mboost-dp1

Wi-Fi Alliance

Direkte Wi-Fi klar til næste år

- Via engadget - , redigeret af Net_Srak

I dag findes der trådløse Wi-Fi-forbindelser i næsten alle bærbare computere, en lang række mobiltelefoner samt mange andre produkter. Skal disse kommunikere sammen, så skal det ske via et accesspoint.

Modsat bluetooth-enheder, der kommunikerer direkte til hinanden, så er det ikke umiddelbart muligt med Wi-Fi uden brug af specielle indstillinger. Det vil Wi-Fi Alliance lave om på, og de forventer at have en ny specifikation klar i 2010, der skal gøre dette muligt.

Specifikationen får navnet Wi-Fi Direct og vil gøre det muligt for certificerede produkter at snakke direkte med hinanden. De certificerede Wi-Fi Direct-produkter kræver ikke et certificeret produkt i den anden ende, men kan snakke med alle nuværende Wi-Fi-produkter.

Edgar Figueroa, direktør for Wi-Fi Alliance skrev:
Wi-Fi Direct represents a leap forward for our industry. Wi-Fi users worldwide will benefit from a single-technology solution to transfer content and share applications quickly and easily among devices, even when a Wi-Fi access point isn’t available.

Ligesom ved almindelige Wi-Fi-forbindelser vil Wi-Fi Direct understøtte WPA2, så andre ikke kan “lytte” med. Det vil desuden være muligt at oprette flere forbindelser på én gang fra samme enhed.





Gå til bund
Gravatar #1 - TuxDK
14. okt. 2009 08:02
Kan almindelig bærbare og trådløse netværks kort ikke allerede det her?
Gravatar #2 - conFen
14. okt. 2009 08:05
Jo, simpel ad-hoc trådløs klarer dette uden problemer.
Det er åbenbart de "specielle indstillinger" som nyheden referer til.

Jeg ser store muligheder i det her. Folk der har tændt deres bærbare med trådløs slået til og derefter kan folk med certificerede enheder gå direkte ind på maskinen. For der skal nok være nogen der ikke tænker over sikkerhed her, ligesom med alt andet.
Gravatar #3 - rpey60
14. okt. 2009 08:07
#2 mon ikke de gør som med bluetooh og sørger for at en enhed skal være parret før den kan sende og modtage uden tilladelse?
Gravatar #4 - conFen
14. okt. 2009 08:09
Jo, men som sagt så skal der nok være nogen der ikke tænker sikkerhed.

Hr Hansen der lige slår det fra, fordi det er da irriterende altid at skulle godkende andre maskiner, uden at han har tænkt over konsekvenserne.
Gravatar #5 - Adagio
14. okt. 2009 08:10
rpey60 (3) skrev:
#2 mon ikke de gør som med bluetooh og sørger for at en enhed skal være parret før den kan sende og modtage uden tilladelse?


Skulle ikke undre mig hvis der findes en mulighed for enheder "automatisk at parre" uden at skulle "være til besvær", hvilket så ødelægger alt sikkerhed (som der ikke er meget af ved trådløse net i forvejen)
Jeg ser dog store muligheder ved det her
Gravatar #6 - ShamblerDK
14. okt. 2009 08:40
"Ligesom ved almindelige Wi-Fi-forbindelser vil Wi-Fi Direct understøtte WPA2, så andre ikke kan "lytte" med." <--- Hahaha! Elsker bare sådan nogen comments... SÅ klasse det er :-D

Der er så ufatteligt meget uvidenhed omkring trådløse netværksforbindelser at man som cracker har det utroligt nemt nutildags... ikke ligesom i gamle dage hvor man skulle arbejde i tre timer for at knække en Cisco-routers Enable Secret ved hjælp af et sikkerhedshul i deres firmware (som desuden stadig ikke er blevet lappet selv i deres nyeste firmware) :-/
Gravatar #7 - gmD
14. okt. 2009 08:43
så er næste skridt vel, at man altid har et online wifi, hvis bare man har sin mobil inden for range af sin pc?
Gravatar #8 - TuxDK
14. okt. 2009 08:56
#7

Det kan du allerede nu?
Gravatar #9 - d0rk
14. okt. 2009 09:04
conFen (4) skrev:
Jo, men som sagt så skal der nok være nogen der ikke tænker sikkerhed.

Hr Hansen der lige slår det fra, fordi det er da irriterende altid at skulle godkende andre maskiner, uden at han har tænkt over konsekvenserne.

Det er vist mere eller mindre umuligt at gardere sig mod dumhed. Hvis man aktivt slår sikkerheden fra, så kan producenterne jo ikke gøre noget.
Og så har man ikke ondt af ham der er blevet kompromiteret.
Gravatar #10 - TuxDK
14. okt. 2009 09:11
#9

Det er korrekt, man kan ikke gøre noget imod dumhed hvor folk selv slår ting fra.

Men man kan udgive det som standard.

Se bare på Stofa f.eks.
Deres trådløse kommer standard med WEP ffs!
Gravatar #11 - zin
14. okt. 2009 10:08
#6: Det tager stadig en god mængde data m.v. at cracke en WPA2.

Hvis jeg forstår dette rigtigt er dette blot en lille ting som man har kunnet lave i lang tid, men først nu er blevet enige om hvordan man skal gøre - som kan hjælpe med at lave programmer/enheder til Trådløse formål. F.eks. fjernbetjeninger.
Gravatar #12 - Daniel-Dane
14. okt. 2009 10:09
Nu snakker I jo om, at det er det samme som ad-hoc. Men jeg kan nu altså kun have en trådløs forbindelse kørende ad gangen (starter jeg et ad-hoc, ryger jeg af tidligere forbindelse og vice versa).
Gravatar #13 - Bladtman242
14. okt. 2009 10:19
Daniel-Dane (12) skrev:
Nu snakker I jo om, at det er det samme som ad-hoc. Men jeg kan nu altså kun have en trådløs forbindelse kørende ad gangen (starter jeg et ad-hoc, ryger jeg af tidligere forbindelse og vice versa).


Jeg syntes jeg læste en artikel en gang (her på sitet?) om et trådløst netværkskort der kan klare mere end en forbindelse på en gang?
i så fald er der vel egentlig ikke noget nyt i dette.

Med hensyn til ad-hoc der kaster dig af andre netværk, man kan bruge flere netkort hvis det endelig er, wired og wireless (har de fleste bærbare som standard)
Eller wireless og wireless, kræver dog som regel et netværkskort mere:D

Jeg er godt klar det ikke er det samme som ét kort med flere forbindelser, men det er samme effekt
Gravatar #14 - Daniel-Dane
14. okt. 2009 10:33
#13
Men det er jo så ikke en officiel standard.
Gravatar #15 - Bladtman242
14. okt. 2009 10:39
# 14
Det er selvfølgelig helt rigtigt :)
Min pointe er bare at det er opnåeligt med rimelige midler.

Er den eneste forskel på det her direct halløj, og ad-hoc at direct ikke forhindrer en i at forbinde til andre trådløse netværk samtidigt? eller har jeg overset noget?
Gravatar #16 - Scapegoat
14. okt. 2009 12:47
Mit umiddelbare bud er at der ikke er tale om Ad-Hoc forbindelser, men nærmest en erstatning for Bluetooth. Umiddelbart en god idé. Altså rent faktisk at have sikkerhed på trådløse enheder.
Gravatar #17 - x3me-brain
14. okt. 2009 13:04
Er det her ikke bare WiFi alliance's modspil til Bluetooth 3.0 HS? Som jo netop låner WiFi chippen til tunge overførsler for at få højere båndbredde i bytte for højere strømforbrug.
Gravatar #18 - Dijkstra
14. okt. 2009 13:16
Men flere forbindelser samtidigt lyder da som et hit!
Vi har f.eks. nogle projektorer med WiFi. Så slipper man for videokablet. Men ikke rigtig fikst hvis man vil vise en YouTube video
Gravatar #19 - Fafler
14. okt. 2009 14:27
Atheros kort kan allerede have flere samtidige forbindelser, og har kunnet det længe. Ihvertfald med madwifi driveren. Inden jeg skrottede mit sidste ikke WPA kompatible hardware brugte jeg et atheros kort som 2 software accesspoints. Et med WPA og et med WEP og VPN til den gamle bærbare. Er endda ret sikker på at de kørte på hver sin kanal.

On-topic: God idé. Mærkeligt de først får den nu. Jeg håber gammel hardware bliver understøttet via software.
Gravatar #20 - C_H_I_P
14. okt. 2009 15:46
Argh .. det var da bare årets dårligste ide.
Lad os alle lave netværk imellem hinanden der overlapper hinandens signaler (de fleste vil sikkert køre 2,4Ghz).
Som om der ikke var støj nok i de gratis områder i forvejen.


# 6:
Er det utroligt nemt ?
WPA2 og AES er vel ikke lige så nem at "cracke".

Du kan muligvis gætte PSK koden på et netværk der bruger det, men det kommer til at tage dig lang tid er jeg sikker på.
(medmindre man er dum nok til at bruge SSIDs og PSKs der er i nogle rainbowtables).

EAP-TLS - Tvivler jeg også stærkt på at du kan komme "let" forbi.

PEAP - Der er selvfølgelig muligheder i at gætte brugernes brugernavn og password - men jeg tror ikke lige du får det "lyttet" i luften.

Selve AES pakkekrypteringen tror jeg hellerikke du får held med så hurtigt :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login