mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Tja det giver jo et eller andet sted mening at MS hopper med. Det handler jo trods alt om "spil realisme" ( kan det udtryk bruges? ) og der har jo efterhånden været meget fokus på især den type beregninger.
Jeg undskylder for evt manglende punktum og komma men jeg er stiv :)
Jeg undskylder for evt manglende punktum og komma men jeg er stiv :)
det lyder godt for så kan det være at god fysik bliver mere mainstream
og at vi for én standard iforhold til ageia, nvidia og ati
og at vi for én standard iforhold til ageia, nvidia og ati
#3 - kan du ?
'nå ikke - nothing to see here, please move along'
-----------------
Det er super at DX bliver kompatibelt med Fysik beregninger - så er der håb forude for, at tingene begynder at køre bedre - så hvidt jeg ved, hiver Ageia drastisk ned i fps, og endnu værre i multiplayer... dette være grundet af de mange flere elementer som skal rapporteres og for grafikken renderes !
men måske kan man i fremtiden kombinere Havok med Ageia - hmm
'nå ikke - nothing to see here, please move along'
-----------------
Det er super at DX bliver kompatibelt med Fysik beregninger - så er der håb forude for, at tingene begynder at køre bedre - så hvidt jeg ved, hiver Ageia drastisk ned i fps, og endnu værre i multiplayer... dette være grundet af de mange flere elementer som skal rapporteres og for grafikken renderes !
men måske kan man i fremtiden kombinere Havok med Ageia - hmm
#4: At det kommer med i DX betyder nok mere for udbredelsen af realistisk fysik i spillene, end for performance. Nu vil det måske komme i 75% flere spil, det er jo en langt vigtigere faktor, end at de 2% af spillene der benyttede Ageia´s HW/SW ville køre bedre.
Så kunne man bare ønske at de folk på MS´s Physics hold, var ligeså kompetente som dem der arbejder på Crysis!
Så kunne man bare ønske at de folk på MS´s Physics hold, var ligeså kompetente som dem der arbejder på Crysis!
Frygteligt, frygteligt, frygteligt.
Men det var selvfølgelig den vej vinden blæste, så det ville jo komme før eller siden.
Problemet er at fysik, i modsætning til grafik, er en meget central del af et spil. Det gør ikke så meget om grafikken ikke er den samme på forskellige computere (mere eller mindre detaljerede modeller, mere eller mindre komplicerede shadere, osv)... Men fysikken skal være den samme på alle computere, i hvert fald de centrale elementer, dem der påvirker gameplayet. Hvorfor er det et problem så? Jo, det er det fordi Microsoft kommer til at sidde og have monopol på noget der er så centralt. Jeg har svært ved at forestille mig at et spil der er skrevet til "Direct Physics" f.eks. ville kunne portes til Playstation 3, eller andre ikke-Microsoft platforme. For slet ikke at tale om GNU/Linux, MacOS X, osv.
Det man kan håbe på er at "Direct Physics" ikke bliver noget der er meningen man skal bruge til gameplaydefinerende fysik, men bare til effekter.
Lad os krydse fingre for at der kommer en åben standard i stedet, selvom det ikke er specielt sandsynsligt. (det er svært at lave fysikting der er kompatible med hinanden; hvis de er kompatible så er det fordi det bare er det samme)
Men det var selvfølgelig den vej vinden blæste, så det ville jo komme før eller siden.
Problemet er at fysik, i modsætning til grafik, er en meget central del af et spil. Det gør ikke så meget om grafikken ikke er den samme på forskellige computere (mere eller mindre detaljerede modeller, mere eller mindre komplicerede shadere, osv)... Men fysikken skal være den samme på alle computere, i hvert fald de centrale elementer, dem der påvirker gameplayet. Hvorfor er det et problem så? Jo, det er det fordi Microsoft kommer til at sidde og have monopol på noget der er så centralt. Jeg har svært ved at forestille mig at et spil der er skrevet til "Direct Physics" f.eks. ville kunne portes til Playstation 3, eller andre ikke-Microsoft platforme. For slet ikke at tale om GNU/Linux, MacOS X, osv.
Det man kan håbe på er at "Direct Physics" ikke bliver noget der er meningen man skal bruge til gameplaydefinerende fysik, men bare til effekter.
Lad os krydse fingre for at der kommer en åben standard i stedet, selvom det ikke er specielt sandsynsligt. (det er svært at lave fysikting der er kompatible med hinanden; hvis de er kompatible så er det fordi det bare er det samme)
Sikke noget fis. Det er ingen der siger de skal benytte "Direct Physics". Hvis et spil ikke kommer til en given platform, så er det fordi producenten/udgiveren ikke mener der er penge at tjene. Netop af samme grund kun få spil kommer på minioritets-platforme som f.eks. *NIX
Desuden får du det til at lyde som om det er svært at implementere fysik i sine spil. Er det noget du ved, eller noget du tror?
Desuden får du det til at lyde som om det er svært at implementere fysik i sine spil. Er det noget du ved, eller noget du tror?
Hvis man bruger sit grafik kort til at beregne Fysik kan kortet vel heller ikke levere lækker 3d grafik imens? så er det da vel dump? med mindre det vil supporte physic kortet!
#7 duckfighter
Hence, Microsoft får monopol. Eller rettere, de gør deres monopol stærkere da de allerede har et.
... og Playstation og Nintendo og alt andet der ikke sidder et Microsoft-klistermærke på?
Siden hvornår skal man skulle vide ting for at plapre løs på newz.dk? :)
Sikke noget fis. Det er ingen der siger de skal benytte "Direct Physics". Hvis et spil ikke kommer til en given platform, så er det fordi producenten/udgiveren ikke mener der er penge at tjene.
Hence, Microsoft får monopol. Eller rettere, de gør deres monopol stærkere da de allerede har et.
Netop af samme grund kun få spil kommer på minioritets-platforme som f.eks. *NIX
... og Playstation og Nintendo og alt andet der ikke sidder et Microsoft-klistermærke på?
Desuden får du det til at lyde som om det er svært at implementere fysik i sine spil. Er det noget du ved, eller noget du tror?
Siden hvornår skal man skulle vide ting for at plapre løs på newz.dk? :)
#6:
Nu er DirectX jo meget andet end lige grafik.
Når et spil bliver skrevet til forskellige platforme, så gør man de gerne på en måde så de centrale dele såsom grafik (DirectX Graphics), lyd (Direct Sound) og input (Direct Input) kan skrives om til den platform spillet skal køre på. Mon ikke det også er muligt at gøre det samme for fysik ?
Nu er DirectX jo meget andet end lige grafik.
Når et spil bliver skrevet til forskellige platforme, så gør man de gerne på en måde så de centrale dele såsom grafik (DirectX Graphics), lyd (Direct Sound) og input (Direct Input) kan skrives om til den platform spillet skal køre på. Mon ikke det også er muligt at gøre det samme for fysik ?
For at sige det mildt synes jeg det er noget lort. Jeg gider sku ikke at være tvunget til også at skulle købe et fysikkort bare for at spille en gang imellem. Synes det er trals nok med graffikkort udviklingen i forvejen. Jeg forstår ikke hvorfor spil i dag kun er gode hvis de har god grafik, vil meget hellere ha hvis der blev fokuseret mere på underholdnings værdigen i stedet for realisme.
Hvis i gerne vil ha realistiske shootere så meld jer ind i hæren!
Kan godt være at jeg bare er den eneste der har den holdning
Hvis i gerne vil ha realistiske shootere så meld jer ind i hæren!
Kan godt være at jeg bare er den eneste der har den holdning
Dedikerede fysikkort til spil er en død sild! Selv de fleste hardcore gamere er imod idéen, så salget er på forhånd på meget usikker grund. Det er allerede svært at få mainstream markedet til at give ret mange penge for et nyt grafikkort, så hvordan AGEIA lige præcis regner med at sælge dem dyre fysikkort er en gåde.
Med de hurtige CPU'er og grafikkort vi har i dag, kan vi alligevel få stort set samme resultat ved at køre fysikken på CPU eller GPU. Lad os holde den der, og ikke nødvendigvis støtte enhver ny idé skøre hardwareudviklere finder på.
Med de hurtige CPU'er og grafikkort vi har i dag, kan vi alligevel få stort set samme resultat ved at køre fysikken på CPU eller GPU. Lad os holde den der, og ikke nødvendigvis støtte enhver ny idé skøre hardwareudviklere finder på.
#13 Min kommentar var rettet mod de dedikerede fysikkort fra AGEIA vi ser på vej ud på markedet.
Som konsolspiller (primært) kan jeg heldigvis se smilende til fra sidelinien, og nyde, at jeg ikke behøver opgradere hver gang der kommer noget nyt :-)
Som konsolspiller (primært) kan jeg heldigvis se smilende til fra sidelinien, og nyde, at jeg ikke behøver opgradere hver gang der kommer noget nyt :-)
#10 Mort
Mnah, min pointe er at det netop ikke er det samme. Forestil dig følgende scenarie:
Brian er spiludvikler. Brian vil gerne lave et spil hvor der indgår fysik, et bilspil. Brian ringer til Bill Gates og spørger ham om hvad han skal gøre. Brian får at vide at han selvfølgelig skal bruge "Direct Physics". Derefter går Brian i gang med at lave sit spil. Han læser dokumentationen til "Direct Physics" og bliver forbavset over hvor nemt det er. Brian lovpriser Microsoft fordi de gør det så nemt at udvikle spil. "Direct Physics" indeholder funktioner som "CreateCar" og "AttachWheel" og ihh hvor er det nemt. Men så ringer Brians chef og siger at Brians bilspil også skal virke på Playstation 3. ORK siger Brian , ingen problemer - koden er kun på 10 linier (på grund af at interfacet er på sådan et højt niveau), så det må da være piece of cake at porte. "Weee" tænker Brian. En uge senere begår han selvmord.
Hvorfor dræbte Brian sig selv? Jo, han opdagede hvor svært det var at porte hans bilspil fra "Direct Physics" til en anden platform. Hvordan kan Brian vide hvad præcis der sker når han kalder "CreateCar"? Okay, andre fysiklibraries har måske også sådan en funktion, men chancerne for at de fungerer på præcis samme måde er ikke-eksisterende. I stedet kunne Brian måske prøve at lave sin egen fysikmotor og hans egen "CreateCar" funktion, hvorefter 304 år MÅSKE har noget fysikhalløj der minder om hans "Direct Physics"-version. Tillykke Brian, du har lavet en ikke-hardware accelereret version af "Direct Physics". (hvis han endelig kommer så langt, så bliver han sikkert belejret af hundrede Microsoft-advokater fordi han har brugt nogle af deres patenterede algoritmer)
Når et spil bliver skrevet til forskellige platforme, så gør man de gerne på en måde så de centrale dele såsom grafik (DirectX Graphics), lyd (Direct Sound) og input (Direct Input) kan skrives om til den platform spillet skal køre på. Mon ikke det også er muligt at gøre det samme for fysik ?
Mnah, min pointe er at det netop ikke er det samme. Forestil dig følgende scenarie:
Brian er spiludvikler. Brian vil gerne lave et spil hvor der indgår fysik, et bilspil. Brian ringer til Bill Gates og spørger ham om hvad han skal gøre. Brian får at vide at han selvfølgelig skal bruge "Direct Physics". Derefter går Brian i gang med at lave sit spil. Han læser dokumentationen til "Direct Physics" og bliver forbavset over hvor nemt det er. Brian lovpriser Microsoft fordi de gør det så nemt at udvikle spil. "Direct Physics" indeholder funktioner som "CreateCar" og "AttachWheel" og ihh hvor er det nemt. Men så ringer Brians chef og siger at Brians bilspil også skal virke på Playstation 3. ORK siger Brian , ingen problemer - koden er kun på 10 linier (på grund af at interfacet er på sådan et højt niveau), så det må da være piece of cake at porte. "Weee" tænker Brian. En uge senere begår han selvmord.
Hvorfor dræbte Brian sig selv? Jo, han opdagede hvor svært det var at porte hans bilspil fra "Direct Physics" til en anden platform. Hvordan kan Brian vide hvad præcis der sker når han kalder "CreateCar"? Okay, andre fysiklibraries har måske også sådan en funktion, men chancerne for at de fungerer på præcis samme måde er ikke-eksisterende. I stedet kunne Brian måske prøve at lave sin egen fysikmotor og hans egen "CreateCar" funktion, hvorefter 304 år MÅSKE har noget fysikhalløj der minder om hans "Direct Physics"-version. Tillykke Brian, du har lavet en ikke-hardware accelereret version af "Direct Physics". (hvis han endelig kommer så langt, så bliver han sikkert belejret af hundrede Microsoft-advokater fordi han har brugt nogle af deres patenterede algoritmer)
#15: Normalt (måske over 90% af tilfældende) ved udviklerne godt på hvilke platforme deres spil skal virke, inden de går igang med at udvikle dem. Og så vælger de nogle løsninger der dækker deres behov på de platforme. Hvis de udvikler spillet specifikt til en platform og efterfølgende porter det til en anden, så bliver det jo alligevel ofte noget lort. Bare se på porteringen af det nyeste Tony Hawk spil fra PS2 til PC, det er direkte ynkeligt.
Hvis udvikleren har valget imellem ikke at bruge noget avanceret fysik i spillet (f.eks. granatsplinter fra eksplosioner), eller på de platforme der understøtter DX at have det med, så er det da kun godt at dem med DX kan nyde det ekstra eye-candy.
At Microsoft giver DX udviklerne muligheden for at implementere fysik i deres spil på et højt niveau betyder jo ikke at de SKAL. Microsoft gør det jo ikke sværere at lave sin egen fysikmotor.
Bottomline: Dette tiltag påvirker ikke nogle spiludviklere eller spillere negativt, det påvirker de udviklere som ikke er langt fremme med deres egne fysikmotorer positivt og det kommer spillerne af deres spil tilgode.
Hvis udvikleren har valget imellem ikke at bruge noget avanceret fysik i spillet (f.eks. granatsplinter fra eksplosioner), eller på de platforme der understøtter DX at have det med, så er det da kun godt at dem med DX kan nyde det ekstra eye-candy.
At Microsoft giver DX udviklerne muligheden for at implementere fysik i deres spil på et højt niveau betyder jo ikke at de SKAL. Microsoft gør det jo ikke sværere at lave sin egen fysikmotor.
Bottomline: Dette tiltag påvirker ikke nogle spiludviklere eller spillere negativt, det påvirker de udviklere som ikke er langt fremme med deres egne fysikmotorer positivt og det kommer spillerne af deres spil tilgode.
#15 NinjaZee
Det ændrer ikke på at det er noget biip at lave et spil til to forskellige fysikmotore. Ja selvfølgelig kan spiludviklerne da bare lade være med at bruge "Direct Physics"... Og man kan da også håbe på at "Direct Physics" aldrig bliver til noget, af netop den grund.
Jaja, netop - hvis de bare vil bruge det til "ligegyldige" grafikeffekter, så er der da ingen ko på isen. Men der hvor fysik i spil er rigtigt interessant, er jo der hvor det har en reel betydning for spillet.
Nej, ikke hvis de alligevel kun havde tænkt sig at udvikle til Windows/X-Box.
De kan da bare bruge ODE og så er de ovre dét problem :)
Normalt (måske over 90% af tilfældende) ved udviklerne godt på hvilke platforme deres spil skal virke, inden de går igang med at udvikle dem.
Det ændrer ikke på at det er noget biip at lave et spil til to forskellige fysikmotore. Ja selvfølgelig kan spiludviklerne da bare lade være med at bruge "Direct Physics"... Og man kan da også håbe på at "Direct Physics" aldrig bliver til noget, af netop den grund.
Hvis udvikleren har valget imellem ikke at bruge noget avanceret fysik i spillet (f.eks. granatsplinter fra eksplosioner), eller på de platforme der understøtter DX at have det med, så er det da kun godt at dem med DX kan nyde det ekstra eye-candy.
Jaja, netop - hvis de bare vil bruge det til "ligegyldige" grafikeffekter, så er der da ingen ko på isen. Men der hvor fysik i spil er rigtigt interessant, er jo der hvor det har en reel betydning for spillet.
Bottomline: Dette tiltag påvirker ikke nogle spiludviklere eller spillere negativt,
Nej, ikke hvis de alligevel kun havde tænkt sig at udvikle til Windows/X-Box.
... det påvirker de udviklere som ikke er langt fremme med deres egne fysikmotorer positivt ...
De kan da bare bruge ODE og så er de ovre dét problem :)
#17 'Det ændrer ikke på at det er noget biip at lave et spil til to forskellige fysikmotore'
mja, saa slemt er det heller ikke. selvofelig er der noget arbejde i det, men det handler saamaend om at lave et interface til sin engine, og saa kalde den oenskede fysik api gennem dette. allerede nu er der jo valg mellem flere fysik systemer, med havok og novodex som de dominerende, og de fleste engines vil alligevel abstrahere det over i et interface, praecis som man goer med lyd api'en, grafik api'en osv allerede.
/stone
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.