Politikere har stemt for et loft over antallet af el-løbehjul i København.
Ligesom det er tilfældet i storbyer som Madrid, Paris og San Fransisco, er de motoriserede el-løbehjul blevet mere populære og synlige i Københavns gader.
Det har skabt trafik-problemer og i flere tilfælde ført til dødsulykker. Blandt andet derfor har Borgerrepræsentationen i København nu vedtaget et loft over el-løbehjulene.
Konkret betyder det, at i områder med særligt mange mennesker, som ved de store stationer og i Middelalderbyen, der må der maksimalt være opstillet 200 el-løbehjul.
I resten af København er loftet 3.000 løbehjul.
Dette loft træder først i kraft om nogle måneder, og det vil derfor ikke ramme højsæsonen henover sommeren.
Tre af de store udbydere af el-løbehjul, Lime, Tier og Voi, har for nyligt sendt et brev til Københavns Kommune, fordi de mener, at loftet er sat for lavt.
De mener, at prisen på løbehjulene vil stige, fordi det vil være væsentlig sværere for borgerne i København at få fat på et.
Selskaberne mener også, at det går udover den såkaldte ‘free floating’-model, hvor brugerne kan bruge et hvilket som helst frit el-løbehjul og stille det pænt til side, når de er færdige med at køre.
Planen hos Københavns Kommune er også, at udlejere fremover skal søge hos kommunen om at opstille deres løbehjul, og de skal samtidig have et system indbygget, hvor løbehjulene kun kan udlejes og afleveres i bestemte zoner.
Flere andre storbyer har indført reguleringer og skåret ned på antallet af el-løbehjul, og i Paris har de gjort dem forbudt på fortovet – læs mere her.