mboost-dp1

unknown

DSB dropper tyskere; TDC skal levere internet

- Via Ingeniøren - , redigeret af ZOPTIKEREN

Deutsche Telekoms it-selskab, T-systems, vandt i 2005 kampen om at levere trådløst internet til danske togrejsende med DSB.

Det skete dengang foran næsen på TDC. Efter et års stilhed om projektet lyder det nu fra DSB, at det alligevel bliver TDC, der skal levere internet til toget – engang i 2007.

De første forsøg med rigtige passagerer involveret bliver i “udvalgte tog” imellem København og Korsør. Senere kommer København – Århus til. Over for Ingeniøren kan DSB endnu ikke oplyse noget om hverken priser eller den valgte teknologi.





Gå til bund
Gravatar #1 - BluepaiN
27. jan. 2007 14:51
Lyder lidt suspekt at det alligevel bliver tdc. Men håber da det bliver gratis, for hvor fedt er det at skulle betale når det er så dyrt at køre med tog?
Gravatar #2 - kurtadam
27. jan. 2007 15:01
#1 Prøv at læse nyheden, så vil du få svar på dine spørgsmål.
Gravatar #3 - Target
27. jan. 2007 15:31
Okay, den overskrift læste jeg lige et par gange, og syntes absolut ikke den gav nogen mening. :D
Men det gjorde den selvfølgelig, når man læste nyheden.
Og det bliver da fedt, når de får noget trådløst internet i togene.
Jeg pendler ofte med tog til København, og bruger for det meste tiden på at arbejde på min bærbar, så der kunne internet være et hit.
Gravatar #4 - walling
27. jan. 2007 15:52
Kan de ikke blot lade billetprisen stige lidt for længere strækninger (man kan alligevel ikke nå så meget internet fra én station til en anden, hvis det kun tager et par minutter). Håber de tager det over billetprisen. På den måde føler folk at det er frit at bruge. Pendlere vil nok være irriteret over en stigning i billetpris, men helt ærligt, de vil vel næsten alle bruge internet alligevel, og på denne måde får de det billigere.

Når jeg rejser for en forening, hvilket jeg gør ofte, skal jeg ikke sættes i den situation, om de vil betale for at jeg kan bruge internet under turen eller ikke. Det skal da være noget der er tilgængeligt for alle.
Gravatar #5 - ronnipedersen
27. jan. 2007 16:22
Naturligvis skal det koste noget. Og dem der bruger det skal betale prisen.
Det er erhverskunderne de går efter, og det er helt fint. Jeg tager turen fra Herning til København t/r. ca. 2 gange hver måned. Turen i tog tager ca. 3½ time hver vej. Hvis jeg tager toget hver gang, ville jeg bruge ca. 168 timer i toget om året.
Realistist set vil jeg kunne fakturere ca. ½ af disse timer, til en gennemsnitlig pris på 1150.-
Det giver mig mulighed for at tjene 96.600.- ekstra om året.
Så jo... hvis det kommer, og forbindelserne bliver hurtige og stabile, vil jeg bestemt overveje at skifte bilen ud med en togbillet.
Gravatar #6 - zeon
27. jan. 2007 16:55
de skal bare spørge når man køber billeten.

Vil de gerne benytte trådløst internet på turen, for XX ekstra?

ja

ok, brug da dette login/pass til at komme på systemmet.

"xx timer gyldig login i bestemt tog"
Gravatar #7 - vandfarve
27. jan. 2007 17:08
#6

Nu arbejder jeg trods alt indenfor DSB, og nu står jeg til daglig og sælger billetter, så jeg kan godt bekræfte, at det ville være så nemt, som du foreslår. Vi har meget groft set kun to produkter (billetter og pladsbilletter), så det ville bare svare til at indføre endnu en produktkategori, der ville hedde WiFi-forbindelse. Umiddelbart ville jeg dog gætte på, at vores DSB 1'-kunder først vil få adgang til produktet, ligesom de givetvis kunne få det gratis som en del af hele den servic, som vi i forvejen tilbyder.
Gravatar #8 - buch
27. jan. 2007 17:14
Ja det er meget fornuftigt med internet i togene, specielt når man sidder og venter på at man skal køre videre pga. alle de forsinkelser!

Håber internettet kommer til at køre mere stabilt end deres kørepalan.
Gravatar #9 - Provectus
27. jan. 2007 18:02
1:
Det kommer helt an på, hvad kunderne er villige til at betale, enten for internetadgangen eller i form af, at vi sælger flere billetter,« siger han.


Før jeg købte bil tog jeg tit toget mellem århus og københavn og må indrømme, jeg tit har savnet at havde mulighed for internet, personligt synes jeg det burde være noget som allerede havde været en mulighed, enten i form at betaling eller gratis, jeg er ret sikker på flere vil tage toget, hvis de får muligheden for at kunne gå på internettet på deres rejse, som i nogen tilfælde er mange timer dagligt.

At det kun bliver på dbs 1 men gratis lyder som en fair deal synes jeg personligt, bliver det en succes kan man jo brede det ud til resten af toget.
f.eks at når man har købt en billiet til x antral kroner mere, er der nogen adgangs oplysninger på en seperat billet, som det allerede fungere ved plads billet.

Dog håber jeg ikke hastigheden på internettet bliver mindre de dage det er rigtig varmt i danmark :-)

Med de enorm lange ventider dsb forholder sig for tiden, burde det være et krav de skal levere internet på deres stationer / cafér, ved ikke hvor mange har det, men jeg kunne helt klart havde brugt det da mit tog var 2 timer forsinket den ene aften.
Gravatar #10 - vandfarve
27. jan. 2007 19:40
Off-topic:

#8
Togenes rettighed er udelukkende et billede af kvaliteten af det materiel og det skinnenet, som DSB har fået stillet tilrådighed. Gennemsnittet af de danske skinner er 10 år ældre, end hvad de burde være (forstået på den måde, at udskiftningen af skinner er 10 år bag den optimale plan), mens togsignalerne flere steder er bygget af +35 år gamle relæer. Endvidere har AnsoldaBreda ikke leveret de IC4-tog, som de har lovet. Det ville være et mirakel, hvis der ikke var forsinkelser.

#9
Hvor der er et marked, der findes en løsning. Jeg har allerede hørt, at der skulle være gode erfaringer fra bl.a. de McDonald's-restauranter, der har fået leveret Wifi af TDC. Der findes dog et problem i DSB's struktur, der gør, at pengene hverken hæmger på træerne, ligesom DSB står til ansvar for de penge, som de forbruger. Idet DSB er en privat virksomhed, der er 100 procent ejet af Staten, så skal DSB stadig svare til Folketinget modsat "normale" virksomheder, og derfor kan man ikke tillade sig at bruge penge på hotspots, før det er godkendt fra højeste sted. Endvidere består en stor del af DSB's indtægter af subsidier fra Staten, og derfor kan man ikke forvente, at en sådan investering lukket set ville kunne tjene sig ind - DSB vil sørgeligt nok ikke opleve en større indtægt (da den kommer fra Staten), selvom de investerer millionbeløb i trådløst internet for at give kunderne en bedre service.
Gravatar #11 - TullejR
27. jan. 2007 21:57
#10

Togenes rettighed er udelukkende et billede af kvaliteten af det materiel og det skinnenet, som DSB har fået stillet tilrådighed. [bla bla bla] Det ville være et mirakel, hvis der ikke var forsinkelser.


Men nu er i forsinket, og sådan er det bare.


#8

Man kunne også udvide det og sige, at når der er forsinkelser i togene, er der gratis internet og kaffe. :-)
Gravatar #12 - Human
27. jan. 2007 22:39
#11, det med kaffen sker faktisk tit har jeg oplevet. Nogen gange også taxa hjem fra togstationen.
Gravatar #13 - procrastinator
27. jan. 2007 23:01
#11 Jeg tror at hans pointe var, at det i højere grad var Banedanmark og regeringens (og dens forgængers) skyld.

#5 Du siger det selv: "Så jo... hvis det kommer, og forbindelserne bliver hurtige og stabile, vil jeg bestemt overveje at skifte bilen ud med en togbillet." Det alene vil højst sandsynligt dække omkostningerne. Brugerbetaling er ufordelagtigt, og stigende billetpriser er da det sidste vi har brug for.
Gravatar #14 - Deternal
28. jan. 2007 00:17
Det er vel snildt nok at have en access gateway hvor man skal købe en token til - det kunne så være en dsb 1. billet.

Iøvrigt typisk DSB at vrage kendt og testet teknologi for noget helt nyt - lidt ligesom de snart infamøse IC4 tog, for de kendte høj-hastighedstog fra udlandet var jo ikke gode nok, så lad os da endelig få IC4 tog som kan køre hvad var det 180km/t?!?!?!........
Gravatar #15 - johan
28. jan. 2007 03:18
eller da det blev valgt at metroerne skulle laves af nogle italienere, i stedet for netop at vælge tyskland der har en enorm erfaring inden for togdrift, i forhold til stort set alle andre lande
Gravatar #16 - vandfarve
28. jan. 2007 09:15
Off-topic:

#14
Grunden til, at vi netop ikke får højhastighedstog, er netop, at skinnenettet ikke kan klare de belastninger, som disse tog givetvis vil medføre. DSB har allerede foreslået dette engang i 1980'erne, men forslaget blev skudt ned af den daværende konservative regering, da det ifølge dem ikke ville kunne betale sig. Det skyldes bl.a., at man både skulle udvide skinnekapaciteten, ligesom man skulle forbedre de nuværende (undskyld, daværende?) skinners kvalitet drastisk.

Og for at komme i andre i forkøbet, så ja: Svenskerne har højhastighedstog, og ja; Det virker fint hos dem ovre på den anden side af Sundet, men i glemmer bare nogle små detajler. For det første har den svenske regering valgt at investere de mange milliarder, som det kræver at opføre sådan en bane og indkøbe de nødvendige tog (X2000 hedder de vist nok), Sverige er et langt større land med et langt mindre befolkningstæthed, og ikke mindst så består Sverige af over 9 millioner indbyggere, dvs. udskiftningen skal fordeles over et større antal individer. Så nej, det er ikke bare lige at sammenligne Danmark med Sverige. Det samme gør sig jo gældende, når vi snakker om bredbånd (- eller smalbånd på vores side af Sundet!)
Gravatar #17 - Man in Black
28. jan. 2007 10:48
Undrer mig lidt over de hvorfor de "projekter" der skal laves i Danmark, næsten altid medfører at opfinde den dybe tallerken igen!

Det plejer at tage dobbelt så langt tid at få installeret og til at virke + det ofte ender med at koste langt mere end budgetteret.

Når tyskerne nu har et system der virker, hvorfor så ikke bare kopiere det til de danske tog! -Dér ved man lige hvordan det skal gøres og kender de problemer der opstår.

Men på den anden side... vi har jo nogle glade skatteydere til at betale, som gerne giver 75 % af deres løn til staten, i form af skatter/afgifter/moms... eller noget(???)
Gravatar #18 - Deternal
28. jan. 2007 12:24
#16: Pointen er stadig at de skal designe, udvikle og teste en helt ny type tog frem for at bruge et eksisterende design.
X2000 kan da iøvrigt køre via danmark til tyskland, så er ihvertfald ikke forbudt at bruge højhastighedstog på det danske skinnenet.

Og den daværende regering havde travlt med at få styr på økonomien efter at Jens Otto Krogh og Anker Jørgensen havde kørt danmarks økonomi i sænk.
Gravatar #19 - vandfarve
28. jan. 2007 13:17
#18
Jeg har heller aldrig benægtet, at man ikke kunne køre med højhastighedstog i Danmark, men problemet er, at man kan udnytte deres potentiale på de danske skinner, som jeg har skitseret i et foregående indlæg. At købe X2000-lignende tog til brug i Danmark må dengang derfor betegnes som hovedløst, når vi betaler for et produkt, vi ikke vil få fuldt udbytte af.

Da man i sin tid bestilte IC4-togene købte man også et brugbart design, der allerede har været gennemtestet og brugt før, som vores daværende og nu afdøde direktør har fortalt. At man så ikke kan få leveret togene til tiden, er så et mysterie, da både DSB og AnsoldaBreda har fået mundkurv på. Anonyme kilder fra DSB, der har kørt togene (højtstående stabspersonale og lokoførere, forstås), har udtalt, at de skulle køre fint, og at problemerne og fejlene kun er minimale her i sommers. Derfor undrer det også mig, at vi endnu ikke har set dem på skinnerne.

Edit:
Det var ikke et angreb på den daværende konservative regering, da jeg fuldt forstår deres handlinger. Jeg kender alt til kartoffelkuren og den håbløse økonomiske situation, som Danmark stod i i 1983. At de besluttede ikke at investere i højhastighedsteknologi må derfor betegnes som klogt. Negliceringen af det danske skinnenet startede, så vidt jeg er informeret, først engang i 1990'erne.
Gravatar #20 - Deternal
28. jan. 2007 14:48
Nu er IC4 projektet jo et fantastisk gammelt projekt efterhånden, men det startede med at DSB havde en hel stak binders med kravspecifikationer.
Så de kan da godt have bygget videre på noget andet, men så har de bare skullet lave mange ændringer.
Jeg kan selvfølgelig sagtens se pointen i ikke at bruge ekstra penge på at få superhurtige tog som kun kan køre 50% af max hastigheden grundet vores skinnenet - det som er min anke er at man betaler 300% pris pr. tog for at få noget som ikke kan selv hvis man skulle opgradere skinnenettet.
Gravatar #21 - jenst
29. jan. 2007 10:37
Deres koncepter passer jo også fint sammen. langsomt, dyrt og nul service.
Gravatar #22 - sten46
29. jan. 2007 15:09
Naar DSB og vores Trafikminister næsten kan rose sig af have sparet udgifter til fornyelser (langsommere fart), ved have forsinket samme, hvor kommer lige incitamenter til denne service. Altså Internetopkoblinger, jeg kan godt forstå Tyskerne sprang i målet, jeg mener Siemens bøderne og El-selskaberne
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login