mboost-dp1

SXC - happe

EU-dom kan føre til flere blokerede sites

- Via TorrentFreak - , redigeret af Net_Srak

Sent i sidste uge faldt der en dom ved EU-domstolen, der kan få betydning for alle internetudbydere i Europa. Dommen lyder på, at en østrigsk internetudbyder kan påkræves at blokere for adgang til sider, der bryder ophavsretten.

Sagen omhandlede den nu nedlagte side Kino.to, der tilbød adgang til film uden rettighedshavernes accept. Internetudbyderen UPC Telekabel Wien mente ikke de kunne gøres ansvarlige for, hvad deres kunder anvendte deres internetforbindelse til, men det har EU-domtolen en anden mening om.

Oprindeligt kørte sagen i de østrigske domstole til den havnede ved højesteret i landet, her bad man EU-domstolen tage stilling til sagen. Da sagen nu er afgjort på EU-niveau, vil den kunne påvirke lignende sager i andre lande.

Herhjemme har det danske retssystem længe fulgt den praksis, som afgørelsen hos domstolen peger på, at det er muligt at tvinge internetudbydere til at blokere for hjemmesider.





Gå til bund
Gravatar #1 - Johii
31. mar. 2014 07:05
Spild af tid, og penge.
Gravatar #2 - Andosa
31. mar. 2014 07:29
Så det vil sige at man som fragtfirma også kan gøres ansvarlig for hvad man fragter?

Ville det ikke være lidt det samme?
Gravatar #3 - Qw_freak
31. mar. 2014 07:38
Andosa (2) skrev:
Så det vil sige at man som fragtfirma også kan gøres ansvarlig for hvad man fragter?

Ville det ikke være lidt det samme?

Det er nok nærmere en liste over firmaer som fragtfirmaet ikke må fragte for...
Gravatar #4 - Unbound
31. mar. 2014 07:40
#2
Hvis fragtfirmaet er blevet gjort opmærksom på de fragter narko/invandre eller andre ulovlige varer. Og de bare fortsætter, med svaret at det er ikke deres problem hvad deres kunder beder dem om at fragte. Så tror jeg faktisk de vil blive holdt ansvarlige for det de fragter :)
Gravatar #5 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
31. mar. 2014 07:40
#3

Men du kan altid få en kurerservice til det - vi har intet andet alternativ end en ISP :/
Gravatar #6 - fennec
31. mar. 2014 08:48
#5
I betragtning af at ISP'en blokering kan omgåes via f.eks. at benytte OpenDNS, så... Du bruger faktisk en "kurerservice", der endag låner din ISP's lastbil til at fragte med :)

Så længe de ikke er helt ned og sniffe alle netværkspakker og blokere dem af denne vej, kan er alt deres blokering omgås på 2 min.
Gravatar #7 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
31. mar. 2014 09:00
fennec (6) skrev:
#5
I betragtning af at ISP'en blokering kan omgåes via f.eks. at benytte OpenDNS, så... Du bruger faktisk en "kurerservice", der endag låner din ISP's lastbil til at fragte med :)

Så længe de ikke er helt ned og sniffe alle netværkspakker og blokere dem af denne vej, kan er alt deres blokering omgås på 2 min.


En DNS blokering, ja - men alle ved efterhånden at den er for nem at omgå. Hvis EU virkeligt vil have blokeret for trafikken ... Puha!
Gravatar #8 - naggert
31. mar. 2014 09:08
Jeg forstår ikke helt hvorfor man fra EU's side bruger tid, energi og penge på den slags her. Er det virkelig ikke andre problemer som bør vægtes højere?
Det virker som problematikken med at nægte salg af agurker som krummer for meget.

Hvis folk vil omgå deres ISP's begrænsninger er det jo heller ikke svært...
Gravatar #9 - lost-viking
31. mar. 2014 09:11
Jeg er uenig i at andre skal bestemme hvilke hjemmesider jeg skal besøge. Vil de ikke have jeg besøger hjemmesiden så må de få den lukket. Hvad jeg kigger på på internettet er min sag. Det skal min ISP eller nogle andre ikke blande sig i og foretager jeg noget ulovligt må politiet komme og sige noget :)
Gravatar #10 - Hekatombe
31. mar. 2014 09:17
naggert (8) skrev:
Jeg forstår ikke helt hvorfor man fra EU's side bruger tid, energi og penge på den slags her. Er det virkelig ikke andre problemer som bør vægtes højere?


De bruger tid på dette fordi en national domstol beder EU-domstolen tolke EU direktiver.
Gravatar #11 - DrHouseDK
31. mar. 2014 09:33
Åh nej, bilanalogi coming up!

Det var bedre EU brugte mere energi på at tvinge den danske stat til at sænke afgiften på biler, så vi kunne få flere nyere og gerne større (specielt end VW Up!, C1, Aygo, 107 og andre pispotter) på vejene - der ville dø færre mennesker på denne måde.

Men ja, det redder nok mange liv at lave lidt DNS-blokering. Makes sense.
Gravatar #12 - Zombie Steve Jobs
31. mar. 2014 09:48
DrHouseDK (11) skrev:
Åh nej, bilanalogi coming up!

Det var bedre EU brugte mere energi på at tvinge den danske stat til at sænke afgiften på biler, så vi kunne få flere nyere og gerne større (specielt end VW Up!, C1, Aygo, 107 og andre pispotter) på vejene - der ville dø færre mennesker på denne måde.

Men ja, det redder nok mange liv at lave lidt DNS-blokering. Makes sense.


Generelt set er de små biler ikke minder sikre, tager du en 4 år gammel bil med 5 EuroNcap stjerner kontra en ny minibil med 4, vil den nye (på grund af ændrede EURONcap-krav til sikkerheden og at NCAP ikke rektroaktivt ændrer stjerner) være væsentligt bedre sikkerhedsmæssigt.

Skal vi fortsætte i den bane så jeg hellere, at de forsøgte at komme af med de gamle møgbiler, der forurener, vognparken er jævnt forældet på grund af de afgifter. Så en afgiftsændring baseret på nox og co2-udledning ville nok være en bedre vej at gå - synes jeg.
Gravatar #13 - CBM
31. mar. 2014 09:55
11: +1 .. helt enig... :) en nyhed på newz er iøvrigt ikke komplet før der er dukket en bil analogi op blandt kommentarerne.

Håber sandelig at de danske politikere i deres "it visdom" holder sig til ren DNS blokering hvis de hopper med på denne vogn og det gør de jo desværre nok...

KINA here we come!

Det næste bliver vel at youtube skal lukkes eller blokeres i EU fordi brugere KAN uploade copyrighted materiale....

<ironi>

Jeg tror bare politikerne skal tage skridtet FULDT UD

og gøre det ulovligt for alle danskere (pånær politikere naturligvis)

at eje ejendele som indeholder en eller anden form for processor

da noget sådan udstyr jo ellers potentielt kan misbruges til at erhverve copyrighted materiale...

Der kan så eventuelt indføres en IT spejl blank tilladelse som gør at der kan ansøges om tilladelse til at have sådanne ejendele

men disse ejendele skal så naturligvis være under konstant overvågning af en medarbejder fra politiet for at sikre at udstyret ikke "misbruges"

</ironi>
Gravatar #14 - DrHouseDK
31. mar. 2014 10:22
Zombie Steve Jobs (12) skrev:
Generelt set er de små biler ikke minder sikre, tager du en 4 år gammel bil med 5 EuroNcap stjerner kontra en ny minibil med 4, vil den nye (på grund af ændrede EURONcap-krav til sikkerheden og at NCAP ikke rektroaktivt ændrer stjerner) være væsentligt bedre sikkerhedsmæssigt.


Jeg håber inderligt der var ironi indblandet her - du vil vel ikke fortælle mig du mener en 5-stjernet Up! er lige så "sikker" at køre galt i, som en 5-stjernet Golf 7 eller måske noget 5-stjernet Volvo?

CBM (13) skrev:
11: +1 .. helt enig... :) en nyhed på newz er iøvrigt ikke komplet før der er dukket en bil analogi op blandt kommentarerne.


I know, jeg ved bare hvor meget folk hader analogierne, men jeg er bilnørd ud i det ekstreme, så jeg bruger generelt bilanalogier til alt :P
Gravatar #15 - naggert
31. mar. 2014 10:25
DrHouseDK (11) skrev:
Det var bedre EU brugte mere energi på at tvinge den danske stat til at sænke afgiften på biler, så vi kunne få flere nyere og gerne større (specielt end VW Up!, C1, Aygo, 107 og andre pispotter) på vejene - der ville dø færre mennesker på denne måde.

Jeg kører selv rundt i en 15 år gammel blikspand. Hvis jeg bliver torpederet eller kører galt krøller bilen helt sammen - sikkerhedssele eller ej.
Det vil da være langt bedre for miljøet at få nogle mindre forurenende biler ud på gaderne.
Men det er vel et spørgsmål forurening ved at skrotte det gamle kontra besparing af det nye.

Suk... Jeg er måske bare gammel og konservativ, men hele det her EU halløj virker godt nok bare som en masse bøvl.
Gravatar #16 - Zombie Steve Jobs
31. mar. 2014 10:27
DrHouseDK (14) skrev:
Jeg håber inderligt der var ironi indblandet her - du vil vel ikke fortælle mig du mener en 5-stjernet Up! er lige så "sikker" at køre galt i, som en 5-stjernet Golf 7 eller måske noget 5-stjernet Volvo?

CBM (13) skrev:
11: +1 .. helt enig... :) en nyhed på newz er iøvrigt ikke komplet før der er dukket en bil analogi op blandt kommentarerne.


I know, jeg ved bare hvor meget folk hader analogierne, men jeg er bilnørd ud i det ekstreme, så jeg bruger generelt bilanalogier til alt :P


Du mener altså at en Golf MK7 er 4 år gammel?

Det jeg siger er, at størrelsen og sikkerheden ikke nødvendigvis hænger sammen.

Edit edit edit...
Og nu tager jeg EUROncap da det er det eneste objektive sammenligningsgrundlag vi har, dog har NCAP også sine problemer, at en bil kan få 4 stjerner på grund af dårlig fodgængerbeskyttelse, I mean, who cares?
Gravatar #17 - thimon
31. mar. 2014 10:55
CBM (13) skrev:

Det næste bliver vel at youtube skal lukkes eller blokeres i EU fordi brugere KAN uploade copyrighted materiale....


Jeg tror faktisk at Youtube fjerner ulovligt materiale ved henvendelse, så derfor vil Youtube ikke umiddelbart blive blokeret. Hvis Youtube derimod lader hånt om henvendelser på at fjerne ulovligt materiale, så kan Youtube ende med at blive blokeret. Jeg tror nærmere at Youtube hellere fjerner materiale på grund af mistanke om ulovligt materiale og derefter lægger det tilbage igen, hvis det ikke holder stik. jf. sagen om Nasa og hvis også en sag om nogle fuglelyde.
Gravatar #18 - naggert
31. mar. 2014 11:17
thimon (17) skrev:
Jeg tror faktisk at Youtube fjerner ulovligt materiale ved henvendelse

Youtube er ret aggressive med at fjerne ulovligt materiale. Jeg har selv uploadet et par videoer og allerede i den process fik jeg besked om at andre kunne have ophavsretten til det musik jeg havde lagt ind i mine film.

Der ligger jo sjovt nok heller ikke porno på Youtube
Gravatar #19 - Yilar
31. mar. 2014 11:35
Skal vi ikke lige slå en ting fast: Langt størstedelen af verdens internet brugere kan ikke finde ud af at ændre DNS opsætningen på deres computer, fordi de simpelthen ikke kender til den, og hvis du ikke kender til muligheden, er de mere tilbøjelig til blot at acceptere at de ikke kan tilgå siden. Så en smule effekt har en DNS spærring da.

#2 Det kan bedst sammenlignes med at fragtfirmaet skulle sende en vare til Nordkorea, og de så bare gjorde det uden at stille spørgsmål, selvom de havde fået af vide de ikke måtte sende varer dertil.
Gravatar #20 - HerrMansen
31. mar. 2014 11:50
naggert (18) skrev:
Der ligger jo sjovt nok heller ikke porno på Youtube


Hoho... Oh ye of little faith.

Grunden til at du får besked om at dit indhold muligvis er beskyttet er at Youtube kører alt igennem en automatisk database over lyd som de får fodres med af Sony og andre firmaer. Hvis du skubber lyden en oktav op eller ned så skulle den faktisk være sat ude af spil hører jeg.

Så det er ikke jordens mest sofistikerede system - Men ej heller er deres system til at tage slåskampen op mod et krav.
Gravatar #21 - Hekatombe
31. mar. 2014 12:11
thimon (17) skrev:
Jeg tror faktisk at Youtube fjerner ulovligt materiale ved henvendelse, så derfor vil Youtube ikke umiddelbart blive blokeret. Hvis Youtube derimod lader hånt om henvendelser på at fjerne ulovligt materiale, så kan Youtube ende med at blive blokeret.


Så længe der ikke er penge involveret, jeg ved ikke hvordan regler er når vi snakker om partner/managed channels, så er Youtube er ikke ansvarlig for overtrædelser af ophavsretten så længe de ikke er klar over det og de har ikke pligt til selv at undersøge. Derfor de reagere så kraftigt på DMCA takedown notices. De vil ikke miste den beskyttelse.

Søg selv på DMCA safe habor for USA Og for EU er der et ligende princip i e-handeldirektivet.
Gravatar #22 - Target
31. mar. 2014 12:11
Zombie Steve Jobs (16) skrev:
DrHouseDK (14) skrev:
Jeg håber inderligt der var ironi indblandet her - du vil vel ikke fortælle mig du mener en 5-stjernet Up! er lige så "sikker" at køre galt i, som en 5-stjernet Golf 7 eller måske noget 5-stjernet Volvo?

I know, jeg ved bare hvor meget folk hader analogierne, men jeg er bilnørd ud i det ekstreme, så jeg bruger generelt bilanalogier til alt :P


Du mener altså at en Golf MK7 er 4 år gammel?

Det jeg siger er, at størrelsen og sikkerheden ikke nødvendigvis hænger sammen.

Edit edit edit...
Og nu tager jeg EUROncap da det er det eneste objektive sammenligningsgrundlag vi har, dog har NCAP også sine problemer, at en bil kan få 4 stjerner på grund af dårlig fodgængerbeskyttelse, I mean, who cares?

Svenske FolkSam synes jeg nu er mindst lige så troværdig når det kommer til bilsikkerhed.
De har analyseret bilulykker i Sverige siden 1995, og har en rimelig god indikation om, hvor sikre de enkelte bilmodeller er i den virkelige verden.
Euro NCAP tester alle biler ens, og udelukkende i ene-ulykker. FolkSam's tal stammer fra virkelige ulykker, bl.a. hvor flere biler er indblandet. Her spiller der mange andre ting ind, bl.a. den enkelte bils vægt.
Læs mere her:
http://www.fdm.dk/nyheder/238-biler-undersoegt-saa...

Så ja, en gammel mercer fra 90'erne kan sagtens være mere sikker at køre galt i, end en splinterny VW Up!. Men det afhænger selvfølgelig helt af, hvilken ulykke der er tale om. :-)
Gravatar #23 - DrHouseDK
31. mar. 2014 15:11
Zombie Steve Jobs (16) skrev:
Du mener altså at en Golf MK7 er 4 år gammel?


Nej, jeg mener netop den er nyere, og derfor med en rimelig sandsynlighed mere sikker, end en Peugeot 107. Også selvom Peugeoten måske har fået 5 stjerner.

Zombie Steve Jobs (16) skrev:
Det jeg siger er, at størrelsen og sikkerheden ikke nødvendigvis hænger sammen.


Det har du ret i. Men en mellemstor bil med 5 NCAP stjerner er temmeligt sikkert "mere sikker" end en microbil med 5 NCAP stjerner.

Zombie Steve Jobs (16) skrev:
Og nu tager jeg EUROncap da det er det eneste objektive sammenligningsgrundlag vi har, dog har NCAP også sine problemer, at en bil kan få 4 stjerner på grund af dårlig fodgængerbeskyttelse, I mean, who cares?


Den får næppe 4 stjerner for passagersikkerhed (det inkluderer også føreren) pga. dårlig fodgængerbeskyttelse. Tror nærmere den har fået 4 stjerner for netop fodgængerbeskyttelsen, hvilket er pænt flot!

Target (22) skrev:
Så ja, en gammel mercer fra 90'erne kan sagtens være mere sikker at køre galt i, end en splinterny VW Up!. Men det afhænger selvfølgelig helt af, hvilken ulykke der er tale om. :-)


Nu er jeg nok bare kedelig, men jeg vil hellere have den bil der er mest sikker at køre galt i, i de fleste tilfælde

[url= gammel Volvo kan ikke slås ihjel! Næsten...[/url]
Gravatar #24 - LaMaH
31. mar. 2014 15:44
#11 Hvis du vil ha' en relativt billig bil i forhold til størrelsen og "klassen" den ligger i, så kig på en Tesla Model S.. 500k og så har du en bil der er på niveau med en stor Mercedes eller BMW :P
Gravatar #25 - DrHouseDK
31. mar. 2014 21:51
LaMaH (24) skrev:
#11 Hvis du vil ha' en relativt billig bil i forhold til størrelsen og "klassen" den ligger i, så kig på en Tesla Model S.. 500k og så har du en bil der er på niveau med en stor Mercedes eller BMW :P


Mener da man skal i knapt 700k for at få en Model S. Jaja, bragende off-topic, men for pokker hvor er det et stangraft hyl af en lydløs person-flytterske!

Nu er det dog lidt en "koncept-bil" i min optik, så er ikke sikker på sikkerheden (haha... pun!) er helt optimal.
Gravatar #26 - luuuuu
1. apr. 2014 12:38
DrHouseDK (25) skrev:
Nu er det dog lidt en "koncept-bil" i min optik, så er ikke sikker på sikkerheden (haha... pun!) er helt optimal.


Hm? Tesla har da vistnok nogle af de bedste testresultater man kan få på papir.


#topic

Det er stadig den forkerte måde at bekæmpe problemet. Nothing to see here. Move along.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login