften, for at arbejde videre. Vel at mærke uden at blive betalt ekstra for det.

Dog var der en enkelt tøs, som fik en bemærkning, da hun ikke kunne styre den frihed :-)

Så frihed med ansvar?
Gravatar #16 - Decipher
17. mar. 2010 09:56
#5, 6

Der står også "11 mia. kr. arbejdstimer" hvad så end det betyder. =/

Jeg går ud fra, at der skulle have stået 11 mia. kr. i arbejdstimer, men det kan ligeså godt være 11 mia. arbejdstimer.
Gravatar #17 - DiZaster
17. mar. 2010 10:00
terracide (14) skrev:
Nem løsning:
Lad alle dem der gerne vil bruge lamebook på jobbet gå ned i løn...så er vi andre fri for at skulle lave mere pga. utilpassede forkælede snotunger...


Jeg går ud fra at du aldrig benytter newz.dk i din arbejdstid?
Gravatar #18 - flywheel
17. mar. 2010 10:02
DiZaster (15) skrev:
Den frihed gjorde også at mange ikke havde noget imod at sidder efter fyraften, for at arbejde videre. Vel at mærke uden at blive betalt ekstra for det.


Dette er lige præcis humlen ved det hele - man giver lidt og man tager lidt.
Gravatar #19 - Taxwars
17. mar. 2010 10:06
Jeg kunne godt lide at vide hvad fanden folk bruger så meget tid på ... facebook er et lille lukket univers. Det tager 30 sekunder lige at skanne igennem det, og det er det.
Gravatar #20 - jakobdam
17. mar. 2010 10:10
Dejligt med disse fantastiske undersøgelser der viser forbløffende tal. Uden at nævne nogen form for fejlkilder og selvkritik.

- Hver 3. dansker tror jeg ikke på HAR muligheden overhovedet. Næsten samtlige indenfor faghåndværk og pleje & omsorgs-sektorerne vil nærmest ikke kunne mønstre ½ time om dagen, undtagen hvis de bruger deres mobil.

Eks.: Pædagoger? Læger? Sygeplejersker? Tømrere? Murere? Osv...

Og det er jo iøvrigt grundlaget for deres udregning vi piller ved her. Hvis de der har svaret på deres undersøgelser overvejende var IT-medarbejdere, så kan konklusionen kun lyde at 1/3 af landets it-medarbejdere, bruger ca. ½ time hver dag på facebook.

Men selv her halter den:
- Hvad ville folk ellers bruge den halve time på? Youtube? Sladderportaler (eb.dk, berlinske tidende osv.)? Er det så fair at sige at "facebook koster blablabla"...?
- Ryger den halve time ud af reel arbejdstid, eller i tilfælde af hvis medarbejderen ikke har nogen opgaver, venter på svar og lignende tilfælde?

Så mangler vi bare at høre at undersøgelsens data er indsamlet ud fra en facebook app...

Jeg vil mene at undersøgelsen i sig selv kan være brugbar, men forvridningen af konklusionen ud fra datagrundlaget, er usaglig og noget som enhver analytiker burde skamme sig over.

Lidt ligesom at sige: "vi har fundet spor efter kobber sammen med rester fra et vikingeskib. Ergo må vikingerne have haft elektricitet".
Gravatar #21 - terracide
17. mar. 2010 10:11
DiZaster (17) skrev:
terracide (14) skrev:
Nem løsning:
Lad alle dem der gerne vil bruge lamebook på jobbet gå ned i løn...så er vi andre fri for at skulle lave mere pga. utilpassede forkælede snotunger...


Jeg går ud fra at du aldrig benytter newz.dk i din arbejdstid?


Mit job er overvågning, fejlsøgning og fejlretning...er der intet galt, har jeg intet at lave.

Terra - På Ferie pt.
Gravatar #22 - DiZaster
17. mar. 2010 10:18
terracide (21) skrev:
Mit job er overvågning, fejlsøgning og fejlretning...er der intet galt, har jeg intet at lave.

Terra - På Ferie pt.


Dvs. havde du anvendt facebook, så havde du kunnet bruge det uden at lade det gå ud over arbejdet.

Hvori ligger forskellen på at læse newz.dk, Anandtech ol., imod at anvende facebook? Burde du ikke også gå ned i løn, eller var du blot ikke præcis nok i din formulering?

Mon du i virkeligheden mente, at personer som ikke selv kan styre den frihed de har på jobbet, burde gå ned i løn, såfremt det går udover kvaliteten af deres arbejde? Hvis ja, så er vi enige...
Gravatar #23 - Ugladibugla
17. mar. 2010 10:22
Det er vel kun tabt arbejdstid hvis det kunne være blevet brugt konstruktivt i første omgang.
Gravatar #24 - DiZaster
17. mar. 2010 10:54
Ugladibugla (23) skrev:
Det er vel kun tabt arbejdstid hvis det kunne være blevet brugt konstruktivt i første omgang.


NU er folks opfattelse af tabt arbejdstid vist meget forskellig, alt efter om det er den betalende instans, eller personen som udfører arbejdet, der skal vurdere dette.

Personligt har jeg altid prøvet at anvende min ekstra tid til at forbedre min viden og ekspertise inden for relevante områder for mit fag.

Det er i bund og grund op til den enkelte medarbejders arbejdsmoral hvor meget de får fra hånden. Nogle folk har ingen arbejdsmoral whatsoever, og skal blot have de 8 timer til at gå så hurtigt som muligt.

Gravatar #25 - smiley
17. mar. 2010 11:25
#14
Det er nok nærmere dig der bare er langsom bessefar :)

Hvis vi har samme arbejde, vi begge formår at udføre det samme og jeg samtidig får klemt en halv times facebook tid ind, er det ikke svært at regne ud hvad der er sket.
Gravatar #26 - knasknaz
17. mar. 2010 11:28
Dolph kan mærke at der er et forbud på vej. Det er nemlig sådan man løser problemer i et moderne samfund. Og hvis det ikke er nok, kan vi lukke helt for skidtet. Hellere censur end rigtigt sur. Kom så, forbudsdanmark! Du ka' godt!
Gravatar #27 - -N-
17. mar. 2010 13:04
#26 Ja forbud kommer oftes i kølvandet på at en minoritet ikke kan administere deres frihed, hvilket så i sidste ende straffer majoriteten.

Som chef er det bare svært at fyre en fordi man synes den pågældende er for meget på facebook, for hvor går grænsen og hvorfor må de andre, når den fyrede ikke må. Det er næsten sikkert at virksomheden taber en sådan sag, så er det langt nemmere at forbyde det.

Når kritikken går på forbudsdanmark, så ville jeg hellere flytte blikket væk fra de som vedtager lovende som skal 'opdrage' minoriteten til selve minoriteten som er årsag til forbuddene.

Det irritere mig grænseløst, at folk ikke selv kan finde ud af at regulere deres forbrug af f.eks. FB, så vi andre skal have dårlig samvittighed, hvis vi lige smutter en tur forbi siden i en pause.
Gravatar #28 - Ugladibugla
17. mar. 2010 13:11
DiZaster (24) skrev:
NU er folks opfattelse af tabt arbejdstid vist meget forskellig, alt efter om det er den betalende instans, eller personen som udfører arbejdet, der skal vurdere dette.

Personligt har jeg altid prøvet at anvende min ekstra tid til at forbedre min viden og ekspertise inden for relevante områder for mit fag.

Det er i bund og grund op til den enkelte medarbejders arbejdsmoral hvor meget de får fra hånden. Nogle folk har ingen arbejdsmoral whatsoever, og skal blot have de 8 timer til at gå så hurtigt som muligt.


Sandt, min påstand er bare at hvis jeg f.eks. skal vente på 3. part for at komme videre med en opgave, så ville 5 minutter på newz, facebook eller lignende ikke tælle som tabt arbejdstid i min optik, da tiden ikke kunne bruges konstruktivt i første omgang.

Det bringer mig ned af et sidespor omkring den generelle opbygning af arbejdsdagen og tiden man bruger derpå, som vi ikke behøver gå ud af :)
Gravatar #29 - joachimnb
17. mar. 2010 13:53
Nej hvor er de dygtige med deres "store opdagelse". Hvor er det sørgeligt naivt at gøre det sådan op. Nu skal det siges at jeg ikke selv har mulighed for at tilgå facebook på arbejde, men hold da op... Tabt arbejdstid? Det er da tværtimod det modsatte. Der har da været tusinde andre tidspild-alternativer førhen og vil ikke mene der reelt set er tale om tidsspild. Det er jo en god afkobling og hvad med at se på de ansattes tilfredshed/frihed, som i sidste ende bærer frugt?
Gravatar #30 - ibyte_dk
17. mar. 2010 13:56
OT:
terracide (14) skrev:
Nem løsning:
Lad alle dem der gerne vil bruge lamebook på jobbet gå ned i løn...så er vi andre fri for at skulle lave mere pga. utilpassede forkælede snotunger...


Er du tovlig hvor det konkurerer til at være den dummeste kommentar på Newz nogensinde!

Tilbage til topic:
Det modsatte er også sandt. Danske virksomheder tjener et ukendt beløb på Facebook. Jeg selv tjener da et par hundrede kroner i måneden på mine Facebook ads.

En anden overskrift i samme boldgade kunne være:
Danske virksomheder taber 11 mia. på hyggesnak. Det viser sig at danskere snakker sammen i arbejdstiden! CHOK!
Gravatar #31 - Pher
17. mar. 2010 16:10
Facebook koster 11 mia. kr. i tabt arbejdstid

Sjovt for jeg troede det var medarbejderne der var skyld i tabt arbejdstid.

Mvh.
En der ikke bruger Facebook :)
Gravatar #32 - nitan
18. mar. 2010 06:09
#30

Meget enig...

Hvis brugen af Facebook er så stor på arbejdspladsen... Så som sagt tidligere kan de jo bare blokerer siden.

Når man er på arbejde fra 8-16 så hvis man tager f.eks. 3-4 kopper kaffe i løbet af dagen i arbejdstiden.. det tager vel 10 minutter sammenlagt at drikke sådan en kop... så er der jo allerede næsten spildt 40 minutter (rundt regnet)... Og hvad der kommer ind skal også ud igen... Så er det jo næsten en times mistet arbejdskræft... Skandale! :D

Ved godt det ikke helt holder vand, men nøj hvor må det være stressende at skulle arbejde uden nogen former for breaks i 8 timer....
Gravatar #33 - ArthurD
18. mar. 2010 08:49
Jeg synes også denne undersøgelse er lidt for poppet. For at komme med et andet eksempel husker jeg en undersøgelse, som viste at disse afbræk på ikke-arbejdsrelateret sider faktisk ikke kostede tabt arbejdsindsats.

Derimod viste undersøgelsen af vi derimod stresser mere for at 'indhente' den tabte tid. Pga. af denne stress får vi brug for flere små pauser og bliver potentielt endnu mere stressede. Det sker selvfølgelig langt fra for alle, men synes alligevel at pointen er værd at bemærke.

Et argument mere i mod at bruge MSN og læse facebook beskeder m.m er så, at disse lige som e-mails, typisk fjerner vores fokus utrolig mange gange dagligt, selvom det ikke er så lang tid af gangen. Det kan være et problem, da det, især ved komplicerede opgaver, kan tage op til 20 minutter at komme tilbage til samme koncentrationstilstand.

Og at påstå at der INGEN ulemper er, må siges at være temmelig enøjet - der er altid plads til forbedringer :)
Gravatar #34 - kimmerrild
18. mar. 2010 18:50
Det burde være sådan at Facebook bare var lukket i routerne på en arbejdsplads.
Jeg er selv håndværker og bruger ikke FB overhovedet. Dog kender jeg mange når jeg lige går rundt på den lokale fabrik hvor jeg tilbriinger mange timer, der er det mange der bruger FB. Ja, det bliver brugt som afbræk lige til at klare hjernen, men FB er jo afhængighedsdannende, og mange har faktisk problemer med at koncentrere sig omkring sit arbejde, nogle tjekker liiige deres profil ud 3-4-5 gange i timen. DET koster!!
jeg hørte et sted at danskerne brugte omkring 20 mio timer på FB hver måned, og lur mig - der bliver også brugt rigtig rigtig mange timer på arbejdapladsen. Nogle kan styre det, andre kan ikke.
Source :
http://mediawatch.dk/artikel/facebook-traekker-dan...
Gravatar #35 - Jahmaan
19. mar. 2010 12:58
Der er meget der koster spildt arbejdstid. Telefonlinjer der er optaget, venten på elevatoren, kø i kantinen, dårlige sko, chefens ligegyldige mumlen på morgenmødet, lange logon tider, traven hen til printrummet, og jeg kunne forsætte ad nauseum.

Jeg er helt klart tilhænger af frihed under ansvar, og på min arbejdsplads får vi en side der minder os om at facebook, youtube, wow-sider etc. ikke er business relevant, men de er ikke decideret blokerede(det er kun side 9 pigen der er det).

Tænk hvor effektivt vi ville arbejde hvis nu arbejdsgiverne kunne implantere en chip i nakken der giver stød hvis man tænker på andet en arbejdsrelaterede ting.
Gravatar #36 - rmariboe
20. mar. 2010 22:41
fjols (5) skrev:
Synes lige det var sjovt at regne på, men enten så får andre en del mere i løn end mig eller også er jeg elendig til matematik.

11.000.000.000 kroner
55.000 personer
½ time om dagen dag

11 mia. kr. / 55.000 personer = 200.000 kr. pr. person.
200.000 kr. pr. person / 365 dage = 548 kr. om dagen
548 kr. om dagen / ½ time = 1096 kr. i timen

Hvor fejler min matematik?

Fattigrøv ;)

Ramius (13) skrev:
arbejdsgivere må altså slappe lidt af efterhånden. De forventer at deres ansætte giver sig 110% for dem og hele tiden knokler løs. Tilgengæld får de jo løn. De skal da ihvertfald ikke have lov til at koble fra undervejs på arbejdet!!

Hvad en arbejdsgiver ikke forstår er at folk nok skal slappe af det de har behov for. Hvis ikke de gør det på facebook, så gør de det ved kaffemaskinen, toilettet udenfor eller whatever. Kig på hvad der bliver produceret, hvis der bliver produceret nok så burde de lade være med at brokke sig.

Jeg synes faktisk, at arbejdsgivere (i IT-branchen anyway) er ekstremt forstående overfor den slags - det er nærmere kollegaerne, som er på nakken af hinanden.

#0 << Mon ikke Facebook har erstattet privat SMS, som erstattede privat telefonsnak osv?
Det er i øvrigt interessant nok, at man ved stillesiddende arbejde har ret og pligt til samlet en halv times arbejdsgiverbetalt ("ryge"pauserne) plus en halv times egenbetalt ("frokostpausen") pause pr. 7,5 timers arbejde; det falder meget pænt sammen med undersøgelsens skillepunkt.
Gravatar #37 - NikolajSAndersen
21. mar. 2010 00:44
.... Det er godtnok liiige i overkanten vil jeg sige... Men det beviser bare at facebook er ren ondskab!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login