mboost-dp1

Ben J. Poss Gulak

Elektrisk motorcykel på et hjul

- Via Motorcycle Mojo - , redigeret af Emil , indsendt af CableCat

På en rejse til Kina i 2006 oplevede den canadiske teenager Ben J. Poss Gulak på egen hånd, hvor forurenet luften var pga. forbrændingsmotorer. Det fik ham til at gå i gang med et projekt om at lave en elektrisk drevet motorcykel, en motorcykel der skulle gå hen og blive helt unik.

Motorcyklen hedder Uno og har fået sit navn, fordi den kun har ét hjul, dvs. teknisk set så har Uno ikke et enkelt hjul, men derimod to, de er blot placeret lige ved siden af hinanden.

For at holde balancen så har den nu 18-årige opfinder indbygget to gyroskoper, lige som det kendes fra Segwayen. Styringen er lavet meget simpelt, der er kun en tænd- og sluk-knap, resten ordnes ved at forskyde sin kropsvægt. Læner man sig frem eller tilbage, så accelerer eller deaccelerer man, og læner man sig til en af siderne, så drejer motorcyklen.

Udseendet af motorcyklen blev til ved en tilfældighed. Gulak henvendte sig til et lokalt motorcykelværksted, der specialiserer sig i forbedringer af motorcykler, da han skulle have hjul monteret på Uno. Her fik han en snak med ejeren, der blev interesseret i projektet. Sammen fik de formet og støbt et fiberglaskarosseri til motorcyklen, der efterfølgende blev malet af en ekspert.





Gå til bund
Gravatar #1 - chrown
15. jun. 2008 15:04
Måske er det bare mig der ikke har forstået konceptet helt, men er det ikke mere eller mindre en let modificeret Segway smidt i et motorcykellignende chassis?
Gravatar #2 - ranrar
15. jun. 2008 15:11
Nice... jeg er sikker på hvis den maskine bliver en susces som jeg tror den kan blive så kan den knægt blive rimelige hurtig rig..
Gravatar #3 - Makey
15. jun. 2008 15:11
@1:
Historien fortæller jo netop at det ikke er baseret på en Segway.

Topic:
Der er en del problematic omkring den der, den er sej og fiks, men, lovlig?
Desuden, så synes jeg måske at den er lige alternativ nok, personligt har jeg i hvert fald ikke lyst til at køre på motorvej med den der, ud over det ser ham gutten der er afbilledet i kilden ikke specielt smart ud oven på den :s
Gravatar #4 - Coney
15. jun. 2008 15:14
Der er ikke samme lovgivning for hvad man må og ikke må køre i og på i amerika som i danmark #3... Det ses tydeligt i bil-"modificerings"programmer som pimp my ride... Du må nærmest gøre hvad som helst:S Så den er sikkert lovlig i usa...
Gravatar #5 - ranrar
15. jun. 2008 15:16
Hvis den er ulovlig, men bliver meget populær, så vil man ændre i loven fordi den er meget mere miljø rigtig end benzin motorcykler..
Gravatar #6 - hovmand
15. jun. 2008 15:17
Er heller ikke for sikker på at det var noget jeg turde køre alt for stærkt på, men har absolut ikke noget imod en prøve tur :P
Gravatar #7 - vulpus
15. jun. 2008 15:21
Haha, som om det ikke er farligt nok at køre på MC som det er idag. Hvis man så samtidig gerne vil ligne en klovn så tror jeg UNO'en er en sikker vinder.

Så hellere en tur på en af disse:
http://s2.bikewalls.com/pictures/BMW_S1000RR__01_1...
http://www.ducati-999.com/V2%202007%20May%20-%201....
Gravatar #8 - Carstone
15. jun. 2008 15:26
Den ser faktisk meget ubekvemt ud at køre på :-/ (er det det danske ord for uncomfortable?)
Gravatar #9 - chris
15. jun. 2008 15:38
Hmm...

overvej lige hvor slemt det ville være at punktere med 50 KM/h i bytraffik på den dims :S


@8
ukomfortabel er vel det mest rigtige...
Gravatar #10 - energiie
15. jun. 2008 15:42
Ville fandme ikke føle mig tryg på sådan en der!
Gravatar #11 - 1000tusind
15. jun. 2008 15:47
Jeg ville nok foretrække et alm. gashåndtag. Det giver en en noget anspændt stilling at bruge hele sin krop som controller.

(og man risikerer jo at spilde sin øl ud over sig selv når man skal bremse..)
Gravatar #12 - bjerh
15. jun. 2008 15:48
Det er jo lige så tosset som når Pippe Langstrømpe kører rund på en cykel uden hjul!
Gravatar #13 - noramskull
15. jun. 2008 16:02
Ikke lige min smag, men hvis den bliver billig, kan den sikkert godt blive et hit. Et af segway'ens problemer er jo netop at den er så forbandet dyr.
Gravatar #14 - zin
15. jun. 2008 16:05
Jeg synes faktisk den er meget sej - og så vidt som jeg kan se, burde den være lovlig - den har spejlene, og ingen lov jeg kender til udtaler sig om hvordan hjulene skal være placerede (dog er der naturligvis love angående tyngdepunkt, slæk på ret m.v..
Men enig - et gashåndtag ville være at foretrække.
#11: Hvordan vil du drikke øl og køre MC på samme tid?
* 1: Du har hjelm på.
* 2: Den ene hånd har bremsen, den anden acceleratoren - hvilken en bruger du til øllen?

#9: Da vel ikke værre end at punktere blot det ene hjul på en almindelig motorcykel.. :-)
Gravatar #15 - Izaaq
15. jun. 2008 16:24
#off-topic
Jeg elsker bare malplacerede reklamer. Lige ude til højre er der en reklame for et advokatbureau, der specialiserer sig i motorcykelulykker. :-)
Gravatar #16 - Izaaq
15. jun. 2008 16:29
#11 og #14 Er hele pointen med den automatiske acceleration, at den selv prøver at holde balancen? Altså at man læner sig frem/tilbage hvis man vil skifte hastighed.

Hvis man laver et gashåndtag, så skal folk selv huske at læne sig frem så man ikke ryger bagover, når den gasser op. Altså skal folk selv kontrollere balancen mellem gas og cyklens "frem eller tilbage-læning". Det er nok for svært.
Gravatar #17 - Cloud02
15. jun. 2008 16:30
#10
Men du vil føle dig tryg på en motorcykel?!
Gravatar #18 - Mikle
15. jun. 2008 16:39
Den har da 2 hjul?
Gravatar #19 - Leonhard
15. jun. 2008 16:40
"...så har den nu 18-årige opfinder...." Nøj, er han også opfinder. Hvorfor bærer artiklen ingen reference til hvad han har opfundet?

Jeg mener, det er intressant at han har udviklet en ethjulet motorcykel, men opfindelser plejer at være lidt mere interresante at læse om.
Gravatar #20 - el_barto
15. jun. 2008 16:41
Jeg ville ikke føle mig tryg ved at skulle nedbremse fra 200 km/t ved at forskyde min kropsvægt bagud - de fleste ved vist hvilken vej ens krop bliver trukket i en hård opbremsning.

Det er muligt at det duer på en segwey med 15 km/t, men på en motorcykel? Nej...

Nu skal jeg vel være rimelig, og skrive at der ikke står at den kan køre 200 km/t, men mon ikke de fleste motorcykler kan det, på nær nogle 125 cc kina-modeller.
Gravatar #21 - Xill
15. jun. 2008 16:48
#20 .. jeg ville skyde på at den er lavet til bykørsel, så bliver nok nærmere 45 km/t
Gravatar #22 - Soze
15. jun. 2008 16:53
Hvorfor er det en motorcykel? Eller er det fordi det kun er i lille DK at vi skelner mellem MC og Knallert (for ikke at tale om Knallert 45, Scooter samt Lille/Stor MC)

#19 - hvad er definitionen da på en opfinder i dine øjne? Højde nok til at tage patent? Tror jeg umiddelbart at der her er tale om

#14 Enten har du ikke selv kørt MC eller også er det en tanketorsk -> Man bruger samme hånd til acceleration og bremse på en normal motorcykel :)
Gravatar #23 - gladbjerg
15. jun. 2008 17:03
Mon de har tænkt over lygteføringen. Når man bremser og accelerere, at lygterne ikke blænder modkørende og ikke vipper for meget op og ned.
Gravatar #24 - ajust
15. jun. 2008 17:16
Ehm, hvor er der plads til ølkassen så?
Gravatar #25 - chris
15. jun. 2008 18:02
#14

hvis jeg skulle drikke øl på en motorcykel,så ville jeg få en af de der hjelme med med plads til 2 øldåser

hovedet er beskyttet når man vælter
og der er øl uden brug af hænder


- dét er street
Gravatar #26 - Bundy
15. jun. 2008 18:31
22 skrev:

#14 Enten har du ikke selv kørt MC eller også er det en tanketorsk -> Man bruger samme hånd til acceleration og bremse på en normal motorcykel :)


Udover det, er der jo også en fodbremse.
Gravatar #27 - Kenneth L
15. jun. 2008 18:36
Dette er en fantastiks ide, simpel og gennemtænkt ide, dette er fremtiden. den har lav rullemodstand, lav vægt, og lave af få genstande, hvilket vil medføre at der er mindre der kan gå i stykker. Det er hvad jeg vil kalde godt design. Mere af det, så kan vi få det forældet forbrændnings motor ud af verden :)
Gravatar #28 - Ganin
15. jun. 2008 18:46
Gad vide om man kan få sådan en fætter med 0-100km/t på 5sec og top hastighed på 300km/t :P
Gravatar #29 - Kenneth L
15. jun. 2008 18:51
Det tror jeg ikke er noget problem, se f.eks dette link: http://www.teslamotors.com/ en el bil der kan klare 0-100 på under 5 sek. og yder 189 kW og 200 nm.
Gravatar #30 - gnаrfsan
15. jun. 2008 19:33
Det er ca. 5 år siden at jeg først hørte om en 1-hjulet motorcykel:
http://www.gizmag.com/go/2350/
Gravatar #31 - coctail
15. jun. 2008 20:11
Det "revolutionerende" er at den kørere på el, og så er den "1"-hjulet - altså ny kombination + at opfinderen er meget ung.

Hvorfor bliver folk ved med at snakke om "300km/t", "nedbremsning på motorvej" osv? Den kørere jo på el! en ellert er jo heller ikke beregnet til motorvejskørsel og til at køre 300km/t, så hvorfor skulle denne motorcykel være det?

Tom K's Lemans racer, har jo nok heller ikke plads til en kasse øl bag føresædet, da den ikke er beregnet til at køre ned til købmanden i..

Altså hver sit køretøj, til hver sit formål.. denne er beregnet til storbyer, og til at fragte folk frem og tilbage fra arbejdet.
Gravatar #32 - Bateman
15. jun. 2008 20:12
Hvis jeg skulle bruge min kropsvægt til acceleration, så tror jeg vi har en verdens hurtigste motorcykel.
Gravatar #33 - el_barto
15. jun. 2008 20:47
#31 Jamen så skal de ikke kalde det en motorcykel og give den kåbe på, så den ligner en Hayabusa :D

Fair nok at han har lavet en Segway med sæde i stedet for platform, men hvor er det nyskabende så henne?
Gravatar #34 - Törleif Val Viking
15. jun. 2008 20:54
Tænker mere på hvordan den opfører sig hvis den aquaplaner :O
Gravatar #35 - Satonis
15. jun. 2008 21:06
"But will it blend?"
Gravatar #36 - Kenneth L
15. jun. 2008 21:31
33 skrev:
#31 Jamen så skal de ikke kalde det en motorcykel og give den kåbe på, så den ligner en Hayabusa :D

Fair nok at han har lavet en Segway med sæde i stedet for platform, men hvor er det nyskabende så henne?


Det nyskabende ligger i af man ændre den vanlige tanke omkring motorcykler/transport, den ser meget mere bruger venlig ud i forhold til en alm. motorcykel.

Tropic:
Til alle dem der stiller spørgsmålstegn ved det, alt nyt har "børne sygdomme", dette kan ikke undgåes, da man ikke kan forud se konsekvenserne af alting. Den har nogle ulemper i forhold til den alm. motorcykel, men vejet op i mod hvad der er af fordele synes jeg ikke det er noget.
Gravatar #37 - Nothinunik
16. jun. 2008 07:43
personligt synes jeg det er total fjollet at begyne at kalde det en motorcykel hvis ikke den kan kører over 120 km/t.
selv en tunet puch kan sgu da komme op på 90 km/t..

har samme holdning som en post højere oppe, ville fandme gerne prøve sådan en, men når jeg selv skal ud og have mc igen bliver det nok en mere almindelig honda cbr.. det ved man hvad er.

og hvad fanden er det for noget ævl med at sammenligne den med en ellert? det er en -motor cykel- motorcyklers primære funktion er køreglæde.. ikke en smuttur ned til kiosken..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login