mboost-dp1

Facebook

Facebook arbejder på at opbygge nyt reklamenetværk

- Via Giga Omni Media - , indsendt af thimon

Siden sin introduktion på den amerikanske børs, er kursen for aktien faldet, idet investorer ikke mener, Facebook tjener nok penge. Firmaet har siden søgt at gå nye veje og en mindre ændring i deres brugsbetingelser afslører nu, at de er i gang med at opbygge et nyt reklamenetværk, der også kan bruges på andre hjemmesider.

Idéen er at benytte den enorme viden Facebook har omkring sine brugere, til at tilbyde reklamer præcist rettet mod dem, når de er inde og besøge andre hjemmesider.

Eric Egan, ansvarlig for privatliv hos Facebook skrev:
Everything you do and say on Facebook can be used to serve you ads […] Our policy says that we can advertise services to you off of Facebook based on data we have on Facebook.

Bliver reklamenetværket en succes, kan det betyde en markant omsætningsfremgang for Facebook.





Gå til bund
Gravatar #1 - tachylatus
28. nov. 2012 07:42
Everything you do and say ...

inb4 tinfoil hats
Gravatar #2 - lorric
28. nov. 2012 08:23
tachylatus (1) skrev:
inb4 tinfoil hats

inb4 sheeple

/thread
Gravatar #3 - BurningShadow
28. nov. 2012 08:29
Anything you say, can and will be used against you...
Gravatar #4 - TormDK
28. nov. 2012 08:45
Big data is big business.

Jeg var med til Microsoft Danmark's "New Era of IT" event her i starten af måneden, og så keynote'en fra Peter Hinssen netop omkring big data, og anvendelsen heraf (Super god keynote i øvrigt).

Han hævede blandt andet at LinkedIn ved mere om Microsoft's ansatte end Microsoft HR fordi omkring 95% af alle Microsoft ansatte er på LinkedIn, og derfor typisk opdaterer deres profil eller pudser CV'et af hvis der sker fyringer, job rotation fordi et projekt får flere resourcer osv, ligesom Nike principielt viste hvor folk løb i New York (som eksempel) fordi der er GPS i nogle af deres sko, og fordi folk uploader data til dem så det kan spredes socialt. Nike vidste dog også hvor folk holdte strække ud pauser - og den viden kunne jo være interessant hvis man solgte mad/drikke som sådan nogle løbere gerne ville have.
Gravatar #5 - Montago.NET
28. nov. 2012 08:52
Adblock Plus FTW !
Gravatar #6 - moulder666
28. nov. 2012 09:14
Suk - flere popups med dobbeltdildoer og peanutbutter med baconsmag! :-(
Gravatar #7 - pvt.hudson
28. nov. 2012 09:49
Kort: Facebook kan sende ens info videre -> forbrugergrupper og brugerer protesterer -> Facebooks aktier falder fordi investorerne finder du af at det er svært at tjene penge på deres brugere.

http://www.b.dk/tech/brugere-protesterer-skarpt-mod-facebook-aendringer skrev:
Styrtdyk

Kort efter børsnoteringen begyndte aktien at styrtdykke, da det kom frem, at Facebook får sværere og sværere ved at tjene penge på den milliard mennesker, der har en profil på Facebook.

Det er langt fra første gang, at selskabet er i modvind på grund af sager om databeskyttelse. Senest har Facebook måttet stå skoleret over for de amerikanske myndigheder, der konkluderede, at selskabet i en lang række tilfælde havde snydt og talt usandt over for sine egne brugere, hvorfor Facebook nu må finde sig i at være underkastet myndighedernes revision i 20 år.

Også EU er på vej med en skærpelse af reglerne for persondatabeskyttelse, der giver brugere af tjenester som Facebook nogle klart definerede rettigheder.

Facebook har selv svaret på kritikken - og svaret kan læses her.
Gravatar #8 - AcidCrow
28. nov. 2012 10:08
#6
Sålænge det bare er det du rent faktisk interesserer dig for er det vel ok ;-)

Gravatar #9 - BurningShadow
28. nov. 2012 10:18
#8

Ja og det kan jo ikke engang være fordi han gerne vil holde det hemmeligt, for så havde han nok ikke råbt det ud over hele vennelisten på Facebook i første omgang...
Gravatar #10 - interpol
28. nov. 2012 10:36
#9
ja for det er da helt udelukket at facebook forsøger at gætte på hvad han kunne interesse sig for (og måske rammer rigtigt) ud fra hvad de ser af mønstre hos andre brugere med en generel profil der minder om hans.
Gravatar #11 - BurningShadow
28. nov. 2012 10:54
#10

Jeg tvivler på at det vil være noget deres kunder bliver glade for. Jeg tror deres kunder vil være meget interesseret i hvad personen faktisk har af interesser. Ellers kan de ligt så godt handle hos Google.
Facebook har netop fordelen af at have en hel masse konkret viden, noget der ikke er så mange andre der har, og specielt ikke om så mange personer, spredt ud over hele verdenen.
Gravatar #12 - Al Bundy
28. nov. 2012 11:07
De sniger sig da efterhånden også ind alle steder Hvor er jeg snart træt af Facebook over det hele. Håber at MySpace relanceringen kommer til at nuancere billedet bare en lille smule.
Gravatar #13 - tachylatus
28. nov. 2012 11:24
Al Bundy (12) skrev:
Håber at MySpace relanceringen kommer til at nuancere billedet bare en lille smule.

Det ville være super godt med flere konkurrenter, specielt hvis man kunne få noget decentralt a la Diaspora. Men nu spørger jeg seriøst - var det ment som en joke?
Gravatar #14 - tachylatus
28. nov. 2012 13:35
Nu fik jeg jo lige lyst til at tjekke op på Diaspora...
http://www.ibtimes.com/diaspora-co-founder-ilya-zh...

:-(
Gravatar #15 - Kelrond
28. nov. 2012 14:07
@Diaspora: Projektet virker dog umiddelbart til at leve videre, og de har endda lavet en anden social tjeneste de vil lave tæt integration med.
Gravatar #16 - Trintignant
28. nov. 2012 20:34
til at tilbyde reklamer præcist rettet mod dem, når de er inde og besøge andre hjemmesider.


Som ellers hovedsageligt er Google's marked (google ads)!

Gad vide hvad the big G har at sige til deres nye konkurrent...?
Gravatar #17 - AmbY
29. nov. 2012 06:48
Da jeg lukkede min FB Profil ned var det NETOP fordi at FB virkede som 'et stort reklame-netværk' så hvorfor vil de til at opfinde hjulet igen? :)

Mon den eneste grund til at de gerne vil "udvide" til resten af nettet er fordi de er løbet tør for plads på deres egen side?
Gravatar #18 - AmbY
29. nov. 2012 06:48
Mere seriøst skal der da ikke være tvivl om at FB har en god mulighed ved at lave en reklame-løsning som "følger" dig rundt på nettet og viser dig lige netop de ting DE tror at du gerne vil have reklamer om.

Men det er udelukkende pga. de har så mange brugere som de har, også selv om det tydeligt virker til at skal være noget der kan bruges til non-facebook-brugere også :)
Gravatar #19 - HenrikH
29. nov. 2012 08:01
#7 Det var da en frygtelig masse teks for at opsummere....

Fjæsbogs privatlivsansvarlige: I har intet privatliv.

Er det ikke essensen i det hele, egentlig?

:-P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login