mboost-dp1

General Motors

Elektrisk bil har kostet over 4 mia. at udvikle

- Via Dailytech (Anandtech) - , redigeret af Emil , indsendt af Norrah

Den amerikanske bilproducent General Motors (GM) har udviklet en ny elektrisk bil, der har fået navnet Volt. I forbindelse med den finansielle krise, der har ramt bilproducenterne hårdt, er det kommet frem, hvor meget firmaet har investeret i udviklingen af bilen.

Den elektriske bil, der forventes at komme på markedet i 2010, har indtil videre kostet GM 750 millioner dollars, eller ca. 4,2 milliarder kroner at udvikle.

Det store beløb er primært brugt på udviklingen af nye batterier, der gerne er en el-bils akilleshæl. Ud over at bilen har kostet en formue at udvikle, så forventer GM ikke, at bilen vil skabe profit før om op til 10 år.

På grund af de hårde tider i branchen har flere bilproducenter, heriblandt GM, bedt den amerikanske regering om en økonomisk indsprøjtning. For at få den vil de netop love, at de vil fokusere mere på miljøvenlige biler.





Gå til bund
Gravatar #1 - Bjarni
12. dec. 2008 17:23
Og der er så allerede kommet nyheder ud om, at de har fået nej til den hjælpepakke.

Hvilket de har godt af - for man skal ikke glemme, at GM allerede i slutningen af 90'erne masseproducerede elbiler, som de så valgte at ødelægge igen på trods af, at folk gerne ville købe dem!

Se evt. filmen "Who killed the electric car?": http://www.imdb.com/title/tt0489037/ og
Gravatar #2 - dradrach
12. dec. 2008 17:35
#1

Hvorfor er det ikke HD?
;-/ Snøft..
Gravatar #3 - Niversen
12. dec. 2008 17:45
tja vil bare snart gerne se noget i produktion... de bliver nød til at ofre lidt for at få dem å markedet... hvis alle venter på at der kommer 1 på gaden de andre kan kopire går det i stå...
Gravatar #4 - dinmor
12. dec. 2008 17:52
Jeg synes da det er væsentlig mere relevant hvad de har fået ud af pengene. 4,2 milliarder kan man få mange bananer for, men når det er i biludviklingssammenhænge er det nok ikke noget uhørt...
Gravatar #5 - infinity_Doap
12. dec. 2008 18:06
tjah syntes det er fedt at de fokusere på miljøvenlige biler, håber den får et impact på bil industrien, el er fremtiden håber jeg;)
Gravatar #6 - Törleif Val Viking
12. dec. 2008 18:10
Problemet er penge.
Hvis USA virkelig vil gøre sig uafhængie af olie er bilen et godt sted at starte, bare synd der sidder nogle grupper på markedet der lige skal malke det sidste ud af folk.
Gravatar #7 - Cloud02
12. dec. 2008 18:20
Så hvorfor brugte de ikke deres gamle EV1 i stedet for at spilde så mange penge?!
Gravatar #8 - byteeater
12. dec. 2008 19:40
#1 De (cheferne) lavede så også lige den bøf at ankomme i hver sit 'jet' da de skulle bede om pengene. Altså ikke den smarteste måde nu da man skulle fremstå som økonomisk kriseramt.

Som de skriver er der sikkert en del sidegevindster når man forsker i et område, så kan noget jo brugers her og der andre steder.
Gravatar #9 - Silentkill
12. dec. 2008 20:14
750 millioner dollars er jo en dråbe i havet for GM, og sikkert hvad det normalt koster, som minimum, at udvikle en ny bil fra bunden. Deres samlede underskud er vist omkring 60 milliarder dollars, så udviklingen af Volt har nok hverken gjort fra eller til. Jo noget med de taber et par hundrede millioner dollars om ugen.
Gravatar #10 - Cloud02
12. dec. 2008 20:52
#8
Så fløj de hjem, og fløj tilbage igen til Washington nogle dage efter for at spørge efter flere penge ....
Gravatar #11 - Hůňděštějlě2
12. dec. 2008 20:58
Hmm... Hvad tjener de i gennemsnit pr. bil og hvor mange biler sælger de i gennemsnit pr. model?
Hvis de 4,2 mia er det eneste tal vi har at lege med, er det sgu lidt svært at vurdere om det er mange penge.
Gravatar #12 - Bjørn
12. dec. 2008 21:37
#8
I nogle firmaer må de vigtige chefer ikke flyve med samme fly.
Sådan er det vist også for dele af den kongelige familie.

Anyways kan godt se din pointe :-)
Gravatar #13 - Silentkill
12. dec. 2008 21:57
#12
Det var nok ikke så meget det at de skulle flyve sammen, men mere at de ankom i private fly, der koster rimeligt meget at flyve i. Det sender ikke ligefrem et godt signal, når man går tiggergang, fordi man ikke kan finde ud af at få sin forretning til at køre rundt på markedsvilkår.
Gravatar #14 - BluepaiN
12. dec. 2008 23:26
I stedet for at fokusere på elbiler, så start i stedet med de nuværende biler. De kunne sagtens udvikle motorer og biler, der kører meget længere på literen, end de gør idag. VW lavede deres lupo 3l, og den er efterhånden nogle år gammel - og vi har ikke set noget lignende siden.
Gravatar #15 - f-style
12. dec. 2008 23:32
#14

hvorfor skal der KUN fokuseres på benzin ;). Der kan skam forskes i begge dele. Jeg syns nu det er mest relevant med andre energi kilder som strøm osv. da disse allerede kan fremstilles uden olie og kul (sagde nogen vindmøller). Det er utroligt hvor langt bagud vi er med el-biler fordi ingen tør tage det første skridt. Istedet for at nogle af de store firmaer laver joint ventrues så de sammen kunne forske i det her nye område og skabe bedre batterier så går de fleste ene gang.
Et rigtig godt eksempel er jo BMW og Mercedes der vil gå sammen om at producere motorer, hvorfor gør andre producenter ikke det samme og arbejder på el-drevne biler.
Gravatar #16 - DarkwingDK
13. dec. 2008 01:18
Jeg må indrømme at jeg hellere ville have fingerene i den her:
http://www.teslamotors.com/
Gravatar #17 - gnаrfsan
13. dec. 2008 02:03
Men mon den nogensinde kommer i produktion...
Seneste nyt er at GM mangler 25 milliarder $ her og nu.

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/11/19/155814.h...

Update på den nyhed er at den amerikanske regering har afvist tilskudet, og GM skærer ned med 1/3.
Gravatar #18 - T_A
13. dec. 2008 10:23
Personlig mener jeg at Volt er et fejlet projekt da der her er tale om en hybrid bil.

At lave en elbil der kun har en lille batteripakke og samtidig skal slæbe rundt på en 1.4L benzin motor med tilsluttet generator er for svagt, bare fordi man ikke tør tage skridtet fuldt ud.

For os danskere vil en ren elbil også se meget mere spændende ud da vi stadig har 0% afgift på elbiler.
Vi får altså næsten 3 gange så meget bil til prisen hvis det er en elbil i danmark.


Synd vi nok er nød til at kigge mod østen før vi får en ren elbil der er kram.




Gravatar #19 - Zombie Steve Jobs
13. dec. 2008 13:13
#18 Ja, for bilafgifterne er der kun for at skåne miljøet. Det er kun fordi de er nogle svin, de forbrændingsmotorer.
Så snart effektive elbiler kommer ind over grænserne og bliver almindelige, så siger det kaching' og der er 220% afgift på (husk nu på, at manglende indkomst fra afgift på biler, benzin og diesel skal findes et andet sted).

eller måske er jeg bare blevet bitter.

Tvivler da på, at de lækre elbiler kommer fra østen. Hvornår har du sidst kørt i en bil fra østen og tænkt "wow, det er bare kram"? Det har jeg sgu aldrig oplevet.
"Den er middelmådig, dårlig, i forhold til europæiske biler" er vist en mere almindelig reaktion, medmindre vi taler enkelte japanske biler.
Tyskerne har jo lavet deres 220 Hk El-Mini - det synes jeg er i orden. Der er ingen grund til at livet skal blive totalt mongo i sparemilijøhippiernes navn.
Gravatar #20 - T_A
13. dec. 2008 14:03
#19
så siger det kaching' og der er 220% afgift på

Klar når danskerne som helhed skifter over til El-biler så vil afgiften også ændre sig.
Derfor gælder det om at være de første til at få en god el-bil uden afgifter :)
Tror det er 2010 eller 2012 af staten tager bil afgiften op til revurdering.

Tvivler da på, at de lækre elbiler kommer fra østen

Hvor får vi de fleste af vores hightech produkter i dag?

Japanerene har da altid lavet bedre biler end US.
Derovre kan de kun finde ud af at smide samme ringe V8 traktor motor i alle deres biler.

Gravatar #21 - Zombie Steve Jobs
13. dec. 2008 14:13
#20 jaja, amerikanerne laver lorte biler, de får 300 hk ud af en v8 mens alle andre er på tærsklen til 600 stabile heste, så jeg tænker mere på de europæiske fabrikanter, men nu siger du østen - du tænker vel også på Kia, Hyundai, Dawoo (chevrolet, som de hedder nu - dårligt træk fra Chevrolet)), Perodua og hvad der ellers findes af ****.
Gode biler er altså ikke en selvfølge fra østen. De gode, eller, acceptable, er fra Japan og de andre, der er noget værd er ikke billige i forhold til europæiske biler.

Hvor får vi de mest teknologisk avancerede biler fra? Mercedes.
Jeg ved ikke, om de fleste af vores hightec produkter kommer fra Japan, måske?

Europa har altid lavet de interessante biler. Der er dog enkelt fra Japan der ikke er søvndyssende. Is F, Evo, Impreza, selvom de europæiske konkurrenter i længden er sjovere.
Gravatar #22 - T_A
13. dec. 2008 14:56
#21
hehe godt så er vi faktisk enige :)
Ja en god tysk bil vil være at foretrække, men selv hvis GE ikke har råd til at fuldføre deres projekt nu, så håber jeg alle de penge de har brugt på nye batterier bliver brugt til noget fornuftigt.
Gravatar #23 - bnm
13. dec. 2008 15:19
De amerikanske bilproducenter kan aldrig få deres demokrater til at blive tilfredse. Hvis de ikke udvikler biler der på den ene eller anden måde kan bruge alternativ energi så er "onde". Hvis de bruger formuer på udviklingen og bliver ruineret, så "har de griske kapitalister godt af det".

Damned if you do, damned if you don't.
Gravatar #24 - Zombie Steve Jobs
13. dec. 2008 17:15
#22 :)

#23 Well, de amerikanske bilproducenter har lavet underlegne biler siden 1970'erne, og det bliver de nok ved med. Der er enkelt pragteksemplarer som de nyere Corvette'er, men det er jo ikke ligefrem en hverdagsbil, der er praktisk på nogen måde. De har totalt tabt til japanerne og europæeren, specielt japanerne.
Gravatar #25 - gnаrfsan
19. dec. 2008 09:52
#17: Hmm endnu en opdatering ;)

Den kommer måske alligevel:
http://www.engadget.com/2008/12/18/gm-promises-to-...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login