mboost-dp1

Tesla Motors, Inc.

Elon Musk: Skal sælge flere af de dyreste Model 3’er – ellers dør Tesla

- Via The Verge -

Hvis ikke Tesla sælger flere af den dyreste version af Model 3, så overlever virksomheden ikke, siger Elon Musk.

Model 3 er Teslas første masseproducerede elbil, og det er meningen, at de skal være billigere end de andre Tesla-biler.

Men Tesla er nødt til at skrue ned for mængden, de producerer af den billigste version af deres Model 3 og i stedet producere flere dyre eksemplarer af bilen.

Som det ser ud nu, taber Tesla nemlig penge, hver gang de sender en billig version af en Model 3 på gaden. Derfor er de nødt til at sælge flere af de dyre Model 3’er.

Den dyreste version af Model 3 starter på 78.000 dollars og kommer med dobbelt-motor og firhjulstræk – endda helt op til 86.000 dollars, hvis man tilføjer forskellige selvkørende autopilot-funktioner.

Den billigste version af Model 3 starter med en amerikansk pris på 35.000 dollars, men dem, der venter på sådan en model, kan komme til at vente længe.

Elon Musk har lige fortalt, at de billige Model 3’er først vil blive leveret tre til seks måneder efter, at de har nået deres produktionsmål på 5.000 Model 3’er om ugen, hvilket Tesla i længere tid har kæmpet for at nå op på og tidligst når til sommer.





Gå til bund
Gravatar #1 - MarsontheRocks
23. maj 2018 07:57
Jeg synes artiklen er lidt forvirrende. Her refererer jeg til denne bemærkning: "Men Tesla er nødt til at skrue ned for mængden, de producerer af den billigste version af deres Model 3 og i stedet producere flere dyre eksemplarer af bilen."
Der står godt nok til sidst, at de vil starte at lave de billigste 6 måneder efter de har nået produktionsmålet på 5000 pr. uge, men til at begynde med, lyder det som om de producerer færre Model 3 til $35.000, hvilket ikke er tilfældet. De producerer INGEN Model 3 til $35.000 nu, da det ikke kan betale sig, når de ikke bestiller stort ind fra 3. part leverandører m.m.
Derudover ER Model 3 billigere end de andre biler Tesla sælger. Den nyeste performance version er dog lige så dyr som den billigste Model S, men det samme er gældende hos andre bilfabrikanter, hvor en topudstyret BMW M3 er dyrere end f.eks. en skrabet BMW 5 serie.
Det er ellers lidt business 101 ;)
Gravatar #2 - Qw_freak
23. maj 2018 09:26
#1
Business 101, enig.
Jeg tror do at budskabet går igennem medierne på grund af forventingen fra den brede befolkning om at den "skrabede" udgave af Model 3 ville være klar til salg snart så mennesker med en almindelig indkomst ville kunne få råd til en også.
Gravatar #3 - KeeZ
23. maj 2018 09:37

Fritz: De fattige er sgu så nærige og kedelige ...
Poul: Og grådige

Tror rigtig mange lige har brug for at slå realitetssansen til...
Gravatar #4 - MOA
23. maj 2018 11:00
Jeg har forudbestilt en 3'er og jeg gik efter Performance versionen, desværre så er jeg der nu hvor jeg kraftigt overvejer det alligevel fordi regeringen er begyndt at smide nogle helt og aldeles vanvittige afgifter på elbilerne... næste år kommer der 40% afgift på og frem til 2022 så vil denne Performance version koste langt over en million, hvilket gør at når jeg skal skifte den Tesla Model 3 ud som jeg køber næste år, så kan jeg kun bukke mig ned næste gang og blive røvrendt med afgifterne og da mit princip går på ikke at have så dyr en bil så kan jeg aldrig nogensinde få sådan en bil igen og det ville fandme være surt hvis man forelsker sig i den.

I 2017 blev der solgt under 1.000 elbiler i Danmark.

Og imens kører jeg rundt i min store dieselslæde af en Mercedes der er nede på 8,77 km/L.... og ville gerne have en elbil, men den drøm ser ud til at blive ødelagt nu.

Noget er helt og aldeles galt her i dette land.
Gravatar #5 - Target
23. maj 2018 11:37
MOA (4) skrev:
Noget er helt og aldeles galt her i dette land.


Ja registreringsafgiften burde blive fjernet fuldstændig.
Gravatar #6 - CBM
23. maj 2018 11:43
#4: køb en benzin bil der kører langt på literen eller en hybrid
Gravatar #7 - MOA
23. maj 2018 12:57
Target (5) skrev:
MOA (4) skrev:
Noget er helt og aldeles galt her i dette land.


Ja registreringsafgiften burde blive fjernet fuldstændig.

Jeg er helt enig, sidste gang de gik fra 180% til 150% der steg bilsalget og staten fik en milliard ekstra i kassen end forventet.

CBM (6) skrev:
#4: køb en benzin bil der kører langt på literen eller en hybrid

Ja men jeg har en dieselslæde det var jo meningen jeg ikke skulle bruge en brændstofbil mere.
Nu sidder jeg så igen i et dilemma som sidste gang, jeg sad og var ved at købe en Tesla hvor de så smed afgift på... nu stiger den til næste år og går helt op til 150% i 2022, så den bliver ude for rækkevidde for stort set alle Danskere. Vi har ingen chance her i landet for at elbiler skal blive hvermands eje og det er pga. det skide batteri de bliver født med der gør dem dyre.

Jeg har dog fundet ud af man kan undlade at købe autopiloten osv. for det er ren software og så bare smutte over grænsen og få den aktiveret uden afgift, så der spares der en stor sum penge. Skal undersøge om de kan skifte batteriet for så må man undersøge om man kan købe den uden, og så få det eftermonteret når bilen har fået ind. reg i DK.
Gravatar #8 - CBM
23. maj 2018 13:01
#7: sålænge politikerne er fast besluttet på at aflive elbiler i Danmark som koncept, så skal du ikke forvente at du kan få lov til alt for mange krumspring uden at SKAT finder en måde at knalde dig på...

hybriderne er ikke praktiske nok og alt for dyre endnu, så jeg tænker at benzin biler er fortsat det bedste valg
Gravatar #9 - MOA
23. maj 2018 13:02
CBM (8) skrev:
#7: sålænge politikerne er fast besluttet på at aflive elbiler i Danmark som koncept, så skal du ikke forvente at du kan få lov til alt for mange krumspring uden at SKAT finder en måde at knalde dig på

True that, det var også bare en måde at lege lidt med reglerne på. Når man køber en ny bil der koster mere end gennemsnittet så smider de også først udstyret i "efter bilen er solgt"..... så får man ikke fuld reg. afgift på det :-)
Gravatar #10 - CBM
23. maj 2018 13:03
#9: jeps :-)
Gravatar #11 - arne_v
23. maj 2018 14:38
MOA (4) skrev:

fordi regeringen er begyndt at smide nogle helt og aldeles vanvittige afgifter på elbilerne... næste år kommer der 40% afgift på
...
Noget er helt og aldeles galt her i dette land.


CBM (8) skrev:

sålænge politikerne er fast besluttet på at aflive elbiler i Danmark som koncept,


Bare så vi er helt klare.

Der er ikke ekstra afgifter på el-biler.

Poltikerne har vedtaget at el-biler skal beskattes på samme måde som andre biler.

Og så sælger de ikke.

De solgte godt dengang el-biler blev beskattet lavere end andre biler.
Gravatar #12 - arne_v
23. maj 2018 14:53
MarsontheRocks (1) skrev:

Jeg synes artiklen er lidt forvirrende. Her refererer jeg til denne bemærkning: "Men Tesla er nødt til at skrue ned for mængden, de producerer af den billigste version af deres Model 3 og i stedet producere flere dyre eksemplarer af bilen."
Der står godt nok til sidst, at de vil starte at lave de billigste 6 måneder efter de har nået produktionsmålet på 5000 pr. uge, men til at begynde med, lyder det som om de producerer færre Model 3 til $35.000, hvilket ikke er tilfældet. De producerer INGEN Model 3 til $35.000 nu, da det ikke kan betale sig, når de ikke bestiller stort ind fra 3. part leverandører m.m.
Derudover ER Model 3 billigere end de andre biler Tesla sælger. Den nyeste performance version er dog lige så dyr som den billigste Model S, men det samme er gældende hos andre bilfabrikanter, hvor en topudstyret BMW M3 er dyrere end f.eks. en skrabet BMW 5 serie.


Men det har en speciel betydning for Tesla.

Tesla har tabt penge på deres dyre modeller.

Håbet har været at 3'eren skulle vær så billig at den kunne sælges i et stor antal og gøre at Tesla tjener penge.

Men 3 er stadig ret dyr.

http://money.cnn.com/2018/05/22/technology/tesla-m...

har overskiften "Tesla's Model 3 isn't really for the mass market. It's a luxury car".

Fordi de Tesla 3 som sælges nu ligger i 50000-60000 dollars prislejet.

Det er samme prisklasse som BMW 530 og 540 og Mercedes E300 og E400.

Og hvor mange mennesker har lige råd til sådan en.

Med amerikanske afgifter: få. Med danske afgifter: ekstremt få.

Og hvad betyder det for Tesla?

(BMW og Mercedes har masser af mindre og billigere modeller)
Gravatar #13 - CableCat
23. maj 2018 16:20
Om nogle år bliver det sandsynligvis populært at impotente gamle elbiler, med udslidte batterier. Således art afgifter på 150% + 25% moms ikke betales på et nyt batteri. Den nye Danske ejer forudskifter så batteriet i Tyskland til 18% moms og tysk timeløn.
Gravatar #14 - CBM
23. maj 2018 17:59
@arne: jeg er skam klar over at der ikke er ekstra afgifter men elbiler er stadig meget fra at kunne klare sig prismæssigt med andre biltyper hvis de skal omfattes af samme afgifter som andre biltyper
Gravatar #15 - arne_v
23. maj 2018 18:25
#
CBM (14) skrev:

men elbiler er stadig meget fra at kunne klare sig prismæssigt med andre biltyper hvis de skal omfattes af samme afgifter som andre biltyper


Ja.

Og elbiler har det problem at de ikke kan subsidieres på den måde i lande uden afgifter.
Gravatar #16 - MarsontheRocks
23. maj 2018 22:54
arne_v (12) skrev:

Men det har en speciel betydning for Tesla.

Tesla har tabt penge på deres dyre modeller.



Nej, der tager du fejl. Tesla har et afkast på godt 30-35% på Model S og X. At nogle medier vælger at se på Teslas regnskab, og dermed konkludere, at fordi de ikke har positive tal kvartal efter kvartal, betyder det at Tesla taber penge på hver bil solgt, er fuldstændig ude i hampen. Og det er især Bob Lutz der fremhæver dette gang efter gang. Virkeligheden er den, at Tesla dagligt udvider deres Supercharger netævrk, lige som hoveddelen af brugerene (nu) ikke betaler for brugen af disse. I dette tilfælde vil Model 3 hjælpe dem, da det koster for Model 3 ejere at bruge Supercharger ladestanderne. Derudover udvider Tesla deres fabrikker, både bilfrabrikken i Fremont og Gigafacory i Nevada. Det koster altså penge.
Model 3 til $35.000 kommer, men for at kunne opnå denne lave pris, er de nødt til at bevise at de kan producere nok mængder biler, før partnerne vil sænke deres priser på de dele Tesla nu køber fra dem. Dette er ikke lige så stort et problem for andre etablerede koncerner, da de har årtier bag sig af partnere og leverandører, der kender bilfrabrikantens(ernes) årlige produktion af biler.
Gravatar #17 - MarsontheRocks
23. maj 2018 23:05
CBM (14) skrev:
@arne: jeg er skam klar over at der ikke er ekstra afgifter men elbiler er stadig meget fra at kunne klare sig prismæssigt med andre biltyper hvis de skal omfattes af samme afgifter som andre biltyper


Det er dog ikke meget længere end 1-2 år fremme i tiden, at batteri(pak) priserne kommer ned i det prisleje, hvor det svarer til forbrændingsmotorernes pris for produktion og samling ($120/kWt). Dette blev i 2012 vurderet at ske i 2025, men grundet den ekstreme udvikling og fremgang indenfor batteriproduktionen, er dette nu nærmere 2019-20, ifølge store batteriproducenter som LG Chem og Panasonic.

Så hvis det ikke bliver Tesla, så bliver det meget sandsynligt VW eller deres datterselskaber, der vil komme med pris"billige" elbiler til masserne/danskerne.

Danmark burde introducere afgiftsfri registrering og import at elbiler i 2 år mere, og aldrig være stoppet med det endnu, efter min mening. Færøerne har, lige som Norge, ingen indregistreringsafgift på elbiler til og med i år (bliver måske forælnget), lige som momsen bliver givet tilbage op til en bilværdi på op til kr. 350.000,- Det vil sige, at mine forældre vil kunne købe en Model 3 til ca. halvdelen af hvad bilen kommer at koste i Danmark til den tid. De forventer dog levering i starten af 2019... Vi får se.
Gravatar #18 - CBM
24. maj 2018 03:25
#17: det har ikke skortet på nyheder med løfter omkring ny batteri teknologi som var klar om 1-2 år... jeg vil se nogle reelle produkter der kan købes af almindelige mennesker før jeg åbner champagnen.

Gravatar #19 - MarsontheRocks
24. maj 2018 07:31
CBM (18) skrev:
#17: det har ikke skortet på nyheder med løfter omkring ny batteri teknologi som var klar om 1-2 år... jeg vil se nogle reelle produkter der kan købes af almindelige mennesker før jeg åbner champagnen.



Det har ikke noget (og dog) med ny teknologi at gøre, men en trend der har været i effekt siden 90'erne. Prisen på lithium-batterier er faldet drastisk siden 2010.

https://cleantechnica.com/2017/12/11/batteries-kee...

Som du kan se, er vi tæt på det magiske $120/kWt, HVIS den trend fortsætter. Derudover er der andre mere "revolutionerende" teknologier som også begynder at vise potentiale. Solid state batterier ser lovende ud, men det afhænger stadigvæk på, om det prismæssigt kan betale sig, lige som levetiden og densiteten skal kunne være mindst lige så god som lithium-ion batterierne er i dag.

Der er så mange penge i den teknologi der kan afløse nudagens batterier, så du kan tro der bliver forsket og investeret i at løse denne udfordring. Men uanset hvad, så vokser nuværende batterier i densitet omkring 5-10% om året, alt imens priserne nærmest har frit fald.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login