mboost-dp1

Electronic Arts

EA køber BioWare og Pandemic Studios

- Via DailyTech - , redigeret af Net_Srak

Verdens største producent af computerspil, har haft pungen oppe af lommen og betalt Elevation Partners over 4,5 milliarder kroner for selskabet VG Holding Corp., der ejer spilfirmaerne BioWare og Pandemic Studios.

BioWare er bedst kendt for sin Neverwinter Nights serie, men har også lavet spil som Baldurs Gate, Star Wars: Knight of The Old Republic og det kommende Mass Effect. Pandemic Studios har lavet spil som Mercenaries, Destroy All Humans og Star Wars Battlefront II.

Handlen forventes at være endelig afsluttet i januar 2008.





Gå til bund
Gravatar #1 - Kragmose
12. okt. 2007 08:06
Oh noes.
Trist, til sidst står EA vel for samtlige spil i fremtiden *shiver*
"Enjoy your sequels!"
Gravatar #2 - fuglphoenix
12. okt. 2007 08:14
Trist at så mange mindre spilfirmaer bliver opkøbt...
man kan frygte at de mister noget af deres kreativitet, når de nu skal til at arbejde for at skabe maksimal profit.
Gravatar #3 - bvoid
12. okt. 2007 08:29
#2
Skal små firmaer netop ikke arbejde for at skabe maksimal profit? De har vel ikke så stor kapital til at satse på det usikre.
EA har jo enorm kapital, og man kunne håbe det ville blive brugt på at skabe noget nyt med disse opkøb.
Gravatar #4 - SmackedFly
12. okt. 2007 08:30
#2 #3

Nu er det ikke for at brokke mig, men hvordan kan et firma til 4.5 mia være et lille firma?
Gravatar #5 - MEichner
12. okt. 2007 08:37
hmm... blev spore ikke lige udsat fordi EA ikke havde penge nok til at betale for udviklingen... hvor faen kom de 4.5bn så lige fra...
Gravatar #6 - erchni
12. okt. 2007 08:39
#4 det er vel heller ikke småt men det er småt i forhold til EA som jo nærmest har hele spilindustrien efterhånden.

#3 Sandt at de har mere kabital at arbejde med og derfor kan bruge mere tid og resurser på at udvikle spillet, men det betyder også at de har velafprøvede markedsmodeler og ikke laver så meget "Thinking out side of the box". De vil hellere satse på de sikre penge end spilde en masse på noget som de ikke kan være sikre på vil blive en succes. Det er lettere med mindre firmaer. Selv om #4 kunne havde en pointe i at det her vel ikke direkte er et lille firma.
Gravatar #7 - erchni
12. okt. 2007 08:40
Men syndt at de bliver købt op, der er alt for mange der er blevet købt op af EA
Gravatar #8 - SiniSael
12. okt. 2007 09:39
åh nej - EA sutter til at opdatere deres spil - imho kører de lidt for meget få at det ud til brugeren selvom det har en del fejl. Når så de har tjent penge nok - ryger det ned af prioirteringslisten da nu er der nye spil. Kender en del mennesker der har brokket sig EA's strategi spil ihvertfald. faktisk alle burde følge Blizzards eksempel - de laver stadig patches til Warcraft 3 og diablo 2(givet det går lidt lang tid men de spil kører bare uden så meget p**) samt maintainer online miljøet for begge spil. Hvor gammel er diablo 2 egentlig ? mindes jeg spillede det i gym - det er satme et stykke tid siden...lyder gammel nu :S
Gravatar #9 - Sid
12. okt. 2007 10:16
Yeah!

KOTOR 2009: Coming to your favourite entertainment centre this fall!

Jade Empire 2009: Coming to your favourite entertainment centre this fall!
Gravatar #10 - BluepaiN
12. okt. 2007 10:21
#3 Hvad er problemet i at satse på det usikre? Mig bekendt, så har nogle af de mest originale spil kommet fra mindre firmaer, som har satset det hele på deres ide. Se blot spil som fx. Black & White, og senest Bioshock.

Ontopic:

Trist at EA opkøber alle de små firmaer - håber at de selv får lov til at bestemme hvad de vil lave, uden at EA presser på at få spillet ud.
Kedelig udvikling. Mon ikke man kan pudse nogen på EA, for efterhånden at have dannet monopol på spiludgivelsesmarkedet?
Gravatar #11 - Trolle
12. okt. 2007 10:35
Diablo 2 blev frigivet i 2000.
Diablo blev frigivet i december 1996 og BattleNet er stadig åbent.
Gravatar #12 - AenimA
12. okt. 2007 10:53
Så lang tid EA ikke forcerer deres 12 måneders udviklingscyklus på Bioware og Pandemic, så går det nok. ("Mass Effect 2 - nu med lidt flere missioner, lidt blureffekt, forbedrede vandeffekter. Og nu kan du overføre dit eget ansigt til helten!")

Men havde foretrukket udviklerne stadig var ude af EAs fold. Kan stadig ikke komme mig over det sjuskede arbejde EA har lavet med de seneste Need For Speed spil - alene installeren (der ikke kan kende forskel på Underground 1, 2, MW og Carbon) er et studie i inkompabilitet på højt plan. (MW laver nogle meget restriktive DirectX checks, der skal fjernes i autoconfig filen, for at spillet kan installeres på Vista f.eks.)

Men kan udviklerne bevare deres relative frihed, så burde det gå.
Gravatar #13 - Misanthropy
12. okt. 2007 11:01
nå... så kan man vente på at Bioware kommer med et Need for Speed RPG eller et Golf RPG :-D
Gravatar #14 - El_Coyote
12. okt. 2007 12:09
arh nej

fremtidige udgivelser af nwn bliver jo ulidelige at skulle starte op så. i øjeblikket kan man jo skippe ATARI logoet ved at trykke på en tast, men EA mener jo man skal være tvangsindlagt til at se deres reklame trailers inden spillet starter. gah!
Gravatar #15 - luuuuu
12. okt. 2007 13:15
#14

man kan bare slette video filerne i mange EA spil, fx CNC3.
Gravatar #16 - krainert
12. okt. 2007 13:27
Hm. EA er nok det spilfirma, jeg hader mest... Hvad er jeres?
Gravatar #17 - OmegaOne
12. okt. 2007 13:53
Både mine kammerater og mig har sagt det længe - EA er djævlen!

Kan se det for mig nu :( The Sims 2 - Faerûn Festival
- Oh noes :(
Gravatar #18 - Tage
12. okt. 2007 14:23
Da jeg læste nyheden sagde jeg seriøst "årh fuck" ud højt.
Kan kun håbe at de lader dem fortsætte som selvstændige udviklere med kapitalindskud. Det værste scenarie, og desværre samtidig det mest sandsynlige, er at de får presset udgivelsesdatoer ned over hovedet. Jeg forstår ikke hvorfor EA mener det er bedre at få noget ud til masserne så hurtigt som muligt og så patche det senere. Og de må sgu da være klar over at folk hader dem for det. Tvivler på at de ikke følger med på diverse bulletin boards.

Nå, men det bliver da fedt med de 7 udvidelser der kommer til NeverWinter Nights 2 gennem det næste års tid.
Gravatar #19 - OmegaOne
12. okt. 2007 19:19
#18

Er helt enig med dig. Er også ret mange for at det hele går igen. De har jo snart ædt hele markedet. Mig bekendt er der ikke ret mange udviklere tilbage, kun nogle få selskaber der har et par udviklere under sig. Men intet i samme stil som EA har opnået efterhånden.

Maxis, Bullfrog, Westwood Studios, DICE, Origin, Mythic.. Listen er lang, og nu længere :(
Gravatar #20 - Ragnarok
12. okt. 2007 21:07
Håber ikke de får fat i CCP... (hov nu skrev jeg det, betyder det så at det gør de så?)
Gravatar #21 - craZZter
13. okt. 2007 19:11
#18 & #19

Jeg er helt klart med i "oh fuck" klubben! Det er katastrofalt når en gigant som EA begynder at "æde" det ene firma efter det andet. Hånden på hjertet... Hvornår har man sidst set et kreativt produkt fra en af giganterne? De fleste vil sikkert brøle "WoW" - men seriøst... Det er bygget over et gammelt spil og kombinerer jo reelt blot det bedste fra mange andre mmorpgs. Det er et godt produkt - men på ingen måder nyskabende.

Jeg er så s**** træt af alle deres "sikre" løsninger - og den elendige "sequel fever" som det medfører. Nu er jeg generelt gigantisk modstander af alt hvad der lugter af sports-spil, men det er sådan set min egen hovedpine. Men... jeg kan gå bananas over at se det ene Fifa X spil efter det andet blive skudt ud. År efter år... At det er sports-spil gør det bare så meget værre ;-)

Hvad sker der for spil-branchen??? Hvad blev der af tiden hvor Syndicate, Civilization, SuperCars, Diablo, MonkeyIsland (...fortsæt i det uendelige...) dukkede op som små revolutioner? Hvornår kommer der ét eneste reelt kvalitetsprodukt på gaden som ikke blot er ny suppe på gamle ben? Efterhånden drejer det sig bare om at samle stumper fra andre spil og så sætte dem sammen til et "nyt" produkt. At stjæle med arme og ben er ikke noget kun elendige web-udviklere gør. Det ses åbenbart i HØJ grad også hos relativt højt betalte "spil-udviklings-genier". Gad vide om det ikke er CTRL+C der er de meste slidte taster på deres keyboards? ;-)
Gravatar #22 - MacroMe
13. okt. 2007 23:15
@ 21

wow, du lyder sq som en Gammelsmølf .. kan du virkeligt HUSKE Supercars ( Supercars2, subs. ) ?? kudo's herfra, bare synd at de ikke er på "stemmesedlen", var MINE klare favoritter, husker MANGE byture, hvor eneste reperation var via kold Pizza + lunken Cola + Supercars 2 ^^

savner det sq lidt .. .. .. :)

BH

MM
Gravatar #23 - craZZter
14. okt. 2007 14:02
#22

Hehe - det er nok heller ikke helt ved siden af :-)

Jeg startede i tidernes morgen med en Philips Videopac G7000. Amiga-tiden var jo temmeligt mange år senere ;-)

Det med byture som endte i en SuperCars2 frenzy husker jeg kun ALT for godt! Nøj hvor har jeg slidt mange joysticks op på det spil... :-)
Gravatar #24 - Deternal
14. okt. 2007 15:33
Lige modellen før den første comp jeg legede med:
http://hem.passagen.se/clab/adam/lambda/

SuperCars 2 manglede klart i den poll (1'eren spillede man jo kun et par gange pga. 2'eren). Og det var også en fejl at Lotus 2 var på og ikke den originale Lotus Esprit Turbo Challenge.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login