SXC - hisks



Efter fire timers øvelse: Googles AI tæver verdens bedste skakprogram

Google DeepMinds nye skud på stammen inden for kunstig intelligens hedder AlphaZero. Og den kan også spille skak. Fire timer efter AlphaZero havde fået reglerne til skak, blev den kåret som verdens bedste skakspiller.

Således kunne Googles kunstige intelligens efter fire timers øvelse slå det tidligere bedste skakprogram, Stockfish, 28 gange ud af 100. De resterende 72 spil endte i remis.

AlphaZero tabte altså ikke et eneste spil og brugte endda kun 80.000 søgninger pr. sekund sammenlignet med Stockfish, som brugte 70 millioner. Dette gør AlphaZero ved hjælp af dens neurale netværk, hvor den fokuserer mere selektivt på de mest lovende variationer.

DeepMind har også en sundhedsafdeling, der i fremtiden vil kunne bruge lignende teknologi til at analysere data, så mennesker kan få kritisk behandling langt tidligere end nu.





Gå til bund
Gravatar

#1 CBM 11. dec. 2017 11:54

God, thou new name is AlphaZero and thou master is Google
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#2 nmkloster 11. dec. 2017 14:03

Thy!
Gravatar

#3 T_A 11. dec. 2017 14:21

It's game over man game over!!

Det var godt nok hurtigt med meget få ressourcer.
Gravatar

#4 Hærmoriden 11. dec. 2017 14:42

Sæt det software i en krigsrobot, slip den løs, og lad den selv lære hvordan det skal gøres ordentligt. Det tager kun fire timer til krigen er slut
Gravatar

#5 CBM 11. dec. 2017 14:51

In a panic they tried to pull the plug...
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#6 Hærmoriden 11. dec. 2017 18:00

Dørminæjdor Duu.
Gravatar

#7 arne_v 11. dec. 2017 18:21

https://www.chess.com/news/view/google-s-alphazero...

har en del yderligere information.

Bl.a. at tidsbegrænsningen var 1 minute per træk, hvilket formentligt har favoriseret den "intuitive" AI tilgang over brute force beregning.

Og at SF var sat op til ikke at bruge sit åbningsbibliotek.

Og så er der tilsyneladende lidt uklarhed om resultatet - om det var +28=72-0 eller +318=958-24.

Der er ogs[ et link til paper:

https://arxiv.org/pdf/1712.01815.pdf
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#8 CBM 12. dec. 2017 05:45

@arne: så har de ikke kæmpet på lige vilkår kan man sige

Tidsbegrænsning er ok men at sf ikke har adgang til alle sone data er snyd imo
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#9 Skak2000 12. dec. 2017 08:17

#8
Enig, det svækker Stockfish betydeligt. Så resultatet kan ikke bruges til så meget...
Ja, AlphaZero er god til skak, men den er ikke det bedste, før den kan slå Stockfish med alle dens resurse. Kunne tyde på de har sat disse begrænsninger, for at vise at AlphaZero er bedst?
Virker som om de prøver, at få den kunstige intelligens til at virke klogere end den er.
Vil nu meget gerne se resultatet for 100 kamp med max power...
Gravatar

#10 arne_v 12. dec. 2017 13:46

#8 & #9

Det er en valid sammenligning af AI vs "brute force".

Men det er ikke en valid sammenligning med af de totale produkter.

Jeg gætter på at med:
* SF med åbningsbibliotek
* normal betænkningsto
ville ende +0=100-0.
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#11 CBM 12. dec. 2017 19:09

@arne: true. Men 'brute force' burde også altid tabe til en god algoritme

Når du skriver brute force så mener du vel en traditionel skak AI som ikke er det jeg ville betegne som brute force da en traditionel skak AI stadig sorterer ting fra, klipper en hæl og gakker en tå som man siger.. For netop at undgå brute force som er at alt gennemgås metodisk uden kompromis

Som jeg ser det:

- brute force
- tradionel skak AI
- googles AI

#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#12 arne_v 12. dec. 2017 20:13

#11

Jeg mener en traditionel algoritme hvor den rekursivt forsøger alle mulige træk og vælger det træk der ved bedste valg af modstander giver bedste resultat.

Det er muligt at de dropper nogle grene, uden at gå til max. dybde hvis de ser håbløse ud, men det er ikke hvad jeg vil kalde AI.

https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_chess#Searc...
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#13 CBM 13. dec. 2017 05:14

@arne. .. ok men i starten brugte man ren bruteforce skak algoritmer mens man ret hurtigt begyndte at udvikle en der var bedre....

http://www.aihorizon.com/chessai/intro.htm
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login