mboost-dp1

OLPC Foundation

Et nærmere kig på og i en OLPC XO computer

- Via NotebookReview - , redigeret af MiniatureZeus

Der har været meget snak om de financielle forhold for OLPC computeren XO, men ikke så meget fokus på selve computeren, men det har hjemmesiden notebookreview.com gjort noget ved.

De har fået fat i en XO og taget et nærmere kig på den, både med hensyn til dens software og ydelse, men også inde i den, hvordan den er opbygget.

Til sammenligning bliver XO computeren sat op mod en Asus Eee PC og en Lenovo T60, og ikke overraskende så klarer den sig ikke så godt i det selskab. Konklusionen er dog at den egener sig perfekt til børn, med dens meget brugervenlige software, og solide fysiske opbygning.





Gå til bund
Gravatar #1 - alive
19. jan. 2008 11:08
Ja.. ikke ret megen nyhedsværdi i denne wnz..
Gravatar #2 - NinjaZee
19. jan. 2008 11:24
Sådan en T60 koster da også omkring 10.000,- så det er da en lidt sjov sammenligning at lave. Eee er mere i samme klasse som XO, og så synes jeg man burde have taget en low end bærbar til 4000,- at sammenligne med, istedet for en T60.
Gravatar #3 - zin
19. jan. 2008 12:25
#2: En lowend bærbar mod en T60? Hvorfor? Vi ved allesammen godt hvad resultatet ville blive. :-)
Gravatar #4 - Kian
19. jan. 2008 12:33
#1
Enig. Der kunne lige så godt ha stået noget om bonsaitræer og papirproduktion.
Men det er weekend og folk har tømmerænd langt ind i hovedet.

Man bør holde sig fra newz.dk i weekenden og slå over på blog-sfæren og læse om folks udskejelser indtil det bliver hverdag hvor billedet skifter.
Gravatar #5 - NinjaZee
19. jan. 2008 13:49
#3: Jeg tror du misforstod det jeg skrev, ellers forstår jeg ikke din kommentar :)
Men ja jeg synes netop også at for en test af en ultra-low end (XO) imod T60 ved vi allesammen hvad resultatet ville blive. Og derfor så jeg hellere (som jeg skrev) at man testede XO imod en low-end bærbar, da det jo aldrig har været meningen at XO skulle ind og konkurrere på markedet for firma bærbare til prof. IT folk.
Gravatar #6 - Borg[One]
19. jan. 2008 13:57
#5 *sigh* Hvis i nu læser artiklen, vil i se at sammenligningen med T60 alene er på størrelsen af maskinerne.

Hvis der ligger 2 bitte små maskiner ved siden af hinanden, er det svært at vurdere hvor store de er - hvis man ligger en almindelig størrelse PC ced siden af, kan man jo se de er mindre.
Gravatar #7 - YoBilee
19. jan. 2008 14:00
Sæt den da op mod en Asus EEE eller en Everex CloudBook. Det kunne faktisk være ret sjov at se sådan nogle basic ting som "wifi-kvali", opstartstid og helt basalt brug, hvordan de forskellige klare sig.
Gravatar #8 - jopsen
19. jan. 2008 15:08
#3
Ikke hvis vi snakker batteri tid, software integration... Dvale support etc... Ja, selv usability... målgruppen taget i betragtning.
Gravatar #9 - NinjaZee
19. jan. 2008 17:47
#6: Ja jeg læste ikke artiklen (opsummeringen var nok spænding for mig i den her weekend)... Men ja det er rigtigt det du skriver, hvilket så betyder at nyheden her på newz er direkte fejlagtigt skrevet:
Til sammenligning bliver XO computeren sat op mod en Asus Eee PC og en Lenovo T60, og ikke overraskende så klarer den sig ikke så godt i det selskab.


Så blame skribenten, ikke mig :)
Gravatar #10 - iMan
19. jan. 2008 20:18
Sæt den da op imod Macbook Air!
Gravatar #11 - jnejne
19. jan. 2008 22:55
#10

...nej det ville være kedeligt. macen ville uden tvivl tabe :-)
og hvis en macbook air ligger i en lerhule i africa i mere end 2 min er den allerede knækket.

Det er desuden den eneste af computerne der vil være tyndere end de afrikanerbørn der skal have den
Gravatar #12 - sgt.borup
19. jan. 2008 23:01
#11

hvad fanden skulle en macbok air lave i afrika ?!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login