mboost-dp1

DSB

DSB og TDC forlænger perioden med gratis internet i togene

- Via Comon - , redigeret af Emil , indsendt af kasperfmn

Har man haft sin bærbare computer eller smartphone med i toget, har det de seneste par måneder været muligt at surfe gratis på strækningen København-Århus via togets Wi-Fi.

Den gratis prøveperiode skulle stoppe nu, men hos DSB og TDC har man valgt at forlænge testperioden frem til den 4. juli. På den måde håber man, at flere passagerer når at prøve tilbuddet, inden det kommer til at koste penge.

Før det blev gratis at komme på nettet i toget, var der i gennemsnit 500 passagerer på turen, som gik online om dagen, i dag er tallet oppe på 4.000.

Når gratisperioden er overstået, vil det koste 29 kroner at kommer online i fem timer, markant mindre end tidligere, hvor prisen var 1 krone pr. minut. De fem timer skal bruges inden for 24 timer.





Gå til bund
Gravatar #1 - Dragoe
1. jun. 2010 12:59
Utroligt at de bare ikke kan forstå, at det skal være gratis for at kunne hamle op med Arriva...
Gravatar #2 - Azarion
1. jun. 2010 13:11
5 timer?!? hvor mange kører så længe med tog inden for 24 timer? virker lidt hul i hovedet.. men de har vel deres grund.
Gravatar #3 - Emil
1. jun. 2010 13:11
#2 > Forretningsfolk der skal til møde - f.eks. Århus -> KBH og retur samme dag.
Gravatar #4 - ghostface
1. jun. 2010 13:16
#1 Gratis har vist sig her i perioden ikke at fungere fordi der er langt flere mennesker med et DSB intercity tog end Arrrivas bonderøvs linjer ude i oplandet. Gratis fungerede ikke fordi alle sad og misbrugte det. 29 kroner er et fint beløb som afholder de værste snyltere og giver kapacitet til resten der bruger det nogenlunde seriøst. 1 kr i minuttet viste sig at være alt for dyrt fordi ingen gad bruge penge på det. Det mere kun DSB1 brugere der benyttede det fordi det var en del af deres billet.

Københavns "bonderøvs linjer" (S Togene samt mange bus linjer) har også gratis internet. Der er en trend her :)

#2 5 timer er standard og skal næppe tages mere seriøst end at der er lagt 1 time til i hver ende på en Århus <->KBH rejse for at sikre man ikke løber tør i tilfælde af forsinkelser eller lign.

#3 De 5timer er fra aktivering. Dit møde skal godt nok være kort og timet perfekt før du får brugt de ekstra 2 timer på turen hjem. (århus -> kbh tager 2t50m nu om dage)

thumbs up DSB! Det er en super nyhed.
Gravatar #5 - Testa
1. jun. 2010 13:18
#1 hvad for en konkurrence? Mig bekendt køre arriva ikke på de strækninger, så det kan ikke rigtigt sammenlignes... og der er sku nok også forskel på den båndbrede som 10 folk i et arriva regional tog skal bruge mod de 50-100 i et IC-tog mellem århus og kbh skal... plus det er en betydeligt længere strækning at sætte udstyr op på ift. arrivas linjer.

Når folk ikke vil betale for noget så tager det bare længere tid før det virker.. det er sku da meget logisk. Den her nye ordning giver meget mere mening... det er da hul i hovedet at forvente at man kan få lov til at få ting gratis... der skal jo betales for det på en eller anden måde.
Gravatar #6 - MiniatureZeus
1. jun. 2010 13:24
nyhed skrev:
Før det blev gratis at komme på nettet i toget, var der i gennemsnit 500 passagerer på turen, som gik online om dagen, i dag er tallet oppe på 4.000.

Ud af de 500, var de 400 folk der havde "gratis" internet i forbindelse med en DSB 1' billet..
Gravatar #7 - Bundy
1. jun. 2010 13:30
Hvis det kører så sucky som det har gjort de gange jeg brugte det, så vil jeg fandme ikke engang give 29kr. - latency 1-2k .. Det kørte væsentligt bedre med min fon tethered.
Gravatar #8 - cram
1. jun. 2010 13:35
Jeg har været pendler i et par måneder (med s-tog) og har gjort brug af det gratis internet. Herved har jeg fået skippet diverse mails afsted og ryddet op inden jeg kom på kontoret hvor telefonerne ringer og alle skal have fat i mig - Det har været kanon til den slags!

Det er latterligt at det skal koste, så nu har jeg købt mig en bil :-)
Gravatar #9 - MiniatureZeus
1. jun. 2010 13:36
cram (8) skrev:
Jeg har været pendler i et par måneder (med s-tog) og har gjort brug af det gratis internet. Herved har jeg fået skippet diverse mails afsted og ryddet op inden jeg kom på kontoret hvor telefonerne ringer og alle skal have fat i mig - Det har været kanon til den slags!

Det er latterligt at det skal koste, så nu har jeg købt mig en bil :-)

Det forbilver gratis i s-toget.....
Gravatar #10 - bjerh
1. jun. 2010 13:42
Ah, der kan man bare se.. Bare stik mig bilen så! ;)
Gravatar #11 - demolition
1. jun. 2010 14:21
Sidst jeg kørte en længere tur med IC3 for et par uger siden prøvede jeg også at bruge tilbuddet, men når jeg prøvede at logge på med det brugernavn/kode jeg fik udleveret, så virkede det ikke.. Så fortsatte jeg bare med at bruge min 3G forbindelse som virker fint både i og uden for toget.
Gravatar #12 - mehanika
1. jun. 2010 14:46
At de ikke ser det som en investering er uforstående.

Det er billgere at flyve kbh <-> aalborg og kbh <-> århus - og internet er jo en udemærket incitament for at ville vælge DSB frem for f.eks. Norwegian.. Men det fatter de jo tydeligvis ikke...
Gravatar #13 - webwarp
1. jun. 2010 15:28
Tja med den service man ellers får af dem, så kan det vel ikke undre nogen.. 'Gratis' internet ja tak, monopol nej tak
Gravatar #14 - Plindstrup
1. jun. 2010 16:07
Brugerne hos Arriva rejser i gennemsnit på en meget kortere strækning, end de rejsende hos DSB.

Dette gør at DSB har mange flere brugere af internettet, som benytter det i længere tid, end det er tilfældet hos Arriva.

Dette stiller krav til fordelingen af internettet mellem brugerne og til forbindelsen mellem toget's modem og telemasten.

Arriva har blot smidt en router og et 3G modem i toget, og må så tage til takke med dårlige signalerne ude på bøhlandet (Esbjerg til Ringkøbing f.eks, der kører man konstant i udkantsområder).

DSB har derimod routere der fordeler internettet lige mellem folk og de samarbejder med TDC som har opsat master langs jernbanen mellem København og Århus (se deres dækningskort).

Disse investeringer fra begge parter har været nødvendige, netop fordi kapacitetskravene er langt større til de rejsende hos DSB, end det er hos Arriva.

At sikre kvalitet til alle, koster altså lidt.

Hvis nu DSB bare gjorde som Arriva, så kunne internettet sikkert også være ganske gratis.
Men så ville alle brokke sig over den ekstremt langsomme hastighed der er, når 10-20 personer i samme tog sidder og ser YouTube videoer på deres bærbare :-)

Pris og kvalitet hænger altså unægteligt sammen i dette tilfælde.
Gravatar #15 - webwarp
1. jun. 2010 16:48
#14 hvis man arbejder hos DSB er det god stil lige at skrive det før ens indlæg...

Derudover er det jo lige netop DSB's problem at de ikke kan klare at håndtere alle de brugere, der er kommet til.. Så det er da absolut ikke bedre end hos Arriva..

Edit: nå jeg gættede rigtigt ud fra dit indlæg, at du rent faktisk arbejder hos DSB, kæft det er dårlig stil..

http://www.myspace.com/plindstrup
Gravatar #16 - Slettet Bruger [4061068660]
1. jun. 2010 16:55
#14

Det er også meget fint.. Men der hvor det ikke er særlig smart, er at (hvis vi antager der er 1 HSPA router pr. togsæt) alle brugere der er på togets router figurerer som 1 bruger for HSPA nettet... Dvs at hvis der er 1 bruger i toget der bruger sin egen telefon/modem og 30 brugere der er på routeren i toget, så vil personen der bruger sin egen telefon/modem få samme båndbredde til sig selv som de 30 andre får til deling... (Deraf #7's erfaring, forudsat han har TDC) Og så er der jo nok også i realiteten flere brugere på de samme master, da der nok også er nogen udenfor toget, flere der bruger deres eget net, samt en del telefoner der suger lidt passiv data til fx mail og facebook sync...

Ovenstående tager naturligvis ikke højde for at der også findes andre net end TDC's... Men det er derfor jeg personligt ærger mig over at der tilsyneladende ikke sker en meter ang. 3G repeatere i togene...(Her er lige det første link google fandt, men der er nok meget mere: http://ing.dk/artikel/107193-dsb-erkender-daarlige...
Gravatar #17 - Fjolle
1. jun. 2010 17:02
#15
Han kom også med en masse indlæg om det samme da dsb introducerede nettet.

Kan se at hans indlæg er stort set de samme:

1: DSB har en magisk boks der gør at internettet er bedre end hvad arriva tilbyder (Hvilket så ikke er rigtigt da de jo netop har problemer med at folk sidder og glor på youtube)

2: DBS har betalt tdc for at sætte master op, så vi skal være dyrere end konkurrenterne.
Gravatar #18 - Plindstrup
1. jun. 2010 17:10
#15 > Det er da fuldsætndig ligemeget hvor jeg arbejder henne. Jeg har en personlig holdning til noget, og så har jeg vel lov at dele den med andre?

At jeg er togfører, gør mig jo ikke til talsmand for DSB. Og begynder jeg at sidde og skrive "Jeg arbejder i DSB og nu skal i bare høre"... Så ja ender det med at JEG skal sidde og tale på vejne af DSB, hvilket jeg bestemt ikke har lyst til.

Så med alt respekt for min arbejdsplads, så tillader jeg mig at have en holdning til arbejdspladsens produktudvalg og service, uden at blande mit arbejde ind i det.

Men tillykke med at du kan Google. Jeg har intet at skjule. Og at bringe mit arbejde ind i debatten, viser vel blot lidt om din evne til saglig debat? :-)

#16 > Jeg er overhovedet ikke så godt inde i den slags. Det eneste jeg "ved" er at DSB benytter sig af bedre models/routere og at TDC har sat master op langs jernbanen på strækningen. Og dette konkludere jeg blot gør det til et bedre produkt end Arriva's.

Men Arriva's grundlag for gratis internet, er jo også baseret på et andet end DSB's grundlag for at tilbyde internet i toget.
Så tager man det i betragtning, så synes jeg at det er en god løsning Arriva har, og at det er fint den er gratis.

Jeg forsøger blot at fortælle hvorfor jeg synes det er rimeligt at man skal betale for netadgangen hos DSB.

#17 > Folk havde i starten den opfattelse at det som DSB begyndte at tilbyde, var nøjagtigt det samme som det som Arriva tilbyder. Hvilket jo var forkert.

Så at rette det, er der vel ingen skam i? Det var trods alt kun "facts", og ikke et partisk synspunkt.

Og du MÅ da elske min ordvalg? "Magisk boks"? :-)
Gravatar #19 - Plindstrup
1. jun. 2010 17:12
#15 > Desuden så viser denne testperiode, som giver spidsbelastninger og problemer som følge heraf, jo blot hvorfor produktet bør koste et symbolsk beløb, der reducere antallet af brugere der bare lige vil sidde og glo YouTube i 20 min? :-)
Gravatar #20 - Deleet
1. jun. 2010 17:13
Det er da fint nok at DSB forsvarer sig herinde og har nogen til at tale deres sag. At man er upartisk implicerer ikke at man tager fejl. At tro det er at begå en red herring fejlslutning, måske specifikt poisioning the well eller blot den genetiske fejlslutning.

http://www.fallacyfiles.org/taxonomy.html

In any case, det er da nederen at DSB igen ikke følger med tiden med gratis internet. Det er klart fremtiden. Før eller siden kommer der også gratis WI-FI i alle større byer. Det bliver nok betalt af reklamer.

PS. Hvordan ved I at han arbejder for DSB? Jeg læste bare at han var tog et eller andet. Han kunne jo også arbejde for Arriva.
Gravatar #21 - Plindstrup
1. jun. 2010 17:19
#20 > Jeg taler IKKE DSB's sag :-) Jeg forklarer blot hvad min egen mening er, og hvorfor jeg har den mening jeg har.

At der så er folk herinde der tror at jeg KUN "holder med" DSB, fordi jeg også er ansat der, er jo deres eget problem.
De skulle hellere tage at forklarer mig hvorfor jeg tager fejl, såfremt de mener at jeg gør det.

Alle har jo ret til at have en holdning.

Hvad angår hvordan de ved det, så gætter jeg på at det er tydeligt på Facebook :-)
Gravatar #22 - webwarp
1. jun. 2010 17:23
#20 læs hans indlægs, de er jo så partiske pro-dsb, at man jo vidste det, før vi så at arbejde som tog-relateret.. Må da håbe han har givet hans overordnede besked om at han sidder og udtaler sig her undercover.
Gravatar #23 - Plindstrup
1. jun. 2010 17:29
#22 > LOL! Udtaler mig "under cover"? :-)

Du synes at mine indlæg af partiske og pro-DSB. Du må gerne argumentere imod min mening. Men bare at kalde dem partiske og pro-DSB, er da lidt ærgeligt.

Ytringsfrihed, min kære ven. Jeg har lov til at have en holdning.

Jeg KAN ikke tillade mig at tale på DSB's vejne. Jeg kan KUN udtale mig om min personlige holdning.
Og DERFOR sidder jeg ikke og indleder mit indlæg med "Jeg arbejder i DSB"...

Hvor gammel er du mon webwarp?
Gravatar #24 - telepop
1. jun. 2010 17:51
latterligt de tager penge for det. hvis min kæreste og jeg skal fra Kbh til Odense med hunden skal vi smide 650 kr hver vej. til den Pris burde der da minimum være gratis Internet samt mad og drikke til turen og måske en fribillet til Bio oveni.
og så har jeg ikke engang nævnt at det jo slet ikke virker. ud af de 4x1,5 timer jeg har prøver det har jeg sammenlagt været online i ca 5 min. resten af tiden har det ikke fungeret.
Gravatar #25 - Martin Schou
1. jun. 2010 18:44
cram (8) skrev:
Jeg har været pendler i et par måneder (med s-tog) og har gjort brug af det gratis internet. Herved har jeg fået skippet diverse mails afsted og ryddet op inden jeg kom på kontoret [...]
Det er latterligt at det skal koste, så nu har jeg købt mig en bil :-)

Det er fint nok, at du hellere vil køre bil end med tog, men er du ikke rar at poste dine daglige kørestrækninger og -tider, så vi andre kan undgå dig i trafikken?
Folk, der taler på mobil, er farlige nok, så jeg tør ikke engang tænke på, hvordan det er med folk, der sidder og bruger laptops fra førersædet.
Gravatar #26 - mapples
1. jun. 2010 18:47
Det er en peberet pris når man tænker på at den dyreste abonnemet hos 3 koster 299 kr. Og hvor der ikke er tidsbegrænsning på.
Gravatar #27 - snesman
1. jun. 2010 18:52
Martin Schou (25) skrev:
cram (8) skrev:
Jeg har været pendler i et par måneder (med s-tog) og har gjort brug af det gratis internet. Herved har jeg fået skippet diverse mails afsted og ryddet op inden jeg kom på kontoret [...]
Det er latterligt at det skal koste, så nu har jeg købt mig en bil :-)

Det er fint nok, at du hellere vil køre bil end med tog, men er du ikke rar at poste dine daglige kørestrækninger og -tider, så vi andre kan undgå dig i trafikken?
Folk, der taler på mobil, er farlige nok, så jeg tør ikke engang tænke på, hvordan det er med folk, der sidder og bruger laptops fra førersædet.


Det er ikke noget problem med den her: http://www.amazon.com/Mobile-Office-WM-01-Laptop-S...
Gravatar #28 - Niversen
1. jun. 2010 18:53
#24 det har aldrigt været billigt med transport...
som jeg kan se det er da netop fordi man kan sidde og arbejde med computeren at man skal tage toget... hvis det kun er for at komme frem, køb en bil... (her i jylland) er det langt billigere, og vi kan alligevel ikke stole på de dyre transportmidler. Jeg har taget meget tog før i tiden, men det er for dyrt og for meget ventetid for mig.
Gravatar #29 - Martin Schou
1. jun. 2010 18:55
mapples (26) skrev:
Det er en peberet pris når man tænker på at den dyreste abonnemet hos 3 koster 299 kr. Og hvor der ikke er tidsbegrænsning på.

Tjaa ... jeg sidder i Sverige, og er pt online fra et kontant-abonnement på mobilt bredånd.
Der er, naturligvis, opstartsomkostninger, men når de er betalt, så er det 29 svenske kroner for 24 timer, men der er så kun 500 MB data tilgængelig.
Jeg prøvede denne gratis ordning for nogle uger siden fra Frederica til Aarhus uden de større problemer. Jeg kunne dog ikke komme på med min Sony Ericsson Elm.
Min Elm plejer aldrig at have problemer med at forbinde til ARRIVA's Internet.

Nu hvor der snakkes om ARRIVA's Internetsløsning, kan jeg dog sige, at til efteråret kommer der gratis Internet på alle deres stationer, selv på små lorte stationer som Højslev, Engesvang, Rødkærsbro, Birk Centerpark og lign.
ARRIVA vil også løbende henover året begynde at opdatere deres forbindelse, så den bliver kraftigere, grundet de mange brugere.
Zepto reklamerer stadig for ARRIVA's Internetløsning...

... og så kører nogle af X-Busserne med en lignende løsning fra EnergiMidt
Gravatar #31 - majbom
1. jun. 2010 19:18
kører aldrig i tog, så jeg er sq ligeglad!

ghostface (4) skrev:
#3 De 5timer er fra aktivering. Dit møde skal godt nok være kort og timet perfekt før du får brugt de ekstra 2 timer på turen hjem. (århus -> kbh tager 2t50m nu om dage)


men hvorfor 5 timer, hvis de skal bruges i streg? det tager da ikke 5 timer at køre den tur?? det giver mere mening hvis de bare skal bruges inden for de 24 timer, og så kan man bruge dem som man vil 2 timer net 3 timer møde 2 timer net ? det andet giver da ingen mening, hvorfor skulle det så gælde i 24 timer, du køber det vel ikke før du skal bruge det?
Gravatar #32 - kalash
1. jun. 2010 20:11
Så typisk... offentlig transport bliver dyrerer og dyrerer og så klager man der ikke er flere der tager den og så de service de tilbyder tager de penge for suk ... -.-

Det er lige før det bedre kan rende rundt at jeg kører 40 km frem og tilbage til min skole end i bus, og der har jeg ikke engang frihed til at høre min radio station styre varme anlægget eller har ordenlig benplads...
Gravatar #33 - Nasp
1. jun. 2010 21:20
Hvis man har prøvet at logge på internet i et henholdsvis et Arriva tog/bus og et DSB tog kan tydelig mærke forskellen der er imellem de to firmaer, samt deres måde at arbejde på.

Her er min mening og hvad jeg oplevede sidst jeg var ude at køre med DSB/Arrive, samme dag.

DSB
DSB der har skrevet en kontrakt med djævlen (TDC) om at levere Internet i toget har gjort det til en besværlig process. Selvom det er gratis skal det stadig være besværligt at logge på.

Du skal sende en sms og derefter får du et totalt umuligt brugernavn/password tilbage du så skal bruge til at logge på.

For DSB/TDC er det en måde at tjene ekstra penge med absurde priser der gør at du ligeså godt kan købe et mobilt bredbånds abonnoment.

Arriva
Når du logger på hos Arriva trykker på "Accepter betingelser" og så er der internet.

Hos Arriva har de den holdning at internet er en gratis service man leverer til kunderne så de har noget at give sig til.


Og ja jeg arbejder selv hos Arriva og får et kaffekrus for hver henvendelse jeg laver...

Nej men det er tydeligt at det er to helt forskellige tankegange der er på spil.
Gravatar #34 - Odyssey
1. jun. 2010 21:26
Det forbilver gratis i s-toget.....
Muligt, men det er også så elendigt at det bedst kan betale sig at lade være.

Jeg (naiv som jeg er) regnede naturligvis med at jeg kunne bruge mit login på både min mobil og min laptop, men næææh nej. Jeg går ud fra at jeg skal lave TO konti for at det kan lade sig gøre.

Og at den så ikke kan huske en og man skal logge ind hver gang gør det heller ikke til en rar oplevelse. Tværtimod foretrækker jeg at bruge min 3-dækning både på telefon og laptop!
Gravatar #35 - vandfarve
1. jun. 2010 21:39
#33

... og hvad er så grunden til, at du sidder på visdommens kilde og ikke Plindstrup? Du udtaler dig på præcis samme grundlag som han, heck, du er endda langt mindre saglig, så jeg kan se ingen grund til at respektere dig for det dobbeltmoralske stunt.

"Uh-uh-uh, hos DSB skal man indtaste et brugernavn og kode. Hvor er det bare onde."

Roooolig nu, så svært er det heller ikke at memorisere og indtaste. Det tager maksimalt 30-60 sekunder. Hvis det kan ødelægge din dag, så vil jeg helst undgå at se, hvad der sker, hvis man sætter et komma forkert i et indlæg herinde.
Gravatar #36 - Plindstrup
1. jun. 2010 22:34
#33 > Du har ret i at det er nemmere at komme på nettet hos Arriva. Har selv brugt det på et par ture mellem Esbjerg og RIngkøbing. Dog oplevede jeg ingen forskel om jeg brugte Edge/3G eller om jeg brugte Wifi ( begge dele via min iPhone ).

Men jeg mener nu også at det er 2 forskellige behov der skal opfyldes og 2 forskellige primære kundegrupper der serviceres.

Jeg forstår godt at Arriva's internet er gratis!
Og jeg forstår godt at DSB's koster!

Og hader desuden ikke Arriva. I Esbjerg har os i DSB i hvert fald et godt forhold til dem i Arriva (tag bare julefrokosten - puuuha *G*). Desuden er der jo mange tidligere ansatte i DSB, som er ved Arriva.

Og kære NASP :-) Jeg har ikke tænkt mig at markere dit indlæg som irrelevant, blot fordi du er i Arriva. Men gjorde du det mon ved mit indlæg, fordi jeg er i DSB?

I så fald får du lige en positiv markering af mig. I DSB er vi nemlig søde og rare. (når jeg møder på torsdag, må der uden tvivl stå en hel kasse krus til mig nu!)
Gravatar #37 - El_Coyote
2. jun. 2010 06:22
telepop (24) skrev:
latterligt de tager penge for det. hvis min kæreste og jeg skal fra Kbh til Odense med hunden skal vi smide 650 kr hver vej. til den Pris burde der da minimum være gratis Internet samt mad og drikke til turen og måske en fribillet til Bio oveni.
og så har jeg ikke engang nævnt at det jo slet ikke virker. ud af de 4x1,5 timer jeg har prøver det har jeg sammenlagt været online i ca 5 min. resten af tiden har det ikke fungeret.


Tja når jeg kører fra århus, bare mig alene, til københavn er det ca samme pris om jeg tager bilen(benzin+bro) eller toget(billet), så toget bliver da fravalgt til fordel for at jeg kan køre lige til døren på min destination. Nu er der godtnok ikke internet i bilen, men der er da altid lidt at grine af i radioen.

Toget er alt for dyrt til at jeg gider bruge den ekstra tid det tager.
Gravatar #38 - maelkebob[]
2. jun. 2010 10:10
Tager man toget hver dag er det nu billigere at få sig noget usb internet fremfor at leje 5 timer 5 dage om ugen. Har ikke regnet på det men der er vidst ingen tvivl om at det slet ikke kan betale sig hvis man vil på bare 2 gange om ugen i toget. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login