mboost-dp1

Uber

Erhvervsministeriet ansætter tidligere Uber-direktør

- Via Altinget -

Erhvervsministeriet har ansat den tidligere direktør for Uber i Norden og Baltikum. Kåre Riis Nielsen skal således være chef for ministeriets såkaldte disruption-taskforce.

Målet for den taskforce og dens nye chef er, at virksomhederne og borgerne bliver rustet til digitaliseringen og nye teknologier.

Ministeriet vil være en digital frontløber, og det skal ske ved at lave lovgivning, der er klar til den fortsatte digitalisering og gøre plads til nye forretningsmodeller.

Den tidligere Uber-direktør har første arbejdsdag d. 1. marts, hvor han først og fremmest skal opbygge resten af holdet i ministeriets disruption-taskforce.





Gå til bund
Gravatar #1 - Hack4Crack
19. feb. 2018 09:40
If you cant beat them, join them.
Gravatar #2 - Ufomekaniker
19. feb. 2018 10:59
Nu varer det ikke llnge før vi har et statseget taxafirna
Gravatar #3 - ToFFo
19. feb. 2018 12:47
Jeg ville ønske Uber blev lovligt i Danmark. Jeg er ofte i USA og bruger udelukkende Uber og Lyft der. Jeg har ikke taget en taxa i USA De sidste 4 år. Uber fucking holder, chaufførerne giver bedre service end taxachaufførerne, og det er pisse smart man kan se hvor de er, hvad turen ca. koster, hvem chaufføren er og så videre.

Håber han kan give Uber lidt medvind derfra! Selvom det nok er usandsynligt :D
Gravatar #4 - arne_v
19. feb. 2018 13:53
#3

Min antagelse er altid at effekt er omvendt proportional med antallet af floskler.


disruption-taskforce



”Udfordringen er, hvordan virksomheder og samfundet kan gribe ny teknologi og digitalisering på en smart måde og høste frugterne af det, uden at smide alt over bord. Vi skal optimere mødet med de nye teknologier og samtidig sikre hurtig og effektiv regulering,”



Den nye disruption-taskforce skal sikre, at ministeriet er en digital frontløber. Det skal blandt andet ske ved at udarbejde lovgivning, der er klar til digitaliseringen og skabe rum for nye forretningsmodeller.



Med en baggrund hos blandt andre Uber har Kåre Riis Nielsen fået kendskab til de udfordringer, som digitale platforme har på både den teknologiske side, men også i forhold til regulering.

”Dybest handler det om at forstå, hvad ny teknologi kan give samfundet og sørge for fleksibel lovgivning. Fordi både Danmark og andre ikke har råd til at misse nye forretningsmodeller og nye digitale tjenester,”



Men de teknologiske muligheder er enorme, og derfor har Erhvervsministeriet stort fokus på disruption og digitalisering for at blive endnu bedre til at navigere mellem ny teknologi og smart regulering til gavn for virksomheder og samfund,”


:-(



Gravatar #5 - T_A
20. feb. 2018 15:43
ToFFo (3) skrev:
Jeg ville ønske Uber blev lovligt i Danmark.



Uber er som sådan ikke ulovligt i Danmark bare i den nuværende form hvor de ikke vil leve op til samme krav som Taxi-firmaer.

Du skal huske på at i DK og sikkert også i USA er næsten samtlige chauffør sociale snyltere og indkasserer offentlig forsørgelse samtidig.

Hvis Uber ville leve op til følgende ville der ikke være nogle problemer.

1)Forsikring for sine chauffører & kunder.
2)Kontrol af straffeattest.
3)Pension & ferie.
4)Indmeldelse af firma og chauffør indkost til skat.

Dette var de klar over var lovpligtig men de prøvede at lade som om Uber var en samkørselsordning og ikke et Taxi firma.
Gravatar #6 - arne_v
20. feb. 2018 16:02
#7

????

Uber har da forsikring og baggrundscheck i andre lande, så det lyder mærkeligt at de ikke havde det i Danmark.

Og jeg vil da også tro at Uber indberetter til skat som de er forpligtiget til. Ellers vil de da blive lukket i ethvert civiliseret land.

Pension og feriepenge er for ansatte. Og umiddelbart synes jeg at Uber chauffører minder mere om selvstændige/freelancere end om fastansatte.

Ubers problem i Danmark er at taxa virksomhed ikke er et åbent markede. Man skal have bevilling for at køre taxa i Danmark. Og kommunerne begrænser antallet af bevillinger. Det er godt for dem som har fået en bevilling (mindre konkurrence).
Gravatar #7 - T_A
20. feb. 2018 19:40
arne_v (6) skrev:
#7

????

Uber har da forsikring og baggrundscheck i andre lande, så det lyder mærkeligt at de ikke havde det i Danmark.

Og jeg vil da også tro at Uber indberetter til skat som de er forpligtiget til. Ellers vil de da blive lukket i ethvert civiliseret land.


1) Forsikring:
Uber kræver kun man har lovpligtige ansvarsforsikring.
Så der er ingen forsikring af Chauføren i tilfælde af arbejdsskade, ulykke eller forsikring som dækker passagerer.

2) Kontrol af kørekort og straffeattest:
Dette skal chaufføren sende en kopi ind af men da det ikke bliver indhentet af Uber fra staten, så det kan i princippet jo være din fætter, som du ligner.
De siger dog de laver stikprøver men det giver jeg ikke en fis for.

3) Pension
Giver sig selv da de jo siger de ikke driver erhverv i DK.

4) Skat:

A.
Da Uber hævder de ikke har erhverv i DK men bare har en app, går alle deres penge direkte ud af landet til deres holdingselskab (Ingen DK skat)

B.
Uber Chauffører skal selv stå for at oplyse at de arbejder for Uber og deres skat, så det mener Uber ikke de har ansvar for.
Så jeg antager de er omkring lige så gode til at huske at melde deres indkomst som en gennemsnitlig narko-handler.

Hvilket Skats sager mod diverse chauffører også viser ud fra information, som de var nød til at få med retslig hjælp i Holland.

Gravatar #8 - arne_v
20. feb. 2018 20:03
#7

Jeg ved ikke hvordan Uber gjorde i Danmark.

Men i USA giver Uber forsikring. Hvis de er "on" på deres app, saa er der forsikret.

https://www.uber.com/drive/insurance/

Jeg vil tro at Uber kunne gøre det samme i Danmark.

----

At det er ansøgeren som selv fremskaffer straffeattest er standard i Danmark. En virksomhed har ikke mulighed for at skaffe straffeattest direkte. Det har de heller ikke i USA.

(undtaget visse særlige typer jobs)

Straffeattest har navn og CPR nummer som du godt kan regne med de sammenligner med ansøgerens.

Og man må også formode at de også vil se kørekort med navn, CPR nummer og billede.

----

Hvorvidt et selskab skal betale skat i Danmark eller i Holland eller et andet sted er en helt generel problemstilling med faste regler for.

Hvis Uber chauffører arbejder som freelancere skal de selv indbetale B-skat. Ikke specielt anderledes end mange andre brancher. Og der vil altid være en registrering af en Uber kørsel, så det er ret dumt af en Uber chaffør ikke at opgive det til skat.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login