mboost-dp1

sxc.hu
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Så snart flyet befinder sig i en højde af 3000 meter? Vil det sige når man er højere end 3000 meter eller lavere?
Og hvis det er højere, vil der så blive opsat gsm forstærker ting i flyene?
Og hvis det er højere, vil der så blive opsat gsm forstærker ting i flyene?
#6 Jeg har været helt oppe i toppen på bropillerne på storebæltsbroen, og der var der da udmærket signal. Ved ik lige hvor høje de er, men det er da højere end hvor man normalt befinder sig.
Der er tale om at man vil placere en basestation internt i flyene. Samt muligvis afskærme mobiltelefonerne fra at nå evt land baserede basestationer.
#1
Problemet er ikke saa stort. Man skal bare tilstraekkeligt hoejt spoerge om de ikke kan tage deres irriterende snak andetsteds. De fleste mennesker bliver som regel saa flove over det at de straks slukker....
Du bliver selvfoelgelig af nogen set som en kvaerulant, men efersom det alligevel er mennesker du ikke kender skulle det ikke betyde noget :-)
Problemet er ikke saa stort. Man skal bare tilstraekkeligt hoejt spoerge om de ikke kan tage deres irriterende snak andetsteds. De fleste mennesker bliver som regel saa flove over det at de straks slukker....
Du bliver selvfoelgelig af nogen set som en kvaerulant, men efersom det alligevel er mennesker du ikke kender skulle det ikke betyde noget :-)
Yay. Det er da en start. :D
Off-topic og whining:
"GSM-telefon", "EU-parlamentet", "GSM-telefoner", "GSM1800-nettet", "3G-nettet".
PS: Undskyld, men altså…
PPS: Jeg er informativ og ikke et svin eller overlegen. Jeg elsker jer alle. <3
Off-topic og whining:
"GSM-telefon", "EU-parlamentet", "GSM-telefoner", "GSM1800-nettet", "3G-nettet".
PS: Undskyld, men altså…
PPS: Jeg er informativ og ikke et svin eller overlegen. Jeg elsker jer alle. <3
#12/1 Ja kan se formålet, men der burde være en eller anden regl om, at folk ikke må tale om ligegyldigheder. "Arj, jeg sidder i flyet nu, jaaa, hehe, jaaa, jeg er på vej hjem, jaaa, jeg er hjemme om en time. Ja, det var bare et godt afsnit af 2900 happiness i gårm jaaa, hahaha,jaaa" Grr..
Eneste grund til at sidde i stillekupé.
Men god idé med at sige det. Tror jeg jeg vil til.
Eneste grund til at sidde i stillekupé.
Men god idé med at sige det. Tror jeg jeg vil til.
Hvad med os der har en smartphone...? Jeg har f.eks. en (Samsung i600) hvor alt GSM kan slås fra, og den kan bruges som kalender, musikafspiller osv. MNogen der ved om man må det i flyene..? Grænsen er vel et eller andet et sted imellem smartphones, PDA'er og alm. cellphones.
Jeg mener jeg med god samvittighed kan sætte mig i flyet med min i600 og høre musik (med GSM/3G slukket)
Jeg mener jeg med god samvittighed kan sætte mig i flyet med min i600 og høre musik (med GSM/3G slukket)
#16/#17
Jeg er engang blevet nægtet at bruge min gamle cd-afspiller i flyet. Det vidste jeg jo godt at jeg måtte, men jeg gad ikke diskutere det med hende, da det kun var en kort flyvning. Men jeg er overbevist om at der er et hav af stewardesser der tror de har forstand på tingene, og som samtidig ikke finder sig i at der er nogen der siger dem imod.
Jeg flyver tit i Norge, og der er de så flinke at de annoncerer i højtalerne at "nu må man gerne anvende bærbare computere, mobiltelefoner og andre apparater der indeholder en radiosender". Meget god service. Det er måske lidt overflødigt til indenrigsflyvninger, hvor man måske er over 3000 m i 15 minutter før man skal slukke for det igen. Men hvis man får lov i hele EU, så er det pludselig ret nice. :)
Jeg er engang blevet nægtet at bruge min gamle cd-afspiller i flyet. Det vidste jeg jo godt at jeg måtte, men jeg gad ikke diskutere det med hende, da det kun var en kort flyvning. Men jeg er overbevist om at der er et hav af stewardesser der tror de har forstand på tingene, og som samtidig ikke finder sig i at der er nogen der siger dem imod.
Jeg flyver tit i Norge, og der er de så flinke at de annoncerer i højtalerne at "nu må man gerne anvende bærbare computere, mobiltelefoner og andre apparater der indeholder en radiosender". Meget god service. Det er måske lidt overflødigt til indenrigsflyvninger, hvor man måske er over 3000 m i 15 minutter før man skal slukke for det igen. Men hvis man får lov i hele EU, så er det pludselig ret nice. :)
Ligesom på skibe (Oslo båden f.eks) vil der blivet lavet et lokalt net man kan koble sig på!
Godt nok til ekstreme priser - men det fungere, omend der er forsinkelse!
Skibene bruger satelitforbindelse - mon ikke flyene vil benytte sig af samme teknik?
Lokalt GSM1800 netværk, som forbinder via satelit!
Godt nok til ekstreme priser - men det fungere, omend der er forsinkelse!
Skibene bruger satelitforbindelse - mon ikke flyene vil benytte sig af samme teknik?
Lokalt GSM1800 netværk, som forbinder via satelit!
De laver jo kun dette direktiv for, at flyselkaberne kan sælge specielle stille-pladser i flyene, så man slipper for alle Brian og Connie typerne, der sidder og snakker om ligegyldigheder.
Jeg kunne godt forestille mig den situation, som #14 beskriver kan blive ret press i længden!
Jeg kunne godt forestille mig den situation, som #14 beskriver kan blive ret press i længden!
#16 > Jeg vil tro at såfremt du sætter din mobil i FLYTILSTAND, så er der intet problem!
Brug af elektronisk udstyr er jo tilladt når flyet er på vingerne (af en sjov grund forbyder selskaberne at man benytter sig af elektronisk udstyr under takeoff og landing - hvorfor, aner jeg ikke)
MEN - jeg kunne også forestille mig at det, på nuværende tudspunkt, er forbudt at bruge telefonen overhovedet - også selvom man måtte have funktionen FLYTILSTAND!
Det er jo svært for personalet at se om folk sender SMS eller spiller 7 kabale!
Desuden vil det sikkert fører til misforståelser at tillade det ene og forbyde det andet - når der er tale om samme produkt!
Brug af elektronisk udstyr er jo tilladt når flyet er på vingerne (af en sjov grund forbyder selskaberne at man benytter sig af elektronisk udstyr under takeoff og landing - hvorfor, aner jeg ikke)
MEN - jeg kunne også forestille mig at det, på nuværende tudspunkt, er forbudt at bruge telefonen overhovedet - også selvom man måtte have funktionen FLYTILSTAND!
Det er jo svært for personalet at se om folk sender SMS eller spiller 7 kabale!
Desuden vil det sikkert fører til misforståelser at tillade det ene og forbyde det andet - når der er tale om samme produkt!
GSM1800 rækker typisk kun 10-15 km Max
derimod den gamle GSM900 kunne godt række 20-30 km.
Men idéen med at placere højt og dække et så stort område
inden for mobiltelefoni, var kun i gamle dage. Der er så mange
telefoner idag, at hvis én site skulle dække så mange kilometer, vil den bliver overbelastet ret hurtigt.
Så de dækker ik meget idag, når vi snakker kilometer, tilgengæld står der så mange flere sites, tættere på hinanden, og de peger godt ned af, så der skal ihvertfald findes på en løsning til fly :-)
derimod den gamle GSM900 kunne godt række 20-30 km.
Men idéen med at placere højt og dække et så stort område
inden for mobiltelefoni, var kun i gamle dage. Der er så mange
telefoner idag, at hvis én site skulle dække så mange kilometer, vil den bliver overbelastet ret hurtigt.
Så de dækker ik meget idag, når vi snakker kilometer, tilgengæld står der så mange flere sites, tættere på hinanden, og de peger godt ned af, så der skal ihvertfald findes på en løsning til fly :-)
Når du bevæger dig rundt i landskabet med din GSM telefon, så flyttes du fra GSM sender til GSM sender ved at disse udveksler oplysninger om den aktualle signalstyrke/kvalitet mv til dig.
Når du bevæger dig med et flys hastighed vil dette ikke fungere, bla fordi signalerne sendes langs landjorden og derfor kun kan nå lavtflyvende rutefly, men også fordi GSM celle hand-over tager al for lang tid ved 800 km/t.
Så alle jeres gætterier er skudt helt forbi !
Derimod er det en rigtig god ide at sætte en GSM celle op i flyveren, og forbinde denne med en anden transmissionteknik - fx satellit - til GSM nettet.
Dette system hedder OnAir og er udviklet af Airbus.
Læs mere her : http://www.onair.aero/
Så ændringen af lovgivningen i Skandinavien er simpelthen en forberedelse på at Airbus' kunder - SAS ? - skal kunne tilbyde mobiltelefonsamtaler til de kunder, der er vilige til at betale roamingen fra et fly ligesom ved udlandsopkald.
Når du bevæger dig med et flys hastighed vil dette ikke fungere, bla fordi signalerne sendes langs landjorden og derfor kun kan nå lavtflyvende rutefly, men også fordi GSM celle hand-over tager al for lang tid ved 800 km/t.
Så alle jeres gætterier er skudt helt forbi !
Derimod er det en rigtig god ide at sætte en GSM celle op i flyveren, og forbinde denne med en anden transmissionteknik - fx satellit - til GSM nettet.
Dette system hedder OnAir og er udviklet af Airbus.
Læs mere her : http://www.onair.aero/
Så ændringen af lovgivningen i Skandinavien er simpelthen en forberedelse på at Airbus' kunder - SAS ? - skal kunne tilbyde mobiltelefonsamtaler til de kunder, der er vilige til at betale roamingen fra et fly ligesom ved udlandsopkald.
#14
Lige en tanke: Hvad nu hvis begge personer i samtalen sad ved siden af hinanden, må de så godt have den samtale for din skyld?
der burde være en eller anden regl om, at folk ikke må tale om ligegyldigheder. "Arj, jeg sidder i flyet nu, jaaa, hehe, jaaa, jeg er på vej hjem, jaaa, jeg er hjemme om en time. Ja, det var bare et godt afsnit af 2900 happiness i gårm jaaa, hahaha,jaaa" Grr..
Lige en tanke: Hvad nu hvis begge personer i samtalen sad ved siden af hinanden, må de så godt have den samtale for din skyld?
#21 (af en sjov grund forbyder selskaberne at man benytter sig af elektronisk udstyr under takeoff og landing - hvorfor, aner jeg ikke)
Hvis der endelig skulle ske noget, er det nok lidt federe det sker i 3km højde, end 200meters højde.
Især store kedelige passagerer fly har meget begrænsede muligheder i de højder :)
Hvis der endelig skulle ske noget, er det nok lidt federe det sker i 3km højde, end 200meters højde.
Især store kedelige passagerer fly har meget begrænsede muligheder i de højder :)
Der eksisterer lidt forvirring i denne tråd.
De 3000 meter svarer til 10000 fod, som er den højde et passagerfly ifølge regulativerne skal nå før dels passagerer og crew må bevæge sig, dels hvor elektronisk af en hver slags må tændes. Man kan hører det når man flyver. Et par minutter efter take-off kommer der et *pling*. Det indikerer 10.000 fod som et signal til crewet. Nogle gange går seatbelt lampen ud, andre gange lader piloterne den bliver tændt af forskellige årsager. Men fra denne højde er det piloterne der bestemmer og ikke regulativerne. Derfor må telefonerne først anvendes herfra, da de jo er elektronisk udstyr.
Hvorvidt det så virker eller ej er et andet kapitel. Højst sandsynligt ikke, ellers meget dårligt hvis man vil bruge en regulær GSM mast som station. Jeg vil tro at myndighederne i Norge og Sverige har givet tilladelse til at de anvendes ifm. GSM sendere der sidder i flyet og som kommunikerer via samme satellit forbindelse som vi er vant til fra regulære flytelefoner. Det er med andre ord hamrende dyrt at ringe. I hvor høj grad det er implementeret i Norge og Sverige ved jeg ikke, men kunne forestille mig at det er relativt få selskaber og fly der endnu er udstyret med teknologien.
#25:
Airbus har ikke implementeret WLAN i Airbus A340. SAS havde denne funktion i alle deres A340 fly, men det er et produkt der er udviklet af Boeing (Connexion), som er eftermonteret i alle SAS' langdistancefly, og servicen blev drevet af Boeing. Desværre tog ikke nok kunder produktet til sig, så Boeing lukkede sidste år projektet - med en timeframe til at afvikle for deres kunder, ved ikke om denne er nået endnu, men jeg tror det.
De 3000 meter svarer til 10000 fod, som er den højde et passagerfly ifølge regulativerne skal nå før dels passagerer og crew må bevæge sig, dels hvor elektronisk af en hver slags må tændes. Man kan hører det når man flyver. Et par minutter efter take-off kommer der et *pling*. Det indikerer 10.000 fod som et signal til crewet. Nogle gange går seatbelt lampen ud, andre gange lader piloterne den bliver tændt af forskellige årsager. Men fra denne højde er det piloterne der bestemmer og ikke regulativerne. Derfor må telefonerne først anvendes herfra, da de jo er elektronisk udstyr.
Hvorvidt det så virker eller ej er et andet kapitel. Højst sandsynligt ikke, ellers meget dårligt hvis man vil bruge en regulær GSM mast som station. Jeg vil tro at myndighederne i Norge og Sverige har givet tilladelse til at de anvendes ifm. GSM sendere der sidder i flyet og som kommunikerer via samme satellit forbindelse som vi er vant til fra regulære flytelefoner. Det er med andre ord hamrende dyrt at ringe. I hvor høj grad det er implementeret i Norge og Sverige ved jeg ikke, men kunne forestille mig at det er relativt få selskaber og fly der endnu er udstyret med teknologien.
#25:
Airbus har ikke implementeret WLAN i Airbus A340. SAS havde denne funktion i alle deres A340 fly, men det er et produkt der er udviklet af Boeing (Connexion), som er eftermonteret i alle SAS' langdistancefly, og servicen blev drevet af Boeing. Desværre tog ikke nok kunder produktet til sig, så Boeing lukkede sidste år projektet - med en timeframe til at afvikle for deres kunder, ved ikke om denne er nået endnu, men jeg tror det.
Mange flyv har jo satelit telefon. F.eks. jeg var til Singapore her i sommers med Singapore airlines. Der var satelit tlf./fjernsyn for hver passager. Den ene side var der knapper til fjernbetjening til ens fjernsyn og på den anden virkede som tlf. rør. Der var endda visa kort indlæser indbygget. Så man skal bare føre kortet igennem og snakke. Det kostede 10 USD/minut. (Det er godt nok pebert.. ca. 55 kr./minut).
Hvis det er muligt, så burdet det vel også være muligt at sende gsm signal via satelit og ned til jordens gsm master?
Eller tager jeg fejl?
Hvis det er muligt, så burdet det vel også være muligt at sende gsm signal via satelit og ned til jordens gsm master?
Eller tager jeg fejl?
#29 du kan da ikke sende gsm signaler til en satelit. så har du brug for en satelit telefon. men hvis du har din egen satelit telefon koster det nok ikke 55 kr./minut.
Jeg bruger jævnligt min GSM telefon til at SMS'e når jeg flyver over Danmark, og det fungerer godt. -Men jeg er også sjældent over 2000' (600m)
Jeg mener, at der var en hændelse med et privatfly, som mistede radioerne på vej til Roskilde, hvor piloten brugte sin telefon til at ringe til Roskilde tårn.
Skæbnen ville, at han var nød til at stige over skyerne (enten var instrumenterne gået sammen med radioerne eller også havde han ikke instrumentcertifikat) og da han nåede ca. 8-10.000 fod (2-3 km) mistede han GSM-kontakten. -Så lige over Roskilde kunne han altså få signal ret højt op.
Som det også er nævnt så sker der en del handovers mellem antennerne, når man bevæger sig med en flyvers hastighed, så dét ville sikkert i sig selv være et problem, hvis man brugte GSM med forbindelse til land-antenner med den hastighed, som rutefly har.
Til slut... til #30:
Selvfølgelig kan man ikke sende direkte fra en GSM-telefon til satelitten, men med det rette udstyr i flyveren kan de godt forbinde mobilen med telefonnettet via satelit (ligesom de gør det på Oslo båden)
Jeg mener, at der var en hændelse med et privatfly, som mistede radioerne på vej til Roskilde, hvor piloten brugte sin telefon til at ringe til Roskilde tårn.
Skæbnen ville, at han var nød til at stige over skyerne (enten var instrumenterne gået sammen med radioerne eller også havde han ikke instrumentcertifikat) og da han nåede ca. 8-10.000 fod (2-3 km) mistede han GSM-kontakten. -Så lige over Roskilde kunne han altså få signal ret højt op.
Som det også er nævnt så sker der en del handovers mellem antennerne, når man bevæger sig med en flyvers hastighed, så dét ville sikkert i sig selv være et problem, hvis man brugte GSM med forbindelse til land-antenner med den hastighed, som rutefly har.
Til slut... til #30:
Selvfølgelig kan man ikke sende direkte fra en GSM-telefon til satelitten, men med det rette udstyr i flyveren kan de godt forbinde mobilen med telefonnettet via satelit (ligesom de gør det på Oslo båden)
Det var da også på tid at mand.
Jeg fatter ikke at det er en sikkerhedsrisiko at folk har deres mobil tændt.
Hvis det virkelig var det ville man vel ikke få lov til at tage sin mobil med i håndbagagen.
Jeg fatter ikke at det er en sikkerhedsrisiko at folk har deres mobil tændt.
Hvis det virkelig var det ville man vel ikke få lov til at tage sin mobil med i håndbagagen.
Ja, det har jo været meget omtalt og -diskuteret om der rent faktisk er en sikkerhedsrisiko ved at benytte mobiltelefoner i fly. Mythbusters har efter bedste evne forsøgt at modbevise den "myte". De fik dog ikke lov til at prøve det i luften - for det må man nemlig ikke omme i USAtikum.
Jeg har da også mange gange tænkt på, hvorfor det skulle være et problem, og hørte engang en, der fortalte at de gamle GSM-master havde problemer med, når telefonen kom op i en vis højde, så ville man forbinde med flere master på en gang, hvilket lagde hele systemet ned.
Om det er sandt eller blot en forkrøblet bortforklaring, véd jeg ikke.
Jeg har da også mange gange tænkt på, hvorfor det skulle være et problem, og hørte engang en, der fortalte at de gamle GSM-master havde problemer med, når telefonen kom op i en vis højde, så ville man forbinde med flere master på en gang, hvilket lagde hele systemet ned.
Om det er sandt eller blot en forkrøblet bortforklaring, véd jeg ikke.
#35, stort set alle telefoner har forbindelse til flere master adgangen, dog er det kun en som tager sig af data'ene. Dette er for at skabe bedste signalforhold, så man ikke mister forbindelsen, hvis man bevæger sig fra et område til et andet dækket af 2 forskellige master.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.