mboost-dp1

flickr - mathei

EU-kommisær erklærer ACTA for så godt som død

- Via V3 -

EU-kommisær Neelie Kroes, er begyndt at advare medlemslandene i EU om, at Anti-Counterfeiting Trade Agreement (ACTA) højest sandsynligt ikke vil blive godkendt.

Kroes begrunder advarslen med, at den offentlige modstand vil få Europa-parlamentet til at nedstemme ACTA.

Neelie Kroes skrev:
We have recently seen how many thousands of people are willing to protest against rules which they see as constraining the openness and innovation of the internet. We are now likely to be in a world without SOPA and without ACTA.

Kroes er enig i at internettet skal forblive frit, men ønsker ikke at det skal være et lovløst sted. Hun ser derfor gerne, at der indføres sikkerhed, der kan forhindre kriminelle i, at have frit råderum på internettet uden at det bliver til gene for det store flertal af lovlydige borgere.





Gå til bund
Gravatar #1 - Wicker
8. maj 2012 10:59
Det var da dagens bedste nyhed. Endelig laver politikerne noget ordenligt, og høre efter hvad folket siger!
Gravatar #2 - loas
8. maj 2012 11:01
Denne slags nyheder kan måske endda tjene som et los i røven til kynikere som mig, der ikke har for vane at gå på barrikaderne. Det ser jo ud til at det faktisk har en effekt.
Gravatar #3 - jensfralagtude
8. maj 2012 11:16
Kroes er bestemt ikke den værste på den pind.. Kroes har, synes jeg, en god balance mellem et frit internet, privatliv, og lovløshed.
Gravatar #4 - RobseRob
8. maj 2012 11:28
Bare vent. Om ikke så lang tid får vi AIBM (ACTA Is Back Motherfuckers) og det hel starter forfra.
Gravatar #5 - kblood
8. maj 2012 11:32
Det var da godt nok en dejlig nyhed :D Tror lidt det ikke var meningen at det skulle være blevet opdaget så tidligt at det var trådt i kraft.
Gravatar #6 - mardal
8. maj 2012 11:34
Newz skrev:
Hun ser derfor gerne, at der indføres sikkerhed, der kan forhindre kriminelle i, at have frit råderum på internettet uden at det bliver til gene for det store flertal af lovlydige borgere.

Svarer det ikke lidt til at man gerne vil have at biler kan bruges frit til almindeligt hverdagsbrug, men når en røver vil bruge bilen som flugtbil fra et røverri, så kan den ikke starte?
Gravatar #7 - snesman
8. maj 2012 11:37
mardal (6) skrev:
Svarer det ikke lidt til at man gerne vil have at biler kan bruges frit til almindeligt hverdagsbrug, men når en røver vil bruge bilen som flugtbil fra et røverri, så kan den ikke starte?


Nej
Gravatar #8 - mardal
8. maj 2012 11:39
#6 Har du så et forslag hvordan sådan et ideal kan håndhæves på internettet? Uden at være til gene for lovdige brugere
Gravatar #9 - 1000tusind
8. maj 2012 11:54
Hun ser derfor gerne, at der indføres sikkerhed, der kan forhindre kriminelle i, at have frit råderum på internettet uden at det bliver til gene for det store flertal af lovlydige borgere.


Hvem definerer "det store flertal"?
Hvilket land definerer hvad der er lovligt?
Hvilken form for sikkerhed taler hun om?

Jeg forestiller mig et skrækscenarie, hvor man skal bruge digital signatur for at logge på internettet.
Derefter kan alle ulovlighederne (altså fildeling) kun foregå via bluetooth og USB kabler hos den lokale pusher.
Gravatar #10 - Remmerboy
8. maj 2012 11:55
så kan man godt sige FACTA til den.
Fuck Anti-Counterfeiting Trade Agreement.
der sker nok 2 ting ved at nedstemme acta.
1. plade og filmbranchen gøre hvad der bliver sagt, og giver brugerne lovlige alternativer og arbejder for at gøre det nemmere for brugere verden over at høre og se musik, film og serier fra hjemmet.
eller det som jeg tror:
2. plade og musikbranchen arbejder på en ny aftale der gøre at brugerne som udgangspunkt er skyldige til andet er bevist.
Gravatar #11 - mireigi
8. maj 2012 12:04
mardal (8) skrev:
#6 Har du så et forslag hvordan sådan et ideal kan håndhæves på internettet? Uden at være til gene for lovdige brugere


Biometrisk signatur på filer? Du skal pisse i en USB-kop for at få adgang til filen. Hvis signaturen ikke passer overens, får du stød!
Gravatar #12 - cnr
8. maj 2012 12:12
>#11

Så skal der godt nok ikke være nogle muligheder for fejllæsninger - så vigtige er mine filer heller ikke ikke..
Gravatar #13 - snesman
8. maj 2012 12:16
mardal (8) skrev:
#6 Har du så et forslag hvordan sådan et ideal kan håndhæves på internettet? Uden at være til gene for lovdige brugere


Det kommer nok noget an på hvordan man definere denne gene.
Kriminelle har jo ikke 100% frit spil, som det er i dag, så mon ikke kommissæren har tænkt sig en model der er ca. så restriktiv som man kan lave den uden at pisse flertallet af?
Gravatar #14 - Longio
8. maj 2012 12:19
I ved godt at politkerne i USA er ved at indføre CRISPA. Så det er næste mål som kommer til EU.
Gravatar #15 - mardal
8. maj 2012 12:54
snesman (13) skrev:
mon ikke kommissæren har tænkt sig en model der er ca. så restriktiv som man kan lave den uden at pisse flertallet af?

Den må hun da gerne dele med os andre så! :) Jeg har i hvert fald aldrig hørt om nogen tekniske installationer der effektivt kan begrænse ulovlig fildeling, uden at være gene for lovlydige borger.

Jeg giver dig selvfølgelig helt ret i problemet omkring at definere hvad der er til gene og hvad der ikke er. Og man bliver vel også nød til at acceptere nogen frihedsbegrænsninger, hvis man vil sikre at loven bliver håndhævet.

Gravatar #16 - El_Coyote
8. maj 2012 13:24
1000tusind (9) skrev:


Jeg forestiller mig et skrækscenarie, hvor man skal bruge digital signatur for at logge på internettet.
Derefter kan alle ulovlighederne (altså fildeling) kun foregå via bluetooth og USB kabler hos den lokale pusher.


Du mener vel NEMID? :)
Gravatar #17 - nyx
8. maj 2012 14:23
Jamen, hun er jo klog hende Kroes...

"We need to find solutions to make the internet a place of freedom, openness, and innovation fit for all citizens, not just for the techno avant-garde."

Laveste fællesnævner, here we come (ikke fordi vi ikke var godt på vej allerede).

"Like it or not, people sometimes use online tools to conspire for horrific crimes like murder or child abuse. Others launch cyber-attacks to breach or destabilise internet systems," said Kroes.

Børneporno! Hitler! Stalin! Mangler jeg nogen skræmmebilleder? Indfør' mere kontrol over legoklodser! Jeg er sikker på at der har været mindst én terrorist der har brugt legoklodser til at bygge en model af sit mål.

She added that protective measures will still have to be implemented to ensure the internet becomes a place for innovation as opposed to a safe haven for criminals.

Så hvis internettet skal være (altså i fremtiden) et sted hvor udvikling sker, så må det at nettet er et fristed for kriminelle være den nuværende situation... Interessant...

"I know that this is the tiny minority of online activity. And I know that we cannot overreact: as in other fields of life, we must balance liberty and security. But neither can we ignore it. The internet has become too important to just leave its future to good fortune."

Security... Sikkerhed... Hvilken sikkerhed, og sikkerhed for hvem er det der tales om? "...balance liberty and security..." - lyder spændende, for sådan som der tales om det, så lyder det næsten som om man mener de er modsætninger? Interessant...

Hvis trunte-fin her er den bedste Europa parlamentet har at byde på mht. "IT" og det at udtale sig, så er jeg er ret bange for hvordan fremtiden kommer til at se ud, med så meget magt EU har...
Gravatar #18 - smiley
8. maj 2012 15:57
Det ender med at lovpakken bliver opløst i små dele der automatisk bliver godkendt uden at vi bliver oplyst omkring det.

Der skal ske noget drastisk for at det ikke sker og det er garanteret ikke mindre end menneskeliv der skal for det.

#14

Nej, vil gerne se link/en uddybelse?
Google giver mig bare fiskepinde.

Gravatar #19 - mardal
8. maj 2012 17:58
#14&18 prøv CISPA :)
Gravatar #20 - Chillypill
8. maj 2012 20:51
Der har været snakket om at de ville forsøge at skære ACTA op i nogle mindre stykker og på den måde alligevel få deres lobbyistiske "trade" agreement igennem. Er der nogen der ved noget om det?
Gravatar #21 - troldefar
8. maj 2012 21:26
Slap nu af folks.
Hun er politiker. Lige nu taler hun for vores ører, i næste uge taler hun for nogle andre, Det er kun til hun ikke kan bruge det her til at score billige point på.
Intet nyt under solen her.
Gravatar #22 - Taxwars
8. maj 2012 22:17
Ja ja, men der er nye bogstaver at være bange for: CISPA

Gravatar #23 - Valkar
9. maj 2012 06:15
Hver gang de kommer med et akronym bliver jeg bange. ACTA, CISPA, PIPA, SOPA. Alle sammen gør mig bange, for jeg forstår ikke forkortelserne. Det er måske derfor de gør det, så den almindelige befolkning ikke forstår hvad det er der diskuteres om...?
Gravatar #24 - Mr. Precautious
9. maj 2012 13:22
SWEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEET
Gravatar #25 - kblood
10. maj 2012 06:54
Valkar (23) skrev:
Hver gang de kommer med et akronym bliver jeg bange. ACTA, CISPA, PIPA, SOPA. Alle sammen gør mig bange, for jeg forstår ikke forkortelserne. Det er måske derfor de gør det, så den almindelige befolkning ikke forstår hvad det er der diskuteres om...?


Engang imellem går de lidt en anden vej. Codex Alimentarious. Den har fået lov at gå igennem og de fleste har stadig ikke engang hørt om den. Den blev der også gået stille igennem dørene med. Den er så gået igennem og så vidt jeg ved er der ikke kommet nok opmærksomhed på den til at den kunne blive stoppet.

Men det er så også bare vores mad den sætter censur på. Der er åbenbart ikke det store flertal som går ind for at vil kræve muligheden for at leve af mad der ikke er genmanipuleret. Det er lidt trist hvor tit der bliver gjort noget på samme måde som ACTA hvor ingen hører noget om det før det er for sent. Men ACTA giver da håb for at det ikke er helt for sent alligevel.
Gravatar #26 - ZarathustraDK
10. maj 2012 11:13
Neelie er generelt en god politiker når det kommer til Internettet. Det var også hende der nakkede Microsoft i EU når de, gang på gang, er blev fanget med fingrene i antitrust-kagedåsen.

Jeg har ikke meget tilovers for politikere, men Neelie Kroes er en undtagelse.
Gravatar #27 - Hubert
10. maj 2012 11:34
ZarathustraDK (26) skrev:
Neelie er generelt en god politiker når det kommer til Internettet. Det var også hende der nakkede Microsoft i EU når de, gang på gang, er blev fanget med fingrene i antitrust-kagedåsen.


Ja uha. Hun har også udtalt at hun mener at nemid er en god ide... Hun er bare super på området.
Gravatar #28 - Hekatombe
10. maj 2012 12:17
Hubert (27) skrev:
Ja uha. Hun har også udtalt at hun mener at nemid er en god ide... Hun er bare super på området.


Enten det eller også kan Version2 ikke finde ud af at skrive en ordenlig overskrift. Jeg holder mest på det sidste...
Gravatar #29 - Hubert
10. maj 2012 12:39
Hekatombe (28) skrev:
Hubert (27) skrev:
Ja uha. Hun har også udtalt at hun mener at nemid er en god ide... Hun er bare super på området.


Enten det eller også kan Version2 ikke finde ud af at skrive en ordenlig overskrift. Jeg holder mest på det sidste...


Tja overskriften passer da meget godt sammen med resten af teksten.

http://www.version2.dk/artikel/kommissaer-brug-nem...
Gravatar #30 - Hekatombe
10. maj 2012 12:52
Hubert (29) skrev:
Hekatombe (28) skrev:
Hubert (27) skrev:
Ja uha. Hun har også udtalt at hun mener at nemid er en god ide... Hun er bare super på området.


Enten det eller også kan Version2 ikke finde ud af at skrive en ordenlig overskrift. Jeg holder mest på det sidste...


Tja overskriften passer da meget godt sammen med resten af teksten.

http://www.version2.dk/artikel/kommissaer-brug-nem...


Okay, du har ret, overskriften og artiklen passer meget godt sammen. Jeg var lidt for hurtig der.

Problemet er at din kommentar i #27 og artiklen IKKE passer sammen. Da der ikke står nogen steder i artiklen, hverken direkte eller indirekte, at hun har taget stilling til NemID eller dens model og jeg kan ikke finde andre artikler hvor hun og NemID er nævnt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login