mboost-dp1

unknown

E-mails kan føre til stress

- Via BT - , redigeret af Net_Srak

Der er ingen tvivl om at vi lever i et informationssamfund, som giver os mulighed for hurtigt at kommunikere med andre. Det er de fleste sikkert glade for, men for nogle er det et problem der kan føre til stress.

E-mails er en af tidens meget brugte kommunikations midler, især på arbejdspladsen er det blevet populært. De fleste læser mailen når de ser den er kommet, og mange svarer også med det samme. Får man en stor mængde mails dagligt, kan det føre til informations-stress.

Langt de fleste af de personer der er i behandling for stress, nævner at informations-stress er en del af deres lidelse. En løsning på hvordan man kan mindske denne stress-faktor, kunne være at indføre regler så der læses og besvares e-mails på faste tidspunkter.





Gå til bund
Gravatar #1 - TullejR
25. maj 2004 08:24
så må de jo bare lære at styre deres [for|mis]brug ... :)

seriøst, det er jo ens egen fejl.. man kan jo bare slukke tv og radio for pokker da, og hvis man ikke vil modtage emails lukker man sit postprogram... sværere er det jo ikke
Gravatar #2 - XorpiZ
25. maj 2004 08:24
Ku forestille mig det ville være ret trist med disse regler.. hva hvis man får en mail kl 9.30 (f.eks.) og først må svare den kl 14? Det er da lidt ærgeligt, hvis det var noget vigtigt :/
Gravatar #3 - Bubel
25. maj 2004 08:36
#2 det er netop den tankegang der gør at du er specielt udsat for E-Stress

Hvis det er vigtigt, må folk ringe til mig.
Gravatar #4 - Yasw
25. maj 2004 08:40
#3 - At blive ringet op hele tiden kan da også give stress. Vil sige faktisk mere, da man ikke bare kan vente med at svare. Det skal være med det samme og man kan ikke lave meget andet imens. En e-mail kan man selv vælge hvornår man vil svare på og hvor længe man vil være om det.
Gravatar #5 - mikbund
25. maj 2004 08:43
#2: Og hvornår mener du at email er så vigtig at den ikke kan vente?

Har hørt om flere virksomheder hvor der er indført email politik om at der i forskellige tidsrum ikke må besvares/læses email.

Email har også en forfærdelig tendens til at afbryde det arbejde man er i gang med.

#4 yasw:
Hvis telefoner giver stress skal man kun give direkte nummeret til omstillingsbordet og bede hende om at tage i mod beskeder.( virker kun hvis virksomheden har sådan en )
Gravatar #6 - kogepladen
25. maj 2004 08:48
#4 jeg vil da sige at det er lettere at snakke i tlf end at svare en mail..
vis du f.eks. sidder og skriver noget kan du jo ikke svare på en mail på samme tid, men du kan da godt sidde med tlf'en på skulderen og snakke imens du skriver..
og det tror jeg da der er mange der vil gi mig ret i :D
Gravatar #7 - Redhack
25. maj 2004 08:54
#5 "Og hvornår mener du at email er så vigtig at den ikke kan vente?"

Hjæælp min server brænder.. Hvad skal jeg gøre?

Jeg foretrækker da at folk sender e-mails i stedet for at ringe... (det er der allerede nok der gør).(alså ringer).
De fleste e-mails jeg får er meget vigtige, og deres problem skal gerne være ordnet i løbet af et par timer...

Folk har jo stadig samme antal problemer selvom jeg ikke svarer på e-mails, og så begynder de bare at ringe alle sammen...

Så: Hellere få mails hele tiden, end at folk ringer hele tiden.

"Hvis telefoner giver stress skal man kun give direkte nummeret til omstillingsbordet og bede hende om at tage i mod beskeder."

Jaaa, great så sender hun en e-mail ang. problemet... Det skal fedt hjælpe...
Gravatar #8 - Yasw
25. maj 2004 08:54
#6 - Selvfølgelig kan du det, men ens koncentration er vel begrænset. Min pointe var mere at man ikke kan fordele en telefonsamtale over et tidsrum man selv råder over. Skriver man en e-mail kan man gå ud og lave kaffe, arbejde med noget andet og så vende tilbage til at skrive. Man styrer altså selv hvad man laver, og det er når man mister kontrollen over det at man får stress vil jeg mene.
Gravatar #9 - XorpiZ
25. maj 2004 09:12
#3

jeg lider skam ikke af e-mail stress :D

#5

Jeg kan meget bedre li at få en email frem for at folk ringer. Se i øvrigt #7 og #8.
Gravatar #10 - brislingf
25. maj 2004 09:18
Foretrækker at folk med problemer skriver istedet for at ringer.. det giver en tid til at tænke og komme med en præcis løsning på deres problem, fordi folk idag ikke er gode til at kommunikere via tale. Det hele skal gå så stærkt at mange mennesker snublerover ordene eller som jeg selv har problemer med, at jeg ikke taler særligt højt.
Gravatar #11 - XorpiZ
25. maj 2004 09:27
#10

Nemlig.. nogen af os er ikke vildt gode til tlf support :)
Gravatar #12 - Odin
25. maj 2004 09:37
#7

Du er jo nok ikke målgruppen vel, hvis du tilkaldes med emails er det jo en del af dit job.
Det her handler om Jens der sidder i regnskabs afdelingen og egentlig slet ikke behøver at læse.
Gravatar #13 - -Zion-
25. maj 2004 09:46
Jeg har et arbejde der indebærer "extremt" brug af emails, og jeg får vel små 20-50 mails om dagen..
(hvilket kun er en lille del af den slat mine kollegaer får)

jeg vil nu nok sige at når jeg læser mail og svarer på dem er det en form for afstresning, da jeg normalt sidder og koder.

men sådan er vi jo så forskellige
Gravatar #14 - TYBO
25. maj 2004 09:55
-Zion-: samme her.
Generelt er det dejligt at have det på skrift og så tage opgaven en af gangen.
Er meget enig i at telefon er giver meget mere stress.
Siger tit til kunderne hvis de skal igang med en masse og snakker med dem i telefonen at de lige kan ligge en mail i stedet.
Generelt er det en god ting at have det på skrift hvis man senere bliver uenig med kunden.
Gravatar #15 - DetvarMIG
25. maj 2004 10:20
Jeg vil også helst have alle de små opgaver på mail, så kan jeg prioritere dem, og løse dem hen ad vejen..
Den fabrik jeg arbejder på er i øjeblikket i gang med en stor omvæltning, og det medfører, at jeg som lærling får ca 50 opkald om dagen, samtidig med at der skal sættes ca 80 PC'ere i gang med at ominstallere til et nyt system.
Og det kræver ompatchning (?) i krydsfeltet ved hver eneste, og folk vil også gerne arbejde...

ARGH!!!!
Gravatar #16 - Ziftex
25. maj 2004 11:22
#2

bare det at ha en mobil tlf på arbejde kan være en stress factor i sig selv når man ikke kan nå at holde pause pga. at telefonen ringer konstant
Gravatar #17 - Bubel
25. maj 2004 12:02
#16
Prøv at lade telefonen ligge på dit bord når du går til frokost. Med mindre dit firma betaler dig for at tage telefon når du har pause.
Gravatar #18 - looneytech
25. maj 2004 14:03
Stress bliver opbygget af ens egen evne til at kontrollere sig selv.
Det eneste folk behøvede, er at få et kursus i selvkontrol, har aldrig personligt oplevet at blive stresset, da det forvrænger ens arbejdshastighed og effekt.

Der burde egentlig blive ført en politik om at man SKULLE slappe af hvis man stressede af ;)
Gravatar #19 - milandt
25. maj 2004 14:31
Stress.. Jeg tror ikke på stress. Stress er noget dovne mennesker har opfundet.
Gravatar #20 - Donkanut
25. maj 2004 14:56
Det er vel også et spørgsmål om at afsenderne lærer at prioritere de mails de sender. Man kan jo sagtens sætte eksempelvist Outlook op til at sortere mails efter prioritet (og afsendere). Så kan almindelige mails komme i en folder og vigtige mails i en anden. På den måde kan den brændende server reddes, mens kontor-Sussie der klager over at hendes kaffekopholder lyder underligt vente til man "føler" man har tid / man har mail-tid. De fleste mails kræver jo ikke øjeblikkeligt svar og hvis de sorterer sig selv, så er det også lidt lettere at give sig selv "lov" til at lade dem ligge...
Gravatar #21 - Dripe
25. maj 2004 15:38
milandt:

Stress er et psykologisk problem, som kan resultere i psykiske og fysiske smerter. Du har altså aldrig været stresset?

Jeg har haft alvorlige stress symptomer før. Typisk ved store projekter med for meget arbejde og for lidt søvn. Har også haft stress blot fordi jeg slapper af. Altså hvis jeg slapper af og så ikke for lavet noget. Så bare tanken om alt det arbejde der ligger på mit skrivebord og skal afleveres i morgen kan give mig stress.
Stress er ikke blot er et ord man bruger, når man har meget at lave, eller ikke gider lave noget.
Stress er for dem der virkelig lider af det en alvorlig sygdom. Det ses tit at folk der har stillinger hvor de arbejder konstant, og ikke kan tænke på andet end arbejde bryder psykisk sammen.
Gravatar #22 - lean
25. maj 2004 16:37
Jeg ved at Linus Torvalds har et system med at han kun læser mail et par gange om dagen, og starter ved de nyeste mails.
Derved er han sikker på altid at svare på noget der er up-to-date - og aldrig komme bagud. Så hvis man ikke får svar fra Linus, er det nok fordi at han ikke er nået til ens besked endnu, og man må så sende igen.
En udvidelse til dette system kunne være hvis mailprogrammet automatisk sendte svar tilbage om at mailen ikke er blevet læst, en gang om dagen.
Gravatar #23 - Pox Mortician
26. maj 2004 12:13
Jeg må sige at det her nok er den mest ligegyldige nyhed jeg har læst på newz i lang tid.

Hvad er pointen med nyheden? Folk der læser mange emails, bør læse færre? Folk er nogle små hjælpløse klovner der ikke kan klare presset fra det store email-monster? Emails skal afskaffes?

Vi burde også afskaffe veje, der sker jo alt for mange uheld på dem.... for ikke at tale om baggårde, de er jo decideret livsfarlige!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login