mboost-dp1

Daihatsu

Elbil kører 1.000 km på én opladning

- Via Telegraph - , redigeret af Pernicious

Japan Electric Vehicle Club, som sidste år satte en rekord på 555,6 kilometers kørsel på én opladning, er endnu en gang tilbage med en ny rekord: 1.003 km på én opladning.

Ved en gennemsnitshastighed på 40 km/t tog det bilen godt 27 timer, imens den kørte rundt i en cirkel på en racerbane i den japanske by Shimotsuma, førend den løb tør.

Klubben brugte en ombygget Daihatsu Mira EV med et nyt litium-ion-batteri fra Sanyo, og holdet bag har ansøgt Guinness om at få rekorden anerkendt.

Bilen var udstyret med 8.320 af Sanyos type 18650 litium-ion-batterier, der samlet kunne yde 240,5 V og 294 A/t, eller omkring 70 kWt.





Gå til bund
Gravatar #1 - el_barto
27. maj 2010 08:55
Hvis vi ser bort fra omkostningerne til bilen har det med danske el-priser kostet 116 kr. at køre de godt 1.000 km.

Det er da helt OK, antager vi at en benzinbil af samme størrelse kører 33 km pr. liter (ikke urealistisk på lukket bane med 40 km/t) og benzinen koster en flad 10'er er elbilen ca. halvt så dyr.

Men...jeg vil æde en muggen ostemad på at du ikke får denne elbil til under 200.000. Og så er afskrivningen pludselig i alvorlig fare.

Strømmen skal jo nærmest være gratis før det løber rundt...

I kontrast kårede FDM allerede i 2006 Citroen C1 som en bil der kan køres for 1,61 kr. pr km, INKL: brændstof, afskrivning, service osv.
Gravatar #2 - Montago.NET
27. maj 2010 08:56
Ja hurra....


hvis man sætter en trailer bag på en Tesla, fyldt med 10.000 batterier... så køre den også 1000 km !! - enda med 120km/t

(pointen er at denne bil indeholder overdrevet mange batterier i forhold til andre elbiler)
Gravatar #3 - zin
27. maj 2010 08:59
#1: For ikke at nævne opladningstiden... :-(
Gravatar #4 - udenrigsministeren
27. maj 2010 09:00
#1 og samtidig spekulerer jeg - ud fra et miljømæssigt synspunkt - om fremstilling og bortskafning af 18650 batterier er mere eller mindre belastende ift. de "fodspor", dens benzindrevne brødre sætter i sin levetid...
Gravatar #5 - OxxY
27. maj 2010 09:04
70kWt svarer ca til 252 MJ hvilket svarer til ca 6.53l diesel (ifølge wiki går der 38.6 MJ per liter diesel).

Så for at køre 1000km på samme mængde energi vil en dieselbil skulle kunne køre godt 153km/l, så et eller andet har de vel gjort rigtigt.

Men altså jeg har på fornemmelsen af man ikke bare lige køber for 70kWt li-ion batterier nede i harald nyborg, og som #4 siger vil jeg gerne vide hvor meget energi der bruges på at lave batterierne.

Syntes tit produktionsomkostninger i form af olie/c02 bliver glemt når man snakker "grøn" energi.
Gravatar #6 - Jakob Jakobsen
27. maj 2010 09:06
#4
Batterierne kan genbruges 100% og der skal ikke fragtes brændstof rundt i landet til dem, så de er meget mindre "belastende" end en brændstofbil.
Desuden kan en rigtig elbil nøjes med en enkelt kop olie der ikke skal skiftes, imod de 8-10 liter der bruges i en normal bil og skal skiftes 2+ gange om året.
Gravatar #7 - f-style
27. maj 2010 09:09
#4
det kommer jo an på om batterierne kan omdannes til andre ting og hvor lang holdbarhed disse batterier har.
Desuden vil en elbil i serie produktion nok have et stort batteri i forhold til en masse små batterier vil jeg formode.

På langt sigt er elbiler nok at foretrække såfremt vi ikke løber tør for råstoffer til at producere disse. Ved ikke om der er mulighed for genanvendelse. Benzin og disel forurener luften, batterier ødelægger jorden såfremt de ikke bliver genanvendt. Men lad os sige batterier havde en levetid på 10-20 år, så er der nok stor sandsynlighed for at disse batterier er endnu mere forbedret i denne tid. Desuden vil der kunne tilføes solenergi i bilernes tag hvis denne kan designes på en ordentlig måde.
Måske kommer der i fremtiden en multi-hbrid bil.
Som får energi fra vand (brint), solenergi, strøm og vindkraft (er det muligt at bygge et mini vindmølle i bilen.
Altså en kombination af alle de metoder til at fremskaffe el på, som belaster miljøet mindst muligt.
Gravatar #8 - OxxY
27. maj 2010 09:13
#7: vindenergi og biler er en dårlig kombo. Langt det meste af vindmodstanden på en bil bliver genereret af bilen selv, og en mand der hed Newton sagde en gang noget med at man ikke kan få mere energi ud af et system end man putter i det, så det giver ingen mening at prøve at udnytte den selvskabte vind der påvirker bilen, det er meget smartere at minimere effekten af vinden på bilen.
#9 - 27. maj 2010 09:14
f-style (7) skrev:
er det muligt at bygge et mini vindmølle i bilen.


Ja selvfølgelig... men al energi er konstant... så det energi du tjener, mister du i ekstra motorkraft.... skal man så også lige tage med i betragtning at en vindmølle og elmotor ikke har en effiktivitet på 100%, så du har også et kæmpe tab der.


f-style (7) skrev:
Men lad os sige batterier havde en levetid på 10-20 år


Eller 120.000km.... hvilket er 3-4 år med mit forbrug.

f-style (7) skrev:
tilføes solenergi i bilernes tag hvis denne kan designes på en ordentlig måde.


Solenergi er ekstremt dyrt, og du vil ikke kunne opnå en særlig god effekt hvis det kun var på størrelse med et biltag...


Selvfølgelig er dine tiltag brugbare, hvis det kun er når bilen er stationær(står i indkørelsen).
Gravatar #10 - Montago.NET
27. maj 2010 09:15
#alle


Brændselsceller har en langt bedre fremtid end Batterier og alm. Forbrændingsmotore - grundet at brændstoffet kan produceres og fragtes og er mere kompakt end batterier.

Brændselsceller har en bedre virkekraft en forbrændingsmotore og spare derfor en masse energi.

batterier forbruger en helvedes masse grundstoffer som vi kunne bruge bedre til andre ting.
Gravatar #11 - Montago.NET
27. maj 2010 09:18
#8 og #9

fuck i er dumme at høre på..

vindmøllen skal selvfølgelig bruges når bilen holder stille - til at oplade bilen :D
Gravatar #12 - M.R.
27. maj 2010 09:20
Bilen var udstyret med 8.320 af Sanyos type 18650 litium-ion-batterier, skrev:


Det må sku' da fylde ekstremt meget

#13 - 27. maj 2010 09:20
Montago (11) skrev:
#8 og #9

fuck i er dumme at høre på..

vindmøllen skal selvfølgelig bruges når bilen holder stille - til at oplade bilen :D


Hehe ligesom jeg skrev til sidst.... Men tror desværrer ikke at en vindmølle i 1 meters højde vil være super anvendelig...

Og hvor skal passagerene så sidde :-P
Gravatar #14 - kalash
27. maj 2010 09:21
Jeg køber en elbil når den får et dejligt langt strømkabel så man faktisk kan parkerede et stykke væk fra sin strømkilde og når ladetiden er under 4 timer, og når den kan køre over 400 km pr. opladning :D

Men ak der går nogle år endnu
Gravatar #15 - snesman
27. maj 2010 09:22
Montago (10) skrev:
#alle
Brændselsceller har en langt bedre fremtid end Batterier og alm. Forbrændingsmotore - grundet at brændstoffet kan produceres og fragtes og er mere kompakt end batterier.


To early to tell... Hellere satse på noget der virker nu og så gå over til brændselsceller når de er klar til virkeligheden. Ligesom USA gør.
Gravatar #16 - OxxY
27. maj 2010 09:23
Montago (11) skrev:
#8 og #9

fuck i er dumme at høre på..

vindmøllen skal selvfølgelig bruges når bilen holder stille - til at oplade bilen :D


Så kan det da dælme bedre betale sig at lave nogle ordenlige vinenergianlæg og smække bilen i stikkontakten.
#17 - 27. maj 2010 09:24
oxxy (16) skrev:
Så kan det da dælme bedre betale sig at lave nogle ordenlige vinenergianlæg og smække bilen i stikkontakten.


Hver dag når jeg åbner min browser er det her side 1 :-P

http://gaia-wind.dk/

Puha jeg ville gerne have sådan en husstandsmølle .
Gravatar #18 - Jakob Jakobsen
27. maj 2010 09:28
M.R. (12) skrev:
Det må sku' da fylde ekstremt meget


Ca. 138 dm. ikke ret meget når man så sparer en stor motor og brændstoftank.


Jeg mener ikke at brændselsceller er fremtiden, der er ekstremt stort tab i produktionen og det skal transporteres rundt med lastbiler.
Gravatar #19 - HenrikH
27. maj 2010 09:29
Tjah, Teslas roadster har et stort batteri i forhold til alle andre elbiler. Det er på 53 kWh, de fleste elbiler har et der er halvt så stort.

Det at denne bil har et på 70, gør bare at man jo må antage at det er ret stort.

Men enhver kan da lave en elbil der kan køre langt, det er bare et spørgsmål om at smide et større batteri i.
#20 - 27. maj 2010 09:29
HenrikH (19) skrev:
Men enhver kan da lave en elbil der kan køre langt, det er bare et spørgsmål om at smide et større batteri i.


Eller et håndsving i passagersiden :-P
Gravatar #21 - XorpiZ
27. maj 2010 09:32
Jakob Jakobsen (18) skrev:
Ca. 138 dm. ikke ret meget når man så sparer en stor motor og brændstoftank.


Mener du 138 dm2, eller? Ellers giver det ikke meget mening nemlig.
Gravatar #22 - Fjolle
27. maj 2010 09:41
Montago (10) skrev:
#alle


Brændselsceller har en langt bedre fremtid end Batterier og alm. Forbrændingsmotore - grundet at brændstoffet kan produceres og fragtes og er mere kompakt end batterier.

Brændselsceller har en bedre virkekraft en forbrændingsmotore og spare derfor en masse energi.

batterier forbruger en helvedes masse grundstoffer som vi kunne bruge bedre til andre ting.


Problemet er at det er ret svært at lave brint, og hvis man skulle bruge methan kommer der stadigvæk co2 ud.
Gravatar #23 - OxxY
27. maj 2010 09:47
Scorp-D (17) skrev:
Hver dag når jeg åbner min browser er det her side 1 :-P

http://gaia-wind.dk/

Puha jeg ville gerne have sådan en husstandsmølle .


En hustandsmølle er vel også næsten et ordenligt vindenergianlæg, så det er vel fint nok.

ps. hvis jeg quoter #17 får jeg ikke indentet quotes med, men hvis jeg quoter #22 bliver det rigtigt nok (se nedenstående), hvorfor virker citerfunktionen som vinden blæser? (sådan helt apropo)




Fjolle (22) skrev:
Montago (10) skrev:
#alle


Brændselsceller har en langt bedre fremtid end Batterier og alm. Forbrændingsmotore - grundet at brændstoffet kan produceres og fragtes og er mere kompakt end batterier.

Brændselsceller har en bedre virkekraft en forbrændingsmotore og spare derfor en masse energi.

batterier forbruger en helvedes masse grundstoffer som vi kunne bruge bedre til andre ting.


Problemet er at det er ret svært at lave brint, og hvis man skulle bruge methan kommer der stadigvæk co2 ud.
#24 - 27. maj 2010 09:51
#23

Kan evt. være fordi jeg lavede rod i den.... skrev sikkert quote selv...
Gravatar #25 - kjeldmis
27. maj 2010 09:58
#21: 132 m2 giver da ikke mere mening. Når der er tale om hvor meget noget fylder bruger man rumfang (m3 eller Liter)

- Tilbage til skolebænken :).
Gravatar #26 - XorpiZ
27. maj 2010 10:05
#25

Haha, sandt. Det var sgu lige en tanketorsk.

Godt det snart er frokost :)
Gravatar #27 - Sugardad
27. maj 2010 10:06
det var en fed idé indtil jeg læste lithium batteri. havde håbet på noget nyt teknologi for lithium er noget gammeldags bras selvom det er i dette tilfælde
Gravatar #28 - Jakob Jakobsen
27. maj 2010 10:41
#25

Nu skulle det være dm3, det er da en anderkendt angivelse af rumfang.

#27
Hvorfor er Li+ batterier noget gammelt bras?
Gravatar #29 - Fusionfox
27. maj 2010 10:45
Der er fejl i enhederne A/t giver ingen mening, A er givet ved Q/s hvormed ampere allerede er defineret ud fra tid. Ville vist give mere mening med A*t
Gravatar #30 - marty
27. maj 2010 11:15
Spændende - altid fedt at se nye forbedringer. Men jeg gad godt at vide, hvad round-trip effektiviteten er - nogen, der har et bud?

Litteraturen siger 80-90% for Li-ion batterier, men det er helt afhængigt af strømstyrken man lader og aflader ved.

Brændselscellers effektivitet er teoretisk set begrænset af de samme faktorer, men har dog nogle parasitiske tab - specielt for mobile applikationer. Spørgsmålet er så, om fordelene opvejer ulemperne og her tænker jeg primært på cradle-to-the-grave analyser: Selvom brændselscellernes round-trip formentligt altid vil være lavere end batteriernes, skal vi også tage højde for produktionsomkostninger (også i miljømæssig forstand) og i øvrigt også ting som bilens samlede vægt etc.

Man er altså IMO nødt til at kigge på specifikke systemer og ikke blot teknologierne: Der findes et utal af batteri-typer, ligesom der findes et utal af brændselscelle-typer og de kan anvendes på en lang række forskellige måder. En diskussion om "hvad, der er bedst" er efter min mening nonsens.

Gravatar #31 - kaarebd
27. maj 2010 11:16
Det gode ved at skifte til el-biler er i mine øjne slet ikke et spørgsmål om klima, co2-regnskaber eller om hvilken kilde strømmen produceres fra.

Det handler om, at få flyttet forureningen ud på nogle store centraliserede værker, så vi kan få ren luft i gaderne igen. Det må være noget som vil kunne mærkes på sundheden i befolkningen og dermed udgifterne til sundhedssektoren.

Yderligere vil et centraliseret energiproduktion have en langt bedre økonomi til at rense udledningen af forurening.

Så er jeg ligeglad med, om bilen kører 200 km pr. opladning eller 1000 km. Det handler om det nære miljø først og fremmest - at det så har en voldsom positiv effekt på klima-huttelihuttet også er jo bare fantastisk.
Gravatar #32 - snesman
27. maj 2010 11:24
kaarebd (31) skrev:
Det gode ved at skifte til el-biler er i mine øjne slet ikke et spørgsmål om klima, co2-regnskaber eller om hvilken kilde strømmen produceres fra.


what you said +

elbiler, vindkraft mm. = ingen olie fra mellemøsten = win
Gravatar #33 - martink
27. maj 2010 12:18
Hmm... Tvivler på bilene har 8320 batterier, den har måske en 2-3 stykker som tilsammen indeholder 8320 celler.
Man siger jo heller ikke at ens bærbar har 6 eller 9 batterier, den har et batteri med 6 eller 9 celler.

Om batteriet eller batterierne er store, det kommer an på hvad man sammenligner med.

Men hver enkel celle har et volumen på 0,000068m^3* hvilket giver et total volumen på 0,56m^3, hvilket giver en boks med dimensionerne 0,83m på hver led, nok lidt større da der ikke er taget højde for at cellerne er runde. Så jo fysisk er det da stort, men modsvare nok nogenlunde dimensionerne på mortoren.

/Martin

* http://battery.sanyo.com/en/spec/ion/UR18650ZT.pdf

Gravatar #34 - Martin Schou
27. maj 2010 13:08
Edit:
Herligt - alle mine tal er med 8.230 og ikke 8.320 celler. Orker ikke lige at rette det til ;). I må selv lige ændre tallene med ca. 1.2%, hvor det er nødvendigt.

Lidt til diverse

Antallet af celler er 8.230
Celle-typen er 18650.

Cellen vejer netto 45,36 gram stykket, og fylder 65 x 18 x 18 mm (2,16 centiliter som en kasse og ikke en cylinder). Specs
Det vil sige at nettovægten er 373 kg og nettovolumen er 178 liter.

Vi kan så være lidt pessimistiske og sige, at yderligere elektronik, kabler osv lægger 10% oveni mht vægt og volume. Dermed er vi oppe på 410 kg og 196 liter. Dette dog uden el-motor(er).

Jeg er ikke bilekspert, så lad os antage, at Mira'en er bygget på en Mira fra 2007. Den vejer ca 770 kg (plus passagere og brændstof), og har en lille 1 liters motor, plads til 36 liter brændstof og bruger 4,4l/100 km (818 km rækkevidde). Motorrummet er måske 170 liter (gæstimering). Motorens vægt - ingen anelse. 150 kg måske? (Specs)

Med lidt god vilje, kan man altså godt presse batterierne ned i motorrummet. Man skal så lige finde plads til el-motor(er) (kan måske bruge gearkassens placering og vægt), og bilen vokser i vægt fra 770 kg til 1.030 kg.

Alt sammen for at få 22% ekstra rækkevidde ud af bilen.

Hvis de 10 kr/liter passer, så koster det 44 øre/km i benzin.
I følge Elpristavlen koster 1 kWt ca 60 øre. Batteriets totalkapacitet koster derfor 42 kroner (lad os sige 75 - så har vi helt klart medregnet opladningstab). Det giver os en pris på 7,5 øre/km.

De 120.000 km, som Scorp-D koster derfor 52.800 kroner i benzin, mens de koster 9.000 kroner i el-bilen. En besparelse på 43.800 kroner. Jeg ved så ikke, om der er besparelser i vægtafgift, moms registreringsafgift osv.

Cellerne (og tilhørende elektronik) må derfor ikke koste mere end kr 5,33/stykket, hvis vi antager at salg af motor og gearkasse som reservedele dækker pris på elektronik, el-motor og arbejdsløn.

Uheldigvis koster cellerne ca. US$4,50 stykket (kr 27,33), ved store ordrer. Så cellerne skal kunne holde 5,14 gange længere, før økonomien er ens. Altså skal man køre ca. 616.000 km (271.000 kr vs 46.000 kr). Dette giver en besparelse på 225.000 kroner, hvilket er nok til at betale for cellerne.

Det giver betydeligt mere mening som en storbytaxa end som privatbil. Hvis bilen skal holde i 4 år, skal den køre 422 km/dagen. Hvis den er aktiv 16 timer om dagen, har man så 8 timer til at lade den op, og en rækkevidde på 850 km pr opladning, som så kræver en 9 kW oplader. Ikke noget man umiddelbart finder derhjemme i villaen, men hos en taxa-vognmand med sæde i et industrikvarter, burde det være muligt.

Egentlig er jeg ret skuffet over præstationen. Havde forventet, det ville gå ca. lige op efter 100.000 km.
Gravatar #35 - Martin Schou
27. maj 2010 13:18
martink (33) skrev:

Men hver enkel celle har et volumen på 0,000068m^3*
* http://battery.sanyo.com/en/spec/ion/UR18650ZT.pdf


Hvor ser du 6,8 cl/celle i den pdf?

Den viser 65,1 mm i højden og 18,24 mm i diameter.

Du har brugt 18,24 mm som radius i cylindervolumenformlen (pi * r^2 * h), ikke 9,12 mm. Cylindervolumen er 1,7 cl/stykket, men de kan ikke pakkes optimalt - derfor brugte jeg boks-volumen i stedet for.
Gravatar #36 - marty
27. maj 2010 13:42
#34 - spændende udregninger. Måske er der plads til batterier i motorrummet, men man skal bare også kunne køle dem. Måske var det smartere at polstre bunden med dem, så tyngdepunktet blev lavere og luftstrømmen under undervognen kunne bruges til køling.

Og ja, gearkassen har de jo nok strippet.
Gravatar #37 - nwinther
27. maj 2010 14:08
For at el- eller brændselscelle biler skal være reelt konkurrencedygtige, skal det kunne det samme som almindelige biler.

Dvs. de har en accellerationstid 0-100 på ca. 10 sekunder
De skal kunne køre min. 500 km. på en opladning/tankning
Tankningen må ikke tage mere end max. 10 minutter fra tom til helt fuld.
Bilens tophastighed skal være på min. 150 km/t
Bilen skal have en fornuftig cruise-speed på 90 km/t.
Bilen skal kunne rumme det samme som en alm. sedan - dvs. min. fire voksne personer - komfortabelt - samt deres bagage (5 ølkasser).

Der er jo ingen som kører 40 km/t.
Gravatar #38 - martink
27. maj 2010 14:13
Martin Schou (34) skrev:
Med lidt god vilje, kan man altså godt presse batterierne ned i motorrummet. Man skal så lige finde plads til el-motor(er) (kan måske bruge gearkassens placering og vægt), og bilen vokser i vægt fra 770 kg til 1.030 kg.


Pladsen til el-motoren er ikke nødvendig, mange el-biler har el-motoren til at sidde ud ved hjulet, hvilket i for sig er smart, så spare man akslen og gearkassen væk, hvilket gør at du kan få helt fladt gulv i bilen uden midterkonsol.

Martin Schou (35) skrev:
martink (33) skrev:

Men hver enkel celle har et volumen på 0,000068m^3*
* http://battery.sanyo.com/en/spec/ion/UR18650ZT.pdf


Hvor ser du 6,8 cl/celle i den pdf?

Den viser 65,1 mm i højden og 18,24 mm i diameter.

Du har brugt 18,24 mm som radius i cylindervolumenformlen (pi * r^2 * h), ikke 9,12 mm. Cylindervolumen er 1,7 cl/stykket, men de kan ikke pakkes optimalt - derfor brugte jeg boks-volumen i stedet for.


Du har helt ret jeg tastede bare løs og har brugt diameter i stedet for radius, hvilket bare en fordel for batteriet da det så bliver mindre. Tak for rettelsen.

Jeps de er cylinderformede, også derfor jeg skrev plus det løse. Men hvis de stakkes på skrå fylder de mindre end antagede boksvolumen.

/Martin
Gravatar #39 - Martin Schou
27. maj 2010 15:10
martink (38) skrev:

Du har helt ret jeg tastede bare løs og har brugt diameter i stedet for radius, hvilket bare en fordel for batteriet da det så bliver mindre. Tak for rettelsen.

Vi laver alle fejl ... bare se mit lange indlæg ;)

martink (38) skrev:

Jeps de er cylinderformede, også derfor jeg skrev plus det løse. Men hvis de stakkes på skrå fylder de mindre end antagede boksvolumen.
/Martin

Ja, men så er køling et lidt større problem. Hvis du stabler dem som i kasser, får du en større volumen, men du får meget nemmere ved at køle dem, da du har noget nær 90% af overfladen tilgængelig til køling. Selv vandkøling ville være muligt, da du så blot anvænder tomrummet mellem dem til at trække kølerør (eller decideret anvende en evt. holder/boks som køleblok).
Gravatar #40 - Jakob Jakobsen
27. maj 2010 15:25
nwinther (37) skrev:
For at el- eller brændselscelle biler skal være reelt konkurrencedygtige, skal det kunne det samme som almindelige biler.

Dvs. de har en accellerationstid 0-100 på ca. 10 sekunder


Ingen problemer her, elmotorer har et ekstremt moment og der findes utallige elbiler der kan trække fra samtlige ferrarier i produktion.


nwinther (37) skrev:
De skal kunne køre min. 500 km. på en opladning/tankning
Tankningen må ikke tage mere end max. 10 minutter fra tom til helt fuld.


Der er de meget tæt på, der er lavet biler der kører over 460Km. på en optankning og med det foreslåede batterisystem, tager det under et minut at få et nyt batteri i på en tankstation.


nwinther (37) skrev:
Bilens tophastighed skal være på min. 150 km/t
Bilen skal have en fornuftig cruise-speed på 90 km/t.


Ikke noget problem allerede i dag.


nwinther (37) skrev:
Bilen skal kunne rumme det samme som en alm. sedan - dvs. min. fire voksne personer - komfortabelt - samt deres bagage (5 ølkasser).


Der er elbilens store fordel, der er ingen stor benzinmotor til at tage plads, så der vil være større "nytteplads" i forhold til bilens ydre størrelse.
Gravatar #41 - Martin Schou
27. maj 2010 15:34
nwinther (37) skrev:
For at el- eller brændselscelle biler skal være reelt konkurrencedygtige, skal det kunne det samme som almindelige biler.

Dvs. de har en accellerationstid 0-100 på ca. 10 sekunder

Nej. De har brugt en Daihatsu Mira som basis, og den accelererer til 100 km/t på 11,1 sekund for manuel gearkasse og 14,1 sekund for automatgearkassen.

martink (38) skrev:

De skal kunne køre min. 500 km. på en opladning/tankning

En Ford GT kan i følge FuelEconomy.gov køre 356 km på en tank. Gør det bilen til en elendig bil?

nwinther (37) skrev:

Tankningen må ikke tage mere end max. 10 minutter fra tom til helt fuld.

Hvorfor? Hvis du anvender bilen til og fra arbejde, hvor du alligevel oftest er alene i bilen, så holder den stille ca 16 timer i døgnet - 8 på arbejdet, 8 derhjemme. Den kan da fint blive ladet op der.

Og hvis du kigger på den bil, de har baseret denne her på, så ville jeg sgu nødigt ligge og køre langture i den. Den er alt for lille.

nwinther (37) skrev:

Bilens tophastighed skal være på min. 150 km/t
Bilen skal have en fornuftig cruise-speed på 90 km/t.

Hvis du bor i Hørsholm og arbejder i København til normale tider, så er din gennemsnitsfart frem og tilbage forholdsvis tæt på at være 30 km/t. Du kommer aldrig op på 150, og selv 90 km/t er tæt på umuligt.

nwinther (37) skrev:

Bilen skal kunne rumme det samme som en alm. sedan - dvs. min. fire voksne personer - komfortabelt - samt deres bagage (5 ølkasser).

Hvorfor? Det er ikke ualmindeligt at familier i f.eks. Hørsholm har arbejde i både Helsingør og København. Det er da totalt spild af plads i indkørslen og brændstofudgifter at have to store biler til det.
I øvrigt udelukker dette krav også en Ford GT. God fornøjelse med at pakke fire voksne ind i den bil, uden at anvende en eller anden form for kødhakning. Du kan ikke engang få plads til bagagen.

nwinther (37) skrev:

Der er jo ingen som kører 40 km/t.

Du har vist aldrig nogen sinde været i myldretidstrafik. Eller storbytrafik.

Og hvis du bor i indre København, så er det begrænset hvor ofte du har behov for en stor flyder. Gennemsnitshusholdningen er sandsynligvis tættere på 1 end 2, så behovet for at stoppe en familie i bilen er lille. Dermed er behovet for at handle stort ind også mindre, hvilket gør at du kan nøjes med en mindre bil med mindre bagagerum, da du oftest blot har en eller to poser med ting.

Vi har ikke allesammen brug for det samme. Det er en af grundende til, at mikrobilerne er blevet så udbredte. Der er hverken plads til fire store folk og en kasse øl til hver. Børn over 10 kan ikke bruge bagsæderne i den type biler - hvis der da overhovedet ER bagsæder.

Bilerne har fundet en niche, enten som bil til storbymennesker med små transportbehov, eller som bil nummer to til pendlere.

At DU ikke kan bruge en bil, som ikke opfylder disse behov er noget helt andet. Jeg kan f.eks. ikke bruge smøger til noget som helst, men de sælger såmænd i store mængder alligevel.
Gravatar #42 - jfs
27. maj 2010 15:39
#5 omkring energien i diesel:
Jeg gad vide om det kan betale sig at lave en diesel-elektrisk bil, på samme måde som de fleste diesel-tog reelt har en diesel-generator og en elmotor. I hvert fald i togenes tilfælde giver det langt bedre udnyttelse af energien i brændstoffet.
Hvis man så også smider et godt batteri i vognen og lader det op på overskudsstrøm, så kunne man tænke sig en bil der kører på batteri når der er ladning nok og starter generatoren når det begynder at blive fladt.
Gravatar #43 - Jakob Jakobsen
27. maj 2010 15:43
#42
I holland har de busser med en 50Hk dieselgenerator, et mindre batteri og navmotorer.
De kører vist dobbelt så langt på literen og har bedre acceleration end tilsvarende almindelige busser.
LINK

Min personlige mening er også at nav-motorer er fremtiden. Ingen gear, kobling, kardanled eller differentiale til at optage energi.
Desuden er der overhovedet ingen motor, gearkasse osv. der tager plads i selve karossen.
Gravatar #44 - nwinther
27. maj 2010 19:52
Jakob Jakobsen (40) skrev:
nwinther (37) skrev:
For at el- eller brændselscelle biler skal være reelt konkurrencedygtige, skal det kunne det samme som almindelige biler.

Dvs. de har en accellerationstid 0-100 på ca. 10 sekunder


Ingen problemer her, elmotorer har et ekstremt moment og der findes utallige elbiler der kan trække fra samtlige ferrarier i produktion.


nwinther (37) skrev:
De skal kunne køre min. 500 km. på en opladning/tankning
Tankningen må ikke tage mere end max. 10 minutter fra tom til helt fuld.


Der er de meget tæt på, der er lavet biler der kører over 460Km. på en optankning og med det foreslåede batterisystem, tager det under et minut at få et nyt batteri i på en tankstation.


nwinther (37) skrev:
Bilens tophastighed skal være på min. 150 km/t
Bilen skal have en fornuftig cruise-speed på 90 km/t.


Ikke noget problem allerede i dag.


Der er elbilens store fordel, der er ingen stor benzinmotor til at tage plads, så der vil være større "nytteplads" i forhold til bilens ydre størrelse.


Men vis mig en el-bil som har alle tingene.

Et problem med "aktionsradius" er, at det er under ekstremt givtige forhold, ofte med lav hastighed, så vindmodstand ikke er et issue. Problemet med hurtig optankning ved udskiftning af batteri er, at du ikke har mulighed for at øge batteriets levetid/effekt mv. da det skal have en helt særlig størrelse og form. Du kan ikke engang indføre ny teknologi, da byttebatteriet vil være anderledes end det modtagne batteri. Mht. tophastighed og cruise-speed samt bilstørrelse er der på markedet intet som "kan", så vidt jeg ved - og da slet ikke hvis den også skal kunne køre langt.
Gravatar #45 - 1000tusind
27. maj 2010 20:14
kalash (14) skrev:
Jeg køber en elbil når den får et dejligt langt strømkabel så man faktisk kan parkerede et stykke væk fra sin strømkilde og når ladetiden er under 4 timer, og når den kan køre over 400 km pr. opladning :D

Men ak der går nogle år endnu


Du kan købe en forlængerledning i Harald Nyborg for 60kr.
Du kan medbringe et ekstra batteri. Det kan skiftes på under 4 timer.
Bilen i nyheden kan køre over 400 km pr. opladning.

Hvad venter du på?? :D
Gravatar #46 - nwinther
27. maj 2010 20:25
Martin Schou (41) skrev:
nwinther (37) skrev:
For at el- eller brændselscelle biler skal være reelt konkurrencedygtige, skal det kunne det samme som almindelige biler.

Dvs. de har en accellerationstid 0-100 på ca. 10 sekunder

Nej. De har brugt en Daihatsu Mira som basis, og den accelererer til 100 km/t på 11,1 sekund for manuel gearkasse og 14,1 sekund for automatgearkassen.


Men det er jo langt fra en egentlig produktionsbil der er brugt som eksempel.


Martin Schou (41) skrev:
martink (38) skrev:

De skal kunne køre min. 500 km. på en opladning/tankning

En Ford GT kan i følge FuelEconomy.gov køre 356 km på en tank. Gør det bilen til en elendig bil?

Ja. Ford GT er jo ikke konkurrencedygtig med f.eks. Toyota Corolla.

Martin Schou (41) skrev:

nwinther (37) skrev:

Tankningen må ikke tage mere end max. 10 minutter fra tom til helt fuld.

Hvorfor? Hvis du anvender bilen til og fra arbejde, hvor du alligevel oftest er alene i bilen, så holder den stille ca 16 timer i døgnet - 8 på arbejdet, 8 derhjemme. Den kan da fint blive ladet op der.

Ja, men det er jo best-case scenario. Hvad nu, når jeg skal køre fra Aalborg til Kbh. eller til Frankfurt? Eller jeg smider en fyldt trailer eller camingvogn bagefter? Med dit forslag kunne vi jo alle sammen gå sammen med 24 andre om at købe en bil - for vi bruger den jo reelt kun 1 time hver om dagen. Men hvad nu, når vi vil noget forskelligt på samme tid?

Martin Schou (41) skrev:

Og hvis du kigger på den bil, de har baseret denne her på, så ville jeg sgu nødigt ligge og køre langture i den. Den er alt for lille.


Ja - netop.

Martin Schou (41) skrev:

nwinther (37) skrev:

Bilens tophastighed skal være på min. 150 km/t
Bilen skal have en fornuftig cruise-speed på 90 km/t.

Hvis du bor i Hørsholm og arbejder i København til normale tider, så er din gennemsnitsfart frem og tilbage forholdsvis tæt på at være 30 km/t. Du kommer aldrig op på 150, og selv 90 km/t er tæt på umuligt.


Men jeg bor ikke i Hørsholm. Igen tager du udgangspunkt i best case scenario. Hvad nu, den dag du skal til Nyborg i stedet? Jeg har en 8mb internetforbindelse. Men det er langt fra altid jeg bruger det. Faktisk overhovedet ikke, når jeg er på arbejde. Og lige nu kunne jeg nøjes med en 512kb forbindelse. Men sådan kan man jo ikke se på det, vel?

Martin Schou (41) skrev:
nwinther (37) skrev:

Bilen skal kunne rumme det samme som en alm. sedan - dvs. min. fire voksne personer - komfortabelt - samt deres bagage (5 ølkasser).

Hvorfor? Det er ikke ualmindeligt at familier i f.eks. Hørsholm har arbejde i både Helsingør og København. Det er da totalt spild af plads i indkørslen og brændstofudgifter at have to store biler til det.

Bor du monstro i Hørsholm? Hov, hov. Hvem snakker to biler? Det er da vist en straw-man. Selvfølgelig er der plads til små elbiler, ligesom der er plads til små benzin-biler. Men hvorfor er alle biler ikke SMART-biler? Hvem har EGENTLIGT brug for mere?

Martin Schou (41) skrev:

I øvrigt udelukker dette krav også en Ford GT. God fornøjelse med at pakke fire voksne ind i den bil, uden at anvende en eller anden form for kødhakning. Du kan ikke engang få plads til bagagen.

Hvorfor Ford GT også er verdens dårligste eksempel. Det eneste den bil kan, er at bruge meget brændstof til megen lidt nytte. Når jeg siger konkurrencedygtig, så er det jo konkurrencedygtig i forhold til almindelige menneskers behov. Hvor mange Ford GT er der i DK? 5? Der er vel omkring 1 mio biler i landet totalt.

Martin Schou (41) skrev:
nwinther (37) skrev:

Der er jo ingen som kører 40 km/t.

Du har vist aldrig nogen sinde været i myldretidstrafik. Eller storbytrafik.


Jo. Men jeg kører ikke kun i storbytrafik. Det er faktisk ret sjældent. Når jeg kører bil sker der 90% af tiden med 50+ km/t.

Martin Schou (41) skrev:
Og hvis du bor i indre København, så er det begrænset hvor ofte du har behov for en stor flyder.


Men størstedelen af befolkningen bor IKKE i det indre københavn. Og folk i det indre København bevæger sig trods alt også ud af storbyen engang imellem.

Martin Schou (41) skrev:
Gennemsnitshusholdningen er sandsynligvis tættere på 1 end 2, så behovet for at stoppe en familie i bilen er lille.


Hvor får du det tal fra? Hvis det er rigtigt, står det da virkelig skidt til mht. fødselstallet i Danmark.

Martin Schou (41) skrev:
Dermed er behovet for at handle stort ind også mindre, hvilket gør at du kan nøjes med en mindre bil med mindre bagagerum, da du oftest blot har en eller to poser med ting.


Nøglordet er "oftest". Mange familier kan, som du siger, nøjes med et par poser. Det kan man få plads til i alle biler. Problemet opstår NÅR man har købt stort ind. Når de har haft tilbud på Tuborg, og du også lige skulle have 200 liter plantemuld med hjem og hvad fanden ved jeg. Jeg kører næsten heller aldrig over 90 km/t. Men jeg ville da være ked af, at min bil var begrænset dertil.

Martin Schou (41) skrev:
Vi har ikke allesammen brug for det samme. Det er en af grundende til, at mikrobilerne er blevet så udbredte. Der er hverken plads til fire store folk og en kasse øl til hver. Børn over 10 kan ikke bruge bagsæderne i den type biler - hvis der da overhovedet ER bagsæder.


Og derfor vil stort set alle få brug for en større bil på et eller andet tidspunkt i deres liv.

Martin Schou (41) skrev:
Bilerne har fundet en niche, enten som bil til storbymennesker med små transportbehov, eller som bil nummer to til pendlere.


Og hvad skal så være drivmiddel på bil nummer et (som må være stor)?

Martin Schou (41) skrev:
At DU ikke kan bruge en bil, som ikke opfylder disse behov er noget helt andet. Jeg kan f.eks. ikke bruge smøger til noget som helst, men de sælger såmænd i store mængder alligevel.


Forskellen er logistikken. Det er let at transportere, fordele og opkræve penge for smøger. Det er betydeligt sværer for el-biler og drift deraf. Hvis du havde ret i, at storbymennesker ikke havde nogen af disse behov, så er det da underligt, hvor mange 4hjulstrækkere og ander mid- og plussize biler der kører i København. Det burde være Smart-cars eller snarer scootere hele sværmen. Hvorfor er der ikke flere, der kører fra Hørsholm på scooter? Med deres manøvredygtighed vil de komme langt hurtigere til KBH end nogen personbil. Og Hørsholmernes transportbehov kan tilsyneladende tilfredsstilles 99% af en scoote.
Gravatar #47 - Jakob Jakobsen
28. maj 2010 00:10
Det ser ud som om vi bare skal lade nwinther designe en bil og så nøjes med den, for alle har jo åbenbart nøjagtigt samme behov som ham :)
Gravatar #48 - Martin Schou
28. maj 2010 00:38
nwinther (46) skrev:

Men det er jo langt fra en egentlig produktionsbil der er brugt som eksempel.

El-bilen er ikke en produktionsbil - det er rigtigt. Jeg brugte bare den model, de har brugt som base som udgangspunkt.
Hvorvidt der findes elektriske biler i microbilklasser var ikke relevant for min pointe. Min pointe var, at microbilklassen sælger, og at køberne tydeligvis ikke ser deres acceleration som show-stopper.

nwinther (46) skrev:

Ja. Ford GT er jo ikke konkurrencedygtig med f.eks. Toyota Corolla.

Igen, min pointe var ikke, at man skulle sælge sin Toyota Corolla og købe en Ford GT i stedet for. Min pointe var, at postulatet "biler med en rækkevidde under 500 km er ubrugelige" ikke er relevant. Der er MANGE, der gerne ville have en Ford GT, men der er nok ikke ret mange, der ville have den som deres første og eneste bil - det er den for upraktisk til, og den er for dyr i brændstof.
nwinther (46) skrev:

Martin Schou (41) skrev:

Hvorfor? Hvis du anvender bilen til og fra arbejde, hvor du alligevel oftest er alene i bilen, så holder den stille ca 16 timer i døgnet - 8 på arbejdet, 8 derhjemme. Den kan da fint blive ladet op der.

Ja, men det er jo best-case scenario. Hvad nu, når jeg skal køre fra Aalborg til Kbh. eller til Frankfurt? Eller jeg smider en fyldt trailer eller camingvogn bagefter? Med dit forslag kunne vi jo alle sammen gå sammen med 24 andre om at købe en bil - for vi bruger den jo reelt kun 1 time hver om dagen. Men hvad nu, når vi vil noget forskelligt på samme tid?

Og hvis du skulle hægte en fyldt campignvogn efter din Ford GT? Den fås næppe med træk.
Det er sgu da klart, som du tydeligvis ved, at en microelbil med en begrænset rækkevidde, ikke kan bruges til den slags ting. Jeg er ret sikker på, at jeg ikke på noget tidspunkt argumenterer for, at du skal købe bilen, hvis du har den slags behov.
Og du nævner stråmænd længere nede - din "idé" om at vi kan dele den med 24 andre, er naturligvis tåbelig. Som du udemærket ved.

nwinther (46) skrev:

Martin Schou (41) skrev:

Og hvis du kigger på den bil, de har baseret denne her på, så ville jeg sgu nødigt ligge og køre langture i den. Den er alt for lille.

Ja - netop.

Men bilen ville sikkert være udemærket som bil nummer to i en husstand, der har jobs forskellige steder, selvom du ikke kan hælde fire voksne mennesker, deres bagage og en større campingvogn bag den.
Jeg anvender f.eks. heller ikke en hammer, når jeg forsøger at pudse vinduer. Det rette værktøj til det rette job.

Martin Schou (41) skrev:

nwinther (37) skrev:

Bilens tophastighed skal være på min. 150 km/t
Bilen skal have en fornuftig cruise-speed på 90 km/t.

Hvis du bor i Hørsholm og arbejder i København til normale tider, så er din gennemsnitsfart frem og tilbage forholdsvis tæt på at være 30 km/t. Du kommer aldrig op på 150, og selv 90 km/t er tæt på umuligt.

Men jeg bor ikke i Hørsholm. Igen tager du udgangspunkt i best case scenario. Hvad nu, den dag du skal til Nyborg i stedet?
[/quote]
Tag toget? Det gør man alligevel, hvis man ikke har bil. Men hvis vi bare kigger på den almindelige Mira, så koster den nok 100.000 mindre end en Toyota Corolla. Det er ret mange togbilletter.
Alternativt kunne jeg leje en bil, som passer bedre til formålet.

nwinther (46) skrev:

Martin Schou (41) skrev:
nwinther (37) skrev:

Bilen skal kunne rumme det samme som en alm. sedan - dvs. min. fire voksne personer - komfortabelt - samt deres bagage (5 ølkasser).

Hvorfor? Det er ikke ualmindeligt at familier i f.eks. Hørsholm har arbejde i både Helsingør og København. Det er da totalt spild af plads i indkørslen og brændstofudgifter at have to store biler til det.

Bor du monstro i Hørsholm? Hov, hov. Hvem snakker to biler? Det er da vist en straw-man. Selvfølgelig er der plads til små elbiler, ligesom der er plads til små benzin-biler. Men hvorfor er alle biler ikke SMART-biler? Hvem har EGENTLIGT brug for mere?

Nej, jeg bor ikke i Hørsholm. Jeg HAR boet i Kokkedal, men det er 6 år siden. Derfor kender jeg lidt til myldretidstrafikken frem og tilbage.
Og to biler er meget normalt i den del af Danmark. Det er sandsynligvis også meget normalt andre steder i Danmark, hvor et par arbejder forskellige steder. Hvis man f.eks. bor i Herning, den ene arbejder i Ringkøbing og den anden i Silkeborg. Jo, tog/busser er mulige, men mange foretrækker biler.

I 2009 havde Danmark i følge Dansk Statistik (kan ikke linke til søgninger).
Familier uden bil i alt: 1 134 585
Familier med 1 bil i alt: 1 297 214
Familier med 2 biler i alt: 339 162
Familier med 3 biler i alt: 33 584
Familier med flere end 3 biler: 5 203

Skal jeg forstå din "straw-man" kommentar sådan, at det samlede danske bilmarkede ikke er relevant for potentielle biler. Skal vi blot ignorere de 377.949 danske familier, som har mere end en bil?

Nu har vi så knapt 380.000 familer, med mere end en bil. Er det ikke forholdsvis sansynligt, at disse familer hovedsageligt har behov for en stor bil til ting som du nævner (campingvogn, tur til Paris, storindkøb osv), og en mindre bil til sekundær transport (primært pendling)? Der er sikkert også familier i Danmark, som har behov for at have to store biler, men næppe dem alle sammen.
nwinther (46) skrev:

Hvorfor Ford GT også er verdens dårligste eksempel. Det eneste den bil kan, er at bruge meget brændstof til megen lidt nytte. Når jeg siger konkurrencedygtig, så er det jo konkurrencedygtig i forhold til almindelige menneskers behov. Hvor mange Ford GT er der i DK? 5? Der er vel omkring 1 mio biler i landet totalt.

Jeg holdt mig til Ford GT, fordi det var bilen, jeg brugte i rækkevidde uden at tanke op. Jeg valgte den bil, fordi jeg var forholdsvis sikker på, den ikke ville leve op til det krav.
Der var i øvrigt lige omkring 2 millioner indregistrerede personbiler i 2009.

nwinther (46) skrev:

Martin Schou (41) skrev:
nwinther (37) skrev:

Der er jo ingen som kører 40 km/t.

Du har vist aldrig nogen sinde været i myldretidstrafik. Eller storbytrafik.

Jo. Men jeg kører ikke kun i storbytrafik. Det er faktisk ret sjældent. Når jeg kører bil sker der 90% af tiden med 50+ km/t.

Men størstedelen af befolkningen bor IKKE i det indre københavn. Og folk i det indre København bevæger sig trods alt også ud af storbyen engang imellem.

Og disse personer kan jo passende have en større bil til det formål. Det rette værktøj til en given opgave.

nwinther (46) skrev:

Martin Schou (41) skrev:
Gennemsnitshusholdningen er sandsynligvis tættere på 1 end 2, så behovet for at stoppe en familie i bilen er lille.


Hvor får du det tal fra? Hvis det er rigtigt, står det da virkelig skidt til mht. fødselstallet i Danmark.

Det er ikke et spørgsmål om fødselstal, det er et spørgsmål om befolkningsfordelingen. Kigger man f.eks. på et mindre område (f.eks. et almindeligt kollegie med 500 værelser), så er der reelt set 500 husholdninger/husstande, men der bor næppe mere end 600 mennesker.

I 2009 havde Danmark 2.563.903 husstande. 992.479 af disse beboes af singles. Det giver et snit på 2,58 - så den tager jeg på mig.

nwinther (46) skrev:

Martin Schou (41) skrev:
Dermed er behovet for at handle stort ind også mindre, hvilket gør at du kan nøjes med en mindre bil med mindre bagagerum, da du oftest blot har en eller to poser med ting.


Nøglordet er "oftest". Mange familier kan, som du siger, nøjes med et par poser. Det kan man få plads til i alle biler. Problemet opstår NÅR man har købt stort ind. Når de har haft tilbud på Tuborg, og du også lige skulle have 200 liter plantemuld med hjem og hvad fanden ved jeg.

Sandt. Men det er også sandt for de 1.134.585 familier (44%), som ikke har bil. De klarer sig alligevel på en eller anden måde. F.eks. med en taxa eller leje en kassevogn til store ting. Det gør vi jo alligevel, hvis vi skal flytte.

nwinther (46) skrev:

Og derfor vil stort set alle få brug for en større bil på et eller andet tidspunkt i deres liv.

Korrekt. Men det kan løses uden at man absolut skal gå ud og købe en BMW M5 Touring - stor stationcar, 507 hk, 0-100 på 4,8 sekunder, tophastighed 250 km/t, 479 km på en fuld tank i blandet kørsel, 500-1600 liter bagagerumsplads og anhængertræk, blot fordi man måske kunne få brug for det en gang. Desuden er det lidt dyrt at betale 1.9 millioner for noget, man ikke altid har brug for. Og der er sikkert også andre biler, som er lige så praktiske, men med er mindre prestigefyldt emblem og derfor billigere.
Men den bil hjælper dig stadig ikke ret meget, hvis du bor i Aalborg og arbejder i Kongerslev mens konen arbejder på Skallerup Skole.
Eller jo - den hjælper da den ene af jer med at komme på arbejde. Den anden kan ikke komme frem til kl. 9 med offentlig transport. Men så er vi tilbage ved min absurde idé om, at visse familier har behov for mere end én bil. Også selvom de bor i Jylland


nwinther (46) skrev:

Martin Schou (41) skrev:
Bilerne har fundet en niche, enten som bil til storbymennesker med små transportbehov, eller som bil nummer to til pendlere.


Og hvad skal så være drivmiddel på bil nummer et (som må være stor)?

Jeg havde forestillet mig noget i stil med hamsterhjul? Med de biler, der er på markedet i dag, så er det fjollet at tro, at elbiler kan erstatte alle brændstofkøretøjer. Derfor har jeg heller ikke foreslået, at det var tilfældet. Jeg har derimod argumenteret for, at mange af de behov, som nogle folk fremfører som absolut nødvendige for at elbiler har en chance, ikke er absolutte. Biler med kort rækkevidde har en niche. En bil som kan køre 40 km på en opladning har ikke mange anvendelsesmuligheder i f.eks. Vestjylland i forhold til indre København. Men de kan stadig finde anvendelse.

Hjemmehjælpere i Hvide Sande ville f.eks. sagtens kunne nøjes med 40 km/dag i en bil der ikke når over 80 km/t, og der er ikke meget behov for bagageplads. Og da bilerne ville kunne holde stille mellem 8 og 16 timer om dagen (ikke hos kunderne, men ved plejehjemmet), er der masser af tid til at holde bilen opladet. Eller er det også bare en totalt tosset idé?

Prisen skal naturligvis være realistisk. Der er ikke nogen fidus i at købe en bil som den, hvis anskaffelsesprisen er så høj, at brændstofbesparelsen ikke kan dække merprisen

nwinther (46) skrev:

Hvis du havde ret i, at storbymennesker ikke havde nogen af disse behov, så er det da underligt, hvor mange 4hjulstrækkere og ander mid- og plussize biler der kører i København. Det burde være Smart-cars eller snarer scootere hele sværmen. Hvorfor er der ikke flere, der kører fra Hørsholm på scooter? Med deres manøvredygtighed vil de komme langt hurtigere til KBH end nogen personbil. Og Hørsholmernes transportbehov kan tilsyneladende tilfredsstilles 99% af en scoote.

Tjaa - hvorfor køber folk en sort T-shirt med D&G skrevet på den til 500 kroner i stedet for ellers identisk en sort T-shirt uden til til 50 kroner? Prestige og statussymboler. Biler er statussymboler. De store dyre biler er en glimrende måde at sige "se på mig, jeg har flere penge end dig, jeg er vigtigere end dig". Mange af disse 4-hjuls-trækkere har i øvrigt mindre last-, træk- og ydeevne end lidt mindre biler (f.eks. stationcars), som ovenikøbet er sikrere. Mange af dem kan endda knapt nok køre uden for asfalterede veje. Men de store flydere er prestige-biler.
Og jeg er ret sikker på, at jeg ikke sagde, at alle folk i Hørsholm eller København skulle sælge deres store biler og købe små microbiler i stedet for. Jeg påpegede blot, at ofte er deres behov ikke sådan, at merudgifterne for større biler (indkøbspris, brændstof, vægt- og grønne afgifter, forsikring osv) kan forsvares.
Du kan f.eks. leje en Volkswagen Passat Stw i 22 dage inkl. 2.400 km for 19.000 kroner.
Hvis du kun har behov for den type bil én gang om året, og du forventer at have bilen i tre år før du køber ny, kan det næppe betale sig at købe en bil i den klasse, hvis du kan spare mere end 60.000 på at købe en klasse mindre.
F.eks. koster en Passat Variant fra 294.000 kroner. Så en bil der koster under 234.000 ville være okay. Stort set alle Polo modellerne er under den pris.
"Men det er jo en Polo!" - og så er vi tilbage ved prestige-elementet.

Og angående scootere fra Hørsholm til København. Ville være en okay idé, men scootere er ikke samme transportmiddel. Scootere giver ikke mulighed for at lave lidt småindkøb i storbyen, inden man tager hjem. Scooteren giver ingen beskyttelse mod vind og vejr.

Som en sidebemærkning - det er vist ret tydeligt med nwinters og mine indlæg, at Newz har brug for et layout, der ikke er begrænset til 72 tegn per linje. Det er jo dybt godnat. Mon ikke de fleste af os bruger maskiner, der kan håndtere bare en lille smule mere?

Det kunne jo være, I kunne redde en hær af musehjul og page up/down knapper fra døden, ved at lave ændre lidt på CSS-filen.
Gravatar #49 - el_barto
28. maj 2010 08:57
Martin Schou (34) skrev:

I følge Elpristavlen koster 1 kWt ca 60 øre. Batteriets totalkapacitet koster derfor 42 kroner (lad os sige 75 - så har vi helt klart medregnet opladningstab). Det giver os en pris på 7,5 øre/km.


Du glemmer så liiige en afgift oveni på over 1 kr. Elprisen er altså 1,60 kr.
Gravatar #50 - Martin Schou
28. maj 2010 09:16
el_barto (49) skrev:

Du glemmer så liiige en afgift oveni på over 1 kr. Elprisen er altså 1,60 kr.

Det er meget muligt. Jeg er ikke bosat i Danmark, så jeg har ikke en elregning, jeg kan kikke på. Derfor jeg brugte Elpristavlen.

Men det viser jo så bare, at de ikke viser de reelle priser. Ret tåbeligt at man ikke kan bruge deres priser til relle beregninger.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login