Store firmaer får i større grad øjnene op for potentialet i de sociale tjenester til at forestage markedsundersøgelser.
Blandt andet brugte Wal-Mart Twitter til at undersøge, om de skulle føre en bestemt type kage. Frito-Lay, som producerer chips, lavede apps på Facebook, hvor de spurgte brugerne om hvilken smag de ønskede. Det viste, at brugere fra Californien ønskede en smag med ølmarinerede løgringe, mens brugere fra New York var mere til churros-smag.
Ikke overraskende er Ann Mukherjee fra Frito-Lay glade for mulighederne.
Ann Mukherjee, Frito-Lay skrev:
It’s a new way of getting consumer research. We’re going to get a ton of new ideas.
Estee-Lauder brugte de sociale tjenester til høre hvilken farve, brugerne ønskede tilbage I sortimentet, mens et legetøjsfirma, Squishable, som laver tøjbamser, brugte feedback fra Facebook-brugere.
Firmaet MicroStrategy, der laver markedsundersøgelser, har bygget sin egen Facebookapp, Wisdom Network, som har adgang til 13 millioner Facebook-brugere. MicroStrategy bruger disse brugerdata til at se nye trends i hvad brugerne kan lide, og på baggrund af dette lave samarbejder med relevante firmaer. Mark LaRow fra MicroStrategy siger, at Facebook er den største fokusgruppe man kunne ønske sig.