mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Offtopic:
kan godt lide at i vælger at putte en utrolig tørstig Jaguar XJ-R som avatar! ;p
/offtopic
Hmmm syntes godt nok der er gang i rigtig mange forskellige projekter om alternativ, billig, miljøvenlig energi, men alligevel syntes jeg ikke rigtig at vi ser noget af det på landevejen endnu.. :/ ærgeligt for vi kan ikke blive ved med at skide på vores miljø og dermed også de generationer som kommer efter os :o
kan godt lide at i vælger at putte en utrolig tørstig Jaguar XJ-R som avatar! ;p
/offtopic
Hmmm syntes godt nok der er gang i rigtig mange forskellige projekter om alternativ, billig, miljøvenlig energi, men alligevel syntes jeg ikke rigtig at vi ser noget af det på landevejen endnu.. :/ ærgeligt for vi kan ikke blive ved med at skide på vores miljø og dermed også de generationer som kommer efter os :o
#3 fidomuh
ja ved godt at det jo er en utrolig besværlig proces at indføre et helt nyt brændstof, men alligevel er det sq da laaaaang tid siden at jeg første gang hørte om alternativ energi og at vi ville se det om få år... syntes bare ikke helt at det passer.. desværre :(
ja ved godt at det jo er en utrolig besværlig proces at indføre et helt nyt brændstof, men alligevel er det sq da laaaaang tid siden at jeg første gang hørte om alternativ energi og at vi ville se det om få år... syntes bare ikke helt at det passer.. desværre :(
Med fare for at være pernittengryn så syntes jeg at overskriften skal rettes da jeg ikke kan se nogen steder at der rent faktisk eksisterer en bil der har kørt 500km på en optankning. Det er så vidt jeg kan se kun på forsøgsbasis endnu.
Hvis det her virker så bliver det stort. Helt rene, helt stille motorer der oven i købet er meget stærke vil gøre underværker for miljøet i storbyerne. Derudover vil energieffektiviteten i sådan en motor være meget højere end i benzinmotorer. Derudover er de materialer der bruges ret billige. At kapacitoren så oven i købet kan levere en effekt der sparker røv til batterier, brændselsceller og endda benzinmotorer vil sikre en gigantisk konkurrencefordel...
Hvis det her virker så bliver det stort. Helt rene, helt stille motorer der oven i købet er meget stærke vil gøre underværker for miljøet i storbyerne. Derudover vil energieffektiviteten i sådan en motor være meget højere end i benzinmotorer. Derudover er de materialer der bruges ret billige. At kapacitoren så oven i købet kan levere en effekt der sparker røv til batterier, brændselsceller og endda benzinmotorer vil sikre en gigantisk konkurrencefordel...
Jeg ved ikke hvad strøm koster i USA, men et rimeligt gæt er at 9$ strøm i USA vel koster 100 kroner i danmark eller sådan noget... En alm. familiebil i dk skal bruge mindst 40l benzin for at køre 500miles, så hvis man på den måde kan reducere "bærndstof" omkostningerne ved bilen med 75%, så skal den nok slå igennem. Ja ja de skal lige have den lavet først...
Så får vi bare brug for nogle flere vindmøller for at producere "brændsel" til vores biler og gøre dem helt miljøvenlige.
Så får vi bare brug for nogle flere vindmøller for at producere "brændsel" til vores biler og gøre dem helt miljøvenlige.
Hvis i er intereseret i elektriske biler skulle i tage og se dokumentaren "Who killed the electric car" (Den er lige kommet på DVD)
Den viser at vi har haft teknologien i lang tid men at udviklingen konsekvent er stoppet/bremset af olieselskaberne og bilproducenterne
Den viser at vi har haft teknologien i lang tid men at udviklingen konsekvent er stoppet/bremset af olieselskaberne og bilproducenterne
#7 bjarkehindrumme
Hvis du læser bare resumeet her på newz vil du opdage at tankstationerne skal laves med nogle specielle såkaldte superkapacitorer, så nej du kan ikke bare smide den i stikdåsen derhjemme
Hvis du læser bare resumeet her på newz vil du opdage at tankstationerne skal laves med nogle specielle såkaldte superkapacitorer, så nej du kan ikke bare smide den i stikdåsen derhjemme
#7, #10
Nu står der desværre ikke nogen reelle tal men at lade til 800 kilometers kørsel på 5 minutter kræver en del flere ampere end man lige kan trække ud af væggen
Derfor der det dog nok muligt at lade den derhjemme bare over meget længere tid
Indtil videre er el-biler det optimale valg da der går alt for meget energi til spilde ved fremstilling, opbevaring og forbrug af brint i forhold til de nye effektive baterier(strøm=>brint=>strøm)
Nu står der desværre ikke nogen reelle tal men at lade til 800 kilometers kørsel på 5 minutter kræver en del flere ampere end man lige kan trække ud af væggen
Derfor der det dog nok muligt at lade den derhjemme bare over meget længere tid
Indtil videre er el-biler det optimale valg da der går alt for meget energi til spilde ved fremstilling, opbevaring og forbrug af brint i forhold til de nye effektive baterier(strøm=>brint=>strøm)
#11 GReaper
Men så går det smarte jo lidt af ideen, da man ideen jo netop er at man skal lade en, tilsyneladeig almindelig EL-bil op på ~5min...
Men så går det smarte jo lidt af ideen, da man ideen jo netop er at man skal lade en, tilsyneladeig almindelig EL-bil op på ~5min...
#12 bjarkehingrumme (:D)
Hmm altså i teksten står der
Hmm altså i teksten står der
...Selve opladningen, vil ske ved tankstationer, der bruger et større antal superkapacitorer til formålet...og det får jeg det så til at både bilen OG tankstationen skal have disse superkapacitorer...
$9 i strøm ved en ca. pris på $0.07 pr. KWh. er ca. 129Kwh.
Det vil sige at man skal skal lade med ca. 2800A hvis man skal lade den fra en almindeligt 230V stik (lidt mere end de 13A sikringer jeg har i mit hus)
Det vil sige at man skal skal lade med ca. 2800A hvis man skal lade den fra en almindeligt 230V stik (lidt mere end de 13A sikringer jeg har i mit hus)
#13 ikke helt... Det er stadigvæk en fordel at du lige sætter stikket i i garagen når du kommer hjem om aftenen, så er den ladet op næste morgen, og du behøver aldrig at stoppe på en tankstation. At den så kan tankes hurtigt i løbet af dagen hvis du kører mere end 800km eller af en eller har glemt at lade eller sådan noget er bare smart.
Det er egentligt ikke ladetiden der er fedest ved denne nyhed, men snarre kapaciteten og alle de fordele der følger med et ikke-kemisk bateri. F.eks. at det kan levere langt mere strøm, til acceleration, at det ikke bliver varmt, at det ikke mister kapacitet ved mange opladninger osv.
Men lad os nu se, bilen skal jo lige på vejen først :)
#9
Jeg læste et sted ved at google lidt at der er tale om 17 Kw timers baterier til biler... I en alm 240 volts stikkontakt kræver det temmeligt rigtigt mange ampere at pumpe 17kw-timer ud på 5 minutter... 850amp hvis jeg ikke regner helt forkert... hehe 85 gange så meget som du må :)
Det er egentligt ikke ladetiden der er fedest ved denne nyhed, men snarre kapaciteten og alle de fordele der følger med et ikke-kemisk bateri. F.eks. at det kan levere langt mere strøm, til acceleration, at det ikke bliver varmt, at det ikke mister kapacitet ved mange opladninger osv.
Men lad os nu se, bilen skal jo lige på vejen først :)
#9
Jeg læste et sted ved at google lidt at der er tale om 17 Kw timers baterier til biler... I en alm 240 volts stikkontakt kræver det temmeligt rigtigt mange ampere at pumpe 17kw-timer ud på 5 minutter... 850amp hvis jeg ikke regner helt forkert... hehe 85 gange så meget som du må :)
#11 de skriver at de kan lade 52 kWh=187MJ. Så du har helt sikkert ret i at ladehastigheden nok bliver styret af det elektriske setup. Den samlede ladetid for de 800km kørsel ved en ladeeffekt på 2kW (10A v 200V jævnstrøm) er 26h og det er vist kun psykopendlere der ikke kan leve med det.
Som teksten siger : "patenteret en ny type energiopbevaring, som de kalder en superkapacitor" Altså er superkapacitor en energi opbevaring, som bilen har og ikke tankstationen, man skal til gengæld på tankstationen for at have den rigtige opladning til superkapacitorerne.
Det er sådan jeg har forstået det.
Det er sådan jeg har forstået det.
Når folk siger at det el der bliver brugt jo også forurener, når den bliver produceret, så er det da rigtigt nok, men samtidig skal man også tænke på at det er et skridt i den rigtige retning. Der skal være et marked, før man udvider produktionsmulighederne på "ren" el. Det marked vil opstå når bilerne begynder at blive brugt. Altså vil det kun være i begyndelsen, at det er "uren" el.
Og mon ikke det er fløjtende ligegyldigt, om det er benzin/diesel eller "uren" el? (Måske "uren" el er mindre "uren" en benzin?)
Og mon ikke det er fløjtende ligegyldigt, om det er benzin/diesel eller "uren" el? (Måske "uren" el er mindre "uren" en benzin?)
#2 det har du da helt ret, pinligt at jeg ikke opdagede det...
Kan lige give jer lidt mere information kapacitorerne der skal sidde i selve bilen har en kapacitans på 31 Farad
de $9 bliver kan blive omregnet til et sted mellem 100-200 kWh
skal denne mængde strøm overføres til bilen på 5 min svarer det til en effekt på et sted mellem 1,2MW og 2,4MW.
Skulle dette overføres over vores normale el-netværk hvor der er en spændingsforskel på 220V så skal strømstyrken være et sted mellem 5400-11800 ampere.
Det er dog ikke sikkert at en opladning vil tage 5 min når bilen reelt udkommer, det der reelt står i nyheden er at det teoretisk er muligt at oplade superkapacitorerne på 5 min, men kan meget vel være at dem der laver bilen vælger at den også skal kunne oplades i et normalt hjem.
#6 en ting du ikke tænker over er at en normal benzin motor i en bil omdanner omkring 15% af energien til mekanisk energi mens resten går tabt som varme.
En superkapacitor derimod er i stand til at omdanne omkring 95% af energien til mekanisk energi. link
#10
Det er rigtigt at strømmen til el-bilerne skal komme et sted fra -sandsynligvis fra fossilt brændstof brændt af på et kraftværk. Fordelen ved dette er at man på et kraftværk udnytter brændstoffet meget bedre, og desuden kan man på et kraftværk stoppe udslippet af CO2 hvilket ikke er muligt at gøre i en normal bil
Kan lige give jer lidt mere information kapacitorerne der skal sidde i selve bilen har en kapacitans på 31 Farad
de $9 bliver kan blive omregnet til et sted mellem 100-200 kWh
skal denne mængde strøm overføres til bilen på 5 min svarer det til en effekt på et sted mellem 1,2MW og 2,4MW.
Skulle dette overføres over vores normale el-netværk hvor der er en spændingsforskel på 220V så skal strømstyrken være et sted mellem 5400-11800 ampere.
Det er dog ikke sikkert at en opladning vil tage 5 min når bilen reelt udkommer, det der reelt står i nyheden er at det teoretisk er muligt at oplade superkapacitorerne på 5 min, men kan meget vel være at dem der laver bilen vælger at den også skal kunne oplades i et normalt hjem.
#6 en ting du ikke tænker over er at en normal benzin motor i en bil omdanner omkring 15% af energien til mekanisk energi mens resten går tabt som varme.
En superkapacitor derimod er i stand til at omdanne omkring 95% af energien til mekanisk energi. link
#10
Det er rigtigt at strømmen til el-bilerne skal komme et sted fra -sandsynligvis fra fossilt brændstof brændt af på et kraftværk. Fordelen ved dette er at man på et kraftværk udnytter brændstoffet meget bedre, og desuden kan man på et kraftværk stoppe udslippet af CO2 hvilket ikke er muligt at gøre i en normal bil
Det ser rigtig fedt ud med en sådanne løsning og hvis det rent faktisk viser sig at være sikkert med disse superkapacitorere, så mangler vi kun at få nogle ordentlige ikke kuldrevne kraftværker til landet, og så er problemet delvist løst med CO2 udslippet:)
//alyflex #10 - Det er muligvis muligt at stoppe udslippet af CO2, men her snakker vi om 0,1% indtil videre da den frasorterede mængde kulstof rent faktisk fylder ufatteligt meget kræver dette kæmpearealer at bygge.
//alyflex #10 - Det er muligvis muligt at stoppe udslippet af CO2, men her snakker vi om 0,1% indtil videre da den frasorterede mængde kulstof rent faktisk fylder ufatteligt meget kræver dette kæmpearealer at bygge.
Tja det lyder jo meget godt, faktisk rigtig godt. Men måske skulle man overveje nogle aspekter ved den her "superkapacitor".
I følge deres patentansøgning bruger de nogle materialer ved fremstillingen, og en special fremstillingsmetode, der gør at deres kapacitor kan klare meget højere spændinger end de havde regnet med at proppe ind i dem. Så de siger at man sikkert kan oplade en kapacitor med en stak på 9, hvilket giver 31 F, til i alt 3500 V. Så de kan altså gemme 52 kW·h i deres superkapacitorer. Det lyder for mig som en hel del energi at sidde ovenpå så jeg håber de har regnet rigtigt :)
På den anden side kan man så endelig få fat i en meget stor kapacitor uden at skulle samle sin egen stak hvis man f.eks. vil lave en "rail gun", en "tesla coil" eller lign. :)
I følge deres patentansøgning bruger de nogle materialer ved fremstillingen, og en special fremstillingsmetode, der gør at deres kapacitor kan klare meget højere spændinger end de havde regnet med at proppe ind i dem. Så de siger at man sikkert kan oplade en kapacitor med en stak på 9, hvilket giver 31 F, til i alt 3500 V. Så de kan altså gemme 52 kW·h i deres superkapacitorer. Det lyder for mig som en hel del energi at sidde ovenpå så jeg håber de har regnet rigtigt :)
På den anden side kan man så endelig få fat i en meget stor kapacitor uden at skulle samle sin egen stak hvis man f.eks. vil lave en "rail gun", en "tesla coil" eller lign. :)
#1 det hænger nok sammen der ingen der rigtigt er interesseret i at det sker. Har hørt at VW havde motorer liggende klar til Passat, golf m.fl. basseret på Lupo teknologien - men blev droppet? Tænk hvor mange penge der er bundet i benzin og olie biler - tro mig de ligger inde med patenter der kunne gøre det muligt i morgen at køre i biler der var 100% rene og billige.
Offtopic - Hempel har f.eks. patentet på rustfri maling til skibe..men så var der jo ingen til at købe deres maling der netop får skibene til at ruste, og den vej købe ny maling...:) penge, penge og intet andet. Miljø? jo, god til at opkræve gebyrer på.
Offtopic - Hempel har f.eks. patentet på rustfri maling til skibe..men så var der jo ingen til at købe deres maling der netop får skibene til at ruste, og den vej købe ny maling...:) penge, penge og intet andet. Miljø? jo, god til at opkræve gebyrer på.
#21 BS
Man kan sige at hvis man bruger el biler i byen (hvis f.eks. alle taxaer var elbiler) ville det nedbringe forureningen I BYEN kraftigt.. problemet er bare at forureningen bare ville blive flyttet et andet sted hen hvor elværket står... medmindre man benytter ren alternativ energi som eks. vindkraft eller vandkraft.
Man kan sige at hvis man bruger el biler i byen (hvis f.eks. alle taxaer var elbiler) ville det nedbringe forureningen I BYEN kraftigt.. problemet er bare at forureningen bare ville blive flyttet et andet sted hen hvor elværket står... medmindre man benytter ren alternativ energi som eks. vindkraft eller vandkraft.
Ideen med at have en tankstation der levere strøm til instant charging er da god. Jeg kan se muligheder i at f.eks de flade tage over selve standerne bygges med solceller. Det ville jo give om ikke andet så LIDT mere strøm. Og med de Kondensatore har de jo et sted at gemme energien.
Hjemme ville der så være en ide i at sætte bilen til opladning med alm stikkontakt. Ikke til alle de mange ampere men give den en langsommere ladning f.eks natten over.
Så er din bil klar til at køre.. Måske ikke fuldt opladt men den vil da være istand til at køre pænt langt. Du spare nok lidt i forhold til "benzin"tankenes strømpriser og turen derhen..
Vi slipper for benzinosen i byerne og en del larm.. Godt nok bliver der stadig brugt brændstof til at lave den el men den samlede mændge er meget mindre..
Hjemme ville der så være en ide i at sætte bilen til opladning med alm stikkontakt. Ikke til alle de mange ampere men give den en langsommere ladning f.eks natten over.
Så er din bil klar til at køre.. Måske ikke fuldt opladt men den vil da være istand til at køre pænt langt. Du spare nok lidt i forhold til "benzin"tankenes strømpriser og turen derhen..
Vi slipper for benzinosen i byerne og en del larm.. Godt nok bliver der stadig brugt brændstof til at lave den el men den samlede mændge er meget mindre..
#27
Som sagt tidligere saa er forureningen fra disse kraftvaerker vaesentligt mindre end fra biler, saa det vil mindske forurening voldsomt.
Problemet med vindkraft og vandkraft er at det paa ingen maade er effektivt nok..
Endnu ihvertfald.. Men det er saa igen et af de bedste punkter ved at samle produktion af "power" til bilerne, netop at vi kan skifte produktionsmetode langt nemmere :)
problemet er bare at forureningen bare ville blive flyttet et andet sted hen hvor elværket står...
Som sagt tidligere saa er forureningen fra disse kraftvaerker vaesentligt mindre end fra biler, saa det vil mindske forurening voldsomt.
medmindre man benytter ren alternativ energi som eks. vindkraft eller vandkraft.
Problemet med vindkraft og vandkraft er at det paa ingen maade er effektivt nok..
Endnu ihvertfald.. Men det er saa igen et af de bedste punkter ved at samle produktion af "power" til bilerne, netop at vi kan skifte produktionsmetode langt nemmere :)
#23 det er rigtig at hvis man beholdte al den CO2 der kom ud af en fabrik på gasform ville det fylde utroligt meget, men der findes stoffer som der kan binde denne CO2 og dermed få CO2'en ned på flydende eller fast form hvor den så ville fylde betydelig mindre.
Det er præcis det samme princip som brintbiler arbejder med, hvor det også handler om at binde brinten til andet for at få det til at fylde mindre.
Det er præcis det samme princip som brintbiler arbejder med, hvor det også handler om at binde brinten til andet for at få det til at fylde mindre.
Og hvem ejer tankstationerne? Det gør olieselskaberne... shit det kommer til at tage laaaang tid det her.
Hvis den kan køre 800 kilometer, hvis den kan komme op i fart inden for en ok tid - så har vi vores næste konebil. Og så er jeg ligeglad men om tanken har superlader eller ej.
Inden man siger at olieselskaberne holder det her tilbage skal man også lige tænke på hele verdensøkonomien og f.eks. vores stats indtægter fra olie. Når prisen for den benzin du køber er 3,5kr og resten er i statens lomme, så vil de nok græde ret vildt hvis den indtægt forsvinder.
Pludseligt vil den benzinkørende person også have væsentligt flere penge til rådighed til at købe for. Markedskræfterne skal nok regulere det lidt, men jeg vil alligevel postulere at hele verdensøkonomien vil lide et alvorligt knæk hvis bezin forsvinder fra vores hverdag.
Pludseligt vil den benzinkørende person også have væsentligt flere penge til rådighed til at købe for. Markedskræfterne skal nok regulere det lidt, men jeg vil alligevel postulere at hele verdensøkonomien vil lide et alvorligt knæk hvis bezin forsvinder fra vores hverdag.
Det kunne man vel sagtens forestille sig, eller også vil der komme højere beskatning på strøm, eller også kan man kun tanke strømmen fra super capacitorerne fra tankstationer, hvorpå man der kunne lægge en miljøafgift....
plus - jeg tror hvis / når denne løsning kommer vil det ikke være fra dag til anden - men nærmere en periode over måske 10 år... og så har man nok fundet noget nyt at puge folk for..
plus - jeg tror hvis / når denne løsning kommer vil det ikke være fra dag til anden - men nærmere en periode over måske 10 år... og så har man nok fundet noget nyt at puge folk for..
#35 xssive
tror skam heller ikke at den enkelte forbruger vil kunne sparer så meget endda... staten skal sq nok få sine penge på en eller anden måde!
tror skam heller ikke at den enkelte forbruger vil kunne sparer så meget endda... staten skal sq nok få sine penge på en eller anden måde!
Hmm..... Nu sad jeg lige og gloede på deres teoretiske beregninger for den her fantastiske maskine i deres patent.. og der finder jeg altså ingen omtale af de "500 miles" ... derimod finder jeg 300 miles :)
Men stadig relativt imponerende alligevel :)....de 500 miles kan så have været med al anden elektronik i bilen slukket....det skal jeg ik udtale mig om..
(rettelse, så beregningen er med)
It is estimated that is takes 14 hp, 746 watts per hp, to power an electric vehicle running at 60 mph with the lights, radio, and air conditioning on. The energy-storage unit must supply 52,220 W·h or 10,444 W for 5 hours to sustain this speed and energy usage and during this period the EV will have traveled 300 miles. The required energy storage is:
Et=14 hp×746 W/hp×5 h=52,220 W·h
Men stadig relativt imponerende alligevel :)....de 500 miles kan så have været med al anden elektronik i bilen slukket....det skal jeg ik udtale mig om..
(rettelse, så beregningen er med)
#5 siger:Med fare for at være pernittengryn så syntes jeg at overskriften skal rettes da jeg ikke kan se nogen steder at der rent faktisk eksisterer en bil der har kørt 500km på en optankning. Det er så vidt jeg kan se kun på forsøgsbasis endnu.,det er der såmænd mange der gør,jeg personligt tanker,når jeg er på job,kun for hver 700-900 km
ville sq være trist at komme ud til bilen en mandag morgen og den er død for strøm.. "nogen der har en dunk supertrøm jeg kan få en sjat af ? "
Alt det her snak om at vindmøller og anden "ren energo" ikke dur til de her biler, er jo noget vås.. Fordelen ved at have et antal superkapacitorer på tankstationerne, er jo at de kan lades op af alternativ energi.
Overordnet set, så skriger alle alternative energikilder (som jo ikke producerer strøm efter behov, men "som vinden blæser") efter en billig og effektiv måde at opbevare den producerede energi, indtil den skal bruges - er det her en del af løsningen?
Overordnet set, så skriger alle alternative energikilder (som jo ikke producerer strøm efter behov, men "som vinden blæser") efter en billig og effektiv måde at opbevare den producerede energi, indtil den skal bruges - er det her en del af løsningen?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.