mboost-dp1

Google Inc.

Et nærmere kig på ny Chromebook fra Samsung

- Via Halfdann Timm Blog - , redigeret af Pernicious

For godt et år siden blev de første Chromebooks – lette computere med SSD og Chrome OS fra Google som styresystem – lanceret. Dengang bar anmeldelserne præg af, at ingen rigtigt vidste, hvordan man skulle bruge disse computere.

Nu har anden generation af Chromebooks ramt hylderne, og frontmaskinen har fået navnet Samsung Series 5 550 Chromebook. Processoren har fået et boost, RAM er fordoblet fra 2 til 4 GB og Chromebook’en har fået et mere mat og seriøst udseende i forhold til sidste version.

Med en Chromebook er alt online. En 16 GB SSD tillader ikke meget at ligge lokalt på computeren, og derfor skal man som Chrome OS-bruger vænne sig til tanken om Dropbox, Google Drive og Google Docs.

Se: YouTube video af opstart fra sleep-mode

Til gengæld får man en computer, der starter op næsten øjeblikkeligt, en meget glidende oplevelse på nettet, ingen problemer med antivirus og opdateringer af programmer og meget mere.

Pris: 3.500-3.800kr fra den engelske Amazon. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at købe en Chromebook fra en dansk butik – men man kan være heldig på DBA.





Gå til bund
Gravatar #1 - Nize
13. jul. 2012 06:43
SSD-harddisk alligevel.

Så har den nok også CPU-processor og RAM-hukommelse, og den har også nogle flere Gigabiker står der. Man skal have mange Rammer og Gigabyker, og Mekaherts - det skal man.

Da den er formet som bærbar, så kan man ikke bruge CPU-holderen under skrivebordet - men omvendt så kan man bedre se hele harddisken med tastaturet.

Don't get me started with automatic cupholders.

Niveauet for fanden. Det er newz.dk det her. Hæv det.
Gravatar #2 - Magten
13. jul. 2012 06:52
kilden skrev:
Mit navn er Halfdan Timm. Jeg studerer jura på Aarhus Universitet og bruger al den fritid, jeg overhovedet kan på online markedsføring - det er sikkert også derfor, at du har fundet bloggen her. :-)
Ja, inkl den skjulte slags :-)

Meget mærkelig og subjektiv "nyhed"...
Gravatar #3 - ruNury
13. jul. 2012 07:04
0 skrev:
Pris: 3.5-3.8000kr fra den engelske Amazon.


Så et sted mellem 3,50 kr. og 38000 kr. ??
Gravatar #4 - moulder666
13. jul. 2012 07:07
ruNury (3) skrev:
Så et sted mellem 3,50 kr. og 38000 kr. ??


Så er man ligesom dækket ind...
Gravatar #5 - Nize
13. jul. 2012 07:07
#4

Det kan jeg garantere!
Gravatar #6 - Nize
13. jul. 2012 07:08
#6

Du har fuldstændig ret. Ret swag kommentar! Du er min helt!
Gravatar #7 - moulder666
13. jul. 2012 07:17
Nize (6) skrev:
#6

Du har fuldstændig ret. Ret swag kommentar! Du er min helt!


Det er en ond cirkel, du er kommet ind i der... ;-)
Gravatar #8 - Montago.NET
13. jul. 2012 08:02
sdfghsghsfd
Gravatar #9 - Nize
13. jul. 2012 08:23
#8

Sådan defekerer far gerne hos sin gode husven så ferskheden daler?

Jeg kan ikke finde den på urban dictionary, så du må lige uddybe.
Gravatar #10 - marindoom
13. jul. 2012 08:45
Montago (8) skrev:
sdfghsghsfd


Hvorfor kan jeg ikke vælge dette som Relevant?
Gravatar #11 - snesman
13. jul. 2012 09:00
Jeg tror det har noget at gøre med din karma?

http://newz.dk/om-os/faq#13
Gravatar #12 - Nagelfar^^
13. jul. 2012 09:18
#8
Stadig bagstiv? -især pga. dine rettelser. lol
Gravatar #13 - marindoom
13. jul. 2012 10:55
snesman (11) skrev:
Jeg tror det har noget at gøre med din karma?

http://newz.dk/om-os/faq#13


Hvorfor er min karma uheldig, makes no sense? ved godt jeg ikke har været super heldig generelt, men at det slår igennem på newz.dk skræmmer mig lidt :O
Gravatar #14 - Tyrian
13. jul. 2012 11:58
#13

Kig i din karmalog - You're way too negative, bro!

#On topic

Se, jeg synes idéen om en bærbar, tynd klient er tiltalende. Den giver, i mange professionelle sammenhænge, de samme muligheder som en almindelig laptop. Samtidig tvinges brugerne til, at gemme deres data "i skyen" (jeg er overhovedet ikke nede med udtrykket, men det er oppe i tiden). Yderligere skal der ikke holdes styr på opdateringer på de enkelte maskiner, og der er seriøse begrænsninger på, hvor meget brugeren selv kan fucke op (sysadmin perspektiv).

Det eneste der gør mig en smule lang i næbet, er at prisen er højere end de billigeste laptops man kan få - men det er velsagtens fordi der trods alt ikke regnes med et voldsomt stor salg af denne type produkt endnu.
Gravatar #15 - 1000tusind
13. jul. 2012 11:58
Nize (1) skrev:
Niveauet for fanden. Det er newz.dk det her. Hæv det.


Prøv lige at se kommentarerne.. Hvilket niveau taler du om??

Det er muligvis den mest FUBAR tråd jeg længe har set.
Gravatar #16 - Johii
13. jul. 2012 12:29
Det nytter da ikke ret meget at ligge 32 gb data i sin drop box hvis man har en crome book. Og jeg har personligt en del mere.
Gravatar #17 - Niversen
13. jul. 2012 15:06
#16 ikke hvis du har en 32 gb fil, men ellers jo... det fungerer vel som på telefonen
Gravatar #18 - NeoNmaN
13. jul. 2012 20:51
#17) Nej detsværre ikke, på PC og Mac funger det sådan at den sync hele din mappe, så har du en mappe som mig med max. 100gb så vil hvis jeg fylder min skal bruge 100gb harddisk plads, ellers må jeg bruge web interface for at se mine filer, klienten på Mac og PC er endnu ikke så klog at man har en "mappe" der bare previewer ens filnavne som på iPhone og iPad detsværre... på denne side er Dropbox temlig skod set til "Chromebook"
Gravatar #19 - praktikant muffe AKA pewbe
13. jul. 2012 21:25
Gravatar #20 - Petrander
13. jul. 2012 21:49
Det skal være halvt så dyrt, før den er interessant nok til at købe. Hvem gider at have en halv computer, som er afhængig af internettet, hvis man kan få en fuldbyrdet en for samme pris?

Ærgerligt, fordi jeg synes konceptet er superfedt!
Gravatar #21 - Brugernavn
15. jul. 2012 20:44
Gravatar #22 - Lowkey
17. jul. 2012 06:56
#20

I takt med at flere web apps får offline funktionalitet, til de ganske få gange hvor man ikke er i nærheden af en internetforbindelse, så kommer man nok i mindre grad til at betragte det som "en halv computer".

Med få programmer som undtagelser, lever jeg allerede stort set i browseren.
Jeg har prøvet at bruge Cloud9 som IDE, men den er ikke på et niveau hvor den kan agere en fuld erstatning.

Ud over det er det kun NemID (eller rettere, den funktion som NemID har) jeg ville savne, men sådan et system ikke ville kunne laves med eksisterende webstandarder og da ChromeOS aldrig vil få Javaunderstøttelse, så bliver ChromeOS aldrig rigtigt et godt alternativ i DK.
Det er en skam, for jeg kender en del potentielle brugere, for hvem en billig Chromebook (som serien fra sidste år) ville være idéel.
Gravatar #23 - Brugernavn
17. jul. 2012 08:58
Jeg kan stadig ikke helt se at verden er klar til Chrome OS. Jeg synes ikke at hverken forbindelsernes stabilitet eller hastighed er der endnu (Hvis vi ser bort fra LTE som endnu ikke er ret udbredt i DK). Jeg har f.eks. en elendig forbindelse bare når jeg besøger mine forældre i værløse, og i sommerhuset er det helt håbløst.

Jeg forstår ikke at Google ikke kaster sig over en desktop udgave af Android. Det ville da være for fedt med en god brugergrænseflade, en appstore og god integration af Googles services. IMO er Android stadig den eneste Linux distro, der er klar til massemarkedet, og oven i købet gør det på en rigtig overskuelig måde, og det kan køre uden forbindelse, og stadig tilbyde lige så meget som windows eller linux.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login