mboost-dp1

Oculus

Facebook dropper angiveligt Oculus Rift 2-headset (Opdateret)

-

Facebook har angiveligt droppet VR-headsettet Oculus Rift 2.

Allerede før forbruger-versionen af Oculus Rift ramte hylderne i 2016, havde Oculus afsløret, at de arbejdede på en efterfølger til deres PC-VR-headset. Dette bliver angiveligt ikke tilfældet alligevel.

Det fortæller kilder til TechCrunch. De fortæller også, at Oculus-medstifteren og tidligere chef, Brendan Iribe, forlod Oculus og Facebook, fordi Oculus Rift 2 blev droppet.

Iribe fortsatte hos Facebook, efter selskabet købte Oculus i 2014, og i 2016 endte han som chef for Facebooks PC-VR-afdeling – en stilling, som han altså nu har forladt.

På nuværende tidspunkt er der således ikke noget VR-headset på vej til PC fra Oculus og Facebook, der i stedet er på vej med deres ledning- og computerløse gaming-headset – læs mere om det her.

Opdatering: Facebook benægter ikke, at de har haft droppet efterfølgeren til Oculus Rift, hvilket angiveligt førte til Iribes exit, men Facebook fortæller dog til TechCrunch, at de stadig har planer om at lave en ny Oculus Rift i fremtiden.





Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
24. okt. 2018 12:48
Godt!

de skal bare holde sig fra VR... Det var jo ligefrem uhyggelig og KLAM læsning da man kunne læse om deres terms of service osv ifm det første RIFT headset...

FB/Mark Z... Get the H** out of VR/AR/MR/? and STAY OUT!

Vi er godt dækket ind med HTC og Microsoft (plus deres hardware partnere) på dette område...

Og mon ikke også Magic Leap snart lukker og slukker? I min optik har det selskab ikke megen substans!

Gravatar #2 - Ni
24. okt. 2018 19:29

Døde VR ikke inden det overhovedet var kommet på markedet?
Gravatar #3 - Claus Jørgensen
24. okt. 2018 19:44
#2

Hololens virker nu meget godt. Problemet med VR var at alle troede (og stadigvæk tror) at det kun er til gaming.

Som så mange andre ting i teknologi er det marketsført til helt forkerte områder.

Selvkørende biler er bedre som selvstyrende Cargo Ships (fordi man faktisk har plads til en kubikmeter stor lidar på dem)

VR? Jeg tænker 3D fremvisninger af ombygningsplaner i huse/arkitektur. Eller til at måle for dig når du skal bore huller i væggen til det nye IKEA skab du skal sætte op. Eller til rumstationer (hvor VR allerede er i brug)
Gravatar #4 - kblood
24. okt. 2018 23:04
Nej... dette blev manet i Jorden inden for nogle få timer. Techcrunch var de eneste der kom med denne udmelding som var baseret på "en kilde" og det var enten en misforståelse eller effektiv click bait som de stadigt ikke har rettet op på.

Flere andre kilder har udmeldt at Facebook har kontaktet dem og sagt at de da stadig er har planer om en ny Rift.
Gravatar #5 - CBM
25. okt. 2018 03:29
kblood (4) skrev:
Nej... dette blev manet i Jorden inden for nogle få timer. Techcrunch var de eneste der kom med denne udmelding som var baseret på "en kilde" og det var enten en misforståelse eller effektiv click bait som de stadigt ikke har rettet op på.

Flere andre kilder har udmeldt at Facebook har kontaktet dem og sagt at de da stadig er har planer om en ny Rift.

Jeg tvivler på de kan sælge

1) VR er døende PGA en ond cirkel : få brugere - få stykker software
2) FB ejer oculus, FB har gjort sig fortjent til had
3) FB har vildledt folk omkring oculus
4) FB ejer dig, dit udstyr og alt dit arbejde hvis du ejer en oculus
5) FB har gjort meget andet via oculus der gør at oculus fortjener had

Gravatar #6 - Andreas Ellemann
25. okt. 2018 07:18
#4 Tak for rettelsen. Vi beklager fejlen og har nu opdateret artiklen med Facebooks kommentar.
Gravatar #7 - coolmoon
25. okt. 2018 09:13
Ni (2) skrev:

Døde VR ikke inden det overhovedet var kommet på markedet?


Njah, "PlayStation VR has sold-through over 3 million units worldwide, along with 21.9 million games and experiences".
Gravatar #8 - CBM
25. okt. 2018 13:05
coolmoon (7) skrev:
Ni (2) skrev:

Døde VR ikke inden det overhovedet var kommet på markedet?


Njah, "PlayStation VR has sold-through over 3 million units worldwide, along with 21.9 million games and experiences".

Men Sony har så også rent faktisk investeret en del i udviklingen af psvr titler
Gravatar #9 - coolmoon
25. okt. 2018 19:32
CBM (8) skrev:
coolmoon (7) skrev:
Ni (2) skrev:

Døde VR ikke inden det overhovedet var kommet på markedet?


Njah, "PlayStation VR has sold-through over 3 million units worldwide, along with 21.9 million games and experiences".

Men Sony har så også rent faktisk investeret en del i udviklingen af psvr titler


Jep, for nu er VR en gaming-ting. Skal ikke ligge skjul på at jeg selv har en PSVR og stadig er vild med det.
Gravatar #10 - kblood
26. okt. 2018 00:22
#8 Det er så netop også det som er grunden til at Oculus klarer sig så godt.

Jeg ved godt at du mener at VR er dårligt og klarer sig dårligt, men det er godt nok ikke tilfældet. Det er da ikke et stort marked, men industrien har så også haft skyhøje forventninger.

Nu er Pimax begyndte at komme også, og 3 af de endelige modeller kan pre-orders. Synes simpelthen Vive controllers er for ringe, så vil ikke engang overveje at købe dem før der kommer nogle ordentlige controllers.

Det næste bliver helt klart Oculus Quest, det kommer til at blive stort. Jeg plejer at have lave forventninger til VR, men den Quest tror jeg godt kan sælge 1 million enheder eller mere det første år. Den bliver så nok desværre bare ikke specielt optimal til PC gaming.

Oculus ser sådan stadigt ud til at være de eneste der har lovende teknologi på vej med VR, men den Rift 2 kommer ret sikkert ikke i 2019. Nu har de så vidst udmeldt at de er i gang med at se på AR... eller Facebook har. Det har Apple så også. Jeg har så godt nok ikke de store forhåbninger til AR. Jeg kan ikke lige se hvad der skulle få det til at kunne eksplodere i popularitet.

Der er nogle virkeligt nice titler på vej til VR, og der er også kommet nogle for nyligt der er gode. Alt i alt er der en god udvikling og der er mange som siger de vil se flere AAA spil til VR, men det er nu alligevel generelt indiespil jeg har det sjovest med, det er gerne der folk tør prøve nye ting.
Gravatar #11 - kblood
26. okt. 2018 00:23
#6 Tak for det hurtige svar og ændring :)
Gravatar #12 - CBM
26. okt. 2018 03:30
#10: som fb/oculus agerer overfor kunder så tror jeg at både rift, rift2 og quest ville være dårlige ideer

Jeg kan heller ikke se hvorfor de skulle være bedre end nogle af de Microsoft certificerede MR/AR/VR HMDs eller vive den sags skyld?

Det med controllers... Oculus har ikke en god track record på det område og tvivler på de fortsat har styr på det

Gravatar #13 - kblood
26. okt. 2018 21:04
#12 Hvorfor Quest skulle være bedre end Microsoft VR? Hvorfor Rift skulle være bedre end Vive?

Quest har bedre inside out tracking end MR headsets. MR headsets tracker med omkring 110 graders dækning, da de kun har to sensorer. Quest har 4 sensorer, så den har lidt over 180 graders dækning ser det ud til og den er stand alone. Burde også kunne bruges med en PC men der vil nok være noget latency og måske nogle andre problemer. Det vigtigste ved den er at den er mobil, har controllere designet til at være lige så gode som Rift Touch controllers og den har room scale tracking, men siden den er stand alone kan man teoretisk set bruge den i hele sit hjem ud i et.

Riften er bedre end... tja, alle de andre, fordi tracking er lige så god som Vives tracking, så længe det er 4 gange 4 meter eller mindre. Det er ret sjældent privat personer skulle få brug for mere. Vive kan dække 5 gange 5 meter med fuld kvalitets tracking, men kunne nok også dække 10 gange 10 meter med sine to sensorer hvis det skulle være.

Der hvor jeg så synes Riften er bedre end de andre VR systemer er at den har langt bedre controllers og bedre software. De controllers er bedre fordi de vejer mindre, de har en stick i stedet for en trackpad, flere knapper, og har Touch sensors der gør at de har nok 5 flere typer input end Vive controllers. Desuden holder de så strøm nemt over en uge af gangen, ofte to uger, mens Vive controllers holder strøm i højest 7 timer.

Software mæssigt er næsten det mest imponerende. Oculus har Oculus Dash hvor man der kan kaldes ens desktop op som en buet skærm eller flad, og man kan lave flere af dem. De flade skærme i hvert fald, og man kan også trække vinduer fra ens desktop ud som skærme. Alle disse vinduer kan pinnes så de bliver der selv mens man er inde i VR.

Så er der også Oculus Home. På nogle måder er SteamVR Home bedre da an kan customize mere hvis man ved hvordan, men det har man jo så også adgang til med en Rift alligevel. Men i Oculus Home er det nu muligt at sætte skærme i sit hjem. TV, arkade maskiner, PC skærme, gamle CRT TV og man kan så vælge at streame en skærm eller et vindue fra en af sine desktops til et af dem, og man kan invitere venner til sit Home som også kan se denne Stream.

Man kan også lave 3D objekter i VR 3D tegneprogrammer og eksporterer dem til Oculus Home.

Desuden er de fleste af de bedste VR spil på Oculus Store og flere af dem fordi Oculus har investeret i dem.

Når det gælder VR er Oculus og Facebook pt uden tvivl den virksomhed der er mest investeret i det.
Gravatar #14 - CBM
27. okt. 2018 06:52
#13: hm ok, men de andre skal nok komme efter det

Uanset hvad så ville jeg aldrig købe noget hardware fra facebook/oculus

Gravatar #15 - kblood
28. okt. 2018 19:18
#14 Ja jeg har forstået at du er meget imod Facebook og er blevet meget imod Oculus efter de blev opkøbt. Når det gælder VR, så har de dog siden starten været dem som har været mest engageret i VR og dets fremtid. Jeg håber da at andre kommer efter det, men Steam er... mildest talt ikke særligt investeret. De burde have udgivet deres Knuckles controller for længst og den bliver vidst ikke engang udgivet i år.

De er i gang med 3 VR spil, som sikkert bliver gode, men synes generelt set ikke de virker så dybt investeret i VR.
Gravatar #16 - CBM
28. okt. 2018 19:26
#15: ærgerligt

Jeg tænker at de kunne tjene godt på at satse mere på VR

Gog satser heller ikke på VR
Gravatar #17 - kblood
29. okt. 2018 18:59
CBM (16) skrev:
#15: ærgerligt

Jeg tænker at de kunne tjene godt på at satse mere på VR

Gog satser heller ikke på VR

Ja, det genere mig også godt nok. For mig er VR lidt som at være tilbage dengang spilindustrien stadigt var ung og alle prøvede at finde den bedste måde at lave spil på, hvordan de skulle designed, hvordan UI skulle laves, hvordan det var bedst at lave controls, hvilket game-play der gav mening, hvilke spil typer der bedst passede til det osv osv.

GoG burde derfor som jeg ser det få kigget på at få en VR kategori på deres site. Som det er nu har de kun 1 eller 2 VR spil og kun fordi det er spil som senere fik VR support. Syntes det kunne være fedt hvis de valgte at understøtte VR... GoG burde jo være ligeglad med om spillet bruger Oculus eller OpenVR SDK til at køre spillet.
Gravatar #18 - CBM
30. okt. 2018 07:16
#17: enig

jeg er bange for at det bedste man kan gøre VR mæssigt pt...

er at benytte PSVR sammen med spil typer hvor man ikke skal bevæge sig rundt.. som fx flyve i rumskib/fly/?, køre i bil/lastbil/?

trods det at sony er nogle asshats så skulle være nogenlunde ok, og spiludvalget er decent... plus.. det har intet med facebook at gøre

hvis jeg nogensinde skulle have en playstation igen, så skulle det være pga psvr...

så skulle jeg dog til at opspore move controllers + shells, for bedre immersion, i de spil der understøtter det

nej jeg holder mig nok bare til mine cardboard headsets indtil videre...

jeg har 3 stk nu.. for hver gang jeg blev fristet til at købe et, faldt de drastisk i pris

Gravatar #19 - kblood
30. okt. 2018 17:19
#18 Ja, jeg har også 3 Google Cardboard headsets. 2 er det samme, jeg skulle bare se om prisen kunne være rigtig da nummer 2 var utrolig billig. Den 3. er så noget bedre kvalitet, men har stadig ikke nogen dedikeret controller.

Jeg har hørt en del godt om Oculus Go, men jeg venter helt klart på Oculus Quest. Oculus Go er også alt for lukket efter min smag, den tillader vidst ikke at man bruger / installere almindelige Android apps, Gear VR eller noget som helst ud over hvad man kan få igennem Oculus direkte... men det kan sikkert hackes. Google Daydream er vidst cirka samme kvalitet som Oculus Go. Man kan få et stand alone headset hvor der er en smule tracking i, altså en smule mere end 3DoF, men vidst stadigt ikke specielt godt. Men Netflix virker vidst ret godt på det, så man har en bærbar storskærm. Det i sig selv er da ret nice, men igen, så kan jeg lige så godt vente på Quest.

Google har valgt kun at udgive Netflix VR appen til Daydream, ved ikke om det også er til Go eller GearVR. Men man skal bruge nogle tricks for at kunne bruge appen med Google Cardboard.
Gravatar #20 - CBM
30. okt. 2018 17:43
kblood (19) skrev:
#18 Ja, jeg har også 3 Google Cardboard headsets. 2 er det samme, jeg skulle bare se om prisen kunne være rigtig da nummer 2 var utrolig billig. Den 3. er så noget bedre kvalitet, men har stadig ikke nogen dedikeret controller.

Jeg har hørt en del godt om Oculus Go, men jeg venter helt klart på Oculus Quest. Oculus Go er også alt for lukket efter min smag, den tillader vidst ikke at man bruger / installere almindelige Android apps, Gear VR eller noget som helst ud over hvad man kan få igennem Oculus direkte... men det kan sikkert hackes. Google Daydream er vidst cirka samme kvalitet som Oculus Go. Man kan få et stand alone headset hvor der er en smule tracking i, altså en smule mere end 3DoF, men vidst stadigt ikke specielt godt. Men Netflix virker vidst ret godt på det, så man har en bærbar storskærm. Det i sig selv er da ret nice, men igen, så kan jeg lige så godt vente på Quest.

Google har valgt kun at udgive Netflix VR appen til Daydream, ved ikke om det også er til Go eller GearVR. Men man skal bruge nogle tricks for at kunne bruge appen med Google Cardboard.

Jeg købte for nyligt et sæt MED BT controller for 50 kr i netto

Jeg havde i forvejen det samme sæt med controller men det havde jeg givet 300 kr for engang i 2016

Det sidste sæt er uden controller men kostede 100 kr engang i 2017
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login