mboost-dp1

DSB

DSB lider under egen internetsucces

- Via Berlingske - , indsendt af vandfarve

Da DSB først indførte gratis internet i togene, virkede det som en god idé for firmaet – det gør det dog ikke længere.

På strækningen mellem Århus og København er forbindelsen blevet så populær blandt togets passagerer, at netværket er særdeles overbelastet. Dette skyldes, at folks adfærd på togene er anderledes, end hvad DSB havde forestillet sig.

I stedet for at forbindelsen i toget mest bruges af forretningsfolk til arbejde, så bruges den i stor grad af folk, der streamer tv-serier, film og spiller computerspil online.

DSBs Udviklingschef Lars Emil Kragh skrev:
Vi oplever en ændret adfærd, hvor flere downloader fra nettet. Det betyder, at det kan give problemer for kvaliteten af forbindelsen. Derfor holder vi nøje øje med trafikken, så vi kan sikre en god oplevelse for alle.

Da der er et loft på kapaciteten af forbindelsen, spekuleres der på nuværende tidspunkt i at indskrænke mulighederne for at kunne streame og downloade, indtil der er fundet en teknisk løsning på problemerne.





Gå til bund
Gravatar #1 - knekker
14. maj 2010 09:11
Med den pris man betaler for at køre med dsb, synes jeg kun det er fair at man i det mindste kan streame tv.
Gravatar #2 - Seth-Enoch
14. maj 2010 09:11
Traficshaping må vist være løsningen til at starte med, indtil de får nogle større forbindelser. F.eks. se hvad sider der tager mest båndbredde og så begrænse hver bruges hastig til disse sites. Der vil naturligvis være en lille procent del som er så snedige at de kan omgå dette, meen mon ikke størstedelen bare tænker "hm, youtube er vist lidt langsom igen idag" :)
Gravatar #3 - kimmerrild
14. maj 2010 09:12
Jeg vil ikke sige at jeg havde forudset dette, men hver mand og hans hund har en internetopkobling derhjemme idag, Der er jo en kæmpe %del der tager toget af den studerende befolkning, og de har jo allesammen en bærbar. Bare fordi man sidder i toget, så ændrer man jo ikke vaner end dem man har derhjemmefra.

Tjaa. det eneste der er at gøre ved det er nok at sætte en limit på eller at forhøje båndbredden.
Gravatar #4 - Wickedmike
14. maj 2010 09:12
#1 Øhh

Da DSB først indførte gratis Internet i togene virkede det som en god idé for firmaet - det gør dog ikke længere.


Jeg læser dem som det gratise internet, ikke det der betales for.

Edit: nvm det øverste, jeg læste det som at det var internettet man betale for, ikke billetten som du hentyder til :)
Gravatar #5 - micma18
14. maj 2010 09:12
Uha... sikke en overraskelse DSB ;-)

Det er jo næsten lige som sne på skinnerne.


Men tror nu også det er en dødsejler i det lange løb, for dem der vil bruge sin computer på farten, de køber jo også gerne en 3G opkobling. Og det bliver nok ikke mindre udbredt i fremtiden.
Gravatar #6 - smiley
14. maj 2010 09:24
Forbindelsen er trods alt gratis, hvad er problemet?

Hvis folk ikke kan undvære at streame de nyeste anime og tv-shows samt en fri forbindelse at leeche på med sine torrents, så er de godt nok overforkælede i en hvis grad.

Der er ingen grund til at man ikke kan vise hensyn til andre passagerer og så begrænse sit forbrug til noget mere almindeligt, så længe hastigheden er hvad den er.

En begrænsning ville være helt fint og totalt i deres ret mod målet at kunne levere en stabil forbindelse til alle som ønsker det ombord.
Gravatar #7 - Fjolle
14. maj 2010 09:25
Så er det jo godt at det kommer til at koste penge igen snart.

Det ender vel med at folk bliver trætte af den dårlige service de tilbyder og går tilbage til at bruge deres egne trådløse forbindelser.
Gravatar #8 - jakobdam
14. maj 2010 09:38
Det svarer jo sådan set lidt til, at man på sæderne godt kan ligge ned, og dermed optage plads for 2. Det er ikke helt fair at nogen skal stå op, blot fordi man vil ligge ned...

Så jeg har ingen problem med hvis de restrikserer streaming og lignende mere belastende emner.

Online spil der suger hårdt på linjen, kan vel kommes rimeligt nemt udenom hvis man øger responstiden, således at ping gør at spil bliver uspilbare...?
Gravatar #9 - mazing
14. maj 2010 09:46
Smiley (6) skrev:
Der er ingen grund til at man ikke kan vise hensyn til andre passagerer og så begrænse sit forbrug til noget mere almindeligt, så længe hastigheden er hvad den er.

Det tror jeg også langt de fleste gør. Som der står i artiklen har de jo haft 30-40 gange flere brugere end "normalt", så mon ikke årsagen primært skal findes der?

jakobdam (8) skrev:
Online spil der suger hårdt på linjen, kan vel kommes rimeligt nemt udenom hvis man øger responstiden, således at ping gør at spil bliver uspilbare...?

Jeg tror stadig ikke jeg er stødt på et alm. spil der suger mere end en alm. net-radio stream. I de fleste FPS spil er de udgående pakker på under 100bytes. Det overrasker mig at der er nogen der gider spille på sådan en linje dog, for pingen er allerede på det niveau som jeg vil mene er uspilbart.

Gravatar #10 - SamBinns
14. maj 2010 09:50
Synes DSB nok er den dårligste service i Danmark.. At de heler ikke kan finde ud af det her, gør dem bare endnu værre.. Suk

Jeg synes det er okay at man streamer, spiller og hvad andet det er man har lyst til - man har trods alt betalt for det.. Og så hvis som #8 siger, at man gør det værre for nogle andre, jamen så må de jo gå op og klage til dsb at de skal have fikset det. Personen der streamer og personen der søger på nettet, har betalt lige meget og skal have deres behov ligeligt dækket.
Gravatar #11 - bob1337
14. maj 2010 09:55
Mazing (#9) skrev:
Smiley (#6) skrev:
Der er ingen grund til at man ikke kan vise hensyn til andre passagerer og så begrænse sit forbrug til noget mere almindeligt, så længe hastigheden er hvad den er.

Det tror jeg også langt de fleste gør. Som der står i artiklen har de jo haft 30-40 gange flere brugere end "normalt", så mon ikke årsagen primært skal findes der?


Forstår ikke hvad I mener?
Jeg tror langt de færreste tænker: "nåh ja, jeg må hellere lade være med at gå på youtube, så resten af passagererne kan tjekke deres facebook uden ventetid". Tror næppe folk tager hensyn til hinanden på den måde.

Derudover synes jeg det er utroligt, at DSB ikke har forudset det her problem.
Gravatar #12 - mazing
14. maj 2010 09:57
#11 Omvendt tænker de nok heller ikke "internettet er langsomt, jeg må hellere sætte min torrent i gang så den kan nå at blive færdig"
Gravatar #13 - christiankjaer
14. maj 2010 10:05
#10
Skal DSB så have en kæmpe fiberforbindelse trækkende efter sig for at du kan få dækket dit behov for internet porno på en lille togtur.

Det er jo togbilletten du betaler for, jeg tror ikke DSB bliver stenrige på den i forvejen.

Jeg synes at det er glimrende at man lige kan få tjekket sin mail i toget og få læst lidt nyheder. Thumbs up DSB...
Gravatar #14 - plazm
14. maj 2010 10:08
knekker (1) skrev:
Med den pris man betaler for at køre med dsb, synes jeg kun det er fair at man i det mindste kan streame tv.


SamBinns (10) skrev:
Synes DSB nok er den dårligste service i Danmark.. At de heler ikke kan finde ud af det her, gør dem bare endnu værre.. Suk

Jeg synes det er okay at man streamer, spiller og hvad andet det er man har lyst til - man har trods alt betalt for det.. Og så hvis som #8 siger, at man gør det værre for nogle andre, jamen så må de jo gå op og klage til dsb at de skal have fikset det. Personen der streamer og personen der søger på nettet, har betalt lige meget og skal have deres behov ligeligt dækket.


I betaler for at køre med toget, ikke for at komme på internettet. Og #10, hvis du har betalt det samme som de andre er det vist også retfærdigt nok at de regulerer trafikken så alle får lige stor bid af kagen, igen, i har betalt for at køre med toget, ikke for en internetforbindelse!
Gravatar #15 - Ramius
14. maj 2010 10:10
Gratis net med restriktioner go DBS! Hvis folk vil være fri for restriktioner så køb et 3G net...
Gravatar #16 - Fjolle
14. maj 2010 10:10
christiankjaer (13) skrev:
Det er jo togbilletten du betaler for, jeg tror ikke DSB bliver stenrige på den i forvejen.

Nej da. Kun et overskud på ~3 mia de sidste 5 år :)
Gravatar #17 - mazing
14. maj 2010 10:15
plazm (14) skrev:
I betaler for at køre med toget, ikke for at komme på internettet

Det gør de faktisk. ;)
29 kr. om dagen. Der kører dog en gratis 6 ugers periode lige nu, som reklame for de lavere priser.. det er derfor de pludselig har 30-40 gange flere brugere.
Gravatar #18 - plazm
14. maj 2010 10:16
#17, Præcis, altså kan folk brokke sig, det har jo tilsyneladende ikke været et problem så længe folk har betalt fordi der ikke har været det behov.
Gravatar #19 - mathiass
14. maj 2010 10:17
Endnu engang viser DSB at de er fuldstændigt ude af trit med virkeligheden omkring folks behov og forbrug af internet.

En mulig (midlertidig) løsning ville være at sætte en automatisk trafikgrænse for hvor meget data man må overføre på en time. Denne grænse kan man gøre folk tydeligt opmærksom på første gang de logger på nettet og når grænsen er opbrugt kan man så lukke forbindelsen indtil timen er gået.
Gravatar #20 - mora
14. maj 2010 10:22
mazing (17) skrev:
Det gør de faktisk. ;)
29 kr. om dagen. Der kører dog en gratis 6 ugers periode lige nu, som reklame for de lavere priser.. det er derfor de pludselig har 30-40 gange flere brugere.

Som er samme pris, som for 1dags adgang med TDC 1go day (plus 29kr abo om måneden), det skal nok blive en success!
Gravatar #21 - vandfarve
14. maj 2010 10:42
Fjolle (16) skrev:
Nej da. Kun et overskud på ~3 mia de sidste 5 år :)


Nej, overskuddet for 2009 var 341 mio. kr. og for 2008 558 mio. kroner med en omsætning på cirka 10 mia.

Det er desuden penge, hvor størstedelen afleveres tilbage til staten som en modregning af deres tilskud.

Check you facts, young padawan. Det er sørgeligt, at folk har en så stor mistro til DSB på et ufuldstændigt og faktuelt forkert grundlag. Jeg græmmer mig.
Gravatar #22 - k0ch
14. maj 2010 10:44
Nettet var så dårligt før det blev gratis, så med flere kunder kan andet da heller ikke overraske. :)
Gravatar #23 - Fjolle
14. maj 2010 10:51
vandfarve (21) skrev:
Nej, overskuddet for 2009 var 341 mio. kr. og for 2008 558 mio. kroner med en omsætning på cirka 10 mia.

Det er desuden penge, hvor størstedelen afleveres tilbage til staten som en modregning af deres tilskud.

Check you facts, young padawan. Det er sørgeligt, at folk har en så stor mistro til DSB på et ufuldstændigt og faktuelt forkert grundlag. Jeg græmmer mig.


Øh. Jeg sagde de sidste 5 år.

2009: 341 mio.
2008: 558 mio.
2007: 767 mio.
2006: 726 mio.
2005: 745 mio.

= 3137 mio ~3 mia.

Og ja, ved godt at det går i statskassen.
Gravatar #24 - David Munch
14. maj 2010 11:08
De kunne jo starte med at lukke for porte som normalt sluger meget, såsom p2p. Jeg kunne ikke engang åbne en hjemmeside de sidste to gange jeg tog toget, og jeg forventede det var pga. jeg sad på en Mac, og at DSB er inkompetente.. Men der kan man bare se.
Gravatar #25 - myplacedk
14. maj 2010 11:13
Smiley (6) skrev:
Forbindelsen er trods alt gratis, hvad er problemet?

Hvis jeg bliver lovet internet, så skal der være internet.

Hvis jeg tager toget i stedet for bilen, for at kunne bruge nettet undervejs, så skal nettet altså også være der.

Overdrivelse fremmer forståelsen: De kan jo heller ikke sælge en billet med gratis mad, massage, tog-bio og stripshow, og så give dig en helt almindelig tog-plads og sige "oh well, det er jo kun de gratis ting du går glip af". Bare surt at man egentlig ikke skulle nogen steder.

Jeg har prøvet af tage en business-class tur frem for at tage bilen, selv om toget var noget fandens bøvl, bare for at kunne sidde på nettet hele vejen. Det flinke personale måtte så indrømme at internetadgang ville have været inkluderet i prisen, hvis ellers det tog nu havde det.
Det ville jeg sgu gerne have vist inden jeg købte biletten.

Så må de love "begrænset adgang til internettet" i stedet for. Fx. en max gennemsnit båndbredde, max båndbredde forbyde streaming media eller hvad der nu skal til. Man skal have hvad man bliver lovet.
Gravatar #26 - Dr_Mo
14. maj 2010 11:59
Ehmmmm.. youtube er danmarks 3. mest besøgte side (efter google og facebook).. Hvordan kan man undgå, at have forudsat det?

Og kan man lukke (begrænse) den 3. mest besøgte side? Hellere kræve betaling, end at lukke for youtube IMHO...
Gravatar #27 - lorric
14. maj 2010 12:07
Oh noes, jeg har kun adgang til alt andet på internettet end Youtube. Så kan jeg lige så godt sidde og kikke ud i luften!
Gravatar #28 - tewic
14. maj 2010 12:11
Det er vel bare at begrænse hver bruger til en hastighed der gør at alle får en ligelig del af forbindelsen.

Fx 1-2 mbit til hver, det vil i det mindste sikre at der ikke er nogen som tager hele forbindelsen fra andre. Så kan man jo altid sælge det med at man får 1-2 mbit internet adgang. Derudover hvis man bare sælger internet adgang er der jo ingen der siger at det bare er en 256 kbps linje - det er jo ligefrem bredbånd efter danske standarder :P
Gravatar #29 - Fjolle
14. maj 2010 12:15
tewic (28) skrev:
Fx 1-2 mbit til hver

Heh. Tror at problemer er at de har en 5.7 mbit/s forbindelse til deling i hele toget ;)
Gravatar #30 - SamBinns
14. maj 2010 12:16
#13 - 14

Jeg har prøvet mange gange hvor de sammenligner min tog tur med at komme fra A til B med (indsæt mange bonusser her).. Dog er det lige at jeg kom 20-30 minutter forsent, og kan jo selvfølgelig tage og klage og få lidt procent tilbage! Det er jo latterligt, det er jo som at gå ned og købe en kop, og få tallerken og bestik med, men koppen er faktisk hun halv, så du kan slet ikke bruge den.. Du går så ned og klager, men får kun en stump på koppen, så der stadig ikke kan komme vand i - men så har du jo tallerken og bestik, så du skal jo ikke klage.. Jo fanden skal jeg så..

Og nu hvor hverken tog turen ej heler internettet funger efter behov, så jo, så har jeg da lov til at brokke mig, og jo jeg har da lov til at bruge internettet som jeg ville bruge det uden at skulle tænke på de andre, for jeg har da betalt, alt andet ville være latterligt :p


*Bliver rated flamebait, men havde brug for at komme ud med mine tanker om DSB der provokere mig hver eneste dag*
Gravatar #31 - vandfarve
14. maj 2010 13:32
Fjolle (23) skrev:
= 3137 mio ~3 mia.

Og ja, ved godt at det går i statskassen.


Sorry! Jeg læste det som om, at du mente 3 mia. kroner PER år. :)
Gravatar #32 - plazm
14. maj 2010 13:47
SamBinns (30) skrev:
...
Det er jo latterligt, det er jo som at gå ned og købe en kop, og få tallerken og bestik med, men koppen er faktisk hun halv, så du kan slet ikke bruge den.. Du går så ned og klager, men får kun en stump på koppen, så der stadig ikke kan komme vand i - men så har du jo tallerken og bestik, så du skal jo ikke klage.. Jo fanden skal jeg så..


Skal vi nu ikke få analogien på plads først? Du bruger forhåbentligt DSB som du selv skrev til at komme fra A til B (kop) og din bonus er internet(tallerken og bestik), altså er koppen ikke i stykker men det er tallerkenen og bestikket.

At koppen ind i mellem er i stykker(forsinkelser osv.) er noget andet, men brug for pokker da analogierne rigtigt når det er.
Gravatar #33 - Slettet Bruger [1356673968]
14. maj 2010 13:50
vandfarve (31) skrev:
Fjolle (23) skrev:
= 3137 mio ~3 mia.

Og ja, ved godt at det går i statskassen.


Sorry! Jeg læste det som om, at du mente 3 mia. kroner PER år. :)


Ditto. så DENNE gang skal du ikke ha nedern på.

Well. Et eller andet sted måtte de godt få blokkeret det skidt, sådan så dem der rent faktisk skal lave noget konstruktivt, som arbejde eller skole, kan komme til.

Lav et AP til bussinessclass, et til dem med studenterkort. og så et tredje til nasserøvene :P
Gravatar #34 - vandfarve
14. maj 2010 13:57
SlettetBruger (33) skrev:

Well. Et eller andet sted måtte de godt få blokkeret det skidt, sådan så dem der rent faktisk skal lave noget konstruktivt, som arbejde eller skole, kan komme til.

Lav et AP til bussinessclass, et til dem med studenterkort. og så et tredje til nasserøvene :P


Det burde ikke være så svært, hvis vi tænker på alle kommentarerne i denne tråd. Jeg skal også være den første til at indrømme, at DSB desværre ofte tænker som "en offentlig institution" i mange tilfælde (læs: deres medarbejdere), så servicen kan ofte gøres langt bedre med få midler.

De ansatte på gulvet forstår det bare ikke, så en forbedring af DSB's services eller tankegang vil kræve massive ændringer i deres virksomhedskultur (som, igen, visse steder er superfin, men andre steder halter, og det er desværre ofte i første række, hvor den halter) og blandt medarbejderne (som beskrevet).

I mine 6 år i DSB som frontpersonale har jeg fandme mødt mange DSB-ansatte, der evigt og altid går den ekstre mil for kunderne, men jeg har desværre også mødt lige så mange, som ikke gør det.
Gravatar #35 - SamBinns
14. maj 2010 15:25
#32

Jeg ser det at rejse som fundamentet, og at det holder sig inde for den tidsramme jeg skal bruge det som koppen. Det med at komme fra A til B er noget dsb siger.. Jeg talte engang med en i billetlugen, fordi jeg synes det var irriterende at jeg (igen) kom for sent.. Hendes forsvar var "ja hvis du skal have alle pengene igen så skal du gå ud af toget når det holder stille, og gå hele vejen tilbage til hvor du købte billeten og sige at du ikke gider have den alligevel fordi du kom for sent".... Ja tak, jeg gider da at gå på skinnerne et par kilometer :P
Gravatar #36 - vandfarve
14. maj 2010 15:42
SamBinns (35) skrev:
#32

Jeg ser det at rejse som fundamentet, og at det holder sig inde for den tidsramme jeg skal bruge det som koppen. Det med at komme fra A til B er noget dsb siger.. Jeg talte engang med en i billetlugen, fordi jeg synes det var irriterende at jeg (igen) kom for sent.. Hendes forsvar var "ja hvis du skal have alle pengene igen så skal du gå ud af toget når det holder stille, og gå hele vejen tilbage til hvor du købte billeten og sige at du ikke gider have den alligevel fordi du kom for sent".... Ja tak, jeg gider da at gå på skinnerne et par kilometer :P


Det er selvfølgelig logisk, at du ikke kan få pengene tilbage (under normale omstændigheder), når du når frem til din destination.

Det vil svare til at drikke en liter mælk i Netto og så gå tilbage og kræve dine 6 kroner tilbage for en tom karton.

Dog, hvis du er meget forsinket, vil du kunne finde høflige ansatte i billetkontorerne (ikke de gamle Kort & Godt-butikker, men de reelle kontorer), som vil give dig en refusion, hvis du henvender dig samme dag på strækningen eller i nærheden. De er ikke forpligtet af det, men det er at god service i mine øjne.

Du skal dog altid være klar over dine rettigheder, og hvad forskellen på forbrugerloven og "god service". Der findes ikke noget værre end up-tight, der tror, at de har krav på ting, som de virkelig ikke har.

Der er en verden til forskel, hvis du kommer ind og høfligt forklarer din situation og beder om pengene tilbage end bitre kunder, der råber, skaber sig og tror, at de er Gud på jord. Behandl andre, som du vil have, at du bliver behandlet.
Gravatar #37 - Slettet Bruger [1356673968]
14. maj 2010 15:46
Så vidt jeg ved GARANTERE DSB ikke at man ankommer til tiden, der kan ske uforudsete ting.. det er DIN og ingen andres opgaver at tænke frem og komme afsted i god tid
Gravatar #38 - plazm
14. maj 2010 15:50
SamBinns (35) skrev:

Jeg ser det at rejse som fundamentet, og at det holder sig inde for den tidsramme jeg skal bruge det som koppen. Det med at komme fra A til B er noget dsb siger.


Jeg er fuldstændig enig i at "koppen" - komme fra A til B inden for tidsrammen selvfølgelig skal være i orden 99,9% af tiden, det var skam ikke det som jeg kommenterede på :) Det jeg kommenterede på var at din analogi ikke var korrekt.

Og min første kommentar var på at folk "forventer" 100mbit til hver person gratis leveret i toget fordi der står gratis internet. Jeg ved dog godt at DSB har reklameret med at man bør vælge toget fra for bilen fordi man kan komme på nettet, og jeg skyder på at det har virket fint for de betalende indtil de skiftede det til her gratis noget.

SlettetBruger (37) skrev:
Så vidt jeg ved GARANTERE DSB ikke at man ankommer til tiden, der kan ske uforudsete ting.. det er DIN og ingen andres opgaver at tænke frem og komme afsted i god tid


Det gør de ikke, men omvendt så duer det heller ikke at skrive toget kører fra A klokken 2 og er i B klokken 3 på planen og de så 50% af tiden klokken til B klokken 3.20, det er falsk markedsføring :)
Selvfølgelig skal man ikke planlægge efter at komme frem 2 min før bussen kører, det er klart, men det bør heller ikke være nødvendigt at planlægge med at komme 2 timer før bussen kører :)
Gravatar #39 - vandfarve
14. maj 2010 15:55
plazm (38) skrev:
Det gør de ikke, men omvendt så duer det heller ikke at skrive toget kører fra A klokken 2 og er i B klokken 3 på planen og de så 50% af tiden klokken til B klokken 3.20, det er falsk markedsføring :)


Der er lidt af en overdrivelse, og desuden skyldes over halvdelen af forsinkelser faktorer, som DSB ikke er herre over SVJH. :)
Gravatar #40 - vandfarve
14. maj 2010 16:00
Sorry, hvis jeg skriver noget usammenhængende, men jeg skriver BA, mens jeg følger med i Danmarks knuuusende sejr over Slovakiet.

VILDERE, HØJERE!
Gravatar #41 - Zombie Steve Jobs
14. maj 2010 16:03
#40 Er der allerede Melodi Grand Prix?
Gravatar #42 - vandfarve
14. maj 2010 16:05
tanghaar (41) skrev:
#40 Er der allerede Melodi Grand Prix?


Ishockey, baby, ishockey!

Hvis vi fortsætter sådan, så vinder vi sgu pokalen. Oh yeah, jeg har en god fornemmelse...
Gravatar #43 - plazm
14. maj 2010 16:05
vandfarve (39) skrev:
Der er lidt af en overdrivelse, og desuden skyldes over halvdelen af forsinkelser faktorer, som DSB ikke er herre over SVJH. :)


Det var også bare for at pointere at det med garanti altså er inden for rimelighedens grænser ;)
Gravatar #44 - vandfarve
14. maj 2010 16:09
plazm (43) skrev:
Det var også bare for at pointere at det med garanti altså er inden for rimelighedens grænser ;)


Point taken. Jeg er, som sagt, mentalt demobiliseret i øjeblikket, så hvad ved jeg? :)
Gravatar #45 - Emilm
14. maj 2010 18:23
Betaler 50 kr om mdr for 1mbit på min mobil med et forbrug på 500 mb, det fungerer helt perfekt til sådanne ting, hvor jeg kan nøjes med at surfe og være på MSN.
Gravatar #46 - nold-i-spolen
14. maj 2010 18:33
Hvordan helvede kan det komme bag på dem?
Surprice at folk vil underholdes i ventetiden?

Wake up and smell the coffe!
Gravatar #47 - myplacedk
14. maj 2010 20:50
plazm (32) skrev:
Skal vi nu ikke få analogien på plads først? Du bruger forhåbentligt DSB som du selv skrev til at komme fra A til B (kop) og din bonus er internet(tallerken og bestik), altså er koppen ikke i stykker men det er tallerkenen og bestikket.

Da jeg ikke havde andre muligheder for at komme fra A til B, ville jeg nok give dig ret.

I dag er bilen mit udgangspunkt. Skal jeg nogen steder, kører jeg i bil. Dvs. "A til B" er dækket ind.
Når jeg så tager toget, så er det fordi jeg vil opnå noget ekstra, end at komme fra A til B. Fx. at abejde eller sove. Hvis det så viser sig at jeg ikke får dette "ekstra", hvis der fx. er for meget støj i hvile-kupeen, eller hvis den lovede internet-adgang ikke er der, så synes jeg ikke jeg får noget som helst af DSB.

Så: Jeg har allerede en kop. Men jeg mangler en tallerken. Den kan ikke købes alene, så jeg køber et sæt med kop, tallerken og bestik. Tallerkenen viser sig at være i stykker, og jeg får at vide at det jo kun er koppen jeg har betalt for, så jeg skal fokusere på at jeg har fået en kop. Men jeg mangler jo stadig en tallerken, så jeg fik intet for mine penge.
Gravatar #48 - plazm
15. maj 2010 07:43
#47, jeg er stort set enig med dig, men så alligevel ikke

myplacedk (47) skrev:
... hvis der fx. er for meget støj i hvile-kupeen, eller hvis den lovede internet-adgang ikke er der, så synes jeg ikke jeg får noget som helst af DSB.


Man ved der vil være lidt støj i hvilke-kupeen, folk skal af og på, men hvis der er mere så er det selfølgelig træls, men det er noget man skal tage med i sine overvejelser inden man tager beslutningen, er man en som sover let, så skal man ikke satse på at sove på toget, men kan man som jeg sove ovenpå et diskotek så er det fint.

Desuden kan man sagtens lave arbejde offline på vej i toget, det ville du ikke kunne hvis du kørte selv, så den pointe syns jeg altså også er lidt vandet, men selfølgelig ville det værre rart hvis man hurtigt kunne svare på de mails som man ikke fik gjort dagen før, men hvis man er så afhængig af at forbindelsen er der, så køber man vel mobilt bredbånd fra et teleselskab?

Så det med ikke at få noget for pengene er jeg ikke helt enig i, du skal stadig ikke selv sørge for at komme fra A til B, det klarer DSB for dig.
Gravatar #49 - Dr_Mo
15. maj 2010 09:42
plazm (48) skrev:
Så det med ikke at få noget for pengene er jeg ikke helt enig i, du skal stadig ikke selv sørge for at komme fra A til B, det klarer DSB for dig.

Men det kan han selv klare med bilen, grunden til at tage DSB, var jo at han skulle opnå noget ekstra.

plazm (48) skrev:
men hvis man er så afhængig af at forbindelsen er der, så køber man vel mobilt bredbånd fra et teleselskab?

Eller bruger den lovede internetforb... hov, nå ja.. Måske skulle man bare tage bilen..
Gravatar #50 - plazm
15. maj 2010 09:45
Mr_Mo (49) skrev:
Men det kan han selv klare med bilen, grunden til at tage DSB, var jo at han skulle opnå noget ekstra.


Så du mener ikk at den tid du sidder i toget kan bruges til at arbejde? Mig bekendt kan og må du ikke sidde med en laptop mens du kører bil?

Mr_Mo (49) skrev:
Eller bruger den lovede internetforb... hov, nå ja.. Måske skulle man bare tage bilen..


Nu snakker vi her om at det er blevet gratis, og DSB har fundet ud af at det kan de ikke klare, det virkede mig bekendt fint så længe folk skulle betale!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login