mboost-dp1

BMW

Elbiler skal oplades, imens de kører

- Via Reuters - , redigeret af Emil , indsendt af ktg

Der er stor fokus på miljøet for tiden, især på global opvarmning og dermed CO2-udslip. En af de store syndere er forbrændingsmotorer i f.eks. biler. El-bilen ses som et miljøvenligt alternativ, men den har en række ulemper, blandt andet dens rækkevidde og “tankstation”.

Et nyt projekt fra Korea sigter efter at løse begge nævnte problemer på én gang. Projektet, der er udviklet af KAIST (Korea Advanced Institute of Science and Technology) bygger på en simpel teknologi; induktion.

Målet er at indbygge spoler i vejene, således at elektriske biler kan forsynes med energi. Til formålet skal der laves el-biler, der kan udnytte induktionsenergien, hvor man bl.a. vil nøjes med et meget mindre batteri og derved spare på vægten.

Projektet er tiltænkt byer, og forskerne vurderer, at der blot skal dækkes 10 % af vejstrækningerne i byen, før man kan køre rundt uden at skulle tænke på at “tanke”.

I Seoul vil der snart starte et testprojekt, hvor man i første omgang vil prøve teknologien på byens 9.000 busser.





Gå til bund
Gravatar #1 - lerbech
20. maj 2009 10:01
elbiler begynder at mine og den dansk ruf der jo bygger på samme grundlag.
Gravatar #2 - kg
20. maj 2009 10:02
hvis de vil bruge induktion, så kan folk også lære at bruge fodgængerovergangene
Gravatar #3 - flatline
20. maj 2009 10:08
Det er da en af de mest geniale ideer, jeg har hørt længe.
Og hvis jeg kender koreanerne ret, så får de ikke så meget bøvl med lokalbestyrelser, udvalg, borgermøder, naturforeninger mm - de gennemfører det bare. Måske kan man ikke lide den metode, men det er effektivt.
Glæder mig til at se, hvad det bliver til.

De har også indført gasbiler, som bliver solgt i stor stil - noget vi i Danmark stadig taler om uden det rigtig bliver til noget...
Gravatar #4 - El_Coyote
20. maj 2009 10:15
Ja og når du går over gaden med din bærbar bliver den wipet af magnetfeltet :)
Gravatar #5 - Hoel
20. maj 2009 10:23
Hvor er der egentlig blevet af ideen om en brint-bil?? Arbejdes der ikke på det mere? Den ville da være at fortrække i forhold til en el-bil?
Gravatar #6 - Hoel
20. maj 2009 10:26
Induktion i vejene, må da falde i god jord hos de hjemløse :). En stegepande til induktion ud på vejen, en smadret hund og wupti, så er der varmt mad :D.
Gravatar #7 - Dysorl
20. maj 2009 10:33
Nu er induktion bare at man bevæger en magnet i forhold til en spole - altså intet somhelst med direkte varmeudvikling.
Det er af samme grund at man installerer induktionskomfurer, idet børn ikke bliver forbrændt med mindre der faktisk står metal på kogepladen.
Gravatar #8 - Dysorl
20. maj 2009 10:36
#4
Nu ville de have spolerne i jorden, og magneterne på busserne ;)

Så det må være en opfordring til ikke at bruge offentlig transport?

(Ja ja, magneterne vil nok være afskærmet på en måde, og næppe kraftige nok til at slette noget af betydning)
Gravatar #9 - fennec
20. maj 2009 10:38
Vil det ikke skabe en masse energi tab når der IKKE kommer biler forbi? Eller der er måske noget tryk føler ting, som kun tænder mens der er trafik...
Gravatar #10 - TullejR
20. maj 2009 10:43
#5: Så længe brint ikke kan udvindes uden at bruge mere energi end brinten selv er værd.. Ja, så er der ingen fidus i det.
Desuden er brint ikke særligt nemt at opbevare.
Gravatar #11 - XorpiZ
20. maj 2009 10:44
#9

Det koster vel ikke noget energi at have en spole liggende i vejen? Så vidt jeg husker fra fysiktimerne, så skal man bare bevæge enten spolen eller magneten for at lave en spænding. Og bevæger man magneten (ved at placere den i bussen), burde det jo være rigtligt.
Gravatar #12 - Leth
20. maj 2009 10:46
Dysorl (7) skrev:
Nu er induktion bare at man bevæger en magnet i forhold til en spole - altså intet somhelst med direkte varmeudvikling.
Det er af samme grund at man installerer induktionskomfurer, idet børn ikke bliver forbrændt med mindre der faktisk står metal på kogepladen.


Korrekt, dog overfører gryden sin varme ned i glaspladen, så man stadig kan brænde sig slemt i nogle minutter efter at gryden er taget af.
Gravatar #13 - henrikmk
20. maj 2009 10:49
#5:

Hvor er der egentlig blevet af ideen om en brint-bil?? Arbejdes der ikke på det mere? Den ville da være at fortrække i forhold til en el-bil?


Absolut ikke. El-bilen er langt mere moden end brintbilen. El-bilen har eksisteret i over 100 år, hvor grundprincipperne i brintbilen endnu ikke er færdigudviklet.

Brintbilen har de fleste af de ulemper, som vi allerede døjer med ved benzinbilen: Motor med forbrændingsproces med mange bevægelige dele. Den skal køre, når du holder for rødt, ganske som en benzinbil, fordi motoren ikke kan levere et drejningsmoment fra stilstand, som en elbil kan.

Du har en brændstofpåfyldningsproces og et decideret behov for tankstationer, og det er en masse ny infrastruktur der skal etableres, og meget af det er hverken opfundet eller standardiseret endnu.

Der findes endnu heller ikke nogen proces til effektivt og billigt at lave meget store mængder af brint, og du har spildenergi på at transportere produceret brint ud til tankstationer, et problem der slet ikke eksisterer for el.

El-bilen kan i princippet lades, hvor der er strøm og strøm kan laves ud fra mange flere forskellige kilder, end du kan lave brint.

Efterhånden som batteriteknologi forbedres, kan nye batterier sættes i eksisterende el-biler. Hvad sker der, når/hvis en forbedret lagringsmetode kommer frem til brintbiler?

Du kan også vende det rundt og spørge dig selv om du helst ville have en vaskemaskine, der kørte på el eller brint.
Gravatar #14 - ipwn
20. maj 2009 11:06
Hoel (5) skrev:
Hvor er der egentlig blevet af ideen om en brint-bil?? Arbejdes der ikke på det mere? Den ville da være at fortrække i forhold til en el-bil?


En brint bil ER en elbil. Det er bare brint elektriciteten udvindes af.

Så brint, batteri eller induktion, det vil stadig være den samme motor der driver møjet.
Gravatar #15 - henrikmk
20. maj 2009 11:11
En brint bil ER en elbil. Det er bare brint elektriciteten udvindes af.


To typer af brintbiler så. Den ene type indeholder en forbrændingsmotor, og den mener jeg ikke er nogen fremtid i:


http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hydrogen_inte...

Den anden type er stadig udsat for fornævnte problemer med levering af brint til bilen.
Gravatar #16 - BrianB
20. maj 2009 11:11
#13
Du har vist misforstået noget, brintbiler skal ikke brænde brintet af, men fører det gennem en brændselscelle hvor det laver strøm. Og der er også tab ved el, el går tabt gennem ledninger og også gennem en batterilader, prøv at mærk på en lader på over 30watt, den bliver varm og det er fordi den typisk omdanner 20% af sin energi til varme.
Gravatar #17 - chris
20. maj 2009 11:12
henrikmk (13) skrev:
#5:

Absolut ikke. El-bilen er langt mere moden end brintbilen. El-bilen har eksisteret i over 100 år, hvor grundprincipperne i brintbilen endnu ikke er færdigudviklet.

Brintbilen har de fleste af de ulemper, som vi allerede døjer med ved benzinbilen: Motor med forbrændingsproces med mange bevægelige dele. Den skal køre, når du holder for rødt, ganske som en benzinbil, fordi motoren ikke kan levere et drejningsmoment fra stilstand, som en elbil kan.

Du har en brændstofpåfyldningsproces og et decideret behov for tankstationer, og det er en masse ny infrastruktur der skal etableres, og meget af det er hverken opfundet eller standardiseret endnu.

Der findes endnu heller ikke nogen proces til effektivt og billigt at lave meget store mængder af brint, og du har spildenergi på at transportere produceret brint ud til tankstationer, et problem der slet ikke eksisterer for el.

El-bilen kan i princippet lades, hvor der er strøm og strøm kan laves ud fra mange flere forskellige kilder, end du kan lave brint.

Efterhånden som batteriteknologi forbedres, kan nye batterier sættes i eksisterende el-biler. Hvad sker der, når/hvis en forbedret lagringsmetode kommer frem til brintbiler?

Du kan også vende det rundt og spørge dig selv om du helst ville have en vaskemaskine, der kørte på el eller brint.

Jeg vil gerne vide hvad der er for nogle brintbiler du taler om..
De fleste virker ved at fusionere ild og brint - og derved skabe vand..
Den proces kan man udvinde strøm fra, og det eneste affaldsstof er rent vand.

Man kan sagtens lave brint, flere steder gør man det ved hjælp af Solceller.. men eftersom at solceller ikke er specielt effektive endnu, så bliver produktionen af brint også ret ineffektiv...
og man mener at opimod 80% af energien går tabt ved at drive brintbiler på denne måde..

Der findes metoder til at opbevare brint forsvarligt...
Det kan bindes til ammoniak i en pilleform.
Dog har man ikke masseproduceret in infrastruktur der kan håndtere brint i denne form...
Gravatar #18 - henrikmk
20. maj 2009 11:14
#16:

Jep, den havde jeg misforstået, undskyld. Men det får ikke brintproblemerne til at forsvinde.
Gravatar #19 - Zombie Steve Jobs
20. maj 2009 11:24
Nu kan man så spørge: Who killed the hydrogen car = Duracell!

Tyg lige lidt på den!
Gravatar #20 - jfs
20. maj 2009 11:47
Sporvogne?

Én leder oppe i luften og en anden i underlaget. Ligesom Radiobilerne i Tivoli.


Desuden er det her jo heller ikke gratis energi. Det kræver mere energi at bevæge sig et magnetisk materiale gennem et magnetfelt, eller et magnetfelt forbi et magnetisk materiale. Den energi der skal bruges til det må komme fra et sted, enten skal bilens motor levere det eller man må finde en måde så alle veje går ned ad bakke.
Gravatar #21 - fennec
20. maj 2009 11:57
#11
Hvis det er tilfældet at de bare har en spole (uden strøm), så kan jeg ikke tro der er noget at vinde.

Der er som bekendt ikke noget der er gratis. Så tager man en elbil og kører en strækning vil bilen skabe en vis modstand som er det der tappes fra batteriet. Hvis samme bil kører en strækning med spoler i vejen og derved kan oplades, vil modstanden være meget højere. Og derved tappes batteriet hurtigere.

Den energi (bevægelse) der skal bruges til at skabe en anden energi (el) vil ALTID være større end resultatet, og bilen vil derfor køre kortere på en spole vej, end uden spoler.

Hvis der derimod er strøm på spolerne i vejen, har vi en energi tilførsel, som kan overføres til bilerne, men så må vi have energi tab i vejen når spolerne ikke er i brug...
Gravatar #22 - fennec
20. maj 2009 12:01
#20
Forskellen er at sporvogne altid skal have energi, og derfor kun kan køre hvor der er trukket ledninger. Med elbiler kan man lade dem op på "sporveje" også kan de køre på batteri på de små veje.

Man kan derfor nøjes med at lægge ledninger på alle de store veje i byen, hvilket begrænser arbejdsmængden betydlig... Smart :)
Gravatar #23 - XorpiZ
20. maj 2009 12:04
#21

Du har ret. Det ser ud til, at der er strøm i spolerne under vejen, ifølge artiklen.


Forøvrigt, er jeg den eneste, der mangler en "wtf?!?!" rating til #1? Jeg fatter intet af, hvad han prøver at skrive
Gravatar #24 - Zombie Steve Jobs
20. maj 2009 12:10
#23 Fixed
Elbiler begynder at minde om den danske Ruf, der jo bygger på samme grundlag.


Gravatar #25 - jfs
20. maj 2009 12:13
Gravatar #26 - Blackwater
20. maj 2009 12:35
Hvad med solceller på taget af bilen? Så kunne den holde uden for og oplade når man ikke var ude og køre også. Dog er det ikke meget energi, men det ville da spare noget af batteriet :P
Gravatar #27 - TullejR
20. maj 2009 12:35
Pas med på at sige Ruf for tit, for så ender det med at idioten der har prøvet at indføre dem i årevis kommer og tuder her inde, ligesom han gør på ing.dk.


Ja, flamebait mig bare, men der er jo ingen der kan holde manden ud.
Gravatar #28 - Friwwies
20. maj 2009 13:20
med nuværende energitab i sådan nogle fjernopladnings systemer med induktion vil det højst sansynligt ikke blive nogen success.
20-25% af strømmen går tabt ved overførslen og det vil være meget dyrt at grave sådan nogle opladere ned i 10% af vejnettet i en by. så vil jeg hellere have en bil der kan køre 200km på egne batterier der kan oplades med tættere på 100% effektivitet og hvor jeg kan køre steder hvor disse ikke findes.
Gravatar #29 - kasperd
20. maj 2009 23:34
fennec (22) skrev:
Forskellen er at sporvogne altid skal have energi, og derfor kun kan køre hvor der er trukket ledninger. Med elbiler kan man lade dem op på "sporveje" også kan de køre på batteri på de små veje.
Ja, det er lidt et problem.

Der kører både sporvogne og trolleybusser omkring hvor jeg bor, så jeg har da lagt mærke til et par ting om hvordan det fungerer.

Engang hvor jeg skulle med en bus hjemad. Et lille stykke af dens normale rute var afspæret, så den måtte køre en anden vej. Det betød ikke noget særligt for mig, da det afspærede stykke var i den modsatte retning.

Men fordi det lille stykke af ruten var afspæret havde de været nødt til at indsætte normale busser i stedet. Og det vel at mærke på hele ruten i begge retninger.

Sporvogne er endnu mindre fleksible. En trolleybus kan køre udenom forhindringer så længe den stadig kan nå strømmen. En sporvogn har ikke den mulighed.

Der er steder, der har velfungerende offentlig transport med sporvogne. Grunden til at det fungere godt har intet at gøre med at det er sporvogne. Derimod er grunden til at det fungere godt, at det drives af folk der har den holdning, at det skal fungere godt.

Når en del af vejbanen afsættes udelukkende til offentlig transport, og man lukker for anden trafik i den ene retning om nødvendigt, så kan offentlig transport fungere bedre. Når man samtidigt kører hvert 7. minut i dagtimerne og hvert 12. minut om aftenen indtil 0:30 på alle dage, så vil folk også være meget mere tilbøjelige til at bruge den offentlige transport.

Hvis man derimod skal vente en halv time eller mere hvis man kommer for sent til bussen, og man 1% af gangene oplever at bussen slet ikke kommer, så holder man op med at bruge offentlig transport.

Selvfølgelig er det godt at se tiltag til at gøre personbiler mindre forurenende. Men det løser ikke problemet med den tætte trafik i byerne.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login