mboost-dp1

No Thumbnail

Dissekering af en Xbox 360

- Via Anandtech - , redigeret af Pernicious

Gutterne fra AnandTech, har fået fingrene i en Xbox 360, men i stedet for at prøve spil af på den, har de valgt at splitte den ad.

Det er der blevet en lille artikel ud af, hvor de skridt for skridt, fortæller hvordan Xbox 360 skilles af, helt ned til afmontering af kølerne.

Når Xbox 360 kommer i handlen herhjemme og nogle skulle få samme idé, skal man være opmærksom på, at garantien naturligvis forsvinder.





Gå til bund
Gravatar #1 - fastwrite
17. nov. 2005 09:40
Det minder mig lidt om dengang jeg var en lille dreng, og også skulle skille alting ad. Det kom der dog ikke nogle artikler ud af, men nogle meget nervøse trækninger hos min far.

Især da jeg skilte hans pladespiller ad og ødelage den dyre nål... (siger Steen & Stoffer jer noget?)

Men glæder mig til at prøve Xbox'en af - uden at splitte den ad.
Gravatar #2 - sparrez
17. nov. 2005 09:52
Glæder mig til de får puttet en modchip i så jeg kan smide XBMC på den. Og mulighed for en USB2.0 TV Tuner koblet til 360'eren ville være toppen..
Gravatar #3 - svappe
17. nov. 2005 09:53
Godt skrevet artikel. Rart at se en objektiv vurdering for en gangs skyld...
Gravatar #4 - MoDeUs
17. nov. 2005 10:07
Er det bare mig eller ligner den en gammel dags desktop PC.

God artikel, og ender sikkert også med at købe en...vil jo ikke gå glip af Halo 3:p som må komme hurtigt efter den udkommer:)
Gravatar #5 - tsuroerusu
17. nov. 2005 10:23
Jeg glæder mig bare til se Bill Gates og Steve Ballmers fjæs den dag Linux kører på Xbox 360, ville være fedt at kunne køre KDE på svinet, så ville det være: Xbox K60 :P

Anyway, Xbox 360 ville da være en ganske god desktop computer for pengene når den lige bliver hacket, jeg giver den såkaldte beskyttelse max. 6 måneder!
Gravatar #6 - fennec
17. nov. 2005 10:26
#4
Rygtet siger at HALO 3 udkommer samme dag som Playstation 3. Det er et stund fra MS side, for at forhindre/forminske salget af PS3.

Desuden har jeg endnu ikke hørt at Bungie har bekraftet at de laver HALO 3, selv om vi jo godt ved de gør :o)

[back on topic]
Dejlig objektiv artikkel om 360. Lyder intresant at de allerede kan nedskære produktionsomkostningerne på chippen, som må stå for en pæn del af den samlede pris.
Gravatar #7 - Disky
17. nov. 2005 10:28
Er der nogen der ved hvad den kommer til at koste i danmark ?
Gravatar #8 - Pally
17. nov. 2005 10:33
#7 Disky
den 'store' model 3200,- og den 'lille' (bl.a. uden hd) mener jeg er 800,- billigere.
Gravatar #9 - pote
17. nov. 2005 10:41
Gad godt vide om det lykkedes dem at samle den rigtigt igen... "hov, vi har en skrue i overskud"
Gravatar #10 - Christ Superstar
17. nov. 2005 10:47
Det er jo altid rart med en vejledning, hvis man har påtænkt, at flå sin ny indkøbte consol fra hinanden. Jeg tror næppe jeg vil gøre det - slet ikke med en PS3, når den kommer. Der venter jeg også på en vejledning og så kan jeg jo se billederne!
Gravatar #11 - Net_Srak
17. nov. 2005 10:54
#6

Rygte og rygte, det er Bill Gates selv der har sagt at Halo 3 vil udkomme samtidigt med PlayStation 3. Vil dog tro det er lidt afhængigt af hvornår PS3 så kommer :)

Sidst jeg læste noget om PS3, var at den kom til foråret i Japan og julen 2006 i US.
Gravatar #12 - OPY
17. nov. 2005 11:03
Jeg gad godt at se linux dø!!!!!!!!!!!!!
#5 du holder din kæft det er nogle lunde samme objektivitet som du har i din post.
Dumme Svin.

Bortset fra det så har de enorm meget overskuds tid til alle de ting vi andre gerne ville lave hos Anandtech
Gravatar #13 - _nobody_
17. nov. 2005 11:14
#12
"Jeg gad godt at se linux dø!!!!!!!!!!!!!
#5 du holder din kæft det er nogle lunde samme objektivitet som du har i din post.
Dumme Svin."

Don't hold your breath. Det bliver ikke i din livstid.

"Bortset fra det så har de enorm meget overskuds tid til alle de ting vi andre gerne ville lave hos Anandtech"

Det har jo nok noget at gøre med, at de faktisk lever af at gøre det.
Gravatar #14 - Dreadnought
17. nov. 2005 11:21
"You can see the serial FSB laid out in the image below:"
Øh ... jeg kan tælle 24 differentialpar hvis FSB'en er seriel hvad bruger de så de sidste 22 par til? ;D
Er der nogen der ved hvilken bus den bruger mellem CPU og GPU?

Jeg tror dog at jeg venter på PS3.
Gravatar #15 - sbrandsborg
17. nov. 2005 11:26
Det er da for fedt at den bruger en 2,5" notebook harddisk, så må man bare vente og se om det ender med at den bliver ordenlig moddet så vi kan få spil osv til at køre der fra som på den gamle xbox
Gravatar #16 - Silentkill
17. nov. 2005 11:33
Hold kæft den strømforsyning er sku da monstrøs.

Jeg ville da også have været interesseret i at høre hvor meget den larmer, men de havde åbenbart mere travlt med at skille den af, end prøve at starte den først.
Gravatar #17 - Mr.Weasel
17. nov. 2005 11:47
#16 Det faldt jeg også over. Strømforsyningen har næsten samme størrelse som selv boksen.
Gravatar #18 - mrmorris
17. nov. 2005 11:47
#16 Ja med den monster PSU og de specs gad jeg også godt vide hvor "stue venlig" den er.

PS: Ang. nyheden, så forsvinder garantien vel ikke ligefrem, den bortfalder vist bare!
Gravatar #19 - Pally
17. nov. 2005 12:14
#18 mrmorris
Selve konsollen skulle være meget stille; men jeg har set enkelte påstå at DVD drevet larmer meget når det kører med x12 hastighed (dvs ikke ved almindelig DVD playback).

Prøver at finde links senere.
Gravatar #20 - siliankaas
17. nov. 2005 12:54
Nu må jeg indrømme jeg ikke har læst artiklen, bare set billeder, som i gode gamle dage ;-)

Men: Da den jo lige ved første øjekast ligner en PC'er, ku' det så ik være sjaw hvis man i stedet for at modde Xboxen kunne trække dens OS ud, og simpelthen installere det på en PC ;-)

Bare en tanke...
Gravatar #21 - bleze
17. nov. 2005 13:49
#20 nu er det en PowerPC cpu, så det bliver nærmere en MAC
Gravatar #22 - techie
17. nov. 2005 14:15
Hvis nu bare XBMC fandtes til den så stod den ønskeseddelen.
Gravatar #23 - andeo
17. nov. 2005 14:25
#9

den artikel vil lyde nogenlunde saaledes:

"Xbox 360 sälges
- lettere brugt
- Sälges i original emballage + en skrue"

Selvom Xboxen lyder til at väre en god maskine osv. osv. saa tror jeg jeg holder mig til psx, hvis det altsaa overhovedet bliver noget jeg gider investere i, for som sagt tidligere er jeg ingen egentlig konsol-tilhänger (dermed ikke sagt at jeg er konsol-modstander hellere)
Gravatar #24 - drbravo
17. nov. 2005 14:27
#22

Hvorfor er XBMC godt på en xbox2? Med sådan en satan må den da æde store mængder strøm - så er en normal xbox da bedre egnet?
Gravatar #25 - Myggen
17. nov. 2005 14:30
Man ville slippe for at have en ekstra box stående, og måske er 360'eren mere støjsvag end en gennemsnitlig Xbox? Man har da lov at håbe.
Gravatar #26 - OziOn
17. nov. 2005 15:52
Slightly off topic...

Er der nogen der ved om man kan koble en ekstern harddisk til maskinen, i stedet for den 'lille' 20GB harddisk der følger med?
Gravatar #27 - bleze
17. nov. 2005 16:03
#24 udsigten til at kunne optage via USB2 tuner gør den mere interessandt. derudover er xbox 1 lige langsom nok. den kan ikke afspille hd content og jeg oplever framedrops når jeg afspiller dvd film i iso/img/rar format, men det er så lidt at det nok kan optimieres væk
Gravatar #28 - Silentkill
17. nov. 2005 17:56
#26
Man kan vel nok sætte en usb harddisk til, når der kommer et "alternativt" OS. Man skulle nok også kunne sætte en større harddisk i den officielle harddisk boks, hvis man har mulighed for at formatere den på samme måde, da den bruger standard sata stik (som beskrevet i artiklen).
Gravatar #29 - Trentors
17. nov. 2005 20:46
Come nu lige on. Hver gang Xbox nævnes får alle i hacker-liderlige drenge julelys i øjnene. Men stop og tænk. Eller læs de sorte bogstaver der omgiver billederne.

Xbox var "let" at hacke fordi den basalt er en "PC in a box". Alt den benyttede sig af var stort set standard PC-komponenter og det gjaldt på CPU og GPU også. Hvilket i øvrigt også altid har været mit store kritikpunkt på Xbox'en, da jeg ikke mener at en der er nogen fornuftig grund til at en konsol skal belemres med latterlige x86 CPU'er som mildest talt har mange kompromiser. Anyway så ser det ud til Microsoft er enig med mig og nu har de tiden og ekspertisen til at rette det. Well done.

Anyway Xbox 360 minder ligeså meget om en PC som en Gamecube eller en PS2 og der er endda brugt yderligere mange ressourcer (modsat den første omgang) på at designe arkitekturen fra bunden med alt det kopi-beskyttelse Microsoft har kunne finde på. Så helt ærligt? Tror i virkelig selv at den bliver et easy mod? Tror jeres chancer er ligeså store for at hacke PS3 når den kommer. Og husk lige at dens CPU ikke kan afvikle x86-kode så hvad vil i lige bruge den til?
Gravatar #30 - tsuroerusu
17. nov. 2005 21:14
#12
Da jeg sagde "svinet" var det fordi jeg virkelig godt gad se Linux køre på en tre kernet 3.2 GHz PowerPC CPU, for en gangs skyld roser jeg faktisk ét af Microsoft's produkter. Og en ting til, dine udtalelser om mig finder jeg højest fornærmene, jeg forventer ingen undskyldningen, men jeg kender et godt globalt udtryk der hedder "Behandel andre som du ønsker de skal behandle dig" eller på engelsk "Treat others like you want to be treated" tænk over det.


#29
Jeg er liderlig når jeg ser porno film okay? Ikke når jeg hacker Xbox eller hvad man nu kan forestille sig.

Anyway, hvis x86 CPUer er så "indskrænkede" hvorfor kører AMD64 FX-57 så pænt nice? (<-- Det var bare et sidesprig, nottin' to start flame wars over.)

Xbox 360 minder mere om en PC end GameCuben, for det første har den harddisk og for det andet VGA tilslutnings muligheder. Jeg tror den her nød bliver sværere at knække end i Xbox'en, men jeg er 100% sikker på den bliver knækket før eller siden, jo mere Microsoft prøver på at forhindre folk i noget, jo mere bliver nogle få motiveret til at knække det. Jeg så igår at Sony ikke ville bruge DRM til deres PS3 spil, hvilket de nok har god grund til i disse dage hvis I ved hvad jeg mener, og jeg tror også at PS3 bliver hacket/cracket før eller siden, samme er sket med GameCuben, den er bare først blevet hacket i et sådan omfang at folk i større mængder gad gøre det (Viper GC modchippen er jo ikke desideret gammel i forhold til Xecuter2 chippen til Xbox'en) sent i dens levetid (Xbox'en blev cracked på ca. 3 måneder).

"Og husk lige at dens CPU ikke kan afvikle x86-kode så hvad vil i lige bruge den til?"
Og? Du har lige brokket dig over x86, jeg er fuldstændig ligeglad om den kan køre x86 kode eller aj, Linux kan køre 100% nativly på PowerPC, IBM har det kørende på deres store POWER servere, et andet eksempel kunne være NetBSD som kører på over 50 forskellige CPU typer. FreeBSD's PowerPC support er Tier2 lige nu, næste år skulle den blive Tier1, så en Xbox 360 port af FreeBSD er aj heller umulig, specielt fordi Apple har baseret Mac OS X på FreeBSD, so there.
Gravatar #31 - KNAzZ
17. nov. 2005 23:47
det kan godt være jeg tager fejl, men er markedet for modchips ikke vokset eplosivt de senere år? specielt i kølvandet på den første xbox.

Hvis ikke jeg tager fejl, så betyder det jo at producenterne nu har råd til at ansætte rigtig mange mennesker, som ikke skal lave andet end at cracke den nye xbox 360.

så jeg tror ikke det vil tage meget længere tid at cracke den nye xbox360 end den gamle, da der jo vil blive brugt mange flere resourcer på det.

jeg læste på www.xboxscene.com at ham som først crackede xbox'en ikke ville prøve på at cracke den nye, netop fordi modchipproducenterne havde råd til at ansætte folk, så hvorfor skulle han gøre det gratis :)
Gravatar #32 - Trentors
18. nov. 2005 09:08
#30

Ved du virkelig ikke hvorfor AMD 64 performer så fremragende? Hvor har du været henne de sidste 2 år? ;-) Hemmeligheden er at integrerer memory-controlleren på selve CPU'en. Derfor den lammetæsker Intels løsninger (Intel VIL jo sælge deres chípsæts også) og så har de valgt at satse på et større IPC end Intel selvom det er sværere at markedsføre. Anyway så er x86 en forældet arkitektur med en masse bagudkompatible hovsa-løsninger, at en Athlon 64 er hurtig er fordi den presser x86 til det yderste og ikke fordi x86 grundlæggende er hurtig. Det er lidt det samme med biler : Du kan få biler med karoseri af enten aluminium eller stål. De er stort set lige sikre men en bil med aluminium kræver en mindre motor for at opnå den samme ydelse. Men det udelukker ikke visse amerikanske producenter i at lave hurtige biler ved at smide større og større motor i.

Og hvorfor tror du at nu hvor Microsoft har haft tid, at de vælger andet end en x86-løsning? De er jo ikke dumme og ved en del mere om hardware-arkitektur end nogen af os. På en konsol er der ikke en masse bagud-kompatibilitet du skal tage hensyn til og derfor ville det være et spild at lave en x86. Og hvordan du end vender og drejer det så på lige at kigge på PS2. Dens Emotion Engine kører på 300 Mhz - prøv at finde en x86 CPU som kan det samme ved 300 Mhz....

Well, det er måske rigtig at harddisken gør en forskel, men teknisk set kan en Gamecube godt bruge harddisk. Og det samme kan en PS2 (ellers kan man ikke spille FFXII). Men som du selv siger blev disse maskiner hacket sent i deres levetid fordi deres arkitektur er så anderledes og det samme er XBox 360's.

Linux kan måske køre natively på en masse CPU'er - inkluderet PowerPC - men det er ikke sikkert det lader sig gi sig på en Xenon fordi den IKKE er en PowerPC. Den har OMTRENT samme grundlæggende design på kerne-niveau men der er altså 3 kerner og de har helt sikkert modificeret dem så de kun kan køre software kompilet med Microsofts egne kompilere.
Gravatar #33 - YaiEf
18. nov. 2005 12:07
Er i helt sikre på garantien forsvinder?

Hvis man knækker CPUen, brænder motherboardet af eller lignende, så ja - selvfølgelig.

Men går det smertefrit og det optiske drev dør senere, så tror jeg ikke du mister din garanti.

I garantiperioden er det sælgerens ansvar at vise at forbrugeren har været skyld i fejlen, hvis garantien skal bortfalde. Og der står de nok ikke skide godt hos forbrugerstyrelsen, hvis de mener det er nok at man har haft åbnet boksen før forbrugeren får skylden.
Gravatar #34 - Myggen
18. nov. 2005 12:12
De garanti-betragtningner holder for en almindelig pc, for den er beregnet til opgraderinger og ændringer, men en konsol er beregnet til at blive trykket eject på, smidt en skive i, få lukket skuffen og spille løs. Du kan være helt sikker på, at en forretning vil være i sin gode ret til at afvise at garanti-reparere en konsol, der har været skilt ad.
Gravatar #35 - Silentkill
18. nov. 2005 14:13
#34
Ja, hvis de kan bevise det har været årsagen til fejlen (i det første ½ år). Hvis forbrugeren i de sidste 1½ år af reklamationsperioden kan påvise, at fejlen var i produktet var der fra starten af (hvilket han jo er pålagt ifølge reglerne), så er det ligemeget om han har haft boksen åbnet, da han jo så allerede ville have bevist, at manglen ikke var et resultat deraf.
Gravatar #36 - Myggen
18. nov. 2005 15:55
Det er en meget fin (og sådan set korrekt) teoretisk betragtning, men i virkelighedens (og en evt. domstols) verden tvivler jeg på, at den holder. Eller sagt på en anden måde, jeg tror en domstol vil acceptere, at en forhandler har sandsynliggjort, at det er forbrugerens 'fejl'.

Men vi får se, hvis nogen melder sig til at splitte deres 360 ad, og prøve at få den repareret på garantien.
Gravatar #37 - Silentkill
18. nov. 2005 16:08
#36
Loven er da klar. Hvis forbrugeren kan påvise han ikke har været skyld i manglen, så er det jo i princippet ligemeget hvad han ellers måtte have gjort. Det kan så i mange tilfælde være meget svært, og du har måske ret i en domstol ofte vil holde med forhandleren hvis et garantisegl er blevet brudt, men det er så kun fordi forbrugeren ikke med tilpas sikkerhed har påvist han er uden skyld i manglen.

Lad os sige jeg åbner min xbox360 for at kigge indeni, samler den igen og 4 måneder efter holder optikken i dvd-drevet op med at fungere pga. fejlkonstruktion. Hvordan kan forhandleren sandsynliggøre jeg på nogen måde kan være skyld i den fejl, alene ved at have haft xbox'en åben?
Gravatar #38 - Myggen
18. nov. 2005 17:26
Jeg er som sagt enig med dig på det teoretiske plan, jeg tror bare ikke, at en domstol vil have svært ved at tro på, at en fejl er opstået som følge af en forbrugers pilleri, når boxen helt klart ikke er beregnet til at blive pillet ved/i.

Men det er et interessant spørgsmål. Det kunne fx. være sjovt at se, om en autoriseret Xbox-engineer (de skal nok findes), som i sin fritid skiller sin 360 ad, vil få problemer med garantien :)
Gravatar #39 - tsuroerusu
18. nov. 2005 22:31
#32
Det vidste jeg godt, men jeg gad ikke til at starte flame war over et eller andet, jeg aner ikke hvad folk bliver pissed over, at man roser ét af Microsoft's produkter er åbenbart et af punkterne på listen.
Jeg ved godt at x86 har dens begrænsninger, men indtil videre synes jeg nu AMD64's fremtid ser glimrende ud, jeg ser skq ikke PowerPC komme og erobre verden som Steve Jobs fantaserede om indtil han skiftede til Intel......


Din teori om at GameCuben kan bruge harddisk passer kun til en hvis grad, CPUen kan bestemt, men bundkortet har ingen IDE- eller SATA controller så i reality ville jeg sige at den ikke kan fordi jeg gider ikke sætte mig til at prøve at lodde en på :P
PS2en blev ikke hacket så sent igen, den havde modchips omkring 1½ år efter udgivelsen efter min hukommelse.

Self. har Microsoft gjort så Xbox 360'en kun vil køre kode compilet med deres compilere, men ligesom folk gjorde med Xbox'en kan man altid stjæle Microsoft's compilere og have lidt sjov med f.eks. at konstruere en Linux bootloader eller noget, du kan se lidt info om CPUen her: http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360#Central_proc...

Jeg tror 360'en fint kan køre Linux med lidt modificeringer, jeg giver dig en tusse hvis den ikke kan 3 år efter udgivelse.
Gravatar #40 - rabonzo
19. nov. 2005 14:27
Alt det garenti noget;

En konsol må _IKKE_ åbnes, uanset om du kan finde ud af det eller ej. Det er KUN autoriserede reperatører (som kan dokumentere de er autoriserede) der må åbne og og lave om / reparere maskinerne.

Som privat bruger må du ikke engang åbne konsollen hvis du vil have garantien skal dække. Ligeså snart du har åbnet den, så bortfalder garantien, også selvom det senere viser sig at laserhovedet, CPU'en etc. var defekt. Står ydermere i enhver instruktionsmanual til diverse konsoller. Læs dem lige igennem engang i får tid hvis i er i tvivl =)
Gravatar #41 - Silentkill
19. nov. 2005 16:10
#40
Kan godt være du har ret, men ikke fordi det står i instruktionsmanualen. En instruktionsmanual kan ikke invalidere købeloven, ligesom en EULA ofte heller ikke holder juridisk i Danmark.
Gravatar #42 - Myggen
20. nov. 2005 11:02
#40: Der er ingen der ikke ved, at der på konsoller osv. står at garantien ryger, hvis man åbner den, men hvis du faktisk gad læse indlæggene om garanti, så ville du også se, at det slet ikke er det vi diskuterer. Som SilentKill også skriver, så kan man fraskrive købelovens præceptive regler, ligeså lidt som man kan skrive sig ud af, at drab er strafbart (for lige at sætte det på spidsen).
Gravatar #43 - Trentors
28. nov. 2005 08:44
Jo det kan man.

Men ikke i forbrugerkøb nu vi endelig skal være præcise. Men hvis to privat-personer indgår en handel er det en anden sag.
Gravatar #44 - Myggen
28. nov. 2005 09:37
#43: Nej, det kan man ikke (idet jeg antager det er min kommentar om, at man ikke kan fraskrive sig præceptive regler, du kommenterer).

Hvis man kunne fraskrive sig præceptive regler, ville de jo for fanden ikke være præceptive. Derudover er de regler jeg henviser til, selvsagt forbrugerkøbsreglerne, anden ville ikke give mening i denne sammenhæng, hvilket gør dit indlæg (og mit svar) hamrende irrelevant for denne diskussion.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login