mboost-dp1

unknown

EverQuest’s BNP højere end Bulgariens

-

Prof. Edward Castronova har lavet en undersøgelse der viser at hvis økonomien i online-spillet EverQuest var virkelig, ville de have et BNP (bruttonationalprodukt) højere end Bulgarien.

Undersøgelsen viser at en gennemsnitslig EverQuest-bruger tjener 3,42 dollar i timen. Tilsammen har EverQuest-spillerne en brutto-udenlandshandel på 5 millioner dollar.

- Det er en stabil, fri markedsøkonomi med hårdtarbejdende, velhavende mennesker, siger Edward Castranova.


Professor Edward Castranova’s egen hjemmeside kan findes her og hans rapport om EverQuest-økonomien kan findes på her.





Gå til bund
Gravatar #1 - TYBO
31. jan. 2002 13:28
Man kan tjene flere penge ved at spille matador end på at gå på arbejde!!!
ehhh... og ?
Gravatar #2 - Onde Pik
31. jan. 2002 13:38
Gad vide hvor han har sine tal fra. Altså nu mener jeg hvor meget tid folk rent faktisk bruger på spillet.

I gamle dage var der på UO's hjemmesiden en tæller der heletiden talte antallet af spillede minutter per måned og ialt, det var ret grineren at se.
Gravatar #3 - MrBungle
31. jan. 2002 13:45
TYBO skriver:
Man kan tjene flere penge ved at spille matador end på at gå på arbejde!!!
ehhh... og ?

Ja, men forskellen består i, at spilles valuta, jo rent faktisk omsættes for rigtig $ (folk er gale...) på eBay og lignende auktionssites.

Så din allegori til Matador ville holde vand, hvis:



Alle spillede med i det samme matadorspil (ligesom EverQuest)

Der var folk der var villige til at betale rigtige Euro (nåh nej, vi har jo stadig danske kroner) for dine matadorpenge.
Så ville du kunne blive hjemme fra arbejde, og spille "matador online", sælge dine matadorpenge til andre spillere for rigtig cool cash, som du så kunne betale din husleje med.
Økonomisk set meget interessant, men hold kæft hvor er der dog nogle mennesker (EverQuest-spillere) der trænger til at får sig et liv.
/Mr Bungle
Gravatar #4 - Pong
31. jan. 2002 14:29
Siger du at man kan købe de fiktive EQ penge for alm valuta ? det er da fladt.
Ligesom de tåber der betaler 500$+ for en D2 character, det er sgu morsomt.
Gravatar #5 - ScumBag
31. jan. 2002 14:49
En af mine venner har solg en af sine karakterer for 800$ og en anden for 450$ ...vist også noget udstyr for ???$ ...jeg fatter det personligt ikke. Folk er blevet gift i EQ for derefter at blive gift rigtigt!

/ScumBag
Gravatar #6 - MrBungle
31. jan. 2002 14:51
pong:
Jeps, dog ikke organiseret som jeg læser det. Kursen kommer fra et gennemsnit over handlerene med spillets valuta via ebay over nogle måneder.

Denne kurs ville nok ikke være stabil, hvis alle pludslig ville sælge deres EverQuest-værdier samtidig.

Så har vi en klassisk økonomisk krise, hvor der ikke er tillid til valutaen. Mekanismen i dette svarer grundlæggende til hyperinflationen i mellemkrigstidens Tyskland.

Det "sjove" er, at der er tale om klassiske økonomiske fænomener det går igen i en virtuel verden.

Men <STRONG>jeg </STRONG>fatter stadig heller ikke, at folk går så meget op i computerspil...
Gravatar #7 - Menkhaf
31. jan. 2002 14:58

Fatter det sq heller ikke selv...

Kender et par stykker der har solgt ting på Højhuset (Netstationens cahet) for IRL penge... en af de ting der er meget værd, er en guld avis (der er vist kun 2), og de kan vist sælges for +1000 DKR...
Gravatar #8 - wk
31. jan. 2002 15:24
Det er faktisk ret normalt at folk i rollespil handler med udstyr og hele spilkontoer.
Jeg har selv spillet EQ og de første kontoer med høj-level karaterer solgte for op 2000-4000 usd..
Jeg spiller selv Asheron's Call engang imellem og der er rekorden 10.000 usd (ja, ti-tusinde) for en "super" karakter.

Generelt opfatter folk, mest amerikanerne, spillet som end en fritidsbeskæftigelse og ser derfor ingen problemer i at bruge et par tusind dollars på f.eks. EverQuest i stedet for en knallert eller et godt anlæg.

Personligt har jeg aldrig købt eller solgt udstyr/kontoer, det virker lidt dumt at bruge penge på virtuelt udstyr =/

- wk
Gravatar #9 - Onde Pik
31. jan. 2002 15:30
Jeg fatter ikke at folk gidder købe sig til karaktere i online spil. Jeg har spillet UO, AC og AO og en stor del at morskaben er da at skabe sin egen karakter(dog sjovest i UO). Hvis man køber en superdyr karakter i AC så kan man sgudda lige så godt spille quake.
Gravatar #10 - plaf
31. jan. 2002 15:44
nu skal jeg jo gerne indrømme at jeg ikke gad læse artiklen. men ærlig talt, har manden ikke noget bedre at ta' sig til? jeg ku forstå hvis man lavede undersøgelser af det sociale samspil i virtuelle rammer eller lignende... det her er bare ligegyldig trivia.
Gravatar #11 - wk
31. jan. 2002 16:59

<STRONG>OndeTissetrold</STRONG>: Man da ligeså godt spille Quake med en super karakter i UO eller EQ .. det er vel smag og behag?

<STRONG>plaf</STRONG>: Tjoe, nu er rollespil ikke så udbredt i Europa som i USA og Asian .. Alene i Taiwan er der jo flere millioner som spiller rollespil og antallet i USA er også i den størrelses orden. Jeg ville mene at der findes værre ting at lave undersøgelser om.

- wk
Gravatar #12 - mazzoo
31. jan. 2002 20:39
Blot en tanke! Hvor langt væk ligger tanken, at en af Folkene bag EverQuest. Opretter en super Karakter, og sælger denne på E-Bay ?Det er jo ikke ulovligt.. Hmm, lidt vildt det her IMO. Synes det er imponerende at et spil, kan have så stor indvirkning på så mange mennesker.For 10 år siden var spil, computere og for slet ikke at nævne Internettet noget meget primitivt. Noget der var forbeholdt en meget lille del af befolkningen. I dag er de fleste jeg kender på nettet, hvor de møder nye mennesker. Nogle bliver gift og får børn, med folk de engang mødte online i en sen nattetime. Helt tilfældigt, og uden nogen grund. Synes det er stort, at verden har ændret sig så radikalt. Så hurtigt. For 200 år siden blev man gift med den lokale ungmø fra kæret.For 100 år siden, kunne man finde hinanden i den lokale større by.For 50 år siden, kunne det værre fra et sted lidt længere væk.I dag finder man hende måske fra en anden landsdel.Om et par år, er det sikkert normalt at ende sammen med folk fra den anden side af kloden. New Zealand? Det skumle er, at alt dette er i perfekt overensstemmelse med Darwin IMO. Menneskets gener bliver stærkere, fordi de bliver mixet med forskellige menneske racer. I gamle dage, er jeg sikker på der var alt for meget indavl. Det må jo ske, når alt er så lokalt. Er det derfor gamle mennesker ser så underlige og rynkede ud? *ROTFL*Det har mennesket lært, og derfor søger vi nu bekendtskaber over Internettet. Da dette muliggør at vi mennesker, udvikler os yderligere. I really makes you think ;=)Sorry, I kinda wandered off ! Det kom over mig! (Savner dansk fristil *LOL*)
<STRONG>-maZZoo</STRONG>
Gravatar #13 - plaf
31. jan. 2002 20:48
wk: læs lige hvad jeg skrev igen.. jeg mener ikke det generelt er formålsløst at undersøge nye ting. men at finde ud af en virtuel verdens BNP er fuldstænding nytteløst. 'virtuel viden' ku man måske kalde det.

og som jeg også skriver: hvis han istedet havde undersøgt socialt samspil i virtuelle rammer, f.eks. everquest, kunne jeg måske se nogen nytte i det.

havde han knyttet et bånd mellem virkeligheden og EQ kunne det måske også ha været interessant.. f.eks. ved at finde ud af hvor mange virkelige penge der bliver brugt på at købe virtuelle ting - se lidt på den sammenblanding af niveauer og redefinering af værdier der foregår.

anyways.. hygge.
Gravatar #14 - Erroneus
31. jan. 2002 22:14
måske er det bare mig, meeen: SÅ KEDER MAN SIG SATME hvis man gider at undersøge sådan noget :)
Gravatar #15 - Kanly
31. jan. 2002 22:33
Jeg keder mig....!
Gravatar #16 - wk
31. jan. 2002 22:36
Øhm, så vidt som jeg har forstået på artiklen, så er det faktisk værdien af virtuelle ting i den virkelige verden.

De fem millioner kroner som nævnes er reelle kroner, ikke virtuelle penge. Hvilket også virker realistisk, hvis man bruger et par minutter på eBay.com og søger efter everquest.

Så hans undersøgelse viser faktisk hvor stor indflydelse spillet har og at der bliver handlet for mange millioner om året.

Selv spillets egen møntfod "Platinum Pieces" bliver handlet hos eBay, og den uofficielle kurs er 0,0107 dollar - højere end for yen eller lira.

Dette er faktisk hvad man kan sælge virtuelle everquest penge for. Lidt skræmmende :)

[edit]
Der findes flere amerikanske "firmaer" som hyrer teenagere til at spille EverQuest for dem, hvorefter de sælger tingene på eBay. Mange enkeltpersoner spiller også selv for at tjene på det.
[/edit]

-wk
Gravatar #17 - Polyvinylchlorid
1. feb. 2002 08:29
ja ja den med firmaerne der hyrer folk til at spille lyder nu lidt lamt
Gravatar #18 - plaf
1. feb. 2002 09:52
wk: i så fald bøjer jeg mig. og en anden gang burde jeg måske rent faktisk læse artiklen, men de indledende linjer lød ikke som om det havde noget med virkelige penge at gøre .. og så faldt i jeg i szz.z...z.........
Gravatar #19 - Mystic
1. feb. 2002 11:20
Kunne da være jeg skulle begynde at skrabe penge sammen i EQ og sælge dem på Ebay, kan da være jeg kan slippe for at arbejde og spille mere osv osv. :-) Egentligt er Varent i mod at man sælger EQ ting på Ebay, hvis de finder ud af at du har købt en car på Ebay bliver du bannet for spillet. Det er dog stadigt udbredt at gøre det, og jeg har da også tænkt på at sælge min char en gang. Jeg skulle måske have solgt mine D2 chars i stedet for at give dem væk... Egentligt er det vel ikke så mærkeligt folk køber ting på Ebay, det er ikke så meget anderledes end at finde cheat codes til andre spil, begge dele er jo en genvej til at komme hurtigere frem på.

/Mystic
Gravatar #20 - Polyvinylchlorid
1. feb. 2002 11:28
men eq suxx0r
Gravatar #21 - Hektor
1. feb. 2002 11:33
#20 PVC:
Nej, EverQuest er ikke et dårligt spil. DU synes, EverQuest er et dårligt spil - der er en stor forskel.
Gravatar #22 - L.H.
1. feb. 2002 13:41
#8 wk
Hey, jeg spiller også AC, er på FF server.

#12 mazzoo
Den tanke er tit i mit hoved.
Nu har jeg f.eks. lige sagt hej til wk, uden at have nogen anelse om hvor i verdenen han befinder sig, og hvordan han ser ud. Men i fremtiden mødes vi måske i virtuelt i AC, og bygger et enormt venskab sammen (hvem ved). Uden nogensinde at have mødt hindanden fysisk. IMO er det ret vildt når man lige tænker over det!

#20 PVC
Du har ret

#21 Hektor
Du har også ret

Jeg syntes EQ suxxor fordi jeg aldrig har prøvet det, og baserer min mening på fordomme. Som ethvert andet menneske.
Gravatar #23 - Polyvinylchlorid
1. feb. 2002 14:22
ok jeg har spillet uo og har prøvet et par mmorpg siden da bla. eq anarchy og sidst camelot men solgt de sidste 3 igen efter ca 14 dage eftersom de imo stank totalt og det er fordi jeg har spillet uo som virkelig lever op til navnet det var det ultimative mmorpg de andre er alt for n00b...
Gravatar #24 - L.H.
1. feb. 2002 14:37
Nej, DAoC er godt! =)

Har AO liggende på hylden, har ikke fået prøvet det endnu.
Gravatar #25 - Chewy
1. feb. 2002 16:51
#22
L.H.

Mange mennesker tror at de tænker, selv om de i virkeligheden bare flytter lidt rundt på deres fordomme...
(William James)
Gravatar #26 - Skarr
2. feb. 2002 18:06
Til det med, at folk køber spil-karakterere for rigtige penge lyder komplet åndssvagt - har de aldrig hørt om en save game editor?
Man kunne lave en masse penge på godtroende idioter med for mange penge...

Nåå nej, den idé har Microsft jo allerede brugt...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login