mboost-dp1

Dolby
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Bullshit. Dolby er ikke første firma til at påstå, at de kan lave surroundsound vha. stereohøjttalere eller et array placeret foran brugeren. Og samtlige løsninger indtil videre har ikke været i nærheden af et rigtigt setup.
Men hvem faen vil også høre 5.1 lyd på en tablet? Det er jo ikke fordi de små højttalere ligefrem giver et godt lydbillede i stereo?
/rant
Men hvem faen vil også høre 5.1 lyd på en tablet? Det er jo ikke fordi de små højttalere ligefrem giver et godt lydbillede i stereo?
/rant
Chucara (1) skrev:Bullshit. Dolby er ikke første firma til at påstå, at de kan lave surroundsound vha. stereohøjttalere eller et array placeret foran brugeren. Og samtlige løsninger indtil videre har ikke været i nærheden af et rigtigt setup.
Men hvem faen vil også høre 5.1 lyd på en tablet? Det er jo ikke fordi de små højttalere ligefrem giver et godt lydbillede i stereo?
/rant
Kan ikke være mere enig. Det er langt fra en ny teknologi. Jeg mener at teknologien hedder binaural audio. Jeg havde et lydkort til en PC der hed Gravis Ultrasound, og før den et andet et hvor man kunne købe et modul til lydkortet, så man kunne høre 3D stereo. Det er 20 år siden. Så ny er teknologien ikke. Det nye er nok, at det er nyt som standard i film på tablets.
Udover at man kan snyde øret til surround sound, kan man også snyde øret til at høre bas, sevlom der ikke er nogen bas. En slags bas emulation kan man vel kalde det. Det kunne også være sjov med den teknologi i tablets.
Binaural er ganske rigtigt en oplagt mulighed; men tricket her, er at det kræver et specifikt optage setup, der imiterer lydgangen til det menneskelige øre.
Du kan med andre ord ikke tage et eksisterende lydspor og forvandle det til binaural.
Til gengæld virker det glimrende; lydbilledet får faktisk en høj dybde, og det kræver ikke engang gode hovedtelefoner.
Bemærk at binaural kun kan opretholde sin lydillusion med hovedtelefoner; eksterne stereo højttalere vil ikke du.
Tidligere tiders "3D stereo" og "2-speaker surround" har virket ved hjælp af at panorere stereolydbilledet i høj hastighed, således at øret forvirres. Resultatet bliver 2-5 minutters illusion af semi-3D lyd, fuldstændigt uden præcision i lydbilledet - og efter de ca. max 5 minutter virker illusionen ikke rigtigt længere.
Hvis det DOLBY har fundet ud af, er en måde at lave binaural på i realtime ud fra eksisterende optagelser, så ER det faktisk nyskabende, og kan reelt set være interessant at give en chance.
Men hvis det eneste de har gjort er noget a'la Creative SoundBlaster/X-Fi/Audigy kortenes "wanna-be-3D" der bare tilføjer en røvfuld rumklang og panorerer destruktivt i stereolydbilledet, så er jeg ikke imponeret, og det vil ødelægge lydbilledet mere end det vil gavne.
Du kan med andre ord ikke tage et eksisterende lydspor og forvandle det til binaural.
Til gengæld virker det glimrende; lydbilledet får faktisk en høj dybde, og det kræver ikke engang gode hovedtelefoner.
Bemærk at binaural kun kan opretholde sin lydillusion med hovedtelefoner; eksterne stereo højttalere vil ikke du.
Tidligere tiders "3D stereo" og "2-speaker surround" har virket ved hjælp af at panorere stereolydbilledet i høj hastighed, således at øret forvirres. Resultatet bliver 2-5 minutters illusion af semi-3D lyd, fuldstændigt uden præcision i lydbilledet - og efter de ca. max 5 minutter virker illusionen ikke rigtigt længere.
Hvis det DOLBY har fundet ud af, er en måde at lave binaural på i realtime ud fra eksisterende optagelser, så ER det faktisk nyskabende, og kan reelt set være interessant at give en chance.
Men hvis det eneste de har gjort er noget a'la Creative SoundBlaster/X-Fi/Audigy kortenes "wanna-be-3D" der bare tilføjer en røvfuld rumklang og panorerer destruktivt i stereolydbilledet, så er jeg ikke imponeret, og det vil ødelægge lydbilledet mere end det vil gavne.
jakobdam (4) skrev:Du kan med andre ord ikke tage et eksisterende lydspor og forvandle det til binaural.
Det kan man sagtens. Man placerer 5 virtuelle højttalere som skal afspille lyden fra kildematerialet og kan derfra beregne lyden der skal sendes til hvert øre. Hvis man kender bredden mellem højttalerne i tabletten samt afstanden så kan man også beregne lyden der skal sendes til hver højttaler. På denne måde kan man lave noget der virker rigtigt godt og meget overbevisende. Problemet er blot at det er meget følsomt over for om hovedet er der hvor man regner med at det er. Flytter man det blot 10 cm til siden eller drejer det, ødelægger det meget af effekten.
Dolby er som tidligere nævnt ikke de første der gør dette. Det danske firma AM3D har længe haft en lignende løsning, også til mobiltelefoner. For mange år siden hørte jeg en demo fra dem der kørte på en lille tablet (før smartphones blev populære) med Windows Mobile, og det virkede ret godt, specielt i hovedtelefoner.
demolition >
Det vil blive ret half-assed at eftergøre det for at lave det til binaural, idet du aldrig kan få dit afspillerudstyr i konverteringsprocessen, til at kunne imitere den fysiske placering for instrumenterne, sangeren/sangerne osv... Du kan frekvensseparere ja, men det nytter jo ikke noget i sig selv.
Eftersom du i en lydfil ikke kan separere instrumenterne ud, vil du (potentielt set) få ekstremt meget crosstalk mellem instrumenterne individuelt. En guitar og et klaver kan eks. ligge i samme frekvensgang.
Det du foreslår er netop at separere instrumenterne virtuelt; hvilket ganske enkelt ikke er muligt i langt de fleste tilfælde. I visse tilfælde kan man få et nogenlunde resultat ud af det, men i langt de fleste vil det være omsonst overhovedet at prøve.
Det vil blive ret half-assed at eftergøre det for at lave det til binaural, idet du aldrig kan få dit afspillerudstyr i konverteringsprocessen, til at kunne imitere den fysiske placering for instrumenterne, sangeren/sangerne osv... Du kan frekvensseparere ja, men det nytter jo ikke noget i sig selv.
Eftersom du i en lydfil ikke kan separere instrumenterne ud, vil du (potentielt set) få ekstremt meget crosstalk mellem instrumenterne individuelt. En guitar og et klaver kan eks. ligge i samme frekvensgang.
Det du foreslår er netop at separere instrumenterne virtuelt; hvilket ganske enkelt ikke er muligt i langt de fleste tilfælde. I visse tilfælde kan man få et nogenlunde resultat ud af det, men i langt de fleste vil det være omsonst overhovedet at prøve.
jakobdam >
Som demolition siger, så kan man rigtigt nok arbejde med binaural stereo uden et dummyhead. Det har jeg gjort i 4 år nu! Men det kræver ét til at starte med. I hvert fald til at lave en passende algoritme med.
Som udgangspunkt optager man et impuls response af et ægte 5.1 eller 7.1 højttaler setup. Det kan være egens hjemme setup eller det kan være fra en biograf.
Man sender sweeps ud af højttalerne og optager dem igennem et dummyhead - eller mikrofoner placeret i egens egne ører, hvis det skal være et custom setup, der passer præcis til egen selv.
Derefter kan man, med software, beregne sig frem til den binaurale algoritme, som man derefter bruger i sit virtuelle setup.
Der findes firmaer, der laver disse beregningssystemer. Nogle blander også virtuelle rum ind i, hvilket lyder mere unaturligt efter min mening. Det system jeg har brugt er lavet af Smyth Research.
Når man har algorimen kan man tage et 5.1 eller 7.1 mix og lægge ud i de virtuelle højttalere, og så vil det lyde som om man sidder i midten af biografen.
Man vil også kunne lave Dolby Atmos surround spor, med overhead højttalere og andre horizontalt rettede højttalere, om til binaural stereo.
Der er altså ikke snakke om at lave et stereospor om til et binauralt stereo spor, men et multi surround spor til et binauralt stereospor, der kan afspilles på som almindeligt lydspor igennem almindelige (gode) hovedtelefoner.
Den eneste mangel for at få det til at virke helt troværdigt er den fysiske gengivelse af sub-bas, som man mærker i kroppen. Der findes heldigvis også virksomheder, der udvikler "bas-dunkere" til stole osv., så særligt i gaming industrien er det et meget spændende område!
Som demolition siger, så kan man rigtigt nok arbejde med binaural stereo uden et dummyhead. Det har jeg gjort i 4 år nu! Men det kræver ét til at starte med. I hvert fald til at lave en passende algoritme med.
Som udgangspunkt optager man et impuls response af et ægte 5.1 eller 7.1 højttaler setup. Det kan være egens hjemme setup eller det kan være fra en biograf.
Man sender sweeps ud af højttalerne og optager dem igennem et dummyhead - eller mikrofoner placeret i egens egne ører, hvis det skal være et custom setup, der passer præcis til egen selv.
Derefter kan man, med software, beregne sig frem til den binaurale algoritme, som man derefter bruger i sit virtuelle setup.
Der findes firmaer, der laver disse beregningssystemer. Nogle blander også virtuelle rum ind i, hvilket lyder mere unaturligt efter min mening. Det system jeg har brugt er lavet af Smyth Research.
Når man har algorimen kan man tage et 5.1 eller 7.1 mix og lægge ud i de virtuelle højttalere, og så vil det lyde som om man sidder i midten af biografen.
Man vil også kunne lave Dolby Atmos surround spor, med overhead højttalere og andre horizontalt rettede højttalere, om til binaural stereo.
Der er altså ikke snakke om at lave et stereospor om til et binauralt stereo spor, men et multi surround spor til et binauralt stereospor, der kan afspilles på som almindeligt lydspor igennem almindelige (gode) hovedtelefoner.
Den eneste mangel for at få det til at virke helt troværdigt er den fysiske gengivelse af sub-bas, som man mærker i kroppen. Der findes heldigvis også virksomheder, der udvikler "bas-dunkere" til stole osv., så særligt i gaming industrien er det et meget spændende område!
jakobdam (6) skrev:Det vil blive ret half-assed at eftergøre det for at lave det til binaural, idet du aldrig kan få dit afspillerudstyr i konverteringsprocessen, til at kunne imitere den fysiske placering for instrumenterne, sangeren/sangerne osv... Du kan frekvensseparere ja, men det nytter jo ikke noget i sig selv.
Jeg vil ikke dele instrumenter, stemmer osv. op, det kan ikke lade sig gøre på ordentlig vis. Det bedste man kan gøre er at simulere et biograf-setup med de højttalere som kildematerialet bruger. Det er ikke det samme som en rigtig binaural optagelse, men nu snakker vi film og så må man være realistisk og bruge det materiale der er tilrådighed, typisk 5.1-7.1, og få så meget som muligt ud af det.
Og ja, det kræver et dummy-head til at finde filtrene til de beregninger der skal laves.
I og med at mennesket kun er udstyret med to ører kan den mest korrekte 3D lydoplevelse bedst opnås med to højttalere - een i hvert øre. Surround sound med mange højttalere er i bund og grund et voldsomt kompromis hvad angår 3D effekten, med henblik på at tilgodese bekvemmeligheden ved ikke at skulle ha' ørebøffer på.
Allerbedste løsning må være et binauralt lydspor i hovedtelefoner + en subwoofer.
Allerbedste løsning må være et binauralt lydspor i hovedtelefoner + en subwoofer.
#9: Det er jo ikke rigtigt. Hvis du havde ret, ville du ikke være i stand til at høre om lyd kom oppefra elller nedefra. Dit øre er ikke en simpel mikrofon. Dit lydbillede bliver påvirket af formen på øret, de små hår mv.
Mere info:
http://www.anstendig.org/Stereo.html
Mere info:
http://www.anstendig.org/Stereo.html
Instrumentproducenten Roland lavede også et 3D system - for 25 år siden. RSS hedder det, og bruges stadig, omend i (samme) bærenset omfang, som andre kunstige 3D-løsninger. Jeg har arbejdet med lyd i mange år - ingen af de eksisterende løsninger fungerer (efter min mening) overbevisende nok til at blive til mere end et "Nåhhh, det siger da mege tilforladeligt".
De fleste surroundindspillede film leverer en lidt lala-agtig lyd, hvor kun nogle få ting rent faktisk drager nytte af flere kanaler end 2. Og (igen egen holdning) normalt er omvendt proportinal med kvaliteten af selve indholdet i filmen.
Til sidst vil jeg gerne bemærke, at man med FFT-algoritmer ER i stand til at adskille et sammensat lydsignal fra hinanden igen. Vi mangler bare en chip der kan gøre det ordentligt i realtid.
De fleste surroundindspillede film leverer en lidt lala-agtig lyd, hvor kun nogle få ting rent faktisk drager nytte af flere kanaler end 2. Og (igen egen holdning) normalt er omvendt proportinal med kvaliteten af selve indholdet i filmen.
Til sidst vil jeg gerne bemærke, at man med FFT-algoritmer ER i stand til at adskille et sammensat lydsignal fra hinanden igen. Vi mangler bare en chip der kan gøre det ordentligt i realtid.
Chucara (10) skrev:#9: Det er jo ikke rigtigt. Hvis du havde ret, ville du ikke være i stand til at høre om lyd kom oppefra elller nedefra. Dit øre er ikke en simpel mikrofon. Dit lydbillede bliver påvirket af formen på øret, de små hår mv.
Mere info:
http://www.anstendig.org/Stereo.html
Det link er ikke relevant i forhold til hvad ravnen skriver. Linket handler om stereofoni, ikke binaural lyd. Ørerne er netop blot to mikrofoner med et retningsbestemt filter foran. Det retningsbestemte filter kan man inkludere i optagelsen (binaural optagelse) eller lægge på efterfølgende.
Hvis man kun afspiller én lyd og hovedet er fikseret så kan man heller ikke høre om en lyd kommer oppefra eller forfra. Der er simpelthen ingen information til stede der kan afsløre det. Det er først idet at man får mulighed for at dreje hovedet at hjernen kan placere lydkilden. Hvis man kunstigt skal reproducere lyd oppefra, så er det næsten en nødvendighed med head tracking hvis det skal fungere ordentligt.
Clauzii (11) skrev:Til sidst vil jeg gerne bemærke, at man med FFT-algoritmer ER i stand til at adskille et sammensat lydsignal fra hinanden igen. Vi mangler bare en chip der kan gøre det ordentligt i realtid.
Der findes masser af chips i dag der kan foretage ret store FFTs i realtid, men jeg har aldrig hørt nogen der med success har kunnet skille to lyde fra hinanden hvis de overlapper i frekvens.
Men fedt hvis det virkelig batter.
Kunne da være blæret med en tablet med 3D skærm og 3D lyd.
Så mangler vi bare automatisk synsfelt-forsnævring for at få biografoplevelsen i toget!!!
Var der forresten ikke nogle forskere der havde opfundet sort lys, engang nogle år tilbage???
Kunne da være blæret med en tablet med 3D skærm og 3D lyd.
Så mangler vi bare automatisk synsfelt-forsnævring for at få biografoplevelsen i toget!!!
Var der forresten ikke nogle forskere der havde opfundet sort lys, engang nogle år tilbage???
Jonas_ (13) skrev:Men fedt hvis det virkelig batter.
Kunne da være blæret med en tablet med 3D skærm og 3D lyd.
Så mangler vi bare automatisk synsfelt-forsnævring for at få biografoplevelsen i toget!!!
Sidstnævnte kan du vel opnå med sådan en:
http://newz.dk/strikket-privatsfaere-til-sin-lapto...
3D skærm mener jeg nu ikke er nødvendigt. Når jeg tager i bio, vælger jeg alligevel normalt 2D frem for 3D. Det er de færreste film der har gavn af 3D billede. 3D lyd derimod ville være fint, og kan også sagtens lade sig gøre med et par hovedtelefoner.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.