mboost-dp1

Vejdirektoratet

Førerløse lastbiler på danske motorveje i dag

- , indsendt af _tweak

Vejdirektoratet er med i et europæisk samarbejde omkring tests af førerløse lastbiler. Det betyder, at der i dag vil være to konvojer af lastbiler, der skal fra Sverige over Sjælland, Fyn og Jylland, inden de via motorvejsnettet når til Padborg i Tyskland.

Der vil være chauffører i alle lastbilerne, men det bliver kun den chaufføren i den forreste lastbil, der rent faktisk styrer dem alle. Det sker med teknisk hjælp fra radar og radioforbindelse. Alle lastbilerne har Adaptive Cruise Control, der ved hjælp af radar måler afstanden til de omkringliggende køretøjer. Derudover kommunikerer lastbilerne også sammen via Automatic Break Control, der gør det muligt for alle køretøjerne at bremse, så snart den forreste gør.

Alt dette betyder, at lastbilerne kan køre med kort afstand til hinanden og fungere mere som et tog på skinner end som en række selvstændige lastbiler.

Derved spares der plads på motorvejen og skabes mindre kødannelse, og hvis teknologien når hele vejen til produktion, vil det også give vognmændene besparelser.

Vejdirektoratet tror på, at den selvkørende teknologi til biler og lastbiler først bil finde sin plads på motorvejsnettet, da trafikken her er enklere end i f.eks. en bymidte.





Gå til bund
Gravatar #1 - mrtb
30. mar. 2016 07:18
Spændende.. Gad vide hvad der sker når en eller anden billist der har travlt, bare slår blinklyset til og presser sig ind i mellem dem.
Gravatar #2 - Nize
30. mar. 2016 07:31
Det plejer at være lastbilerne der gør det, jeg kender ikke nogen der ved deres fulde fem tænker, at de da lige presser en lastbil af vejen...
Gravatar #3 - HenrikH
30. mar. 2016 07:46
Først: 2. paragraf, chaufføren skal være ubestemt :-P

Dernæst: Tænkte præcis det samme som #1, dog har jeg lastvognskort og tænkte mere at en lastbilchauffør under en elefantoverhaling pludselig skulle ind og forventede at den selvkørende lastbil gav plads....
Gravatar #4 - mrtb
30. mar. 2016 08:12
#2 Det ser jeg faktisk ret ofte - Specielt når det går op for en at han da egentlig skulle af ved en afkørsel, og han ligger i overhalingssporet.

Jeg fandt så også lige denne artikel på tv2, hvor der står følgende:
Det vil også gøre til- og afkørsel sværere på motorvejene, så konvojerne ville være nødt til at skilles ved hver sammenfletning, har Paul Watters fra den britiske bilistforening AA sagt til Newsweek.
Gravatar #5 - HenrikH
30. mar. 2016 09:20
På den anden side er det nok ikke mindre sikkert end de idioter der ligger bag en lastbil, og så uden at blinke eller orientere sig bare trækker ud i overhalingsbanen lige foran en så man skal stå på bremsen...
Gravatar #6 - DrHouseDK
30. mar. 2016 11:08
Hvis de går efter 0.5 sekund afstand, vil det ved 80 km/t være 11 meter. Der passer en lastbil ikke så fandens godt ind. Så er der den med personbilerne, men ved 80 km/t er det ret svært at vurdere noget der typisk giver max. 3.5 meters spillerum for og bag, hvis man klemmer sig ind imellem.

Edit: Kan se at lastbilerne er designet til selv at tilpasse afstand, hvis en personbil forvilder sig ind imellem 2 køretøjer.
Gravatar #7 - CBM
31. mar. 2016 04:02
#5: det oplever jeg ret tit. Jeg fatter ikke at folk kan få sig selv til at køre på den måde
Gravatar #8 - mrKayne
1. apr. 2016 05:18
Hold kæft det bliver fedt, hvis den forreste chauffør lige beslutter sig for at overhale..
Gravatar #9 - _tweak
4. apr. 2016 08:29
Det er alligevel en del, at kunne spare 20% brændstof på kolonnekørsel, som jeg synes at have læst fra anden kilde.
Gravatar #10 - HenrikH
4. apr. 2016 09:39
mrKayne (8) skrev:
Hold kæft det bliver fedt, hvis den forreste chauffør lige beslutter sig for at overhale..

Det giver i hvert fald ny mening til konceptet elefantoverhaling.

På den anden side, så tror jeg at overhalinger er et no-go, i og med det er begrænset hvor langt tilbage han kan orientere sig, og det vil kræve en ret ledig overhalingsbane for at der er plads.

#9: Man sparer en del på at undgå luftmodstand. Der er en grund til at "tailgating" er en ting...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login